Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Om jeg ikke husker helt feil så er datoen for fiske etter de sorte delikatessene i gang fra 1 oktober. Jeg planlgger å sette ut noen teiner og prøve lykken. Siden jeg jobber på vestlandet i neste uke så setter jeg teiene der...

 

Har kun noen tre krabbeteiner, men har blitt fortalt at Biltema sine hummerteiner til 119 kroner skal fiske bra så jeg tenker å rive i et par tre stykker samnt en stor havteine...

 

Hvor bør man sette hummerteinene, tenker da litt på hvilken bunn ol... dybden er jo gitt ut fra geografisk område ol.

 

Litt diskusjon om Hummerfiske hadde jo ikke skadet, eller alt notert ned bak øret ogmerket på ripa i båten... med andre ord hemmelighetsstemplet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Teinene bør vel helst stå på bunn med ein del steinur, da hummeren liker å gjemme seg under/mellom steinene.

 

Videre så kan ein godt agne med fisk som er nesten begynner å råtne (iallefall som lukter sånn...). Har også høyrt at agnet bør saltest ei stund før ein lar det ligge og godgjer seg. Dette for at det skal bli surt. Dette skal gjere at krabbene ikkje går inn i teina, for dersom det er krabbe i teina går ikkje hummeren inn.

Men dette er det sikkert like mange oppskrifter på som det er hummerfiskere...

 

 

Kermit

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så er datoen for fiske etter de sorte delikatessene i gang fra 1 oktober. ..Siden jeg jobber på vestlandet i neste uke så setter jeg teiene der...

Spørs litt hvor på Vestlandet du er. Er du nord på nordvestlandet (Møre- og Romsdal) så kan du sette teinene allerede nå. Da er det 16. september som gjelder. Men har vel tidligere forstått at du holder til lengre syd - i så fall er det korrekt med 1. oktober.

 

...men har blitt fortalt at Biltema sine hummerteiner til 119 kroner skal fiske bra så jeg tenker å rive i et par tre stykker...

Mjaaa, skeptiskt - for å sitere mannen i postreklamen. Men det skal sies at jeg ikke har erfaring med akkurat disse. De til kr. 80 - vel også omtalt som Europristeiner - har jeg imidlertid prøvd. Mulig de fisker bra, men særlig robuste er de ikke. Hummeren liker seg som kermit skriver i steinområder. Da blir disse "ståltrådteinene" fort både flate og bøyd. Synes hummerteina til 119 også ser ut til å være litt sånn ståltrådaktig. Men for all del - bunnforhold og andre forhold varierer jo over det ganske land, så jeg skal ikke være bombastisk negativ. Men skeptisk...ja.

 

 

...Hvor bør man sette hummerteinene, tenker da litt på hvilken bunn ol... dybden er jo gitt ut fra geografisk område ol....

Vanskelig å gi fasitsvar mht. til dybde. Men i hummerens fredningstid har du heller ikke lov til å sette krabbeteiner grunnere enn 25 meter (i alle fall var det slik fram til 1.1.2005). Det skulle vel indikere at hummeren først og fremst er å få på grunnere vann enn som så.

 

_____________

 

Forøvrig er det nytt av året (tror jeg) at man innfører områder med totalforbud mot hummerfiske hele året. Områdene er Risør havn, Flødevigen ved Arendal, Bolærne v/Nøtterøy og Kvernskjær v/Hvaler. Dog finnes et lite unntak - for den tålmodige er det iflg reglene lov å fange hummer med snøre. Sitat: "...Innenfor disse områdene er det totalforbud mot alt fiske med unntak av fiske med dorg og håndsnøre..." :wink:

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve meg på hummeren for første gang. Har 7 teiner klare, 4 Biltema teiner og 3 tradisjonelle treteiner. Spennende .....

Siden 1. oktober faller på en søndag i år blir vel første dag for utsetting av teiner

mandag 2. oktober.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

I steinurer på grunna og med surnet/råttent agn skulle du ha muligheter til å få kontakt med havets kardinal. Slik var i allefall barnelærdommen på mine kanter. Men etter det jeg hører er bestanden sterkt minkende når det gjelder hummeren også dessverre ........ Interessant om noen melder om fangster, ( behøver ikke å avsløre hemmelige go'plasser for det!)

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Skal du virkelig ha goe teiner som fisker myyye hummer, må du få tak i "skotteteiner".

Disse ser ut som skattekister i netting. De er litt dyre, har sett de ligger på alt fra 600-800 kr.

 

Disse fisker utrolig bra. Vi hadde 2 teiner ute i 3 dager, og hver av de tre dagene var det en hummer.

 

De billige teinene har jeg gitt opp for lengst, ikke goe nok kvalitetsmessig, og ikke fisker dem bra nok heller.

 

Sett i steinur, ikke for grundt, men heller ikke for dypt, maks 10 m. Bruk agn som er begynt å forgå. Kjenner det på lukta om agnet er passe vemmelig. :)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Minste dybder er det nok ja.... de varierer fra landsdel til landsdel....

