Jump to content

Forslag på kjapp seilbåt ønskes


toro

Recommended Posts

Hei!

Jeg er lei av å ligge å rote langt bak med et lavt lystall på onsdagsregattaene! Nå har jeg lyst på en seilbåt som har potensiale til å gå som ei kule samtidig som jeg kan bruke den til dags- og helgeturer med familien. Vi er ikke så nøye på at den skal se ut som ei campinghytte nedi. Tenkte en pris mellom 500-900.000. Er det noen som forslag på spennende båt?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er vesentlig forskjell å komme først inn til mål, eller vinne regattaen? En kan vinne en regatta med lavt LYS tall også.

Det er faktisk verdt å invistere noen mere moderne seil (formstøpte). Og tenke mere på trimming av båten, og er nøye med trim av masten. Da skal du se at du ikke ligger så langt bak lenger.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på en X-99 og blitt anbefalt det av folk som har seilt båtene både i regatta og i tursammenheng. Disse båtene har jo også en pris (ca 500.000) som tilsier at det er mye båt for pengene. Har også vurdert en J-105, de virker være båter med muligheter.

 

Er klar over at båter med lavere lystall kommer opp på resulatlista med god trimming og etter omregnet tid. Men i fellesstarter der de fleste båter har mye høyere lystall blir det litt frustrerende uansett kvaliteten på trimminga å komme 10 minutt etter i mål. I mitt hode er det artig å være med å kive fremst (det må vel de fleste innrømme). Å ligge langt for for så å bli omregnet lenger frem er jo forsåvidt gøy, men aldri det samme som å ligge i teten.

 

toro

Link to post
Share on other sites

X-99 har lensetakler, ja. Men har også lest et sted at sprederne peker 5 grader bakover, så de (lensetaklene) er et trimmeverktøy. Skulle tro det ble mye sag i forstaget uten, men kjenner ikke X-99 sååå godt. Vistnok mulig å "ta bort" lensetaklene for turseilas...

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Nei, du bør ikke ta bort lensetaklene for turseiling på en X-99. Derimot er det ikke nødvendig å sette dem før det blåser 4-5 s/m. Er du shorthanded da, kan du ta et rev i storen og sette lensetaklenne sånn passe hardt og dra til etterhvert. Da vil du kunne slå uten at lensetaklene er i veien og samtididg ha kontroll på saggen i genuaen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Lensetakler og shorthanded er ikke ille. Bare litt timing :)

 

Andre båter i prisområdet er vel Dehler 29 (lys 1.16), X-332 (lys ?), Hanse 341(lys ?)/371(lys 1.25), Match 35 er nevnt..., Jeanneau Fast 3200, First 34 (10R) eller Dufour 34-en til Enzo :)

 

Hvilket prisområde frister mest? 500-900 tusen er relativt stort spenn :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du egentlig er ute etter.

 

Denne er kjapp, men krever kanskje hyppige ølkjøp, skal du klare å holde et stort nok mannskap:

ILC 40

 

Ellers ligger det en del X332'er ute rundt 900. Fine båter, selv om de ikke er ekstremt raske. Du finner også bav Match 35, eldre X-yachter, noen Dehlere og et par J/105'ere ute. Opp mot 900K finnes det mye der ute, så lenge du ikke skal ha en helt ny båt med 3 bad og 4 akterlugarer.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser vel at det er lettere å finne raske båter når det nærmer seg 900.000. De fleste av de båtene du nevner ligger vel opp mot den summen. I første omgang er det vel å prøve å finne en båt som er spennende og litt rimeligere. First 31.7 er vel i den kategorien. Dehleren sikkert også. Er det ikke noen mer reinspikka regattabåter som det går å leve med til helgeturer? ("Rikt liv med enkle midler") Problemet er vel dybden. I området her bør den ikke stikke noe mye dypere enn 2.00m

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt har du nå?

