Jump to content

Redningsselskapet. Skal vi hjelpe, og hjelpe ?


Sandvik(a)

Recommended Posts

Dette finner jeg meget merkelig, om en ikke varsler om dette før man har ankommet havn så kan verdifull tid gå tapt etter mitt syn... Så jeg hadde fortsatt bedt om klarering fra Tjøme Radio om ta båten på slep uansett.. siden jeg ikke kjenner historikken bak den drivende båten..

 

 

Hei.

 

Klart du kan ta ein båt på slep dersom du finn den drivende, samtidig som ein undersøker båten. Dersom den har motor , går den, eller kansje den er varm, henger det fiskesnøre ute, kva med fangelina, heng den på utsiden, kan den vera slitt av (nokon som har mista båten) osv.

Når eg hadde undersøkt dette ville eg kontaktet kystradioen/redningssentralen, og i samråd med disse eventuelt starte søk etter personer.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva om Tjøme Radio visste hvordan tilstanden på kvinnen var ? Slik jeg tolker det må vel kvinnen ha hatt kontakt med Tjøme Radio ?

 

Hvis kvinnen du referer til er kvinnen på et seilbrett utenfor Drøbak som Astor snakker om så tør jeg våge påstanden at hun ikke hadde vært i kontakt med Tjøme radio!

 

Et seilbrett flyter nær sagt uansett hva du gjør med det, men hvis du ikke behersker forholdene så er du ganske så hjelpesløs og har egentlig ingen måte å komme deg avgårde på. Å holde på med dette utenfor Drøbak hvis man ikke behersker forholdene og ikke har med seg en følgebåt anser jeg som ganske uansvarlig og også direkte farlig for den det gjelder! Uten fremdrift og samtidig være nesten usynlig på sjøen er ingen god kombinasjon i et trangt og sterkt traffikert område som Drøbak.

 

Forøvrig synes jeg det å plukke opp en kvinne på seilbrett er noe som burde greit håndteres av fritidsbåter i området.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva om Tjøme Radio visste hvordan tilstanden på kvinnen var ?
De hadde neppe gjort det på den måten dersom det var snakk om liv eller helse.

Jeg tolker hendelsen på samme måte som deg, VO'n

jag tolker hendelsen på samme sett..........

 

 

eller jobber Fleksnes på Tjöme radio............gi fan i mitt Mayday :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva om Tjøme Radio visste hvordan tilstanden på kvinnen var ? Slik jeg tolker det må vel kvinnen ha hatt kontakt med Tjøme Radio ?

Kanskje hu sa at alt var i skjønneste orden men trengte assistanse inn men at det ikke var noe annen fare, altså å vente ikke var noe problem ?

 

Kun en ren tolkning, ikke noe annet. Men tror om kvinnen var i virkelig nød med livet på spill tror jeg ikke Tjøme Radio tilbakekaller alle båter for deretter å la hu vente på redningsbåten...

Hvorfor skal en flåte med fritidsbåter sette kursen om det ikke var nødvendig ?

 

Redsningsskjøyta var på vei til et annet oppdrag og fikk beskjed av TR å avbryte og prioritere kvinnen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om dette var en Mayday eller ikke.... men jeg er av den tro at TR er den som har best oversikt over situasjonen etter den forulykkede selv, så kan vi andre synse opp og i mente om dette.

 

Jeg er jo en enkel sjel og ser ikke noe poeng i gjøre ting mere komplisert enn nødvendig... kommer det et oppkall til alle båter om en hendelse et sted, så regner jeg med at vi som befinner oss i umiddelbar nærhet melder fra til TR om egen posisjon og estimert ETA for havaristen, deretter foretar TR den nødvendige vurdering om hvorvidt vi skal sette kursen mot havaristen eller ikke.. Dette er ikke noe jeg skal avgjøre. De som leder aksjonen foretar alle avgjøresler enkelt og greit rett og slett diktatorisk og ikke demokratisk. Får jeg beskejd om å gå mot havaristen så gjør jeg det om jeg finner de rådende forhold gode nok for egen sikkerhet, får jeg beksjed om det er ikke nødvendig så gjør jeg det ikke... enkelt og greit.

