Hulda Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Skal man kunne si noe sikkert om dette så må vi inn på tankens geomertri og noe ensartet fasitsver er ike mulig å gi... Damptrykket for vann er 0,006 bar ved 0 grader C og det samnme er 0,03 bar ved 25 grader C, dette tisvarer noen 0,08m elkler 8 cm diesel ved 0 grader og 38 cm diesel ved 25 grader.. min dieseltank er på 210 liter og høyden er vel muligens 40cm, hos meg så vil det vannet som er fast form fordampe ved et dieselnivå under 38 cm ved 25 grader C... så om jeg har tilnæremt tom tank og lavt nivå så er jeg ikke spesielt bekymret for 1ml vann av den grunn.... Jeg er dypt impotent, er du ingeniør eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 21.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) Du verden! Dette ble jo morsomt. Her fikk vi nok en gang bevist at det sitter mange med spisskompetanse på de smaleste områder, selv om kondensering strengt tatt ikke var hovedtema denne gangen. Noen som har doktorgrad i voksing av diesel også kanskje? Bekymringene dine er basert på pølserør, for å si det brutalt. Om dieselen skulle vokse seg, så de-vokser den når temperaturen stiger igjen. Dessuten er ikke dieseltilsetningene nå de samme som de var før i verden. Tilsetting av parafin vil jeg være meget forsiktig med. Det var noe man foretok seg for lenge siden. Før common rail og alt dette nye. VP-folkene tilsetter ikke noe som helst på tanken. Kondensproblematikken er betydelig overdrevet. Engentlig er det bare tull. Hvor ofte stopper bilen din hver vinter grunnet kondens? Aldri før vært bekymret for dette og er det heller ikke nå, men ble litt i tvil når dette plutselig er blitt tema i båthavna. MEN Vovlo-folkene tilsetter faktisk ett eller annet på tanken - det står iallefall ført opp som ett av servicepunktene da jeg spurte. Skal sjekke med dem hva det er de tilsetter. Redigert 21.September.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) Sydvesten: Nei det er ikke svar godt nok..... Hvis fritt vann (i veskeform, ikke fast form, is kan vi ta en annen gang) i målbare mengder fordampet fra en dieseltank ved 25 grader så hadde det ikke vert mye vann igjen i en tank plassert i et motorrom etter en litt lengre tur. Slik er det ikke, og det er jeg sikker på at du vet. Det er noe med tiden vs temperaturen her som taes med i betraktning. :nono: Har du fått fritt vann i dieseltanken er nok ikke fordampning noen løsning for å bli kvitt denne. Forstår at utrykket toskeskap har virket provoserende. Det var også meningen. Når en velger å kalle noen som bekymrer seg for kondens for hysteriske så er på en måte standarden satt, litt svar på tiltale må vel tåles.....?? Ta en halvliterflaske med en desiliter vann og resten diesel, hvor lang tid tror du det tar å fordampe vannet ved 25 grader??? Redigert 21.September.2007 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 det sydvesten skrev , får meg til å tenke litt på ,hvor ufattelig mye jeg ikke vet :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Vanligvis er det ikke noe vann i dieselen så der er vi enig, og jeg mener fortsatt er det er for det lille som måtte være der av vann fordamper... Tiden er selvsagt viktig her, vi snakker om rundt 6 måneder i opplag i denne sammenhenhgen... Så lenge lenge vannets pratialtrykk i tanken ikke er lavere enn det statiske trykket så vil en alltid ha en fordampinig... Dette er også årsasken til at dette påståtte problemet er miksoskpiosk og de som blir plaget av vann i dieselen har fått mere enn en dråpe eller to.... som en slik konderseing fra luften vil utgjøre... Om du har en liten mengde med vann i en dieseltank så vil dette fordampe over tid om trykkene er som beskrevet tidligere... Det er enten du vil eller ikke så er dette det faktiske fysiske forhold som gjørdette.... Dess nærmere det stastiske trykket som påvirker vannet er vannets fordampningstrykk, dess lenger tid vil det ta...og når trykkene er like så går tiden mot uendelig (likevekt er oppnådd) Dette kan lettest visualiseres ved at vi varmer opp en dunk med diesel og vann, når temperturen næremer seg 100 grader så