toro Startet 18.September.2007 Del på Facebook Startet 18.September.2007 Hei! Jeg er lei av å ligge å rote langt bak med et lavt lystall på onsdagsregattaene! Nå har jeg lyst på en seilbåt som har potensiale til å gå som ei kule samtidig som jeg kan bruke den til dags- og helgeturer med familien. Vi er ikke så nøye på at den skal se ut som ei campinghytte nedi. Tenkte en pris mellom 500-900.000. Er det noen som forslag på spennende båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Skal den være ny? Eller holder det med en bruktbåt? Tenkte x-99, men du har jo budsjett til mere enn det. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Hei, Det er vesentlig forskjell å komme først inn til mål, eller vinne regattaen? En kan vinne en regatta med lavt LYS tall også. Det er faktisk verdt å invistere noen mere moderne seil (formstøpte). Og tenke mere på trimming av båten, og er nøye med trim av masten. Da skal du se at du ikke ligger så langt bak lenger. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Kosmix Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Flying Tiger (artikkel/Seilas) Flying tiger (hjemmeside) Lykke til :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jeg har tenkt på en X-99 og blitt anbefalt det av folk som har seilt båtene både i regatta og i tursammenheng. Disse båtene har jo også en pris (ca 500.000) som tilsier at det er mye båt for pengene. Har også vurdert en J-105, de virker være båter med muligheter. Er klar over at båter med lavere lystall kommer opp på resulatlista med god trimming og etter omregnet tid. Men i fellesstarter der de fleste båter har mye høyere lystall blir det litt frustrerende uansett kvaliteten på trimminga å komme 10 minutt etter i mål. I mitt hode er det artig å være med å kive fremst (det må vel de fleste innrømme). Å ligge langt for for så å bli omregnet lenger frem er jo forsåvidt gøy, men aldri det samme som å ligge i teten. toro Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 SVJV har X-99 lensetaklere - hvis det skulle være noe som skremmer... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 (redigert) X-99 har lensetakler, ja. Men har også lest et sted at sprederne peker 5 grader bakover, så de (lensetaklene) er et trimmeverktøy. Skulle tro det ble mye sag i forstaget uten, men kjenner ikke X-99 sååå godt. Vistnok mulig å "ta bort" lensetaklene for turseilas... Redigert 18.September.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Blanco Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Nei, du bør ikke ta bort lensetaklene for turseiling på en X-99. Derimot er det ikke nødvendig å sette dem før det blåser 4-5 s/m. Er du shorthanded da, kan du ta et rev i storen og sette lensetaklenne sånn passe hardt og dra til etterhvert. Da vil du kunne slå uten at lensetaklene er i veien og samtididg ha kontroll på saggen i genuaen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Enzo Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Se litt på Bavaria Match 35 da , den kan du bruke som turbåt samtidig som den seiler snørra av det meste på fjorden , faktisk en av få Bavaria jeg kunne tenkt meg selv Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Lensetakler er til å leve med. Liker når det er noe å gjøre. Jeg har også forstått det slik at båten kan også seiles shorthanded, dog ikke optimalt . toro Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Lensetakler og shorthanded er ikke ille. Bare litt timing :) Andre båter i prisområdet er vel Dehler 29 (lys 1.16), X-332 (lys ?), Hanse 341(lys ?)/371(lys 1.25), Match 35 er nevnt..., Jeanneau Fast 3200, First 34 (10R) eller Dufour 34-en til Enzo :) Hvilket prisområde frister mest? 500-900 tusen er relativt stort spenn :) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ulysses Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Litt usikker på hva du egentlig er ute etter. Denne er kjapp, men krever kanskje hyppige ølkjøp, skal du klare å holde et stort nok mannskap: ILC 40 Ellers ligger det en del X332'er ute rundt 900. Fine båter, selv om de ikke er ekstremt raske. Du finner også bav Match 35, eldre X-yachter, noen Dehlere og et par J/105'ere ute. Opp mot 900K finnes det mye der ute, så lenge du ikke skal ha en helt ny båt med 3 bad og 4 akterlugarer. Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Jeg ser vel at det er lettere å finne raske båter når det nærmer seg 900.000. De fleste av de båtene du nevner ligger vel opp mot den summen. I første omgang er det vel å prøve å finne en båt som er spennende og litt rimeligere. First 31.7 er vel i den kategorien. Dehleren sikkert også. Er det ikke noen mer reinspikka regattabåter som det går å leve med til helgeturer? ("Rikt liv med enkle midler") Problemet er vel dybden. I området her bør den ikke stikke noe mye dypere enn 2.00m Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 (redigert) Det må bli en ILC 40! Må kanskje spørre kona først... Det er vel ingen som tørr å stille om jeg kommer med en slik på onsdagsregatten. Redigert 18.September.2007 av toro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 (redigert) Hva slags båt har du nå? Av båter som er nevnt allerede, ville jeg holdt en knapp på J/105. Her er et par odde forslag: 1) Kjøp deg en 11 meter one design til regattaseiling - den har visstnok 4 køyer nedi... Nesten garantert mest fart pr krone (LYS 1.34). Bruk resten av budsjettet på en hyggelig turbåt etter konas ønske. 