 

Hører jeg at den/de båten(e) som får beskjed om å gå til havaristen har en senere ETA enn hva jeg kan klare, så vil jeg gjøre TR oppmerksom på dette og avvente videre beskjed. Jeg har ingen rett til å forlange å bli med på redningssaksjon, men jeg har en plikt å bistå ved en slik aksjon etter mitt enkel syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne surfebrett-historien er merkelig. Hun har åpenbart ikke VHF eller mobil på brettet så det må jo ha være noen som har observert og tipset om henne. Da må det var være så enkelt at en fritidsbåteier kjører til surfer og spørr om hun har kontroll eller om hun trenger hjelp. Og hvis en surfer i nød trenger hjelp er det vel bare å dra kvinnen om bord uten å spørre Hovedredningsentralen på den andre siden av landet om tilllatelse....

 

Om det var livstruende eller ikke spiller vel liten rolle for beslutningen, for alle som har kavet på et surfebrett og fått problemer med å surfe til land igjen vet at det er kjærkomment å bli dradd om bord uavhengig om man er døden nær eller ikke.

 

Hvis det var snakk om berging av større fritidbåt burde man vel lytte til redningsledelsen, men dette var da bare en dame med et lite surfebrett..

 

Det må være et mareritt hvis man selv havner i en slik situasjon og båter bare kretser rundt fordi de ikke får lov å redde deg !

Betyr denne historein at båtfolk uten VHF radio skal holde seg unna andre i nød fordi de ikke kan ta iomot komandoer fra Tjøme radio ??

 

Hvis det var dårlig sjøvett av fritidsbåten å plukke opp kvinnen har de på fritidsbåten heldigvis isteden brukt sunt bondevett.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe jeg skal avgjøre. De som leder aksjonen foretar alle avgjøresler enkelt og greit rett og slett diktatorisk og ikke demokratisk. Får jeg beskejd om å gå mot havaristen så gjør jeg det om jeg finner de rådende forhold gode nok for egen sikkerhet, får jeg beksjed om det er ikke nødvendig så gjør jeg det ikke... enkelt og greit.
Sydvest foholder seg til beslutningtakerne, men både moralsk og juridisk har vel historien vist at man ikke bare kan skylde på hva man fikk som ordre. For å sette det på spissen er man vel juridisk og moralsk forpliktet til å ( i en hypotetisk situasjon) å plukke opp en gulpende fyr som dukker opp i tåka ved skutesiden...uansett hva ordre er.
Link to post
Share on other sites

....

Så fikk fritidsbåtene som var på vei til kvinnen beskjed om å avbryte da redningsskøyta var på vei. Det hadde Hovedredningssentralen bestemt.

 

Hva tenker vi om dette? Er det ikke om å gjøre å komme kvinnen rask til unnsetning samme hva hjelperen heter?

 

Dette høres rett og slett merkverdig ut - man avbryter ikke noen del av tilgjengelige ressurser før situasjonen er helt og fullt avklart . . . .

Vanlig praksis så langt som jeg kjenner kystradioen ville heller være å be båtene i området om å være standby. Dette med tanke på at redningskrysseren som var i nærheten tross alt kunne forventes å ha bedre hjelpemidler og trening enn de mer tilfeldige fritidsbåtene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det blir litt vanskelig for en fritidsbåt som ikke har VHF å forholde seg til noe som helst annet, enn å berge et menneske som kaver i sjøen.

Det var jo sterk vind og strøm i området og alle ville vel gjort sin plikt med øyeblikkelig assistanse.

Kan jo lure på om "salt" har rett i at man må ligge unna slike situasjoner, hvis man ikke har VHF og kan motta kommandoer fra Tjøme Radio.??

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette høres rett og slett merkverdig ut - man avbryter ikke noen del av tilgjengelige ressurser før situasjonen er helt og fullt avklart . . . .

Vanlig praksis så langt som jeg kjenner kystradioen ville heller være å be båtene i området om å være standby. Dette med tanke på at redningskrysseren som var i nærheten tross alt kunne forventes å ha bedre hjelpemidler og trening enn de mer tilfeldige fritidsbåtene.

 

 

Vi ville også at det var riktigere å be fartøyene i området å holde seg "stand bye".

 

Fartøyet som berget kvinnen medte straks fra på VHFen at hun var ombord og ville ble fraktet til Drøbak. TR ville ha bekreftelse på når dette skjedde og fikk det da kvinnen var vel i land. Da fikk TR også oppgitt kallesignalet til den hjelpende båten.