vil vannet begynne å koke uansett og fordampingen er et faktum.... dess mere diesel du har dess varmere må dette være siden det statiske trykket som virker på vannet i bunnen er over atmomsfæretykket.. Noe lignende ser man når man hiver vann på kokense olje (godt over 100 grader) da får en umiddelbar fordampning..... men det er en litt annen sak.. Jeg kan love at om en varmer opp vann og olje i en trykk beholder og spenner av trykket umiddelbart (varm det opp til en temperatur som ligger under dieselens kokepunkt ved atmosfæretykket men så nært som mulig, og spenn av trykket til atmosfæretrykket.. Det vil garnatert bli en overraskelse av en annen verden om ikke en tror at vann i dieselen vil fordampe... Det som er viktig her er at tiden som trenges er betydløeg kortere når vi oprerer i temperaturer i nærheten for væskene faseovergang.. Har en mye vann i dieselen så trenger enten mere tid eller så trenger man mere varme for at dette skal fordampe raskere.... Men det ser ut som vi er grunnleggende uenig om vannets fysiske egenskaper her så det har vel ikke noen særlig hensikt å diskutere dette mere etter mitt syn.. Men tråden omhander jo kondensering ved opplag på land, og da er tiden meget lang... 6-7 måndere for svært mange.. Så jeg står fortsatt på mitt, denne kondeseringsproblematikken er svært oppskrytt og nærmer seg vel en myte etter mitt enkle syn.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Som ministeren sa: "Jeg har bestemt meg. Ikke forstyrr meg med argumenter". Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg diskuterer ikke for diskusjonens del Mulligan, selvom det sikkert til tider kan virke slik Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) Her er jeg (jeg hadde nesten sagt for en gang skyld), helt enig med deg, Sydvesten mvh tuffff som hadde mer vann i dieseltanken i vår enn han syntes var moro. Redigert 21.September.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Det impliserte jeg ingenlunde Sydvesten. Jeg leste innleggene dine med stor interesse, og deler ditt syn. Kondens i tanken er egentlig ikketema. Men det ser ut til at noen går til debatten med egen fasit, uansett emne. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg melder meg frivillig til å fylle en deciliter vann på en plastflaske - fylle den opp med diesel - og la den stå lunt inne hos meg her i huset i hele vinter ved anslagsvis 25 grader. Med korken løst stående på. Vil da til våren - eller underveis om interessant - rapportere hvordan det går med vannet. Jeg skjønner at teorien sier det vil fordampe, men min iboende skepsis sier meg at dette vil jeg nå gjerne se. Minner meg om (den sikkert kjente) historien om at enhver flyingeniør skal kunne bevise at en humle ikke kan flyve. Dette basert på kroppsvekt, vingeareal og frekvens av vingeslagene. Det skal visstnok være en teoretisk umulighet. Så er det bare den lille detaljen at ingen har fortalt humla det, derfor gjør den det det likevel! Forøvrig går man her straks i dusjen for litt senere i dag å frekventere vår båtforenings årlige torskeaften som arrangeres i marinaens verksted! Jum Jum ..... mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
jo_no Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Interessant tråd, dette her.. Sist vinter så jeg med egne lyseblå masse kondens på undersiden av mannlokket selv om tanken var tilnærmet full. Jeg valgte å ikke bekymre meg for jeg kunne jo bare tappe et par liter med en liten pumpe til våren, tenkte jeg. Dette førte til tap av 100 liter diesel: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29970 Faktisk årsak: Lakkasje i påfyllingslokk. Derfor blir dette min prosedyre: ikke så opptatt av om tanken er full eller halvfull når båten settes i opplag men heller trekke opp litt fra tankbunnen om våren. (Så tar jeg meg heller ikke bryet med å finne ut om prosedyren min er akademisk forankret eller ikke) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Derfor blir dette min prosedyre: ikke så opptatt av om tanken er full eller halvfull når båten settes i opplag men heller trekke opp litt fra tankbunnen om våren.