Jump to content

Diesel kaldstart - uten Startgass men......


Walter_S

Recommended Posts

:sleep: Det er så stille her på baatplassen.no i kveld at jeg må komme med et diesel-tekniskspørsmål -  :boxing: Det pleier å få fart på motorgjengen her   :yesnod: - Håper på noen reelle diskusjonsrunder da? :discuss

 

Høyst aktuellt tema - ute er det 6-8 kuldegrader, motoren er iskaldt.  :confused: Yanmaren min har IKKE gløding!

 

Vanligvis betyr dette en 2-3 runder med 10 kinninger i hver (med stengt kjølevannsinntak) - altså 20 + kinninger, før det blir liv i dieseldyret!

 

:nono: STARTGASS er bannlyst hos meg!  :nonod:

Nå har en mekaniker fortalt meg at man med fordel kan bruke en dusj med CRC / WD-40 ell. lign. inn i innsuget, og dermed få nesten samme effekt som startgass - bare på en mer skånsom måte.

 

Det jeg vet er at startgass kan tenne for tidlig. D.v.s. er man uheldig så tenner startgass mens stempelet er oppadgående, og denne kan får seg en reell kilevink som kan knekke / bøye stempelstaget (?)

 

CRC / WD-40 derimot skulle ikke være så "eksplosivt" og tenner ikke så tidlig som startgass. Dette var visst et gammelt bilmekaniker-triks!?

 

Prøvde ut WD-40 i dag og motoren tente etter 2 kinninger! Det var nesten for godt til å være sant! Nå har jeg fått litt betenkeligheter - HVA SIER EKSPERTENE?

Link to post
Share on other sites

Er langtfra noe ekspert men jeg tar sjansen på å svare:

 

På den forrige båten min hadde jeg en gang autorisert penta mekaniker som skulle gjøre noen småting ombord. Han hadde glemt igjen en boks med startgass i båten, og jeg ble veldig skeptisk til at han hadde brukt startgass.

 

Studerte etiketten på boksen nærmere og mener å huske at boksen inneholdt en spesiell startgass for dieselmotorer, altså ikke den vanlige man kjøper på bensinstasjoner.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg er nok for gammel mekaniker, kjenner ikke WD-40.

 

Generelt går nedre grense for start på diesler til ca. minus 16 grader uten forvarming. 6 kalde ute, og muligens mindre inne i båten, skulle ikke være noe problem. Ikke forkammermotorer (som du har) tenner som funksjon av kompresjon og forstøving av diesel over stempeltoppene. Har du problemer, så har du en feilkilde på en av de to, med tillegg av mulig ekstra dieselmengde under kaldstart. Videre har startgass generelt vært uønsket hjelpemiddel for start av dieselmotorer. Du nevner en av årsakene. Til sammenligning kan jeg neven at min forrige motor var en 2-sylindret Yanmar som startet greit i under 10 kalde ute. På en annen link her er det nevnt å varme innsugsluften med propanvarme foran luftinntaket. Denne metoden er et probat hjelpemiddel som også ble brukt i gamledager da Norge bygget damanlegg. På Sautso (Altautbyggingen) var det vanvittig kaldt om vinteren. Bare 25 kalde ga vårstemning, og dieslene startet villig vekk. Med litt hjelp.

 

Man har sett råder komme ut gjennom blokka ved hjelp av startgass. En annen jeg jobbet sammen med helte en halv liter aceton ned i eksosrøret på traktoren. Den er hvert fall ikke å anbefale!

Link to post
Share on other sites

Dersom du har tilgang på 220V der du har båten liggende kan du prøve å varme innsugningsmanifolden med en varmluftspistol eller for den del blåse rett inn i innsuget når du starter.

 

En noe mer ildsfarlig variant er propanbrenner. Bruk ikke denne inn i innsuget da den brenner opp oksygenet som motoren trenger for å starte. Hva med en enkel propanfyrt varmeveksler for start i kaldt vær ? To tynnveggede stålrør, det ene utenpå det andre og propanflammen imellom ?

 

Kanskje best med varmluftpistolen likevel da åpen flamme nok er noe på kanten av det forsvarlige, men vil garantert gi god start.

Link to post
Share on other sites

Man har sett råder komme ut gjennom blokka ved hjelp av startgass. En annen jeg jobbet sammen med helte en halv liter aceton ned i eksosrøret på traktoren. Den er hvert fall ikke å anbefale!

Har nevnt det før, men dette minner meg om en artikkel i et båtblad (BM?) for mange år siden.

I mangel av trykkluft fant man ut at en O2 flaske kunne brukes når en semidiesel skulle startes.

Resultatet var at motoren delvis forlot båten samt personskade....  :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå har en mekaniker fortalt meg at man med fordel kan bruke en dusj med CRC / WD-40 ell. lign. inn i innsuget, og dermed få nesten samme effekt som startgass - bare på en mer skånsom måte.