 

Av båter som er nevnt allerede, ville jeg holdt en knapp på J/105. Her er et par odde forslag:

 

1) Kjøp deg en 11 meter one design til regattaseiling - den har visstnok 4 køyer nedi... Nesten garantert mest fart pr krone (LYS 1.34). Bruk resten av budsjettet på en hyggelig turbåt etter konas ønske.

29_1246161203.jpg

 

2) En Wasa 55 på steroider - lang vannlinje, mye seil, tung kjøl - seiler raskt på kryssen uten åtte mann på rekka.

6846599704.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Farten og prisen på en 11meter one design er det vel ikke noe å si på. Men er det noe mer en enn stor jolle? Hvilken motor har den? Er den overhode egnet for noen form for turvirksomhet? Det hadde vært gøy å seilt en slik!

 

Jeg tror det holder med en-1 båt.

 

tor

De fleste 11MOD har utenbordsmotor, som de knapt bruker. Under f.eks Hankø Race Week legges den på brygga, og alle seiler inn på plass etter endt regatta. Det er mye imponerende boat-handling å se da.

 

Men som du er inne på, én båt er som regel nok for de fleste, og da tror jeg 11MOD kommer litt til kort ift komfort.

Ikke mye unødvendig vekt her:

boatshow5.jpg

 

X-332 er en fin kombinasjonsbåt, det samme er den noe rimeligere X-99 hvis du kan leve med lensetakler. Ellers ser den nye HP 1020 spennende ut, men det er vel litt uvisst ennå hva en slik vil havne på i pris. Det blir interessant å høre hva du havner på. Du velger jo ganske utradisjonelt, hvis man ser på hva "folk flest" velger i dag.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært en IB- motor i 11 mod hadde vi fint kunne levd med den. Vi bruker seilbåter forskjellig og etter fire år med egen båt er vel erfaringene at vi sitter fint lite nede i båten å ser på hverandre. Vi er der stort sett bare når vi sover. Det betyr at jeg vurderer litt enklere båter som X99 og J105. Jeg lever mye i fjelltelt gjennom jobben og da blir alt luksus i sammenligning. Samtidig bør den ikke være helt ny fordi da må man selv kjøpe alt utstyret, men heller ikke for gammel. For meg er seiling blitt mest interessant som fysisk aktivitet og sport uten at jeg vil kalle meg regattaseiler. Helgeturer med familien er også viktig. Hadde jeg fått bestemt så hadde jeg kjøpt Farr 40 båten tvert.

Link to post
Share on other sites

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=13&tot=145

 

Om det er den båten jeg tror det er så er iallefall seilgarderoben ganske OK

 

ellers er vel en X362 Sport, First 36.7, First 40.7 muligens innenfor rekkevidde på 900.000

Eldre Luffe burde være innenfor rekkevidde.

 

Men husk på at f.eks et Racing Storseil koster 60-100.000 på så store båter.

 

Rainbow 42 kan være en mulighet, men den er vel også temmelig ribbet inne, og med lensetakler.

 

ILC40 kan ikke seiles med mindre enn 8 mann...så den er uegnet som familiebåt. (Jeg har seilt den).

 

Men alle har vel fort mer enn 2.00 meter dybde.

 

Hva med en Diva 35/39?

Link to post
Share on other sites

Et poeng er vel hvor i landet du seiler onsdagsregatta. Her i Stavanger seiler jo de raskeste båtene lengre baner, og har egen start, så poenget med å komme først i mål blir litt borte. For de som seiler trekantbane er det faktisk en "ordinær" Bavaria som oftest er først i mål. Mye for de det er den største båten (41 fot). (Men de er også gode å seile).

 

Og resultatmessig etter LYS er det absolutt ikke noen sammenheng at den raskeste båten vinner...tvertimot...

Link to post
Share on other sites

Ikke bombesikker men antar det er denne

 

http://www.challenge-of-norway.no/baten.asp

 

Ble seilt i Spania, og senere her i Stavanger. Det er en One Off (iallefall i lite antall) , designet av Judel/Vrojlik.

 

http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...3827&c=5856

 

Den er jo relativt ukurant, og neppe lettsolgt, men seiler bra. Hvor turvennlig den er vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...