(Så tar jeg meg heller ikke bryet med å finne ut om prosedyren min er akademisk forankret eller ikke) Det er en meget fornuftig prosedyre. Hulda fyller en halvannenliterflaske med diesel fra bunnpunktet i tanken. Denne halvannenliteren står godt og varmt med korken på for utfelling av bunnfall et par dager. Dette var også prosedyren som er avbildet lenger frem i tråden. Bare at jeg glemte det i fjor, slik at oppsamlet skitt er for to år. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Selvfølgelig er dette ikke et problem om man har avtappingsmuligheter og pung i bunn av tanken, slik at man får tappet ut vann og dritt regelmessig. Problemet er alle andre uten denne muligheten. Vann er grobunn for bakterievekst, om vannet er kommet til ved bunkring eller kondens spiller liten rolle. Og vann i bunn av en dieseltank fordamper neppe vekk av seg selv, på tross av Sydvestens teorier. Enten må man forsøke å pumpe ut bunnfall/vann, noe som etter min erfaring er vanskelig å få til. Eller tappe ned og rengjøre tanken av og til. (Drittjobb, har hatt dieseldyr noen ganger opp gjennom årene) Jeg begynte med HD behandling for noen år siden, og har ikke hatt antydning til vann etter dette. Forfilteret er også betydelig renere nå ved det årlige skiftet enn det var før jeg begynte med HD. Jeg kommer til å ta en sjekk i løpet av vinteren om det er kommet noe slagg/grums i tanken. Båten brukes året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) Dette er jo i grunnen litt morsomt. De fysiske egenskapene er jo, isolert sett, riktig beskrevet av Sydvesten. Men rent praktisk opptrer dette litt annerledes i når vann og diesel opptrer i lag. Vann i dieselen vil ikke ved 25 grader fordampe, vannet vil meget sakte gå over i dampform og bli tatt opp i dieselen. Hvis det sirkulerte lunken diesel forbi vannet i tankens bunn ville det etter en tid ikke være mere fritt vann tilbake. Imidlertid ville vanninholdet i dieselsen ha økt. Altså vannet forlater ikke tanken. Ved nedkjøling av dieselen ville vannet på nytt felle ut. Altså et kretsløp om du vil. Ved opplag er dieselen stillestående, du vil da kunne få en metning av "fuktig" diesel i faseskille som forsinker dieselens opptak av vann i betydelig grad. Noe helt annet er det å varme dieselen og vann til 100 grader+ under trykk for så å ta trykket av, når da vannet brått går over i dampform og tanken revner blir du ikke bare kvitt vannet, men dieselen også. Men det er ikke det som er tema. Dessuten er dette teorier som er meget enkle å teste ut. Avventer i spenning FredT sitt eksperiment. Ønsker forøvrig alle en riktig god (og tørr) helg. Redigert 21.September.2007 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) De fleste av oss som har båten ute hele året og sikkert andre også har innarbeidede rutiner for avtapping av filter / dieseltanker. Rutinene kan være forskjellige men målet er å unngå vann / partikler i diesel / bensin. Tror ikke vi skal dra det for langt men gode rutiner er viktig i båt og kanskje ellers også. Selv begynner jeg i september måned og derettter ca en gang pr måned utover vinteren å tappe av ca 1/2 - 1 liter diesel fra tank hver gang. Er så heldig at jeg har avtappingskrane i bunn av dieseltank. Tror ikke det er nødvendig, har aldri sett antydning til vanndråper i diesel, kun noen få bunnsedimenter av og til. Bytter vanligvis forfilter før sommersesongen starter i juni måned etter oppussing. Om sommeren gjør jeg ikke en dritt. Nå skal det også sies at jeg alltid og konsekvent bortsett fra når vi er på langtur / ferie fyller diesel på en stasjon som fiskebåter / losbåt bruker. Har aldri vært antydning til noe tull med uren diesel på denne stasjon. Men klart, alle er ikke i samme situasjon og som sagt en kan være uheldig. Redigert 21.September.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 ............. Er så heldig at jeg har avtappingskrane i bunn av dieseltank. det har jag oxo, strax innan kran sitter ett T-rör på dette er kopplet intaket til dieselvärmaren/Ebern..... finns det tillstymmelse til vann i dieseln så följer det med ut i forbrenningen i Ebern, dette har funket veldi bra hitils, för jag får inget vann i vannavskiljern til motorn möjligt jag har haft tur........