alidal Startet 13.September.2007 Del på Facebook Startet 13.September.2007 Ser på skrogfomen på nye seilbåter at de er rimelig flatbunnet. Hvor mye har denne formen å si for skrogfarten? Iflg. formelen for skrogfart (kvardratrot av lengden i fot X 1,34) skal en 30 fot båt ha en skrogfart/max fart på nesten 7,5 knop. (Håper den formelen er korrekt) Kommer dere som har seilbåt noe over skrogfart i god seilevind pga denne flate formen, eller spiller ikke det noen rolle? Hvor stor forskjell er det her på performance cruisere og vanlige cruisere? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Noen/mange moderne seilbåter planer. f.eks. CB365 er visst god for ca 18 knop. Hanse 370 som Seilas var med å hentet danmark i vinter touchet nesten 14 knop på hjemturen... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 En flat bunn har muligens mer å si for farten i lite vind. Mindre våt flate som skaper friksjon mot vannet. Ikke så mange båter kommer i plan (les begynner å slippe vannet bak) bortsett fra i nedoverbakke - ned en bølge. Under sånne forhold (surfe-forhold) er det stor forskjell på en flatbunnet båt - og da gjerne med bred hekk - og en tradisjonell dyp skrogform - gjerne med smalere hekk Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
alidal Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ja da tror jeg at jeg kunne tenke meg en 370. Har man egentlig full kontroll på en seilbåt når den planer/surfer? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Det er mye krefter å passe på....merker det t.o.m. på den lille båten min. Det er nok en erfaringssak å beholde kontrollen når båten planer, så det er bare å øve :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Har man egentlig full kontroll på en seilbåt når den planer/surfer? Nei. Det er noe av moroa.... Selv har jeg pers på 21.2 knop surf - med en Comfortina 35. Min sedate Bavaria 34 har vært oppe i 13.5 knop da jeg rundet Lista i sommer iflg GPS'en. RED: Her er en liten snutt av Comforinaen i godt driv. Over 14 knop her tror jeg nok. Redigert 13.September.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Kosmix Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Nei. Det er noe av moroa.... :lol: Stilig filmklipp, forresten!!! Redigert 13.September.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
alidal Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) RED:Her er en liten snutt av Comforinaen i godt driv. Over 14 knop her tror jeg nok. Hva er vindstyrke/bølgehøyde her? Redigert 13.September.2007 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Vindstyrke 12-15 m/s. Bølgehøyde (signifikant) rundt 2 meter tenker jeg. Det ble litt høyere etterhvert, men vinden dreide kontinuerlig så bølgene bygde seg ikke så høye. Ble desto mer rotete sjø. RED: så på klippet igjen. retter til ca 1,5 meter. Redigert 13.September.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Når min kjære bror er ferdig med sin seilbåt, er målet at den skal passere 25 knop. Saktere enn det er for pingler. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Og her har vi en MacGregor i godt driv på planet. Legg merke til god fart tross lite vind. Og ikke å forglemme de moderne kevlarseilene i "Seethrough" kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Og her har vi en MacGregor i godt driv på planet.Legg merke til god fart tross lite vind. Og ikke å forglemme de moderne kevlarseilene i "Seethrough" kvalitet Den går vel for motor? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Og ikke å forglemme de moderne kevlarseilene i "Seethrough" kvalitet Etter hva jeg har sett, har de seilene blitt veldig populære i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Ser mest ut som en forhenværende motorbåteier med for liten septiktank som er på tur til gjestehavna for å gjøre "bommelom"!!!! Redigert 13.September.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loco Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Ser mest ut som en forhenværende motorbåteier med for liten septiktank som er på tur til gjestehavna for å gjøre "bommelom"!!!! Skriver ikke mye her, men ler så jeg griner hver dag....... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) RED:Her er en liten snutt av Comforinaen i godt driv. Over 14 knop her tror jeg nok. Seiler dere jevnt 14knop her og ikke bare i surfene med 12m.sek og slør med ei fokk og storseil , jøsses Kom forresten er comfotina 35 ut for salg på finn for noen dager siden , tror prisen var rundt 1100 000.- den ble solgt på 3dager Redigert 13.September.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Filmen inneholder en surf, så en bølgedal og noe av neste surf. Tenker ca 14 knop i surfen, 7-8 i bølgedalen. Sjekk spruten fra baugen i starten på filmen, samt hekkbølgen du ser i siste sekund av filmen for indikasjon på farten. Max speed på denne turen var ca 18 knop. Har skrevet om det før her på forumet, men her kommer en reprise RED: og må bare legge til: selv om Mulligan og undertegnede ikke alltid ser 'eye-to-eye' om hva som er en brukbar seilbåt skulle vi nok gjerne hatt en Comfortina 35 begge to. En fellesnevner der altså (fra tidligere diskusjoner) Redigert 13.September.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Kom forresten er comfotina 35 ut for salg på finn for noen dager siden , tror prisen var rundt 1100 000.- den ble solgt på 3dager Jepp. Før jeg fikk ringt var den solgt. Bygget i 1993. Sitér dette innlegget Link to post