 

Skal kikke etter noen bedre teiner... ev den typen PIPaulsen snakker om, mener jeg så noen slike på kaia i Smedasundet... sksl rusle litt rundt der på mandagen og kikke litt... mener å ha sett noe i vinuet på Viksekaia...Haugesund

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er en side som viser ulike typer teiner osv

http://www.hummerteiner.no/bilder.php

 

Og en om regler osv

http://www.fiskeri.no/Tema/Teinefiske.htm

 

Selv bor jeg nå litt langt nord for den store hummerfangsten, men kunne jeg fått noen av den Gunga Din hadde bilde av i #4 så ........ :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

minste mål på hummern brukar det oxo vara ivarjefall her på västkusten :yesnod:

Joda, men de fleste bruker vel amerikansk øyemål her..... som forøveirg er det samme som når vi beskriver størrelsen på "utstyret" og fisken vi får..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, men de fleste bruker vel amerikansk øyemål her..... som forøveirg er det samme som når vi beskriver størrelsen på "utstyret" og fisken vi får..

 

Og når vi skal beskrive toppfarten på båten, eller drivstoff forbruket :lol::lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

minste mål på hummern brukar det oxo vara ivarjefall her på västkusten :yesnod:

Minstemålet her til lands er i år 24 cm - måles fra spydspiss til haletipp. Gjelder fra Svenskegrensen til Vest-Agder. Rsten av landet har 25 cm.

 

At det skulle være krav om minstedybde på hummerteiner - i perioder uten fredning - er nytt for meg. Kjenner i alle fall ikke til at det gjelder Østlandet. Derimot har det, som tidligere nevnt, vært dybdkrav til teiner (typisk krabbefiske) i hummerens fredningstid. Men jeg tror faktisk ikke det gjelder lenger (etter 1.1.2005), men her er jeg på litt tynn is.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, men de fleste bruker vel amerikansk øyemål her..... som forøveirg er det samme som når vi beskriver størrelsen på "utstyret" og fisken vi får..

 

Minstemålet er faktisk viktig, av den enkle grunn at hummeren må få anledning til å formere seg før den ender på middagsbordet :nono: . Tror den er rundt 20-21cm når den er kjønnsmoden, derav minstemål på 23? cm. Vil tro at det er i alles interesse at vi sørger for at hummeren ikke blir utryddet...

 

Når det gjelder teiner så kan nok en tur til Baardsen eller Kyvik & co på kaien være lurt. Begge disse burde ha egnet utstyr til denslags.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Minstemålet er faktisk viktig, av den enkle grunn at hummeren må få anledning til å formere seg før den ender på middagsbordet :nono: . Tror den er rundt 20-21cm når den er kjønnsmoden, derav minstemål på 23? cm. Vil tro at det er i alles interesse at vi sørger for at hummeren ikke blir utryddet...

 

Dette er noe vi alle burde tenke på. En hummer på 20-25 cm, da kan en like godt spise reker!

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er på høy tid å totalfrede hummeren i noen år, før den forsvinner helt.

Nå er også bestanden på østlandet truet av en amerikansk art. (Som har kommet hit med ballastvann etter hva jeg mener å ha lest.)

De norske hunnene foretrekker disse store kraftige amerikanere, men avkommet er ikke forplantningsdyktig.

Link to post
Share on other sites

har jo blit noen sorte i min tid og.. min favoritt plass er faktisk på sandbunn(leopardbunn) med endel tare flekker på. langsland i denne bukta er det mye stein i varierende størrelse. Den største jeg har fått var så stor at når den lå levende i kassen(kasse med vann i) så krøp det en liten krabbe og la seg inni klypa på hummeren. Mens jeg så på så kløyp hummeren til og kløyvde krabben i to! krefter i den kloa..og den smakte herlig!

 

Er og enig at de beste teinene er de gamle sylinder forma eller de ovale hummerteinene som en har sement i bunnen på..

Link to post
Share on other sites

En ting er å være opptatt av havets kardinal og diverse fangstmetoder (har hørt om at noen bruker døde, råtne katter og måker som agn...... :puke: ....) - en helt annen og mere negativt side av hummerfiske er jo den, at man f.o.m. 1. oktober til uti romjulen, skal passe seg for hvor man seiler! :diving: Har plukket opp et teine(flyte-!)tau med propellen, for to år siden - det var ikke noe gøy! :headbang:

 

Det er ikke de "proffe" som legger ut alt for langt tau mellom tenen og vælen, flytetau som ligger buktende bortover vannflaten, - det er amatørene som ikke forstår konsekvensen av hva de gjør!

 

Kjør aldri rett mot sola og hold godt utkikk folkens!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er på høy tid å totalfrede hummeren i noen år, før den forsvinner helt...

Enig at det absolutt bør vurderes. Noe det forøvrig også gjøres. Som jeg nevnte tidligere, så er det innført fire områder med totalfredning i år. Dette bl.a. for å høste erfaring rundt effekten av dette.

 

...Nå er også bestanden på østlandet truet av en amerikansk art. (Som har kommet hit med ballastvann etter hva jeg mener å ha lest.)...

Jeg har hørt at man ikke vet helt sikkert hva som er kilden, men at den mest sannsynlige teori er knyttet til utslipp av levende importert hummer. Da må vi anta det har vært et uhell...

 

..De norske hunnene foretrekker disse store kraftige amerikanere, men avkommet er ikke forplantningsdyktig...

Heldigvis er ikke dette så mørkt som man trodde for noen år siden. Det er riktig at avkommet er sterilt. Men jeg har forstått at man kun har klart å parre disse i laboratorium. Det har vært utført tester (Austervoll Havbruksstasjon i 2004) hvor man ser at det ikke eksisterer seksuell interesse mellom disse to artene. Man har selvsagt ingen garanti for noenting, men i utgangspunktet er nok denne faren mindre enn man først antok.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...