Jump to content

Stor skade i bunnen av båten-CE merkes på nytt ved rep?


Windy37GM

Recommended Posts

God aften båtfolk

Jeg har en kompis som har en 21 fot stor daycruiser. Flott båt som fyller han og familiens behov perfekt... Etter å ha brukt båten i sommer på noen korte turer + en ganske lang tur, skjer alle båteieres skrekk. Båten lekker vann inn. Under vannlinjen(det var saltvann), ca 20 liter i timen når båten ligger stille.

Båten blir tatt på land og han ser straks 3 stoore sprekker i plasten. Sprekkene går over steglisten og steglisten er "knekt" 3 steder. Sprekkene er vist på bildet med piler og streker. Båten det gjelder er IKKE en Yanmarin, brukte bare bildet som illustrasjon. I skroget på innsiden, går det avstivere ved de 2 ytterste sprekkene, den i midten er midt imellom avstiverene. Her er det relativt mykt. Avstand mellom de 2 ytterste sprekkene er 70-90 cm.

baaten.jpg

Mitt spørsmål er som følger: Når dette blir reparert (en helvetes dritt jobb fordi det er trangt på innsiden, hvis de ikke må skjære seg frem. Jobben er estimert til 40K-70K), må båten da CE merkes på nytt siden dette er i bæringen til skroget og en stor reparasjon?

 

mvh

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En artikkel i Båtmagasinet for en stund siden belyste dette med at båter etter store skader må CE merkes på nytt. Men det gjelder kanskje bare der båten er kondemnert? Vil bare sjekke for at stakkaren skal få ting istand og slippe hazzel i etterkant.

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Med fare for å avspore tråden, er det er eller annen myndighet som holder oppsyn med at regler for CE merking blir fulgt?

Vet at det sjekkes ved import, men etter dette?

Eller er det da bare forsikringsselskapene som er interessert?

 

Når det gjelder denne skaden, er det slik å forstå at stringerne kun går på tvers, ikke på langs av bunnen i dette området??

Link to post
Share on other sites

Steglisten er rett og slett knekt på 3 steder. Skadene går på tvers av steglisten, 90 grader på.

Trøbbelet med CE merking er når båten skal selges. Hvis den ikke er CE merket, kan en evnt kjøper heve kjøpet.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne CE-merkingens intensjon til bunns. Jeg vil anta at kvalitetssikringen en hver reparasjon vil i etterkant påhvile den som har reparert. Det er heller en sak om at reparasjonen blir utført av et verksted som f.eks. er godkjent av forsikringsselskapet som er involvert. Du informerer ikke om hvordan denne skaden oppstod.

 

I Son kommer det opp båter i 'bøtter og spann' med ganske omfattende skader etter grunnstøtinger. Jeg har aldri hørt noen kommentarer om at reparasjoner skal ha relevans til CE-merkingen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er temmelig sikker på at en slik utbedring ikke krever ny CE-merking.

 

Men dersom båten skal selges senere, vil det være viktig å ha god dokumentasjon på at reparasjonen er utført fagmessig og forsvarlig.

Dersom det gjøres av en profesjonell, bør en kunne fremlegge påpirer. I alle tilfelle bør en dokumentere reparasjonen steg for steg med bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det kreves nok ikke nye CE merking, men jeg hadde nok bedt verkstedet om en samsvarserklæring på reperasjonen som inneholdt innformasjon om hvordan reperasjoen var utført og at denne var utført i henhold til retningslinjene gitt i direktivet. Finnes det noen standard som er lagt til gunn ved reperasjoene så vill jeg fått dette påført samsvarserklæringen. Dette hadde jeg dereetter arskivert i skipsmappen.

 

Nå er det vel ikke usannsyn lig at verksmesteren hadde kikket på meg med store øyne og stått stort spørsmålstegn og lurt på om jeg vart splitt pine gal, noe sikkert er meget mulig..

 

Dette er interessant problemstilling, tror jeg sender en mail til Sjøfartsdirektoratet og ber om en avklaring/kommentar på dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk Sydvesten. Det tar vel sin tid å få et svar fra den kanten :-)

Egentlig kan jo hvemsomhelst fikse dette/lappe det sammen så det holder en kort stund, men man skal vite hva man gjør slik at det blir holdbart over flere år.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Men dersom båten skal selges senere, vil det være viktig å ha god dokumentasjon på at reparasjonen er utført fagmessig og forsvarlig.

Men om det skulle være slik at reparasjonen krever ny godkjenning. Båten blir solgt og kjøper aksepterer skriftlig at båten ikke er CE godkjent.

Hvem er det da som kan legge seg opp i dette? Og hva kan de evnt. gjøre? Tvangsoppløse salget? Beslaglegge båten? Straffe selger, evt begge parter?

Link to post
Share on other sites

21' båt med skade som kan koste 70 000,- å utbedre... Har ikke forsikringsselskapet en grense som sier når en båt skal repareres og når den skal kondemneres, ref bil ?