Dette var nytt for meg. De gange jeg har hørt en dieselmotor bli startet med startgas, har det hørtes ut som stemplerne kom etter folk. Hørte du bankelyd, eller var "bare" vanlig kaldstartlyd. Kanske du kan tyde litt av lyden. Båten til en kompis av meg er ganske tregg å starte i kulden, skal prøve å tipse ham om WD-40, og høre hva han sier.

Link to post
Share on other sites

Vet ikk om jeg har så mye å tilføye, men bare en liten betrakning i tillegg kanskje. Kjenner ikke Yanmar-motoren inngående, men noen motorer har jo en kaldstart-knapp på pumpen. Kan hende din motor ikke har det. Uansett så gir jo den kaldstartfunksjonen bare mye mere diesel til dysene i start-øyeblikket. Mulig da at  innsprøyting av WD40 gir omtrent samme effekten. Det er jo som regel en brennbar drivgass, eller noe brennbart i selve stoffet i sånne spraybokser. Bare prøv å holde en lighter foran dysa på boksen og spray på!! :eek:  Det er rene flammekasteren. :eek: Sørg for at det er langt til brennbare ting i den retningen du sprayer!!

Kan ellers bare si som andre her også har gjort: Ikke bruk vanlig startgass!

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en Nidelv 24 med en gammel Penta diesel som ikke var spesielt startvillig i kulde. Har en svigerfar som driver bilverksted, og han frarådet bruk av startgass. I stedet er løsningen, som flere har påpekt, å få opp temperaturen på innsugningsluften på et eller annet vis. Selv brukte jeg hårføner fordi det var strøm på brygga, men det finnes sikkert andre alternativer som kan benyttes. Motoren startet som et skudd bare temperaturen på lufta var litt høyere.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Min Watermota (Ford 30 hk) uten forkammer har heller ikke gløding, men i innsugingsrøret står det en liten skål som holdes fylt med diesel fra returledningen. I skålen er det en glødespiral som glødes ca 10 sek i kaldt vær, og som setter fyr på den lille dieselskvetten i skålen. Da starter motoren momentant - alltid.

 

Denne lille enheten kan sikkert tilpasses mellom luftfilter og innsugsmanifold på enhver motor, og kan sikkert kjøpes som reservedel fra Stephenson Marine (førsteklasses service) i England.

 

Så slipper du sprayboks i det hele tatt.

 

mvh

nuffe

Link to post
Share on other sites

Ser at det har kommet mange gode råd og tips om hvordan man kan forbedre kaldstart,prosedyren, alt fra nærmest å sette fyr på motoren  :wink: til forvarming av innsugsluften. Er sørgelig klar over at hvis man forvarmer innsuget, enten med varmluft fra en blåselampe / propan / varmluftspistol så vil man få raskere "tenning".

 

Har ikke tilgang til 220V strøm ved brygga, har heller ikke tenkt å bruke noe med åpen flamme.  :eek: Glødeplugg i innsuget er selvfølgelig smart, men det koster, vet heller ikke om det er mulig å montere, sånn uten videre.

 

Spørsmålet mitt gikk egentlig utpå om CRC / WD-40 / "VERKTØY PÅ BOKS" er like farlig for motoren / rådene som startgass! Ren startgass er bannlyst på min båt!  :smash: Vil aldri bruke det.

 

Noen som vet?

 

Har heller ikke kaldstarknapp på dieselpumpa. Når jeg startet motoren i går, med en liten dusj WD-40 inn gjennom innsuget (fjernet luftfilteret) så var det ikke noe ulyd å høre, ikke noe banking. Kun ren startlyd.

Link to post
Share on other sites

Dette er heller ikke et svar på om WD-40 hjelper, men en forklaring på hva jeg gjorde for å forbedre kaldstarten på en noe sliten Volvo AQAD 31 A.

 

Jeg plukket glødepluggen fra en kondemnert Ford/Sabb 54 hk. Glødepluggen var av typen dieselinjiserende og slipper en dose brennende diesel inn i innsuget. Glødepluggen er koblet til en todelt liten beholder som jeg koblet til returdieselen fra motoren via en bypass på denne. Beholderen er slik at når dieselen når et visst nivå så renner den over i et kammer som er tilknyttet glødepluggen via en slange. Testet ut glødepluggen på forhånd og det tok ca 10-15 sek. glødepluggen åpnet for dieselen og denne tok fyr.

 

Nå var det ikke uttak for glødeplugg originalt på innsugsmanifoilen på min motor. Derfor løsnet jeg på intercooleren, stakk en støvsuger inn i innsugsmanifoilen og borret og gjenget opp et hull til glødepluggen i manifoilen.

