Jump to content

Golight lyskaster - polaritet?


mons

Recommended Posts

Hei

Jeg monterte en Golight radiostyrt lyskaster i kveld, men rett før jeg skulle koble datt lappen med + merket av kabelen.

I bruksanvisningen står det at polaritet er svært viktig.

Den ene lederen har langsgående striper i isolasjonen, den andre er helt glatt utvendig.

Er det noen som kan si sikkert hva som er +?

 

Tør ikke prøve meg fram i tilfelle radiostyringen ikke tåler det, og vil gjerne gjøre den ferdig før jeg får tak i forhandleren på mandag.

 

Har foresten en aluminium antenne/lanternemast fra Sørlandets aluminiumsprodukter i kjelleren. Ca 1,5 m høy.

Går i søpla en av dagene hvis ikke noen vil ha den og henter den her.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Er du litt oppegående på elektronikk er veien å gå å åpne enheten, hvis mulig. Om du får sett på kretskort eller komponenter kan som regel polaritet fastslås. Om det kan oppdages at du har åpnet mer enn du skal reduseres garantitiden radikalt. :wink:

 

Svært ofte, hvis en av to ledninger er markert med stripe, vil den med stripe være pluss. Ingen regel uten unntak. Tar du sjansen på dette kan du oppleve et kostbart røyksignal. Jeg garanterer ikke at dette holder stikk.

 

Siste muligheten er å se på ledningene etter limrester fra merkelappen. Hender det sitter igjen rester av lim på ledningen. Denne metoden åpner også for tvil hvis ting limrestene er overbevisene klare.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Kasteren er omhyggelig montert og delvis limt på bøyla på lettbåten, så det er uaktuelt å ta den opp. Pæra er ikke tilkoblet før en slår den på med fjernstyringen, og da er det kanskje for sent..

Har samme type lyskaster på Mørejeten, og den ble jevnlig brukt i tre år før tilten tok kvelden. Ble byttet på Navigare uten spørsmål. Denne sitter for godt til at jeg vil demontere den for å se på kablene. Er svært godt fornøyd med funksjonaliteten - det er lett å lyse der en vil med litt trening selv i endel sjø.

 

Tenker det blir å vente til mandag og be Flak (leverandøren) om å åpne en ny og se hvilken leder som er merket med +-

 

Takker for tipsene

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Dumt at produsenten ikke har spandert på en rød plusskabel, spes. dersom den går istykker ved feil polaritet...

Hvis det er enkelt å komme til pæra kan man måle om en av polene er kortsluttet til en av kablene, dette er sannsynligvis minus. For å være helt sikker kan du sammenligne med den på Mørejet'en.

Blir jo litt jobb så det kommer an på hvor viktig det er å ha den i drift i helgen. Slik som det blåser nå blir det vel neppe noe nattdykking...

Link to post
Share on other sites

.... Dyre og ikke særlig holdbare er nå min mening....

Radiostyrt lyskaster Golight koster 1.350- spenn på Båtbua i Fredrikstad , det er billig da vill ledende er 3.400- ca Har hatt den samma lampa i 4 år , den funker meget godt .Husk å code dem før bruk , var show i ei havn for noen uker sia .3 stykker med nyinnkjøpt Golight .Samma hvem som slo på så funka alle 3 .

 

Etter å ha flytta min noen ganger , så har aldrig jeg tenkt på + og - . Bare kobbla den opp jeg , og den funker forsatt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

...Er du litt oppegående på elektronikk er veien å gå å åpne enheten, hvis mulig. Om du får sett på kretskort eller komponenter kan som regel polaritet fastslås. Om det kan oppdages at du har åpnet mer enn du skal reduseres garantitiden radikalt. :wink:

Gjorde det samme da jeg monterte LED-lyspærer i topp- og akterlanterne; Var ikke sikker på om polariteten spillte noen rolle; Sjekket det lille kretkortet inne i pæra med lupe og så på polaritetsmerke på en elektrolyttkondis, målte i armaturen for å verifisere pluss-leder og koblet til. Alt funket ok.

MEN: Sjekket IKKE om hva som ville skje ved snudd polaritet (dyre pærer!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er ikke noe hvit skrift på noen av kablene, og ikke limrester heller..

Båten skal på en utstilling for en sponsor på mandag, men jeg får heller vente til mandag og høre med leverandøren.

Hadde vel håpet på slik flaks at noen hadde liggende en slik kaster og kunne kikke etter.

 

Litt artig å se hvor lavt den kan komme i pris også - betalte nærmere 3 lapper for denne.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...