Jump to content

Digital TV sending i Østfold - rekkevidde


roaldbj

Recommended Posts

Jeg var nylig innom Seatronic i Moss som viste meg at digitalt TV mottak med standard Glomex TV antenne nå var et faktum med Grundig mottager og flatskjerm. En ting er at kvaliteten var utrolig. Jeg fikk tilbud om å prøve ut systemet i båten. Før jeg gjør dette kunne jeg tenke meg å høre om noen kjenner til dekningsgraden i ytre Olsofjord?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Får du tilbud om å teste dette ut (gratis?), er det vel bare å slå til. Erfaring fra andre brukere er det vel smått med etter kun noen få dager med norske digitale sendinger. Men de svenske sendingene burde du vel få inn bra, i hvert fall i de østlige områdene av Hvaler. Hadde selv krystallklare bilder av svenske sendinger med min MPEG2 dekoder i Skjærhalden.

 

Ellers hadde jeg en prat med en nevø som er helt TV-teknisk freak, og han advarte mot å satse på Grundig dekoderen. Grundig hadde tidligere forsøkt seg inn på markedet for dekodere for parabolutstyr med meget dårlig resultat.

 

Selv venter jeg med å handle dekoder til det kommer fler alternativer på markedet og at ekspertene får testet ut kvaliteten (spesielt for dårlige mottaksforhold).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H., jeg forstår det slik at Seatronic ønsker noen "seriøse" testere her i Oslofjorden, fra Drøbak og sørover- ikke bare kanskje, men helt sikkert: dersom du gjør jobben introduserer jeg gjerne ditt navn forutsatt at du har tid til å sjekke dette et par uker fremover. Fra TV antennenen kobles kabel inn i Grundig mottager med betalt lisens, deretter kobles "boksen" videree til TV, om du ikke har Digital får du sikkert låne dette. Vi snakkes.

Jeg hadde tenkt å seile ut i kveld, men det blåste mer enn 10 m/s SV i kastene i Sonskilen. Dette synes jeg er den verste vinden å håndtere her inne i Sonskilen. Det "river" fortsatt godt i båten selv om jeg ligger på plassen min.

Link to post
Share on other sites

Dette hadde vært artig å teste, men det blir vel ikke så mange turene ut nå. Neste helg skal jeg på vennetreff på Nøsen fjellstue (arangert av Trond på Quantum), men om 14 dager blir det helgetur om ikke været er helt umulig. Deretter er det vel like før opplag. Jeg tror nok ikke at det hadde vært noe problem fra Seatronic til å ha meg som prøvekanin. Sist jeg var der og handlet, hadde jeg plutselig 5 ekspeditører rundt meg da det gikk opp for dem at det var "kapteinen" på Trudelutt som handlet varmeapparat. Jeg og båten er visst kjent i miljøet, på godt og vondt! :blush:

 

Lars H. :cheers:

(pt. Holmsbu)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det interessante spørsmålet her er, så langt jeg kan se, om Østfold nå har gått over til digital sending. Dersom Østfold benytter en 6 mnd "overgangsordning" kan det jo bli spennende å se hva som skjer om 7mnd. dvs i mai 2008. Kankje er det da ikke dekning for analog TV i ytre Oslofjord på østsiden?

 

Har noen synspunkter på dette?

 

Det blir vel til at jeg må montere satelittmottager ombord? Dette er hyppig i Tyskland.

Link to post
Share on other sites

Tidene for overgang til digitale sendinger og slukking av det analoge nettet finnes hos ntv.no

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli mer enn spennende for mange båtfolk neste sommer. Det opplyses ifølge lenken til Lars H. at Østfold og Akershus stenges ute fra analog sending med følgende tidspunkt:

 

Østfold 29. april 2008

Oslo/Akershus 20. mai 2008

 

Hvordan har våre kjære båtvenner her i Oslofjorden tenkt å håndtere dette?

