Jump to content

Ny værportal


Sira

Recommended Posts

Har det blitt brukernavn og passord på yr.no :confused: skulle sjekke værmelidinegn og dette dukket opp... håper det bare er en "feil"

yr.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan vel tenkes det ja BårdK, men jeg kom inn via en annen link.... så regner jeg med at dette ikke er noe reelt da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var på Meteorologisk institutt i profesjonell sammenheng for noen år siden og intervjuet en værmodellekspert.

 

Lærte da at regnemodellenes resultater (modell i denne sammenhengen = kjempedigert regnestykke som tar utgangspunkt i 70-80 000 værregistreringer, og som blir kjørt fire ganger i døgnet) blir kontinuerlig sammenlignet med det været det faktisk viser seg å bli. Og på den måten blir regnestykket langsomt, langsomt flinkere og flinkere til å lage mest mulig riktig resultat.

 

Dette har, husker jeg ikke feil, pågått siden midten på 1990-tallet. Men først nå de siste par årene er kvaliteten blitt så god at de kan gjøre det de gjør på yr.no, nemlig å legge ut "råresultater" uten faglig vurdering av statmeteorolog direkte til bruk for hvem som vil.

 

En annen interessant ting er at regnestykket, som jeg mener heter HIRLAM, kan regne ut været mye mer finmasket nå enn for 5-10 år siden, MED kvaliteten i behold. Noe som igjen betyr at yr.no's nye tjeneste med at du kan få lokalt værvarsel omtrent for ditt eget husnummer, er muligggjort.

 

Kanskje vi burde foreslå at vi kan få skrive inn posisjonen vår (eller de eller den vi skal til) og så få opp værvarsel for nærmeste døgn? Regnemodellen dekker jo massevis av sjø og hav. Og det er allerede mye flott lagt ut under "Kyst og hav" eller noe sånt på met.no.

 

Ellers har jeg forstått det sånn at met.no skal ha som rolle å formidle alle de "mindre folkelige" tjenestene til Meteorologisk institutt og altså mer eller mindre være proffbrukernes nettsted.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

YR lover å bli bedre for oss båtfolk. På deres side står det for 2008:

 

image1.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel tenkes det ja BårdK, men jeg kom inn via en annen link.... så regner jeg med at dette ikke er noe reelt da..

 

Du trenger passord noen steder på yr men det er bare om du skal inn og endre på varslene. Har selv forespurt om å få passord til sidene slik at jeg selv kan bestemme været jeg skal få de nærmeste dagene. :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det må du vel spørre YR om? Og de er faktisk raske med å svare på mail. Har selv fått de til å endre litt på visningen av noen meteogrammer. Foresten, de antyder jo visning av kart med isobarer, har de hatt det tidligere? Selv foretrekker jeg å vente på tilbudene med en positiv innstilling.

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.. de antyder jo visning av kart med isobarer, har de hatt det tidligere? Selv foretrekker jeg å vente på tilbudene med en positiv innstilling.

Dette har du nok rett i. Jeg tenkte primært på bølge- og vindvarselet som i dag er en del av met.no`s båtvarsel. Selvsagt blir det spennende om det kommer en ny tjeneste for oss båtfolk, Lars :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det må du vel spørre YR om? Og de er faktisk raske med å svare på mail. Har selv fått de til å endre litt på visningen av noen meteogrammer. Foresten, de antyder jo visning av kart med isobarer, har de hatt det tidligere? Selv foretrekker jeg å vente på tilbudene med en positiv innstilling.

 

Lars H. :smiley:

 

Jo da, det er faktisk bare å spørre. Selv spurte jeg met.no i email om hvorfor kart med isobarer ikke var å finne.

 

Fikk svar dagen etter om at de hittil hadde ligget under "Analyse", men med umiddelbar virkning var flyttet helt opp i venstremenyen - lett synlig og lett å finne. Nå kaller de det "værkart", og klikker du på det, kommer valget "prognoser" opp, sånn at du får se isobarkart for et døgn eller to fremover.

 

Dagen etter det igjen fikk jeg email fra yr.no, som fortalte at de etterhvert også skulle legge ut isobarkart. Men de trengte litt tid på seg, sa de.

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Etter mitt skjønn tyder disse informasjonene på at www.yr.no er mer enn villige til å ta hensyn til brukerinteresser. Dette tyder på et kreativt og eksansivt miljø som blir en utfordring for oss båtglade til å dra nytte av. Jeg har hittil blitt tilfredsstillt av de danske værmodellene som viser bølge- og vind-utvikling i de farvann jeg ferdes i, og har derfor ikke noen tilleggsønsker.

Jeg er forberedt på at disse informasjonene etter hvert blir gjenstand for betalingssystemer. Jeg prøver derfor å ha flere alternativer og å satse på at noen av disse blir tilgjengelige for oss som ikke vil gå inn på kostbare betalingsordninger. Grunnen til at jeg skriver dette er bl.a. at værtjenester i Sverige og Danmark via SMS for endel år siden var gratis - i dag koster de penger. Antar at denne utviklingen vil "ramme" flere værvarslingstjenester.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...