Blyfritt Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Interessant spørsmål du stiller her, Alidal. Det er mulig at du lurer spesifikt på hvor fort de flatbunnede ballaststabiliserte båtene seiler men jeg kan ikke dy meg. De mest moderne seilbåtene av den vestlig tradisjonelle typen er kanskje America's Cup båtene. De har etterhvert fått ballast som svinges fra side til side for på mest mulig effektiv måte motvirke krengingen som oppstår når vinden skaper krefter i seilene. De har også endret seilfasong og er snart tilbake i gaffelrigg-stil, dvs akterliket er mer parallellt med forliket og seilet er firkantet i toppen. Et alternativ til å svinge masse tyngde fra side til side er selvsagt å skaffe til veie tilstrekkelig oppdrift på egnet sted til å motvirke krengningen. Dette prinsippet har indoneserne fulgt så langt tilbake som indoneserne har vært kjent for "hvite mann". Ulempen med dette er selvfølgelig at båten går veldig fort (slipper å ha med seg unyttig last) og det blir stress å navigere. Fordelen er selvfølgelig at man kan heise litt mindre seil, drikke rødvin av stetteglass og nyte livet og fortsatt seile fortere enn dem med ballast. Seilformen har lenge vært benyttet av de med god peiling på navigasjon, altså de som seiler fort; med en smal og avlang mast som roterer sammen med seilet unngår man å skape turbulenser som ødelegger seilets virkning i den tredelen som hovedsakelig står for fremdriften. Derfor er det viktigere å ha en lang "vinge" enn et stort flak (seilfly). Jeg mener et godt eksempel på en "moderne" seilbåt er den norske TRT 1200 som er en særdeles romslig, komfortabel og trygg familieturbåt (kanskje fler familier også) som regelmessig seiler omkring 20 knop. Ingen krenging, 4 doble lugarer, salong for 8, bysse, bad og enorm dekksplass. Selvfølgelig litt vanskelig å parkere i trange havner men er vel ikke særlig mer enn en halv meter dypgående og det åpner jo for andre muligheter.... Selv var jeg ute i min "moderne" 1974-modell 26 fot familiebåt i går og seilte jevnlig over 10 knop (motsjø i Trondheimsfjorden, ikke surf i nedoverbakke). Jeg finner selvfølgelig ikke igjen sitatet akkurat nå men en av designerne bak de ovenfor nevnte America's Cup båtene sa noe slik som "..det hele har med følelser og preferanser å gjøre. Ellers ville jo alle seilt flerskrog..." Det er morsomt å seile, men det er mer morsomt å seile fort! Redigert 13.September.2007 av Blyfritt (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Vet du om det er løygang på den TRT 1200 Blyfritt, og i så fall hvor er den montert? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Blyfritt Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Den jeg var om bord i i sommer hadde en griselang løygang på bakre beamen, bak cockpiten. Åssen det? På jakt etter en til Bayliner'n? Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Står på "kjekt å ha" listen. En ting jeg lurer på med flerskrogbåter kontra monoskrog. En monoskrog båt er jo full av bly, men kan kanskje ikke velte. En flerskrogbåt har ikke fastmontert søkke, og kan derfor ikke synke, men den kan velte. Hva er farligst? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Blyfritt Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 En flerskrogsbåts ultimate stabilitet er med masta ned, riktig! En kjølbåts ultimate stabilitet er på bunnen. Fritt valg! Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Blyfritt Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Og en ting til (lignelse, jeg er ikke forvirret og tror dette er et bilforum): Hvis du kjører fort nok med sommerdekk på vinterføre er jeg sikker på at du klarer å havne i skogen! Sitér dette innlegget Mitt nåværende prosjekt Link to post
Ben Sin Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Når ikke båten din har 3 tonn med bly i kjølen, kan du kanskje montere en septiktank på mer enn 30 liter da? Uten å gå på bekostning av farten altså. Man kan kanskje bygge tanken i karbon for å spare ytterligere vekt? Kapper du forresten av håndtaket på tannbørsten når du seiler regatta? Ben Sin (har snart konvertert jeg tror jeg) Redigert 13.September.2007 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.