Jump to content

Digital TV sending i Østfold - rekkevidde


roaldbj

Recommended Posts

Til dere som tester, så finnes oversikten over alle senderne her (i Excel format)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på denne kanalplanen, som for Oslofjorden i alle fall vil inneholde: (ikke så lett å kopiere fra excel til BP).

 

Signalpakke

Fylke Sendernavn 1 2 3 Lokal TV

Østfold Halden 38 42 62

Østfold Viktjernåsen 38 42 62

Østfold Ørje Fort 38 42 62

Akershus Toåsen 52 58 61 46

Oslo Tryvasshøgda 52 58 61 46

Oslo Furuset 52 58 61 46

Akershus Ski 46

Akershus Lommedalen 52 58 61

Akershus Maura 52 58 61

Akershus Mistberget 52 58 61

Akershus Nittedal 52 58 61

 

I tillegg noe fra Vestfold og Buskerud. Er det i tillegg til disse basisstedene også "hjelpesendere"?

Link to post
Share on other sites

Flid, har du anledning til å angi hvilke områder du har testet ut.

 

Har vel funnet ut at områdene fra Moss og Sydover til ihvertfall Strømtangen på Østsiden av fjorden og ned til Østre Bolærne/Færder på Vestsiden har gode forhold.

 

Jeg bor som sagt i Moss, og min "beste" TV sender her i byen er Tryvann senderen. Av den grunn skulle man vel tro at du finner gode signaler Nordover i fjorden også.

 

De aller fleste av de digitale senderne på Østlandet er satt i drift, det er bare den offisielle åpningen som gjenstår....dette ifølge Riks-TV.

 

De tre NRK kanalene får man uten programkort, men hvis man vil ha TV2 må man inn på en avtale med Riks-TV. I tillegg har man tilgang til mange radiokanaler som ligger åpent.

 

 

 

jan-h

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har forstått, er "hjelpesenderne" med på listen din. Så vidt jeg kan se er Halden en hovedsender, og de andre senderne i Østfold som sender på de samme kanalene synkroniserte slavesendere. Så er du midt mellom Halden og Ørje og mottar signal fra begge senderne, vil mottakeren (dekoderen) din summere opp signalene fra begge stasjonene for å få best mulig bilde.

I Sverige kjørte de lenge på kun hovedsenderne frem til om noen dager, 24.sept. da de analoge senderne på f.eks vestkysten stenges av og slavesnderne fyres opp. I ferien i sommer var jeg derfor avhengig av Uddevalla og Göteborgsenderne for å få inn digitale sendinger. I Hunnebostrand (med høyt fjell mot Uddevalla), var det null og nix digitalt å ta imot. Men den 24. sept fyres det opp en slavesender i Hunnebostrand og mange andre steder langs kysten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så langt jeg har forstått, er "hjelpesenderne" med på listen din. Så vidt jeg kan se er Halden en hovedsender, og de andre senderne i Østfold som sender på de samme kanalene synkroniserte slavesendere.

 

 

 

Jeg bor nære sentrum av byen og da ligger Halden senderen og Høyås litt bak åsryggen mot syd. Kanskje derfor vi får et bra resultat mot Tryvann. Jeg har også mulighet til å bruke Skien senderen.

 

Men Lars...hva med de Svenske digitale kanalene, får man dem inn på den Norske Grundig mottakeren uten programkort fra Sverige?

 

jan-h

Link to post
Share on other sites

Ja, du skulle få inn alle gratiskanalene i Sverige (og det er mange fler enn i Norge) med boksen din. Det er kun for betalkanaler/filmkanaler du trenger kort i Sverige. Det er akkurat som i Norge. Dekoderen min for MPEG2 som jeg har brukt to sesonger i Sverige, har ikke mulighet for kort i det hele tatt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her blir det liv, rai-rai :eek:

 

...Dette kan bli mer enn spennende for mange båtfolk neste sommer.

...Hvordan har våre kjære båtvenner her i Oslofjorden tenkt å håndtere dette?

...Noen vil kjanskje kalle drodlingen om dette en analyse, andre spekulasjon. I alle fall, i og med at digital TV'en først blir et "must" til neste år, om man vil se TV - så vil jeg vente i det lengste med å kjøpe noe som helst nytt TV-utstyr. Og dersom en "bobil og båt TV" med innebygget MPEG4 dekoder dukker opp i tide, blir sannsynligvis en slik det første jeg kjøper av nytt utstyr.

Fri og bevare meg for et drass av duppeditter sammen med en TV som skal være "mobil", - en TV til bruk i båten og som ekstra TV hjemme!