2) En Wasa 55 på steroider - lang vannlinje, mye seil, tung kjøl - seiler raskt på kryssen uten åtte mann på rekka. Redigert 18.September.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Farten og prisen på en 11meter one design er det vel ikke noe å si på. Men er det noe mer en enn stor jolle? Hvilken motor har den? Er den overhode egnet for noen form for turvirksomhet? Det hadde vært gøy å seilt en slik! Jeg tror det holder med en-1 båt. tor Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 X-332 (lys ?) 1,24 Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Farten og prisen på en 11meter one design er det vel ikke noe å si på. Men er det noe mer en enn stor jolle? Hvilken motor har den? Er den overhode egnet for noen form for turvirksomhet? Det hadde vært gøy å seilt en slik! Jeg tror det holder med en-1 båt. tor De fleste 11MOD har utenbordsmotor, som de knapt bruker. Under f.eks Hankø Race Week legges den på brygga, og alle seiler inn på plass etter endt regatta. Det er mye imponerende boat-handling å se da. Men som du er inne på, én båt er som regel nok for de fleste, og da tror jeg 11MOD kommer litt til kort ift komfort. Ikke mye unødvendig vekt her: X-332 er en fin kombinasjonsbåt, det samme er den noe rimeligere X-99 hvis du kan leve med lensetakler. Ellers ser den nye HP 1020 spennende ut, men det er vel litt uvisst ennå hva en slik vil havne på i pris. Det blir interessant å høre hva du havner på. Du velger jo ganske utradisjonelt, hvis man ser på hva "folk flest" velger i dag. Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Hadde det vært en IB- motor i 11 mod hadde vi fint kunne levd med den. Vi bruker seilbåter forskjellig og etter fire år med egen båt er vel erfaringene at vi sitter fint lite nede i båten å ser på hverandre. Vi er der stort sett bare når vi sover. Det betyr at jeg vurderer litt enklere båter som X99 og J105. Jeg lever mye i fjelltelt gjennom jobben og da blir alt luksus i sammenligning. Samtidig bør den ikke være helt ny fordi da må man selv kjøpe alt utstyret, men heller ikke for gammel. For meg er seiling blitt mest interessant som fysisk aktivitet og sport uten at jeg vil kalle meg regattaseiler. Helgeturer med familien er også viktig. Hadde jeg fått bestemt så hadde jeg kjøpt Farr 40 båten tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=13&tot=145 Om det er den båten jeg tror det er så er iallefall seilgarderoben ganske OK ellers er vel en X362 Sport, First 36.7, First 40.7 muligens innenfor rekkevidde på 900.000 Eldre Luffe burde være innenfor rekkevidde. Men husk på at f.eks et Racing Storseil koster 60-100.000 på så store båter. Rainbow 42 kan være en mulighet, men den er vel også temmelig ribbet inne, og med lensetakler. ILC40 kan ikke seiles med mindre enn 8 mann...så den er uegnet som familiebåt. (Jeg har seilt den). Men alle har vel fort mer enn 2.00 meter dybde. Hva med en Diva 35/39? Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Et poeng er vel hvor i landet du seiler onsdagsregatta. Her i Stavanger seiler jo de raskeste båtene lengre baner, og har egen start, så poenget med å komme først i mål blir litt borte. For de som seiler trekantbane er det faktisk en "ordinær" Bavaria som oftest er først i mål. Mye for de det er den største båten (41 fot). (Men de er også gode å seile). Og resultatmessig etter LYS er det absolutt ikke noen sammenheng at den raskeste båten vinner...tvertimot... Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 JV 37. den så jo lekker ut. Hvilken båt er det? Vet du noe mer om den? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Performance 35 Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Ikke bombesikker men antar det er denne http://www.challenge-of-norway.no/baten.asp Ble seilt i Spania, og senere her i Stavanger. Det er en One Off (iallefall i lite antall) , designet av Judel/Vrojlik. http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...3827&c=5856 Den er jo relativt ukurant, og neppe lettsolgt, men seiler bra. Hvor turvennlig den er vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Mye bra med Lys- systemet. Jeg skal ikke diskutere det, men har bare en subjektiv lyst av å seile en båt som jeg føler går fort, krever noe av meg og som vekker konkurranseinstinktet. Det dreier seg ikke om annet enn det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.