Jump to content

Hvor fort kan man seile en moderne seilbåt?


alidal

Recommended Posts

Ser på skrogfomen på nye seilbåter at de er rimelig flatbunnet. Hvor mye har denne formen å si for skrogfarten?

Iflg. formelen for skrogfart (kvardratrot av lengden i fot X 1,34) skal en 30 fot båt ha en skrogfart/max fart på nesten 7,5 knop. (Håper den formelen er korrekt)

Kommer dere som har seilbåt noe over skrogfart i god seilevind pga denne flate formen, eller spiller ikke det noen rolle? Hvor stor forskjell er det her på performance cruisere og vanlige cruisere?

Link to post
Share on other sites

En flat bunn har muligens mer å si for farten i lite vind. Mindre våt flate som skaper friksjon mot vannet.

Ikke så mange båter kommer i plan (les begynner å slippe vannet bak) bortsett fra i nedoverbakke - ned en bølge.

Under sånne forhold (surfe-forhold) er det stor forskjell på en flatbunnet båt - og da gjerne med bred hekk - og en tradisjonell dyp skrogform - gjerne med smalere hekk

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har man egentlig full kontroll på en seilbåt når den planer/surfer?

Nei. Det er noe av moroa....

 

Selv har jeg pers på 21.2 knop surf - med en Comfortina 35.

 

Min sedate Bavaria 34 har vært oppe i 13.5 knop da jeg rundet Lista i sommer iflg GPS'en.

 

RED:

Her er en liten snutt av Comforinaen i godt driv. Over 14 knop her tror jeg nok.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Vindstyrke 12-15 m/s. Bølgehøyde (signifikant) rundt 2 meter tenker jeg. Det ble litt høyere etterhvert, men vinden dreide kontinuerlig så bølgene bygde seg ikke så høye. Ble desto mer rotete sjø.

 

RED: så på klippet igjen. retter til ca 1,5 meter.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

RED:

Her er en liten snutt av Comforinaen i godt driv. Over 14 knop her tror jeg nok.

Seiler dere jevnt 14knop her og ikke bare i surfene med 12m.sek og slør med ei fokk og storseil , jøsses

 

Kom forresten er comfotina 35 ut for salg på finn for noen dager siden , tror prisen var rundt 1100 000.- den ble solgt på 3dager :smiley:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Filmen inneholder en surf, så en bølgedal og noe av neste surf. Tenker ca 14 knop i surfen, 7-8 i bølgedalen.

Sjekk spruten fra baugen i starten på filmen, samt hekkbølgen du ser i siste sekund av filmen for indikasjon på farten.

Max speed på denne turen var ca 18 knop. Har skrevet om det før her på forumet, men her kommer en reprise :smiley:

 

RED: og må bare legge til: selv om Mulligan og undertegnede ikke alltid ser 'eye-to-eye' om hva som er en brukbar seilbåt skulle vi nok gjerne hatt en Comfortina 35 begge to. En fellesnevner der altså :smiley: (fra tidligere diskusjoner)

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål du stiller her, Alidal. Det er mulig at du lurer spesifikt på hvor fort de flatbunnede ballaststabiliserte båtene seiler men jeg kan ikke dy meg.

 

De mest moderne seilbåtene av den vestlig tradisjonelle typen er kanskje America's Cup båtene. De har etterhvert fått ballast som svinges fra side til side for på mest mulig effektiv måte motvirke krengingen som oppstår når vinden skaper krefter i seilene. De har også endret seilfasong og er snart tilbake i gaffelrigg-stil, dvs akterliket er mer parallellt med forliket og seilet er firkantet i toppen.

 

Et alternativ til å svinge masse tyngde fra side til side er selvsagt å skaffe til veie tilstrekkelig oppdrift på egnet sted til å motvirke krengningen. Dette prinsippet har indoneserne fulgt så langt tilbake som indoneserne har vært kjent for "hvite mann". Ulempen med dette er selvfølgelig at båten går veldig fort (slipper å ha med seg unyttig last) og det blir stress å navigere. Fordelen er selvfølgelig at man kan heise litt mindre seil, drikke rødvin av stetteglass og nyte livet og fortsatt seile fortere enn dem med ballast.

 

Seilformen har lenge vært benyttet av de med god peiling på navigasjon, altså de som seiler fort; med en smal og avlang mast som roterer sammen med seilet unngår man å skape turbulenser som ødelegger seilets virkning i den tredelen som hovedsakelig står for fremdriften. Derfor er det viktigere å ha en lang "vinge" enn et stort flak (seilfly).

 

Jeg mener et godt eksempel på en "moderne" seilbåt er den norske TRT 1200 som er en særdeles romslig, komfortabel og trygg familieturbåt (kanskje fler familier også) som regelmessig seiler omkring 20 knop. Ingen krenging, 4 doble lugarer, salong for 8, bysse, bad og enorm dekksplass. Selvfølgelig litt vanskelig å parkere i trange havner men er vel ikke særlig mer enn en halv meter dypgående og det åpner jo for andre muligheter....

 

Selv var jeg ute i min "moderne" 1974-modell 26 fot familiebåt i går og seilte jevnlig over 10 knop (motsjø i Trondheimsfjorden, ikke surf i nedoverbakke).

 

Jeg finner selvfølgelig ikke igjen sitatet akkurat nå men en av designerne bak de ovenfor nevnte America's Cup båtene sa noe slik som "..det hele har med følelser og preferanser å gjøre. Ellers ville jo alle seilt flerskrog..."

 

Det er morsomt å seile, men det er mer morsomt å seile fort!

Redigert av Blyfritt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når ikke båten din har 3 tonn med bly i kjølen, kan du kanskje montere en septiktank på mer enn 30 liter da? Uten å gå på bekostning av farten altså. Man kan kanskje bygge tanken i karbon for å spare ytterligere vekt? Kapper du forresten av håndtaket på tannbørsten når du seiler regatta?

 

Ben Sin

 

(har snart konvertert jeg tror jeg)

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...