Jump to content

Propell til Sandvik 25 med 42hk?


murer

Recommended Posts

Hei

Har en Sandvik 25ac, 42hk Mersedes og prm gir med3:1 utveksling.

Har fin fartsøkning opp til 2200rpm (ca6knop) men etter det skjer det ingen ting, klarer kanskje 7knop på en god dag.

En kamerat av meg klarte 9knop med sin sandvik med 30hk motor. I dag sitter det en slarkete fixed pitch propell på min båt.

Noen som har erfaring med valg av propell?

Link to post
Share on other sites

Ok men du har nok for stor proppel etter det jeg kan se.For vær tomme du letter proppelen ca 200 omdreininger mer.Hvis ikke du har fult av groe under båten så skal du i hverfall ha en proppel med 5 tommer mindre da skal du få ca 3200 omdreininger på denne. men jeg hadde nok bare tatt av 4 tommer ikke altid dette stemmer til hundre prosent.Men jeg fikk 22000 på min med 17/14 proppel gjorde denne om til 17/11 og fikk 2800 det jeg skal ha som maks på min Yanmar. Her er en del og lese også er du heldig så kan en av dem regne dette ut mer korekt enn meg.https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32444 MvhBjørn :wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Snadvik 25 med 33 Yanmar ombord, denne toppet turtallet på 3000, jeg gikk kun på 2200 da hadde jeg 6,5 knop antar jeg.... beregnet. Ved øknig til 3000 så fikk jeg se mere av solen og himmelen samt at hekkbølgen var på høye med aktercabinen.... Jeg tror ikke det hjelper med noe satørre motor, båten har sin skrogfart og "thats it". Snakket riktignok med en kar i gjestehvana på Espevær for noen år siden, han hadde vel rundt 70 hk (eller var det ennå mere) i sin 25AC, og den gjorde kanonfart... men var liftfarlig å bruke i denne farten... slapp man en litem fis sideveis så kastet båten seg til siden... den nesten planet på kjølen..

 

Sandvik 25 gjør maks 7-7,5 knop på en god dag uten at man ønsker å studere buken på måkene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser jo bra ut dette,eneste rådet jeg kan komme på da og sette på en tyngre proppel.Båten din går nok litt for sakte min kompis har en Sandvik 25 36 hk uten flaps går runt 7 1/2 knop.Du kan jo hør med disse gutta http://sandvik28.piczo.com/?cr=5&rfm=y MvhBjørn :wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...