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SvartRøyk Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg penser inn på spørsmålet om additiver ved opplag. Har hørt om flere som bruker 2-takts olje (for di-motorer)i dieselen. Noen før opplag, andre hele året. Hvis vann i diesel skulle dette skåne pumpe og dyser ved stillestående. Høres fornuftig ut kunne tenkt meg å prøve selv. Har sett moderne bensin V8 med ødelagde insprøytningsdyser pga rust. De kostet 2.500.- /stk! Moderne dieselmotorer med 2-stegsdyser ol kan vel være ganske sårbare skulle jeg tro. Når det gjelder kondens, så har jeg personlig bare hatt problemer ifm fylling og skitt i tankene. Har ett Racor filter som jeg aldri har tappet vann av! Bare byttet innsats. Har jeg bare hatt flaks eller? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Når det gjelder kondens, så har jeg personlig bare hatt problemer ifm fylling og skitt i tankene. Har ett Racor filter som jeg aldri har tappet vann av! Bare byttet innsats.Har jeg bare hatt flaks eller? Jeg tror det er ganske normalt. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Da er jeg ikke sikker på at du har fått med deg resonementet til Sydvesten, og mine praktiske forsøk, som begge trekker i samme retning. Kondens vil for en stor del bevege seg mellom gass- og væskefase i samme 'lukkede rom'. Det jeg fikk fjernet fysisk etter to år var mindre enn hva som rommes i et fingerbøl. Det er ikke mer vann enn det som ville kommet ned i hullet om det regnet den dagen jeg fylte 450 liter. Joda, "Hulda" jeg har lest "Sydvestens" doktoravhandlinger". At kondensvann, regnvann, vann fra bunkerstasjoner som blir liggende på bunnen av en dieseltank skal fordampe,har jeg absolutt ingen tro på. Dette må fjernes fysisk, som jeg sa i et tidligere innlegg. Nå skal jo "Fred T" foreta en test, så får vi se hva resultatet blir til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Joda, "Hulda" jeg har lest "Sydvestens" doktoravhandlinger". At kondensvann, regnvann, vann fra bunkerstasjoner som blir liggende på bunnen av en dieseltank skal fordampe,har jeg absolutt ingen tro på. Dette må fjernes fysisk, som jeg sa i et tidligere innlegg. Nå skal jo "Fred T" foreta en test, så får vi se hva resultatet blir til våren. Kjempebra test. Dog har jeg ingen tro på at om jeg fylte 200 liter vann på dieseltanken min med 300 liter diesel på toppen, så ville vannet dampe vekk i løpet av vinteren. Forsøket er i bunn og grunn tullete. Bakgrunnen er hvor mye kondensvann greier det å samle seg i en tank. Hvis man tror at det kommer mengder med vann, så kan man jo fundere over hvor mye vann det er i tankene på dieselbiler. Ute og kjører uansett vær. Tanker meget ofte. De burde stoppet grunnet kondensvann minst en gang i måneden. Slik er det dog ikke. Nå har jeg testet det over tre år med denne båten. Bildet viser hvor mye det var i april i år, oppsamlet over to år. Omtrent et halvt fingerbøl, noen få milliliter. Andre båteiere greier, underlagt samme fysiske lover, å produsere nærmest litervis med vann i året. Så kan man fundere over hvorfor noen lykkes bedre med vannproduksjonen enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Kjempebra test. Dog har jeg ingen tro på at om jeg fylte 200 liter vann på dieseltanken min med 300 liter diesel på toppen, så ville vannet dampe vekk i løpet av vinteren. Forsøket er i bunn og grunn tullete. Hei Hulda, har du først fått vann på tanken, så kan ingen vente at det skal dampe bort i løpet av vinteren. Det er som du sier, denne testen blir "tullete". Tror egentlig mange har pratet forbi hverandre på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Joda, "Hulda" jeg har lest "Sydvestens" doktoravhandlinger". At kondensvann, regnvann, vann fra bunkerstasjoner som blir liggende på bunnen av en dieseltank skal fordampe,har jeg absolutt ingen tro på. Tror egentlig mange har pratet forbi hverandre på denne tråden. Nå har ikke jeg sagt eller skrevet et eneste sted at regnvann eller vann fra fra bunkesrstasjoner vi fordampe vekk