Jump to content

Redningsselskapet. Skal vi hjelpe, og hjelpe ?


Sandvik(a)

Recommended Posts

Hadde en litt rar opplevelse i indre Oslofjord i går kveld. Vil dele den med dere. Har dere opplevd noe liknende.

Dette er et område jeg har ferdes i fra jeg lærte gå, svømme, og padle kajakk. Under følger en mail jeg sendte Redningsselskapet.

 

Dette er min subjektive oppfattelsen av en hendelse. Det er for tidlig å vente noe kommentar eller svar. Men jeg hadde med en kamerat i båten. Han er ikke båtvant. Han oppfattet hendelsen uten å ta del i avgjørelsene mine. Han var meget forbauset over Rauna`s oppførsel.

 

:eek:

Hei.

Mitt navn er Per G....... Jeg er lystbåtmedlem i deres organisasjon, Kystpatruljen.

Jeg fører en eldre plastsnekke av type Sandvik 25. Ombord har jeg registrert VHF og lytter fast på denne. Båtens navn er SanSar.

 

I går kveld hadde jeg en opplevelse med deres skøyte Rauna, som gjør at jeg sier opp mitt medlemskap hos dere, jeg melder meg heller

inn i Sjøassistanse. De spiller på alle tilgjengelige ressurser.

 

Hendelsen i korte trekk:

 

ca 21.15 Jeg er på vei over Sandviksbukta for å krysse over Sandvikselva til hjemmehavn Gyssestad i Slependrenna ).

Hører oppkall fra Tjømeradio på K 16. Tre jenter har gått på grunn med seilbåt ved Sandvika og trenger ass. De er ikke sikre på hvor de er,

men ser et skilt på land som viser XXL. ( Dette er en sportsbutikk som ligger mellom Sandvika og Slependen ).

Skøya blir bedt om å gå i arbeidskanal 66.

 

Jeg følger ikke til kanal 66. Det ville være for meg å følge etter en privat samtale. I stedet går jeg igjen ut av renna og ut i utløpet av Sandvikselva som jeg

vet er et problemområde for mange, særlig i mørket. Jeg håper å kunne bistå med lokalisering. Videre går jeg på yttersiden av Kalvøya, opp til Høvikodden, og inn ptil Sandviksbukta. Da lokaliserer jeg Rauna opp i Sandvikselva. Jeg konstanterer at dere heller ikke har treff.

 

ca 21.40 kaller da opp Tjøme radio på kanal 66. Forteller hvem jeg er og min posisjon. Tilbyr min ass. De takker og formidler til deres fører at en

lokalkjent båt er i området og mitt mob. tlf nr.

 

Vi hører ikke noe mere. Og begir oss igjen mot hjemmehavna.

 

ca 21.50 Treffer igjen skøyta inne i Slependrenna. De søker fortsatt langs land her. Vi er i ferd med å passere hverandre med ca 10m. Jeg bakker opp

for å overlevere den info. jeg har. De ignorerer meg totalt, og fortsetter med sitt.

 

Jeg går til kai og fortøyer.

 

Etter en 20 - 30 min hører jeg at jentene er lokalisert.

 

Min feil er at ieg ikke gikk på k 16 ved første oppkall, og her tilbød min ass.

 

Men maken til arroganse som den som ble utvist av Deres skipsfører har jeg ikke sett maken til. En slik organisasjon vil jeg ikke støtte lenger.

 

Jeg er glad dette ikke var en alvorlig hennelse.

 

Hilsen

Per G........

:headbang:

 

Jeg føler at dialogen med Tjømeradio var god, og riktig.

Hvor gjorde jeg mine feil. Håper på noen synspunkter.

Link to post
Share on other sites

hrmmm :headbang:

 

med all respekt og melde, så må jeg si at det å straffe redningselskapet ved å straffe seg selv ved å melde seg ut av kystpatruljen - virker ganske meningsløst!!

 

faktum er at den tryggheten båtfolk, sjøfolk og fiskere har i redningsselskapet som redskap på på sjøen er uvurderlig.....

mange melder sin bistand til kystradio stasjonen, og det skal vi fortsatt gjøre, men man må akseptere og respektere at redningsskøyte innehar all innkommen iformasjon og aksjonerer ut fra dette. likens kan de be om ressurse som verken deg eller meg har tilgang til!!

 

beste for oss andre er å melde vår kunskap, informasjon og velvilje OG avvente til, og hvis, vår bistand er trengende.

 

la de proffe gjøre jobben!!

Link to post
Share on other sites

Jeg leste denne mailen men fant ikk ut hva det egentlige problemet var som skulle føre til utmeldelse... men vi alle er forkjellige av hvordan vi oppfatter en situasjon

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De ignorerer meg totalt, og fortsetter med sitt.

 

Det er vel her skoen trykker.

