Jump to content

Hvor fort kan man seile en moderne seilbåt?


alidal

Recommended Posts

Det jeg sparer på å ikke ha kjølvekt (ikke kjøl i det hele tatt faktisk, den kjære 33 år gamle kryssfinerplata knakk i går utenfor Munkholmen) utnytter jeg utelukkende til å kunne ta med mer øl. Da blir båten så tung at jeg må kappe tannbørsten for å holde farten oppe.

 

Men ærlig talt, Ben Sin. Dette med løygang, septiktank og ballastvekt er mer diskusjoner for konstruktører. Vi vanlige båtbrukere her på BP bør vel konsentrere oss om å bruke det utstyret som finnes på mest mulig effektiv måte enten det er snakk om dasser eller tauverk.

Link to post
Share on other sites

Vi seiler en Beneteau First Class 8 som er en planende regattabåt. Denne båten trenger ingen bølger for å komme i plan, den planer på flatt hav, iogmed at den er så lett seiler den også bedre på flatt vann, og helst mye vind.

 

Etter vår erfaring begynner den å slippe vannet ved rundt 10 knops fart og da blir den veldig stabil, og som skipperen ombord på teamet vårt sier : "båten går på skinner".

 

Fartsrekorden for vår del er rett under 14 knop med to mann og bare storseil oppe, da blåste det sånn at spilene blåste rett ut av seilet :)

 

Konklusjon : Planing er tøfft og moro :)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Moderne regattabåter kan seile nesten så fort som man vil. Katamaraner seiler gjerne opp til noen og 40 knop, og nylig satt rekord mål snitt over 24 timer er vel så vidt jeg husker 32 knop.

En skrogsbåter som Volvo 60 har vel toppet bort i 40 og snitt over 24 timer på ca 24 knop om husken min ikke er hel feil.

 

Selv har jeg 8 års erfaring fra konkurranseseiling med X-99. Denne planer ved ca 12 knop. Med trenet mannskap er det mulig å holde den der i laaaaange perioder i vind over 12 m/s. Ekstatisk. Det du da opplever er at den blir veldig stabil og kreftene i riggen avtar. En seiler som ikke har planeegenskaper vil til slutt få noen enorme krefter i riggen ettersom farten øker. Før eller side ryker da noe eller en broach kommer først.

99'en røk det sjelden noe på uansett hvor hardt vi tok i.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ser mest ut som en forhenværende motorbåteier med for liten septiktank som er på tur til gjestehavna for å gjøre "bommelom"!!!!

 

Det var iallefall ikke i siste Færder når vi ble nr 4 av 32...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

De raskeste havgående racing-båtene når jo over 40 knop i enkelte surfer. Da Bruno Peyron tok tilbake Jules Verne Trophy http://en.wikipedia.org/wiki/Jules_Verne_Trophy "jorden rundt" (egentlig fra Normandie rundt antarktis og tilbake) med en tid på så vidt over 50 døgn innebar det en gjennomsnittshastighet over de 50 døgnene på 22,8 Knop! Den samme båten Orange II innehar vel også rekorden på 776 Nm på 24 timer eller over 32 knop i gjennomsnitt i et døgn.... DET ..... er fort...

Link to post
Share on other sites

Ellers er det noen artige snutter på youtube, f.eks. denne som viser Mumm 30 seling:

vet ikke hvor fort det går :-)

 

Eller denne:

... stakkars frivakten/kokken ;-)

 

 

I følge http://www.speedsailing.com/Background_records.htm er gjeldende rekord på gjennomsnitt over 500 m. flatt vann 48,7 knop - med seilbrett...

 

For enskrog -båter er 24-tomers rekorden til havs med gjennomsnitt over 20 knop (Hugo Boss http://www.sailing.org/21680.php )

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel såvidt rundet 13 knop med min krysser, men plane skal mye til tror jeg. :lol:

Men at man kan seile raskere enn "skrogfart-formelen" er nok sikkert.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo verre enn de fleste tivoli-innstallasjoner! :eek:

 

Aldri i verden om du hadde fått meg ut på den vingen! :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg litt endring i vindrettning/styrke og at båten skulle "tippe på nesa", det blir århundrets bråstopp !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Innleggene i tråden viser at en kan oppnå svært høy hastighet med en seilbåt. Men dersom det er motorbåtfolk som tenker på å gå over til seil og lurer på snittfart på en tradisjonell turseiler så snakker vi om helt andre tall. Ved planlegging av en lengre tur innenfor tidsrammen til en normal ferie, kan en regne med en snittfart på 4-5 k for seil, når det er seilvind. Normalt må en derfor regne med motorgange kanskje 50% eller mer og kommer kanskje opp i en snittfart på 5-7 k med en båt 30-40 f. Derfor er fart neppe noe element å snakke om dersom en velger seilbåt i stedet for motorbåt, det er helt andre kvaliteter som teller etter min mening. Men en kan da også få solid fartsfølelse med seil, men da må en satse på brett, joller mm. :sailing::santcheers:

Link to post
Share on other sites

Pettersand har nok mye rett i det han skriver. Likevel må det legges til at fartsfølelsen som regel er større i seilbåt enn motorbåt. Å seile i 10 knop, DET er moro det. Men i motorbåt :nonod:

Helt enig - vi seilte en pinsetur fra Skagen i sterk sydvestlig kuling med storm i kastene med vår gamle Hero 101 og skuffet ned nedover bølgen i 12 k, med hav over s/b vinduene, hel nedrevet. Snakk om fartsfølelse, aderalinen kokte, for øvrig var dette nokså idiotisk, men det gikk bra.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mai 2006.

Tor Hove hadde 29, x knop på loggen i Frydenbø Dobbelhanded på vei sørover uti havet, med spinnakker i 40knops vind. bølgesurf, Elan 37.

Men det var ville tilstander.

 

Selv deltok jeg med vår B.O.411 og vi hadde på vei over Bundefjorden, med kun, fullt storseil 13,5 knop(gps) og det var 3 bølger langs skroget, ingen surf, og spenningen var på topp. det var full lens. da båten egentlig skal gå dårligst.

Stod egentlig å venta på det store smellet. men alt gikk bra.

F.eks. over Austevoll havet hadde Broch etter Broch og tilogmed mens båten lå på tvers, i brochen gjorde vi 8,5 knop(gps) i rette rettningen. (med Breisiden til)

over Sletta hadde vi også flere Brocher, men her fikk jeg ikke sett hva farten var, hadde andre ting å gjøre. :crazy:

Vi brochet mest p.g.a. at roret kom utav bølgene og mistet vannet. rett og slett, det var mye sjø.

 

en tur jeg ikke glemmer så fort.

Brukte 12timer 2min , fra Starten oppe i Bergen til målgang i stavanger. vinden avtok utover kvelden og natten, men det ble en veldig fin snittfart.

 

Seiling er gøy, når det går fort.

og koseligt når det går seint.

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...