 

Originalt så er det en posisjon for gløding på tenningsnøkkelen, samtidig som det går ledninger/tilførørsel i kabelstokken bak til motoren. Måtte imidlertid inn med nye pinner i multipluggen der hvor kabelstokken kobles inn, et relèe og noen koblinger for å få styrt glødepluggen fra tenningsnøkkelen.

 

Litt jobb var det men, med gode råd og faktisk bilder og gratis pinner til multipluggen fra en bruker av et annet forum (det var før dette forumet ble etablert) så gikk det greit. Brukte vel et par kvelder på jobben. Jeg er kun en "hobbymekker" og knapt nok det, så jeg så litt mørkt på det hele før jeg startet, men det gikk overraskende greit.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/seeya.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":seeya:" border="0" alt="seeya.gif" /> Hei Lars H!

 

Interessant, det du sier - det betyr jo at Yanmar har tenkt noen tanker om forvarming!

 

Var i båten min i formiddag for å se nærmere på dette. Har ett luftfilter og ett luftinntak som går til begge sylindrene. Oppå toppen av selve "luftmanifoilen" (?) innsugsmanifoilen - se bilde - sitter det en ganske så stor / kraftig bolt (ved pilen) som jeg aldri har lagt merke til før.

 

Tenkte med en gang på glødeplugg!! Tok av luftfilteret og kjennte etter med fingrene innover i innsuget. Kjente tydelig bolten på innsiden. Så da går jeg ut i fra at det er gjennomgående hull, med gjenge.

 

Hva annet skulle det være til? Man ser jo også at dieselretur-røret går i en bue utenom boltens plassering. Det må vel bety at det er tenkt å ha noe stikkenes opp akkurat der: Hvorfor skulle de ellers legge inn en bue der?  :boxing:

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei.  Får du god fart på startmotoren? Kan du ha for tynne startkabler(min. 50 mm2.), dårlig kontakt på batteripolene, eller svakt batteri ? Har du målt hvilken spenning du har på batteripolene og på startmotoren ved belastning. Er veldig enig med deg når det gjelder startgass, men vet ikke om WD-40 er bedre. Tror jeg ville prøvd med batteri som har veldig gode kaldstartegenskaper, Optima el.eller større startbatteri, ikke fritidsbatteri,hvis du ikke allerede har gjort det, og rikelig dimmensjon på kabler og polsko. Eller gløding da, som jeg også skulle hatt til min 2qm20, men god fart på startmotoren bør vi ha uansett.  :boxing:

Link to post
Share on other sites

Hei.  Får du god fart på startmotoren? Kan du ha for tynne startkabler(min. 50 mm2.), dårlig kontakt på batteripolene, eller svakt batteri ? Har du målt hvilken spenning du har på batteripolene og på startmotoren ved belastning. Er veldig enig med deg når det gjelder startgass, men vet ikke om WD-40 er bedre. Tror jeg ville prøvd med batteri som har veldig gode kaldstartegenskaper, Optima el.eller større startbatteri, ikke fritidsbatteri,hvis du ikke allerede har gjort det, og rikelig dimmensjon på kabler og polsko. Eller gløding da, som jeg også skulle hatt til min 2qm20, men god fart på startmotoren bør vi ha uansett.  :boxing:

Jonas har en del gode poenger. Farten på selvstarteren har stor betydning. Sjekk at dynamoen leverer ca. 14,54 volt selv ved lavt turtall. Personlig her jeg aldri hatt mer startvillig motor enn min 15 hk Yanmar.

 

Når det gjelder startgass og andre sprayinnretninger, så tror jeg de fleste (etter at Freon forsvant) har propan som drivmiddel. Andel propan blir derfor startgass.

 

Den pluggen du har på toppen av manifolden burde du sjekke hensikten med nærmere hos Yanmar. Mener Perkins hadde en ganske identisk plassering av elektrisk forvarming for en del år tilbake. Den var ikke særlig god, man allikevel... bedre enn ingenting. Ser du har ventilløftere, hjelper ikke det heller?

 

Mitt forslag til varming med propan: Mente ikke at du skulle dra verdens største propanbrenner ombord. Det holder godt med den aller minste. Man skal heller ikke dytte flammen inn i luftfilteret, men varme i passe avstand fra innsuget. Regnet også med at du ikke hadde 220V på brygga, da ville du ikke hatt problemet.

 

Oksygen, som lagt inn av Ingar: Gud forbyde. Man skal nesten ha mer enn flaks for å overleve et slikt eksperiment. Første gang jeg fikk kjeft som læregutt var da jeg skulle smøre ventilen til oksygenflaska. Oksygen og hydrocaboner er en svært reaktiv og oksiderende blanding.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme motor som Walter S. nemlig en Yanmar 2qm-15.