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli mer enn spennende for mange båtfolk neste sommer. Det opplyses ifølge lenken til Lars H. at Østfold og Akershus stenges ute fra analog sending med følgende tidspunkt:

 

Østfold 29. april 2008

Oslo/Akershus 20. mai 2008

 

Hvordan har våre kjære båtvenner her i Oslofjorden tenkt å håndtere dette?

 

 

Vi har fortsatt DAB og den hyggen den gir oss i form av lyd.

Vi har diskutert dette fruen og jeg og foreløbig funnet ut av vi avventer. Vi har en flat-TV med innebygd DVD som hun benytter mest til titting på tekst-TV mens vi går.

Vi benytter radioen mest.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvordan har våre kjære båtvenner her i Oslofjorden tenkt å håndtere dette?

Jeg hadde tenkt å installere en dekoder i båten i løpet av høsten/vinteren men er litt frustrert over at tilbudet av dekodere er så dårlig når det bare er noen måneder igjen til de stenger det gamle nettet. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe abbonement, da det holder med NRK i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å installere en dekoder i båten i løpet av høsten/vinteren men er litt frustrert over at tilbudet av dekodere er så dårlig når det bare er noen måneder igjen til de stenger det gamle nettet. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe abbonement, da det holder med NRK i båten.

 

 

Blir NRK igjen som analogt signal, som kan tas inn uten dekoder?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei! Det analoge nettet stenges helt. Og dette gjelder også lokal-TV som TV-vestvold, TV-Østfold, TV-Romerike osv. NTV trenger frekvensene til det digitale nettet. Men NRK sine kanaler skal gå ukryptert slik at du ikke trenger å kjøpe kort og betale årsavgift for kortet. (men NRK-lisensen endres ikke)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å installere en dekoder i båten i løpet av høsten/vinteren men er litt frustrert over at tilbudet av dekodere er så dårlig når det bare er noen måneder igjen til de stenger det gamle nettet. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe abbonement, da det holder med NRK i båten.

Tilbudet kommer nok til å ta seg opp utover høsten og forvinteren.

- og forhåpentligvis i tide til å kunne inngå i "harde julepakker til skuta" i år. :wink:

Link to post
Share on other sites

Og for de som trenger ny TV i båten, kommer det nok etter hvert (før eller siden) TV'er med innebygget dekoder slik at kabelen fra antennen kan plugges rett i TV'n uten ekstra boks.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at små LCD TV'er rundt en 17 til 19" i 9-16 format, 12 V med innebygget digitaldekoder, vil komme relativt tidlig. Disse er vel typiske "Bobil og båt" TV'er. Da vil nok de fleste nøye seg med enkle dekodere. Til de store hjemme-TVene vil vel mange kjøpe separate dekoderbokser med harddisker og en rekke opsjoner ekstra.

Redigert av Båtfant (see edit history)

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

At slike TV'er vil komme "relativt tidlig", stiller jeg meg litt tvilende til. Det er tross alt kun Norge som har gått for MPEG4 standarden. Og utbudet av TV'er med innebygget MPEG2 dekoder (som de andre landene i Europa bruker) er ikke overveldende, selv om det finnes. Men en kan jo håpe. Nordmenn er en kjøpesterk gruppe.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At slike TV'er vil komme "relativt tidlig", stiller jeg meg litt tvilende til. Det er tross alt kun Norge som har gått for MPEG4 standarden. Og utbudet av TV'er med innebygget MPEG2 dekoder (som de andre landene i Europa bruker) er ikke overveldende, selv om det finnes.

Det er lov å tvile "litt"!? :smiley:

 

MPEG4 standarden har vel fremtiden langt mer for seg enn MPEG2? MPEG4, når den først var på vei inn, bremset vel iveren etter å produsere TV'er med innebygde MPEG2 dekodere. Om man derimot bygger inn en MPEG4 dekoder, dekker jo den MPEG2 dekoding også. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke MPEG4 dekodere blir vesentlig mer kostbar å produsere enn en ren MPREG2 dokoder.