 

Og jeg synes du er ganske så navlebeskuende når du gjør deg viktigere enn en et redningsoppdrag. Heldigvis forsatte du ikke dialogen din på K16. Det skulle vel ha tatt seg ut at ALLE skulle ha en mening der.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte og meldte ifra til Redningsselskapet i sommer til nærmeste selskap (Drøbak), fordi det lå en båt og dreiv midt utpå, i skipsleia, ved Son.. Det var stor sjø og jeg tittet etter mennesker i nærheten. Beskjeden jeg fikk fra redningsselskapet var at jeg hadde større sjangs for å få tak i båten fordi vi var 3 og de var 2. Hvor jeg skulle gjøre av båten visste de heller ikke, så den kunne jeg ta. Å komme å undersøke om det var noen der var de heller ikke interessert i. Ringte dermed Tjøme radio og de ordnet opp! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ringte dermed Tjøme radio og de ordnet opp! :smiley:

Dette er vel det enste riktige å gjøre når man finner en båt drivende... etter mitt syn, så koordinerer de det hele opp mot redningsselskapet og de andre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor gjorde jeg mine feil. Håper på noen synspunkter.

 

Kan ikke se at du har gjort feil, bortsett fra å melde deg ut av kystpatruljen :wink:

 

Det er ellers ikke noe galt i å lytte på arbeidskanalene, selv om det er trafikk der. Det er derfor vi har gjort taushetsløfte for å få VHF sertifikat.

 

(mener å huske at jeg måtte skrive under på taushetsløfte eller er jeg på jordet?)

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at du har gjort feil, bortsett fra å melde deg ut av kystpatruljen :wink:

 

Det er ellers ikke noe galt i å lytte på arbeidskanalene, selv om det er trafikk der. Det er derfor vi har gjort taushetsløfte for å få VHF sertifikat.

 

(mener å huske at jeg måtte skrive under på taushetsløfte eller er jeg på jordet?)

Nei da,du er ikke på jordet

Link to post
Share on other sites

Dette er vel det enste riktige å gjøre når man finner en båt drivende... etter mitt syn, så koordinerer de det hele opp mot redningsselskapet og de andre

 

Etter mitt syn hadde det vært naturlig og kjørt bort for å se om alt var i orden. Om ingen var ombord hadde jeg tauet båten inn til nærmeste brygge og deretter kontaktet politiet. :smiley:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sant nok men har du på redningsvest og er surret forsvarlig så burde ikke det være noe problem. Båten kunne også ha vært til fare for andre større fartøyer :wink:

 

Dessuten kunne det vært en blondine ombord i havsnød :lol::sailing:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag kalte Tjøme Radio (TR) opp båter ved Drøbak på K-16 å ba dem gå til assistanse av en kvinne på seilbrett som hadde behov for hjelp utenfor Drøbak. Flere fritidsbåter meldte seg og fikk beskjed av TR å gå til området kvinnen befant seg i.

 

Etter en stund fikk TR tak i redninggskjøyta Odd Fellow II å ba dem prioritere ppdraget. De meldte at de var i området om 10 - 15 minutter.

 

 

Så fikk fritidsbåtene som var på vei til kvinnen beskjed om å avbryte da redningsskøyta var på vei. Det hadde Hovedredningssentralen bestemt.

 

Hva tenker vi om dette? Er det ikke om å gjøre å komme kvinnen rask til unnsetning samme hva hjelperen heter?

 

Så melder en fritidsbåt seg på K-16 og forteller at han har kvinnen ombored og går til Drøbak med henne.

 

Vi satt undrende ombord og tenkte hva i alleverden er det som skjer når noen trenger hjelp? Er det kamp om "liket"?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Om ingen var ombord hadde jeg tauet båten inn til nærmeste brygge og deretter kontaktet politiet. :smiley:

Her er jeg ikke enig, siden jeg ikke vet om det var eller har vært personer ombord så ville jeg kontaket Tjøme Radio i dette tilfelle.. Deretter vill jeg ventet på klareing derfra før jeg hadde tatt båten på slep.. Det første jeg tenker ved en drivende båt er om det er noen som er forulykket på en eller annen måte, fallt i sjøen eller ligende,.. Da kommer berging av båten i siste rekke etter mitt syn..

 

Jeg er av den enkle oppfatning av redningssrbeid organiseres best av de som kan det, som f.eks. Tjøme Radio i dette området. De gir tillatelse til å ta en drivende båt under slep, det er ikke noe jeg kan gjøre uten vidre... men det er mitt syn på denne saken.

 

Men vi ser nok forskjellig dette også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er jeg ikke enig, siden jeg ikke vet om det var eller har vært personer ombord så ville jeg kontaket Tjøme Radio i dette tilfelle.. Deretter vill jeg ventet på klareing derfra før jeg hadde tatt båten på slep.. Det første jeg tenker ved en drivende båt er om det er noen som er forulykket på en eller annen måte, fallt i sjøen eller ligende,.. Da kommer berging av båten i siste rekke etter mitt syn..

