Jump to content

Hummerfiske, fryse hummer?


hagalio

Recommended Posts

Hei hagalio !!

 

Jeg har selv vært en ivrig hummerfisker i mange år. I begynnelsen frøys jeg den etter koking, helt til en kokk fortalte meg at den absolutt måtte fryses rå. Det er som natt og dag i forskjell på både holdbarhet og ikke minst smak. Når jeg tar den opp fra fryseren lar jeg den tine sakte opp ( gjerne over natten ) for deretter koke den og avkjøle den i kokevannet. Da smaker hummeren neste akkurat som om den var nytrekt. Ikke noe problem selv etter nærmere et år senere. Lykke til......... Krabbe koker jeg før frysing...

 

glek

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at den mest humane avlivingsmåten er å gjøre kort prosess. Kutte den i to på langs. Stor kraftig kniv. hummeren utstrekt på benken med buken ned og kort og brutalt dele den i to fra hodet og ned. Dør umiddelbart. Hvis jeg befant meg på menyen til en hodejegerfamilie ville jeg foretrukket noe slikt framfor fryseren eller kokende vann.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at den mest humane avlivingsmåten er å gjøre kort prosess. Kutte den i to på langs. Stor kraftig kniv. hummeren utstrekt på benken med buken ned og kort og brutalt dele den i to fra hodet og ned. Dør umiddelbart. Hvis jeg befant meg på menyen til en hodejegerfamilie ville jeg foretrukket noe slikt framfor fryseren eller kokende vann.

jag med........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei Mta !

Jeg fryser den ved å putte den slik der er ned i en plastpose, gjerne slik du bruker til brød e.l. Ikke i blokk. Det er helt unødvendig etter mitt skjønn. Væsken i hummeren fryser raskt og alt det som er på utsiden har ingen funksjon.Bare masse ekstraarbeid. Sikkert mange meninger om akkurat dette. MEN, det er meget viktig at du lar hummeren avkjøles i kokevannet med lokket helt av, gjerne ved å avkjøle kjelen ved å sette den i oppvaskkummen og stadig skifte vannet i kummen eller ved å sette den ut i kulda med lokket litt åpent eller helt av. Vær oppmersom på at det er fort gjort å få den over-kokt all den tid det tar litt tid før temperaturen synker til et nivå der kokeprosessen opphører. Beregne minimum 5 min. mindre koketid enn om du ikke lar den avkjøles i kokevannet. La den også tine opp sakte. NAM-NAM . Håper det smaker.

PS: Dersom du ikke har forsøkt det før, anbefaler jeg deg til å prøve og grille halve hummere med et strøk med RAVIGOTTE - dressing over. Ravigotte dresseing smaker også utmerket ved siden av kokt hummer og smurt oppå ovnstekt laks eller ørret, for ikke å snakke om laks "stekt" i folie sammen med RAVIGOTTE - dressing, storhakket vårløk, baby - gulrøtter, grovhakket paprika og vanlig løk. Lykke til !

Vennlig hilsen

glek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...