Tror nok ddenne episoden satte i gang endel diskusjoner rundt om i området. Vi sitter jo med lyttevakt på K-16 selv om vi ligger ved land. Man vet jo aldri....

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Om saken i Drøbak, så virker jo ting litt merkelig. Men, det har ikke fremkommet noen opplysninger om hvor i Drøbaksundet dette forgikk eller tilstanden til jenta. Om jenta satt på brettet midt i fjorden, lå i vannet og holdt seg fast i brettet eller hadde tatt seg i land på en holme eller et skjær sies det ikke noe om. Man skal ikke se bort fra at noen sto i kontinuerlig direkte telefonisk kontakt med Tjøme Radio og samtidig hadde jenta under oppsikt. Det kan være at situasjonen var under kontroll og at redningsskøyta, under rådende værforhold, var best egnet til å plukke opp jenta uten fare for liv å helse. Det er mange opplysninger som mangler for å kunne trekke entydige konklusjoner. Det kan være at vesentlige opplysninger er holdt tilbake - med hensikt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Om saken i Drøbak, så virker jo ting litt merkelig. Men, det har ikke fremkommet noen opplysninger om hvor i Drøbaksundet dette forgikk eller tilstanden til jenta. Om jenta satt på brettet midt i fjorden, lå i vannet og holdt seg fast i brettet eller hadde tatt seg i land på en holme eller et skjær sies det ikke noe om. Man skal ikke se bort fra at noen sto i kontinuerlig direkte telefonisk kontakt med Tjøme Radio og samtidig hadde jenta under oppsikt. Det kan være at situasjonen var under kontroll og at redningsskøyta, under rådende værforhold, var best egnet til å plukke opp jenta uten fare for liv å helse. Det er mange opplysninger som mangler for å kunne trekke entydige konklusjoner. Det kan være at vesentlige opplysninger er holdt tilbake - med hensikt.


TR fortalte i sitt oppkall at kvinnen befant seg i Drøbaksundet utenfor Drøbak.

Det blåste friskt i området på denne tiden og strømmen i sundet er alltid upåregnelig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Håper Tjøme Radio sjekket tidtabellen for Kielfergen.....og andre store skip som ikke viker for surfere i Drøbaksundet uavhengig av værforhold.

 

Hvis det var i skipsleden (og mesteparten av Drøbaksundet forran Drøbak er jo skipsled) er det jo uansett ikke noe sted surfere eller andre bør oppholde seg hvis de ikke har kontroll på eget fartøy.

Link to post
Share on other sites

TR fortalte i sitt oppkall at kvinnen befant seg i Drøbaksundet utenfor Drøbak.

Da var posisjon mer eksakt angitt enn jeg har forstått av tidliger innlegg.

 

 

Det blåste friskt i området på denne tiden og strømmen i sundet er alltid upåregnelig.

Det er her jeg føler at TR har vurdert situasjonen annerledes enn oss som ikke hadde førstehånds opplysninger fra stedet. (Du var vel i området og følte vind og vær.) Hvis TR bevist valgte å holde jenta 15 min. ekstra i vannet eller eksponert for vinden virker det underlig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Odd Fellow II er forresten litt ut i Drøbaksunder (Breddegrad N 59°36.63' Lengdegrad E 010°37.19') i 19 knops fart nå også (kl 1418).

Morsomt og muligens nyttig å kunne følge redningsbåtenes bevegelser på nettet...http://www.redningsselskapet.no/kart/index.jsp

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette høres rett og slett merkverdig ut - man avbryter ikke noen del av tilgjengelige ressurser før situasjonen er helt og fullt avklart . . . .

Vanlig praksis så langt som jeg kjenner kystradioen ville heller være å be båtene i området om å være standby. Dette med tanke på at redningskrysseren som var i nærheten tross alt kunne forventes å ha bedre hjelpemidler og trening enn de mer tilfeldige fritidsbåtene.

 

TR presiserte at det var Hovedredningssentralen som besluttet å be de andre fartøyene som var på vei til kvinnen om å avbryte og deretter fortsette dit de hadde tenkt seg før meldingen kom.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

Mange fine synspunkter her.

Jeg mener at hvis en tror noen er i nød eller har akutt behov for assistanse så skal en hjelpe til.

Hvis kystradio ber alle båter om å gå til assistanse, så må dette ansees som en videresendt nødmelding med dertil plikt til å yte assistanse.

