Jump to content

Diesel kaldstart - uten Startgass men......


Walter_S

Recommended Posts

Dette er min påstand: På Sabben er det beste å starte med olje i startrøret for å tette sylinderveggen, og gjerne bruke startgass om nødvendig i luftinntaket. Oljen utlignar ulempene med startgass. Men eg er ikkje sikker!

Nokon åtvarar sterkt mot startgass. Ev. kløyving av stempel el. samanbrot i veivlager på ein grovbygd Sabb med tungt svinghjul, kor stor er faren for dette? Eg brukar startsveiv, det er vel skånsomt for motoren skulle eg tru når eg slår kompresjonshendelen på i rett stempelposisjon - ved maks kompr. Men det eg trur og føler er vel ikkje det same som motoren føler.

mvh

Link to post
Share on other sites

Sjekk kopresjonen, ka gi en overraskelse...

Ja. kompresjonen har sikkert mye (mest!) å si for startvilligheten. Går derfor ut i fra at motoren er maks-justert både ventilklaring og innsprøytingtidspunkt - når jeg stillte spørsmålet mitt.

 

Fordi det, i hvertfall på min motor, er et "kuldeproblem" og ikke kompresjon, ventilklaring, tidspunkt for innsprøyting. Hadde nemlig ettersyn på nevnte komponenter sent i fjor sommer, med utskifting av den ene, og justering av den andre innsprøytingsdysen. Dette ble foretatt hos min lokale Yanmar-pusher, med vellykket resultat!  :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...