 

Jeg er av den enkle oppfatning av redningssrbeid organiseres best av de som kan det, som f.eks. Tjøme Radio i dette området. De gir tillatelse til å ta en drivende båt under slep, det er ikke noe jeg kan gjøre uten vidre... men det er mitt syn på denne saken.

 

Men vi ser nok forskjellig dette også..

 

Jeg hadde nok gjort begge deler. Kontaktet Tjøme først. Dersom det var noen som var forulykket så er det ikke tid til å vente på redningsselskapet, det kunne medført tragedie for personen det gjelder. Du trenger ikke tilatelse for å ta en båt som er drivende på slep. Det er faktisk en plikt etter mitt syn med mindre det er særlig tungtveiende årsaker for at det ikke er praktisk gjennomførbart.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sant nok men har du på redningsvest og er surret forsvarlig så burde ikke det være noe problem. Båten kunne også ha vært til fare for andre større fartøyer :wink:

 

Dessuten kunne det vært en blondine ombord i havsnød :lol::sailing:

 

Joda, hadde det vært så lett.. Skal ikke være lett når hverken fruen eller barn kan kjøre skuta.. :lol:

 

Menmen, Tjøme radio ordnet det, så det var helt supert.. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke tilatelse for å ta en båt som er drivende på slep.

Dette finner jeg meget merkelig, om en ikke varsler om dette før man har ankommet havn så kan verdifull tid gå tapt etter mitt syn... Så jeg hadde fortsatt bedt om klarering fra Tjøme Radio om ta båten på slep uansett.. siden jeg ikke kjenner historikken bak den drivende båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser av tilbakemeldingene at jeg er litt på jordet her. Takker for en del gode synspunkter.

 

Noe av det jeg tenkte på, var at vi så vidt meg bekjent var det bare oss i området på dette tidspunkte.

Mine tanker er at hadde de spurt om hvor jeg var, og hadde vært, kunne de ha tatt disse stedene til slutt om de ikke stolte på meg.

Da hadde de spart litt tid.

 

Tanken om utmelding er ikke denne saken allene. Dette var bare utslaget av en del eldre tanker.

 

Ser noen er inne på såret stolthet fra min side. Det er jo mulig, men jeg ser det forsatt ikke helt sån.

 

Skulle jeg ha problemer, ville jeg satt pris på hjelp fra nærmeste båt.

 

Som jeg sa til kompis ombord, vi kan vel ikke hjelpe med å få båten av grunn. Med vi kan jo ass. med lokaliseringen. Ingen av oss viste jo hvor de var.

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag kalte Tjøme Radio (TR) opp båter ved Drøbak på K-16 å ba dem gå til assistanse av en kvinne på seilbrett som hadde behov for hjelp utenfor Drøbak. Flere fritidsbåter meldte seg og fikk beskjed av TR å gå til området kvinnen befant seg i.

 

Etter en stund fikk TR tak i redninggskjøyta Odd Fellow II å ba dem prioritere ppdraget. De meldte at de var i området om 10 - 15 minutter.

Så fikk fritidsbåtene som var på vei til kvinnen beskjed om å avbryte da redningsskøyta var på vei. Det hadde Hovedredningssentralen bestemt.

 

Hva tenker vi om dette? Er det ikke om å gjøre å komme kvinnen rask til unnsetning samme hva hjelperen heter?

 

Så melder en fritidsbåt seg på K-16 og forteller at han har kvinnen ombored og går til Drøbak med henne.

 

Vi satt undrende ombord og tenkte hva i alleverden er det som skjer når noen trenger hjelp? Er det kamp om "liket"?

 

Jeg undrer like mye som deg Astor. Ingen visste vel hvordan tilstanden til kvinnen var? At det ble sendt melding om at fritidsbåtene skulle avbryte, må jo være hinsides all fornuft. 10-15 minutters ventetid , hadde muligens vært katastrofal i dette tilfelle. Håper det gikk bra med kvinnen, takket være fritidsbåten.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva om Tjøme Radio visste hvordan tilstanden på kvinnen var ? Slik jeg tolker det må vel kvinnen ha hatt kontakt med Tjøme Radio ?

Kanskje hu sa at alt var i skjønneste orden men trengte assistanse inn men at det ikke var noe annen fare, altså å vente ikke var noe problem ?

 

Kun en ren tolkning, ikke noe annet. Men tror om kvinnen var i virkelig nød med livet på spill tror jeg ikke Tjøme Radio tilbakekaller alle båter for deretter å la hu vente på redningsbåten...

Hvorfor skal en flåte med fritidsbåter sette kursen om det ikke var nødvendig ?

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...