Når det da kommer kontrabeskjed, så er en ikke lenger forpliktet, men hvis en selv mener at en ligger godt an for å yte assistanse, så kan en velge å fortsette.

Hvis en yter assistanse til noen i nød - eller tauer hjem en båt som ellers vil være tapt - kan det være snakk om store summer en har krav på i bergelønn for evt berget fartøy.

Tjøme radio ol kan selvfølgelig ønske at redningsselskapet skal få disse pengene fra forsikringen, men sjøloven lar dette tilfalle den som først kommer til stedet og berger båten.

 

Jeg har mange ganger registert at ved nødraketter, savnede personer ol blir bare redningsskøyta brukt til søk. Hvis jeg lå i vannet ville jeg satt pris på at flest mulig lette etter meg..

 

Med tanke på farene med å ta en liten båt på slep til land eller smulere farvann, så er det ofte vanskelig å etablere slepet sikkert.

Anbefaler da å ha en liten dregg som en kaster ombord og bruker til å taue med inntil en kommer i smult farvann. Kan selvfølgelig bli skader, men da må en tenke på alternativet..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

.

Hvis en yter assistanse til noen i nød - eller tauer hjem en båt som ellers vil være tapt - kan det være snakk om store summer en har krav på i bergelønn for evt berget fartøy.

 

10% av båtens verdi ? er det ikke det for bergingslønn?

Redigert av Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Bergingslønn skal beregnes utfra en rekke kriterier som står i sjøloven:

 

 

§ 445. Betingelser for bergelønn

 

Bergeren har bare rett til bergelønn hvis bergingen har ført til et nyttig resultat. Bergelønn, uten tillegg for renter og saksomkostninger, kan aldri settes høyere enn det bergedes verdi.

 

Berging av menneskeliv gir i seg selv ikke rett til bergelønn. Den som under berging har reddet menneskeliv har rett til en rimelig andel av bergelønn eller særlige vederlag.

 

Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for at det kreves særlig vederlag etter § 449.

 

 

 

§ 446. Utmåling av bergelønn

 

Bergelønn skal fastsettes med sikte på å oppmuntre til berging. Ved utmålingen skal følgende forhold tillegges vekt:

 

a) det bergedes verdi;

b) bergernes dyktighet og innsats for å berge skipet, andre gjenstander og menneskeliv;

c) bergernes dyktighet og innsats for å forhindre eller begrense miljøskade;

d) i hvilken grad bergeren har lykkes;

e) arten av faren og faregraden;

f) den tid bergerne har brukt, samt hvilke utgifter og tap de er påført;

g) hvor raskt hjelpen ble ytet;

h) risikoen for at bergerne pådrar seg erstatningsansvar, samt annen risiko som bergerne eller deres utstyr ble utsatt for;

i) at skip og annet utstyr har vært brukt eller holdt tilgjengelig under bergingen;

j) graden av beredskap og effektivitet ved bergernes utstyr, samt verdien av utstyret.

 

 

 

 

Hvis du ikke klarer bergingen alene - feks har for liten tauekraft- er du pliktig til å motta hjelp fra andre bergere.

Bergelønnen skal beregnes utfra verdien (eller restverdien) på det du har berget i forhold til kriteriene og kan utgjøre oppmot 100% av verdien.

 

Hvis du berger en oljetanker på vei på land med oljelast skal bergelønnen beregnes i forhold til hva det ville kostet å rydde opp i oljesølet. Dette kan være mange ganger båtens verdi, kanskje flere hundre millioner.

 

Huker du tak i en prinsess 65 rett før den driver i fjellet - og det er sansynlig at den hadde gått ned uten deg- har du gjort det godt.

 

Det er normalt forsikringsselskapet som må betale bergelønnen, og jeg tror mange satser både båt mm uten å vurdere å ta skikkelig betalt. En har tross alt satset endel i egne verdier, har endel ansvar hvis en gjør noe galt og har spart forsikringsselskapet for masse penger når en berger en båt.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvorfor HRS valgte å priopritere som de gjorde angående person på seilbrett vet jeg ikke, men et moment de må ta med i betraktningen er sikkerheten til de som de involverer - de ønsker nok ikke å lage situasjoner.

 

vi husker jo alle denne, når en havarist ble til 3

 

PS: Redningsselskapet motar aldri bergelønn, det er mot deres statutter, de får timebetalt av forsikringsselskap eller HRS

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...