Nevnte noe i DENNE linken...

Droddler i vilden sky (igjen): :rolleyes::crazy::rolleyes:

Når det nye bakkenettet kommer vil alle våre TV-er være moden for skraphaugen hvis de ikke har

1. Scart-inngang for å ta i mot "reviderte" signal fra en digital-box, eller

2. Hvis ikke digital-boxen OG TV-en har inngang/utgang for videosignal, eller

3. Hvis ikke digital-boxen har utgang for modulert signal til en "gameldags" TV-kanal (f.eks. UHF)

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg??

Hvis ikke:

TV-en er UT! Vi kan like godt ta imot på en video-/data-skjerm... Kartnavigatoren f.eks. (for de som har inngang for scart eller video)...

 

Som sagt, Droddling! Eller?? :rolleyes:

 

Redigert:

Også er det dette med komplexitet og "kanalvelgere" da... For hjemmeTV: EN for TV, EN for videospiller (for oss oldinger som har DET), EN for DVD, EN for parabol (for den som har DET) og til slutt EN for digital-boxen (bakkenettet)...

Skal VEDDE på at det kommer et "valgfag" i skolen som handler om bruk av "styreboxer"! (Rart at det ikke er kommet allerede foresten!)

Alle disse "boxene" har sitt eget "system".

Vet DU hva ALLE knappene på styreboxene dine VIRKELIG kan brukes til? Jeg bare spør. Sjøl vet jeg det IKKE!

Må spørre svigersønn (in spee, påtroppende?) om hvordan jeg skal få signalet fra videospilleren til å route signalet til TV-en på kjøkkenet samtidig som kona ser på NRK på stua.

Om kort tid (et par år?) må jeg vel spørre barnebarn om hvordan jeg slår på TV-en (unnskyld, "Underholdnings-sentret" hjemme).

Paradoks: Gjorde et impulskjøp på en Dream-box for 2-3 år siden; Den skulle gi meg det meste av satelittkanaler MED eller uten koding, RETT PÅ TV-en..

Trodde jeg.. OG SA selgeren... JO-aaa rikktig nok DET, men INGEN fortalte meg at du måtte minst ha siv.ing-grad idata for å få det til. :cryin:

Enden på DEN visa ble at datter og påtroppende svigersønn (på Østlandet) overtok hele pakka. (datafolk begge to!) :lol:

Men dette ble en avsporing... :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lå i Dragsund på Håøya i indre Oslofjord sist helg, og det var en nabobåt som hadde Grundig dekoderen.

I Dragsund har det stort sett vært helt umulig å få brukbare TV signaler , men de digitale signalene kom gjennom krystallklart.

Han brukte vanlig antenne med forsterker, og når han slo av forsterkeren ble det null signal. Jeg tror at det at den digitale dekoderen kan utnytte signaler reflektert fra omgivelsene, vil gi bra forhold mange steder det var håpløst tidligere.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det skulle gå bra dersom det er svensk TV2 eller TV4 du får inn analogt fra Sverige. Men er det kun svensk TV1 du får inn, tviler jeg. Svensk TV1 sender nemlig på VHF (lavere frekvens og lengre rekkevidde) mens både analoge og digitale sendinger for de andre kanalene går på UHF båndet. Har selv ligget på Kommersøya ved Holmestrand og fått inn både analoge (grumsete bilder) og digitale (krystallklare bilder) fra Sverige. Men det var under spesielle gunstige atmosfæriske forhold.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har vært ute et par dager og testet mottagerforhold med digital TV (Grundig mottagerenhet). I Sonskilen båthavn fikk jeg inn atskillig flere kanaler enn med utelukkende analogt system. Noen kanaler var noe svake med den følge (tror jeg) at stemme og ansiktsbevegelser ikke var synkrone, så også kanal hvor bildet var skarpt, men hvor det var skyggebevegelser under bevegelser på skjermen. I Oslofjoprden utenfor Filtvedt var forholdene greie.- Fikk derimot ikke kontakt med det digitale bakkenettet ved kai utenfor Holmsbu hotell. Der hadde jeg analoge bilder.

Link to post
Share on other sites

Var dette test med Glomex Polaris antennen ?

Nei det var med den lille Glomex V9125, dvs den med 25 cm diameter med antenneforsterker, og med pris ca kr 895 fra Seatronic. Jeg har ingen erfaring med de nye retningsbestemte antennen. Jeg ligger mye for svai og jeg ser ikke for meg at jeg har nytte av den antennen, men er åpen for synspunkter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...