Jump to content

Forfilter, hva gjør jeg?


sharko

Recommended Posts

Det vi snakker om her er ett dieselfilter med vannutskiller:

 

Vri opp og la det renne til rein diesel kommer ut. ( normalt slipper man å lufte etterpå.

Skift filteret en gang i året og ha med deg ett ekstra filter i båten..

Skulle motoren plutselig miste turtallet, så er det mest sannsynlig filteret som er tett....

 

Ny innmat selger de fleste båtbutikker: VP forhandlerne.

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny innmat selger de fleste båtbutikker: VP forhandlerne.
Filter kan også kjøpes på biltema, nr 52-522.

Men som Mix sier er den på bildet en ren vannutskiller.

Dersom utskilleren er montert over "vannlinjen" i tanken vil den fylles med luft når du åpner skruen. Det er også forskjellig hvordan motorene tåler luft, noen tåler ingenting før de må luftes.

 

Jeg monterte en slangenippel istedet for tappeskruen og satte på en gjennomsiktig slange som fører ned til en kran montert under tanknivå. Da ser man om det er skilt ut vann og kan tappe dette uten å få luft i systemet.

Link to post
Share on other sites

Dersom utskilleren er montert over "vannlinjen" i tanken vil den fylles med luft når du åpner skruen. Det er også forskjellig hvordan motorene tåler luft, noen tåler ingenting før de må luftes.

 

Løsnet kun litt på tappeskruen i bunn nå i kveld, det kom bare dråper med grønnfarget diesel ned i glasset jeg holdt under. Jeg torde ikke skru skruen helt ut - er det nok, eller må hele tappeskruen tas fullstendig ut?

 

Motoren startet og ble kjørt 5 min etterpå - uten å måtte luftes.

Link to post
Share on other sites

Men uansett hva du kommer til og gjøre hvis du skal renjøre denne helt så er den mitterste skruen opppe som du skal ta av for og dele denne.Hvis du har lyst i vinter,og inni i denne sitter det en trakt som kan tas ut.Pleier og sette seg slam og dritt bak denne .Ellers så har jeg hatt samme vannutskiller men har byttet til en med glass og filter til og byttet ut.Koster runt 350kr ca.MvhBjørn :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Har ei 18 fots sjekte med VP MD5B motor i (som selges til våren). Fikk motorproblemer i sommer med den, selvsagt en dag man ikkje skulle vært utpå.

Skal ikkje gå i detaljer her da enkelte lesere av forumet kan ha dårlige nerver. Vi berget både liv og båt så nok om den saken.

 

Snekka med motor er fra 1982 men den har vært brukt lite, 1700 nm i skrivende stund. Med snittfart på 3 knop blir dette snaue 600 timer.

Etter feilsøking over 2 dager fant vi problemet, det var en treflis fra peilepinnen som satt fast i ventilen på tanken. Mye sjø fikk bunnslammet til å virvles opp og dette tettet ventilen og røret opp fra tanken komplett.

Lenge før vi fant dette demonterte jeg grovfilteret. Måtte skru av hele huset og ta det ut av båten for å få av lokket. Motormalingen viste med all tydelighet at silen aldri hadde vært åpnet. At det kunne komme en dråpe diesel gjennom der forundret meg! Men det kunne det tydeligvis, feilen lå jo 3m lengre bak.

 

Nå går den som aldri før og venter på ny eier. Selv går vi over på noe med flere fremdriftsalternativer som leveres til påske!

Link to post
Share on other sites

Jepp og den trakta du ser kan du ta av og se bak.MvhBjørn :yesnod:

 

 

Slik ser den ut inni Du kan dele denne også husker ikke helt om det var gjenger eller om en kan bare dra dette fra hverandre.I hvertfall når du har delt denne kan du ta opp traktan andre vegen enn det bilde viser.Har min liggende løs i båten så er ikke sikker om det må skrus eller ikke.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...