Dersom denne båten er noen år er man kanskje i nærheten av den grensen.

 

Noen som vet hva som skjer med båter som kondemneres?

Link to post
Share on other sites

Båten blir solgt og kjøper aksepterer skriftlig at båten ikke er CE godkjent.

Det er ikke noe salgsarguemnt at båten ikke er CE merket :-) Derfor mitt spm.

 

21' båt med skade som kan koste 70 000,- å utbedre... Har ikke forsikringsselskapet en grense som sier når en båt skal repareres og når den skal kondemneres, ref bil ?

Båten kostet 250K-300K da han kjøpte den. 1999-2002 modell et sted. Så 70K er nok ikke nok for kondemnering.

 

Joda310

Med ny turbo :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe salgsarguemnt at båten ikke er CE merket :-) Derfor mitt spm.

Skjønner det, spørsmålet var generelt. F.eks. halvfabrikat som man ønsker å selge før 5 år.

 

Med stringere i postingen min over mente jeg innvendige avstivere, ikke utvendige steglister.

Slik du beskriver det høres det ut som om de går på tvers av båten? Da vil de kunne fungere som bruddanvisere...

Link to post
Share on other sites

fann detta om repara

sjon på Sjöfartsverkets sida.....

 

Reparation & ombyggnad

För att den gällande bullernivån inte ska överskridas finns krav på att en båt som byggs om på ett avgörande sätt ska betraktas som ny. Samma gäller när man monterar en motor som är påtagligt större än vad som anges i CE-märkningen eller ändrar på framdrivningsarrangemanget från t.ex. utombordare till inombordsinstallation. En ändrad båt ska genomgå kontroll och CE-märkas. Ombyggnader och reparationer som inte förändrar båtens egenskaper i reglernas mening medför självfallet inte krav på ny CE-märkning. När en båt avsedd för utombordsmotor förses med motor t ex hos en båthandlare eller ett varv är det viktigt att kontrollera vilken maximal motoreffekt båten är avsedd för. Uppgiften ska finnas i båtens ”försäkran om överensstämmelse” och i instruktionsboken. Installation av en för stor motor kan påverka båtens flytegenskaper i vattenfyllt tillstånd och försämra dess köregenskaper.

 

Vid motorbyte eller byte av tank eller andra installationer i en båt är ett naturligt krav att den nya installationen blir åtminstone likvärdig med den gamla. Det är alltså viktigt att ta reda på vilka komponent- och installationskrav som är tillämpliga enligt föreskriftens väsentliga säkerhetskrav. Installation av nya komponenter eller system i en båt kräver noga studium av regelverket eftersom en komponent och monteringen i ett visst utrymme kan beröras av flera olika väsentliga krav.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Med stringere i postingen min over mente jeg innvendige avstivere, ikke utvendige steglister.

Slik du beskriver det høres det ut som om de går på tvers av båten? Da vil de kunne fungere som bruddanvisere...

Det gjør de. Vi ser helt klart at bruddet er skjedd ved de innvendige spantene (riktig ord?) + midt imellom..

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Med direkte linje til Sjøfartsdirektoratet så går det unna...

 

Synes i grunner dette virket ryddig og bra..

 

 

Her er fråan og svaret

 

Har en diskusjon gående om en CE merket båt som hart vært på et skjær, dermed har den fått strukturelle skader på/i skroget. Spørsmålet om hvordan CE merkingen eventuelt berøres av en slik reperasjon og hvordan den kan kvalitetssikres

 

Finnes det noe "skrevet" om hvordan dette skal håndteres, tenker på en samsvarseerklæring på reperasjonen eller noen annet som gjør at en kan føle seg trygg på at båten innehar sin nødvendige styrke til å tilfredstille kravene i direktivet med tanken på CE katergorti o.l

 

Mvh

Knut W

 

 

Hei igjen,

 

Fritidsbåtdirektivet med CE-merking omfatter ikke reparasjoner av båtene. Dersom en CE-merket båt må repareres er det ikke krav om at den må gjennomgå en ny CE-merking (dersom det gjøres ombygginger må den imidlertid CE-merkes på nytt). Ved reparasjoner legges det til grunn at brukeren er ansvarlig for at reparasjonen er slik at båten er minst like sikker som tidligere. Dersom den ikke blir det må CE-merket fjernes. Det skal skrives inn i brukerhåndboken at båten er reparert og hvordan dette er gjort.

 

Med vennlig hilsen,

 

 

XXX XXXXX

senioringeniør

Sjøfartsdirektoratet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og jeg må kanskje spise hatten min siden jeg indikterte at dette kunne ta tid. Jeg får skylle den ned med en ankerdram :-)

 

Flott svar egentlig. Det tilsier ihvertfall at eieren må be om god dok under reparasjonen, for å kunne dokumentere i etterkant.

 

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vel normalt tar det vinter og vår før de svarer (gikk en måned eller så sist) , men jeg tok meg friheten til å sende det direkte til han som svarte meg sist i direktoratet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...