 

Dessuten er det vel også "tegn i tiden" på at svenskene snart går over til MPEG4, fordi man får en bedre bildekvalitet. De har jo prøvesendinger i gang med MPEG4. Er det ikke slik?

 

At de små "bobil og båt TV-ene" får innebygget MPEG4 dekodere før de store "hjemme-TV'ene", var egentlig det jeg først og fremst tenkte på i mitt forrige innlegg.

 

Noen vil kjanskje kalle drodlingen om dette en analyse, andre spekulasjon. I alle fall, i og med at digital TV'en først blir et "must" til neste år, om man vil se TV - så vil jeg vente i det lengste med å kjøpe noe som helst nytt TV-utstyr. Og dersom en "bobil og båt TV" med innebygget MPEG4 dekoder dukker opp i tide, blir sannsynligvis en slik det første jeg kjøper av nytt utstyr.

 

Fri og bevare meg for et drass av duppeditter sammen med en TV som skal være "mobil", - en TV til bruk i båten og som ekstra TV hjemme!

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg våger meg til et lite tv-tips til selv om jeg fikk pepper da jeg i annen digital-tv tråd informerte om at man kan droppe dekoderboksen ved å kjøpe tv med digital tuner men at man da kun får NRK og ikke TV 2 (som jo krever dekoder selv om den er gratis).

 

Her er en gammel artikkel som beskiver en TV hvor man også kan få andre programmer enn NRK fordi det i tilegg til integrert tuner også er en integrert "dekoderboks" i apparatet, med andre ord mulighet for å sette inn "tv-kort" i aparatet.http://www.teknofil.no/wip4/her_sonys_bakk.../d.epl?id=16388

 

"Programkort med CAM

Straks Sony W3000-skjermen slås på, kan den motta alle NRK-kanalene fra det digitale bakkenettet.

 

For å vise de andre kanalene, trenger den RiksTVs programkort.

 

RiksTV-kortet må først stikkes inn i en liten Conax CAM som deretter settes inn i en åpning bak flatskjermen."

 

Ellers er jo riktig som mange sier at det er tøv å ikke vente til våren med å kjøpe disse duppedingsene som da blir flere og bedre.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Forstår ikke helt fordelen med en TV hvor en må ha en Conax CAM enhet til å stikke kortet inn i. Er det ikke bedre med en TV med egen slisse hvor kortet kan stikkes inn uten Conax CAM adapteret? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mitt hovedønske er i hvert fall å slippe drasse rundt på en ekstra boks, spesielt med en kone som slett ikke ønsker flere sorte bokser og ledninger.

Nå er vel ikke dette en debatt for eller mot dekodere...det er bare greit å huske at det finnes alternativer til den løsning annonsene fra Riks-tv fokuserer på...nemlig å kjøpe en ny dekoderboks mellom gammel antenne og gammel tv. Et slikt alternativ er altså bla Sony apparatene med integrerte løsninger som gjør dekoderboksen overflødig.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Digital dekoder fra "Grundig" den dagen den var på markedet her i Moss. Hos El-kjøp kostet den 990 kroner. Den kjører på 12 og 220 volt.

 

Har testet den i båten over flere helger og det ser ut til å virke meget bra sammen med den store Glomex antenna. Knivskarpe bilder på steder det tidligere var litt grumsete.

 

Vi får Nrk 1-2-3 og TV2 uten at det koster noe. Den skal også klare Mpeg2 som Svenskene kjører i dag, men dette er ikke testet, men det vet kanskje Lars-H noe om...mange andre kanaler er også tilgjengelige, men det koster noen kroner.

 

Østfold er jo offisielt åpnet, men også i Vestfold ( Sandefjord) kan man få de samme programmene selv om de ikke åpner offisielt før litt ut i oktober.

 

jan-h

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...