hagalio Startet 22.September.2007 Del på Facebook Startet 22.September.2007 Jeg fisker en del hummer i oktober og november. Hummeren samler jeg i en "mer" etter en uke og to tar jeg hummeren hjem og koker og fryser. Mitt spørsmål er da, går det an å fryse hummeren rå (svart)? For deretter å ta den opp og koke den. Dette har jeg hørt , stemmer dette? Eventuellt hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 Har aldri forsøkt å fryse den rå , men har god erfaring med å blokkfryse den i kokevannet. Da er den saftig og fin selv etter flere måneder i frysen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 Det er allerede en Hummerfiske tråd her Sikkert mangen som vil høre dine erfaringer med hummerteiner o.l Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 Hei hagalio !! Jeg har selv vært en ivrig hummerfisker i mange år. I begynnelsen frøys jeg den etter koking, helt til en kokk fortalte meg at den absolutt måtte fryses rå. Det er som natt og dag i forskjell på både holdbarhet og ikke minst smak. Når jeg tar den opp fra fryseren lar jeg den tine sakte opp ( gjerne over natten ) for deretter koke den og avkjøle den i kokevannet. Da smaker hummeren neste akkurat som om den var nytrekt. Ikke noe problem selv etter nærmere et år senere. Lykke til......... Krabbe koker jeg før frysing... glek Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.September.2007 Del på Facebook Svart 22.September.2007 Bare av nyskjerrighet: Hvordan tar du livet av hummeren før du fryser den? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
glek Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Hei Åtte Glass ! Det gjør du ikke......... Fryses levende......... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Stakkars...vil nok noen aktivister si. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Vel. Valget er levende i kokende vann eller i dypfryser. Høres ikke fristende ut noen av delene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Høvdingen Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 kok og frys annen hver så har de det gjennomsnittlig helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Har fisket mye hummer men har aldri fryst den levende, får prøve det nå i høstferien. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
alnorbåt Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Frys hummeren levende,tro det eller ei ,det er den mest humane måten å ta livet av den på,dette har vært allment kjent her på vestlandet i årtider. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Jeg har hørt at den mest humane avlivingsmåten er å gjøre kort prosess. Kutte den i to på langs. Stor kraftig kniv. hummeren utstrekt på benken med buken ned og kort og brutalt dele den i to fra hodet og ned. Dør umiddelbart. Hvis jeg befant meg på menyen til en hodejegerfamilie ville jeg foretrukket noe slikt framfor fryseren eller kokende vann. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
glek Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Hei Herman !! Vil det si at du har prøvd de to metodene med å bli fryst og kokt siden du kan foretrekke å bli delt ??( spøk............) glek Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2007 Del på Facebook Svart 23.September.2007 Jeg har hørt at den mest humane avlivingsmåten er å gjøre kort prosess. Kutte den i to på langs. Stor kraftig kniv. hummeren utstrekt på benken med buken ned og kort og brutalt dele den i to fra hodet og ned. Dør umiddelbart. Hvis jeg befant meg på menyen til en hodejegerfamilie ville jeg foretrukket noe slikt framfor fryseren eller kokende vann. jag med........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mta Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Glek Når du fryser rå hummer, fryser du den da i blokk, eller "as is"? Mta Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Jeg fryser den "as is" levende. Cluet er å behandle den nøyaktig som Glek sier i innlegg 4. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Det finnes en noe om dette på "fiskeri.no" Sitér dette innlegget Link to post
Mta Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Mix Takk. Mta Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 kok og frys annen hver så har de det gjennomsnittlig helt ok. Ha,ha, sprell levende:-)) Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Hei Mta ! Jeg fryser den ved å putte den slik der er ned i en plastpose, gjerne slik du bruker til brød e.l. Ikke i blokk. Det er helt unødvendig etter mitt skjønn. Væsken i hummeren fryser raskt og alt det som er på utsiden har ingen funksjon.Bare masse ekstraarbeid. Sikkert mange meninger om akkurat dette. MEN, det er meget viktig at du lar hummeren avkjøles i kokevannet med lokket helt av, gjerne ved å avkjøle kjelen ved å sette den i oppvaskkummen og stadig skifte vannet i kummen eller ved å sette den ut i kulda med lokket litt åpent eller helt av. Vær oppmersom på at det er fort gjort å få den over-kokt all den tid det tar litt tid før temperaturen synker til et nivå der kokeprosessen opphører. Beregne minimum 5 min. mindre koketid enn om du ikke lar den avkjøles i kokevannet. La den også tine opp sakte. NAM-NAM . Håper det smaker. PS: Dersom du ikke har forsøkt det før, anbefaler jeg deg til å prøve og grille halve hummere med et strøk med RAVIGOTTE - dressing over. Ravigotte dresseing smaker også utmerket ved siden av kokt hummer og smurt oppå ovnstekt laks eller ørret, for ikke å snakke om laks "stekt" i folie sammen med RAVIGOTTE - dressing, storhakket vårløk, baby - gulrøtter, grovhakket paprika og vanlig løk. Lykke til ! Vennlig hilsen glek Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.