i løpet av vinteren(men det vil fordampe bort over tid, bare tiden er stor nok, eller temperturen er høy nok og tykket er normalt), jeg har i alle mine innlegg forholdt meg til kondensvann som vil kondensere ut av luften gjennom vinteren og som vil fordampe igjen... Så hvis det er din oppfatning at alt vann man kan få på tanken fra bunkersanlegg og regnvann vil fordampe gjennnjon vinteren, så må jeg nok desverre meddele at har du nok misforstått alt sammen.. For å oppsummere litt så har du en dieseltank med en del diesel og 1300 liter luft over og setter båten bort ved +5 grader og 100% fuktighet i luften i tanken så vil det ha kondesert ut 5 ml med vann ved -20 grader. Disse 5 mil påstår jeg vil fordampe igjen, og det står jeg selvsagt ved. For de flkeste av oss så er jo dette kun av akademisk interesse siden det er de færreste som har en diseltank på en 1500-2000 liter... men vi har vel gjerne 10% av dette tankvolumet... da blir kondsering 10% og da snakker vi om dråper som jeg nevnte i et av mine første innlegg... 0,5ml er for meg dråper.. Jeg har ikke et eneste sted påstått at 1 dl med vann vil fordampe fra tanken i løpet av vinteren, det er nok andre som har skrevet det... så jeg foreslår at vi forholder oss til det som en faktisk skriver her og ikke det man tror noen skriver... Det jeg har skrevet er at vann vil fordampe og dess høyere temperturen er dess raskere vil det fordampe eller sagt på en annen måte, mere vann vil fordampe på en gitt tid...Dette kan en selvsagt regne på om vi ønsker, men da blir det vel mere kommentarer ala "doktoravhandling" så dette er ikke rett forum å gjøre det i, selv om det er elementær ungdomskole matematikk. Så jeg vil fortsatt hevde at kondenseringproblematikken fra luft/hydrokarbon blandingen som er i dieseltanken er noe oppskrytt.. De som har for mye vann i dieselen har nok fått dette inn andre veier enn via kondensering av vann fra luft/hydrokarbonblandingen som er over dieselspeilet i tanken.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Johannes Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 (redigert) Hei Sydvesten, gir ikke opp så lett.. Det du også har fortalt er at fritt vann i tanken, under dieselen, vil fordampe. Der mener jeg du tar feil. Forklaringen med utligning av partialtrykk holder ikke... vann......? Har også sagt litt om hvorfor. At noen dråper kondens ikke har betydning er greit. Hvis du fortsatt mener at fritt vann i en dieseltank fordamper, i den forstand at det går over i dampfase og forlater dieseltanken så kom med en forklaring på det :nono: Imøteser dette med stoooor interesse. Redigert 22.September.2007 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Da har jeg fått stoffet som Volvo (Sørlandet sylinderservice) bruker som en del av sitt serviceprogram. Det heter Disolite DX-W og er en tilsetning som har flere egenskaper. Bl.a. hindrer det voksing ved kulde. Det forebygger også kondens og hindrer oppblomstring av diseldyr og gir 5 % mer effekt står det å lese. Så kan vi selvsagt diskutere om dette er nødvendig, men Volvo bruker det altså som en del av sitt serviceprogram ved opplag også på de nye D-motorene får jeg vite. Spurte spesifikt om dette var godkjent av Volvo for D-serien og fikk bekreftet dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Da har jeg fått stoffet som Volvo (Sørlandet sylinderservice) bruker som en del av sitt serviceprogram. Det heter Disolite DX-W og er en tilsetning som har flere egenskaper. Bl.a. hindrer det voksing ved kulde. Det forebygger også kondens og hindrer oppblomstring av diseldyr og gir 5 % mer effekt står det å lese. Så kan vi selvsagt diskutere om dette er nødvendig, men Volvo bruker det altså som en del av sitt serviceprogram ved opplag også på de nye D-motorene får jeg vite. Spurte spesifikt om dette var godkjent av Volvo for D-serien og fikk bekreftet dette. Jeg har sjekket med Volvo, her sier de at det ikke er noen tilsetning som er godkjent, og at det ikke skal brukes noen tilsetning overhode. Nå har ikke jeg Volvo, så jeg skal ikke diskutere dette videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.