 

Var alltid slik at den måtte kinnes lenge før den ville starte. Gjerne 2-3 ganger 10 sekunder på starteren hvis det var kaldt. Hadde motoren vært startet startet som et skudd neste gang.

 

Forstod det slik at dette var normalt på disse motoren slik at det er neppe noe grunn til å mistenke feil med kabler etc.

 

Det viktigste her er å passe på at ikke hele eksosen pumpes full av saltvann mens du kinner. Når det ikke er eksostrykk til å presse dette ut kan det gå riktig galt. Er derfor Walter stenger vanninntaket sitt.

 

På instrumentpanelet på vår Yanmar 4LH-HTE er det posisjon på nøkkelen for GLOW selv om motoren ikke har glødeplugger.

Link to post
Share on other sites

I følge håndboken til min Yanmar 4LHA-STP er forvarming av luftinntak ekstrautstyr.  Tror ikke den tilrettelagt for vanlig gløding. Kanskje fordi de mener det er unødvendig på en direkteinnsprøytet motor.  Da jeg kjøpte båten, mener jeg å huske at NB Marine opplyste at kaldstart kunne leveres som ektrautstyr.  Motoren har så langt startet lett med en gang, men så har det heller ikke vært så kaldt (-1) når jeg har prøvd.

Link to post
Share on other sites

Litt utfor løypa kanskje, men jeg skal rette meg inn igjen på slutten av innlegget..

Min barndom var i Saltdal innenfor Saltstraumen. Båtlivet hadde begrensninger som besto i bratte fjellvegger rundt hele den 60 km lange fjorden ut mot Saltstraumen.

To ting husker jeg fra båtlivet i mine første år;

Vi fisket hele året, og når gradestokken krøp ned mot -30 grader måtte far min fyre opp blåselampa. Det var spennende! 19 fot åpen tresnekke med en rødbrun motor som skulle sveives igang.

Blåselampa hadde stor respekt med seg - Den ble forvarmet med rødsprit under brenneren, og når det var varmt nok åpnet en for parafin som forstøvet seg og brant med voldsom flamme.

Ble brukt til forvarming av hele motoren inkl blokka. Hvis det var litt varmere ute brukte far min "dynamittpinner" og startet gjerne på 2-3 forsøk.

Når poden nærmet seg ti år var snekka vekk. Blåselampa fikk nye bruksområder. Hvis en hadde litt lavt trykk og åpnet helt på parafinen rett før lampa var varm nok fikk en en 4-5 meter lang brennende stråle og områdets beste flammekaster.

Litt forundret selv når jeg skriver dette.. Var det temperaturen på parafinen som gjorde at den brant eller kan det være mulig at det var bensin som ble brukt på lampa? Lenge siden nå!

 

Det andre minnet fra sjølivet var at jeg gikk og holdte meg hele morgenen slik at jeg fikk tisse i kjølsvinet med en gang vi var kommet utpå.

 

Til emnet igjen..

Tror ikke uten videre at en liten skvett startgass gjør skade i en motor som ellers er i god form og har innvendig oljefilm. Skrekkhistoriene om stempler og veivstenger tror jeg stammer fra tilfeller der det er sprayet inn nok til å kjøre motoren i flere sekunder. Får du mer enn etpar knatt er det for mye gass.

Caterpillar har flere store maskiner med fast montert anlegg for startgass som skal brukes for kaldstart.

Link to post
Share on other sites

Har bare erfaring med kaldstart av traktormotor. Tidlige MF traktorer med Perkins motor (snakker her om 60-tallet) måtte bruke startgass. Enden på visa ble at motoren ble "bortskjemt", forlangte nesten statrgass fram til juni for å starte. Hadde vel noe med at kompresjonen forsvant etter hvert. Vet ikke hvor mye gassen telte inn her.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk høyrt litt av det samme, at ein dieselmotor kan blir nærmast avhengig av "dop" for å starte. Er det nokon som kjenner til ei plausibel forklaring på dette? Har sjølv ein Fordsabb 2704 ET som er glad i denne typen oppmuntring for at røyklegginga av naboskapet kan begynne.

Link to post
Share on other sites

Har også høyrt at robuste Sabb kan bli dopa av maskinistens vaner - Brukar du motorolje i startrøret (ein skvett gjennom luftventilen rett før start) så vil motoren forlange det, brukar du startsigarett så vil den ha det neste gong også, og brukar du startgass, så vil motoren heller ha det - i stadig varmare vêr.

Nokon seier at vi bør unngå startsigarett, for den kan sette av svovel på ventilane som kan brenne seg inn. Startolje er kanskje det motoren likar best,  for å tette rundt stempelringane. Men dette vil vel gjerne føre til meir koksing.

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...