Jump to content

Hva skal dere oppgradere båten med i vinter?

Jack Sparrow

Recommended Posts

Zach, ser frem til se se flere bilder av prosjektene dine. Det skaper alltid litt ekstra inspirasjon å se bilder av hobbyaktiviteten. Flott arbeid.

Det er OK, men "ting tar tid". Fikk regning i dag på dørkplatene som jeg fikk tilskåret etter nøyaktig mål. 1 time i arbeidspenger synes jeg var i meste laget. Må nesten spørre om det er riktig. Men resultatet ble slett ikke så verst.

Jeg tenkte å spørre deg om dette Zach. Jeg har skåret ut ganske mange dørkplater opp gjennom årene, og resultatet har alltid blitt bra om man måler nøyaktig, bruker tape på oversiden for å hindre flising, bruker rettholdt for å få godt anlegg, har gode sagblader på sirkelsaga, og bruker litt tid. Hos de profesjonelle går klokka fort - tikk-takk-tikk-takk. Alle priser dobler seg fort i forhold til innkjøpspris av materialene når man bruker profesjonelle til å gjøre deloppgaver.

Jeg leste en artikkel i Vi Båtägaren om dette - en besiktningsmann som skriver fine artikler der. Han hater septiktanker av plast - de vil aldri bli skikkelig diffusjonstette. Så mitt råd er syrefast.

Mulig det er bedre, jf. også diverse andre diskusjoner her på PB om materiale for septiktank. Jeg har imidlertid fått "garanti" på at tanken skal være diffusjonstett i 15 år. Og har dessuten erfaring med plast septik i den forrige båten som var 20 år i fjor da jeg solgte den. Ikke noe problem. Da er jeg mere skeptisk om det blir tett i feste av slangestussene. Mutrene er av nylon. Se bilde:

septiktanken.jpg

Jeg tenkte å spørre deg om dette Zach. Jeg har skåret ut ganske mange dørkplater opp gjennom årene, og resultatet har alltid blitt bra om man måler nøyaktig, bruker tape på oversiden for å hindre flising, bruker rettholdt for å få godt anlegg, har gode sagblader på sirkelsaga, og bruker litt tid. Hos de profesjonelle går klokka fort - tikk-takk-tikk-takk. Alle priser dobler seg fort i forhold til innkjøpspris av materialene når man bruker profesjonelle til å gjøre deloppgaver.

Kunne jo ha bedt om en STOR plate og delt den i to sjøl, men regnet med maks. 1/2 time for disse to platene.

Kjøpte forresten en hel plate som jeg brukte til ny badeplattform. Fikk den delt i to på langs og la den på taket på bilen. Tilpasset med stikksag med å skjære på undersiden for å unngå flising. Monterte dobbelt og enklest oppå den gamle. Kjøpte så 15 m(!) ferderlist for kanting. Artig å illustrere med bilde:

badeplattformen.jpg

Redigert av Zach (see edit history)

Vel, jeg for min del har planlagt en masse oppgraderinger, men etter at båten ble kjøpt inn, har generalen funnet ut hva den egentlig kostet... :smash: Så nå må jeg også bygge på huset, gå opp kirkegulvet OG oppgradere båt.....

Men som alle dere andre her på BP, båten er viktigst :cheers: Den er det eneste som senker stress nivået slik at jeg kan prestere privat og på jobben :cheers:

SÅ jeg skal :

Ta ut begge maskinene for overhaling/ ombygging til KAD43

Full overhaling på begge drevene

Nye propeller

Ny Webasto

Nye tepper

Trekke om puter

Ny kalesje

mye Tec 7 på lister, targa ol.

+++++ pussing og gnikking

Om jeg gleder meg.... JA, som er barn til julaften :cheers:

• Ta av kobber-ishuden og tette noen bordganger: oppgradere til mindre sjøvanninntrengning.
  • Bytte VHF-antennekabel i masta: oppgraderer til bedre antennevirkning.
  • Ta ut dørken og ballasten, gjøre rent der nede: oppgradere til mindre innestengt-lukt.
  • Linolje og terpentin overalt på innsiden av skroget: Reduserer vinterkrymping.
  • (joda, det evige prosjektet: nytt skylight, sprutavviserbord, lukegarasje, og vindskjerm/sprayhood. Oppgradering til tørrere cockpit i sjøsprøyt.)
  • reparere fokk og klyver.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Total ombygging av wiking 28

Oppgraderinger som jeg skal utføre i høst/vinter

1:bygge om aktercabinen til seng+garderobe skap

2:montere ny motor

3:montere alt elektrisk nytt

4:lage nytt pantry + salong oppe

5:nytt skyve tak over vindskjerm

6:plast reperasjoner utvendig

7:nytt rekkverk rundt akterkabin

8:+++++++masse mer.

satser på og ha den klar til neste sesong.

Hei.

Her er en liste over ting som hadde vært greit å få gjort, ikke bare oppgraderinger:

• Montere innkjøpt AIS mottaker og kjøpe/installere antenne/splitter
    Koble om og flytte laderegulator for solcellepanelene
    Legge opp til AV/PÅ bryter for inverter på "dasjbord"
    Legge opp flere 230volt uttak
    Legge opp flere 12volt uttak
    Kjøpe dekoder for bakkesendt TV og montere den
    Montere MEC magnetic emision control magneter (vunnet på Horten-treffet!) på dieseltilførselen
    Skifte/reparere tenningslås (eller installere egen startbryter)
    Justere ventilåpning på motoren (egentlig etter sjøsetting)
    Skifte de små slangebitene mellom sylindrene for dieselretur (morkne)
    Legge opp tilførsel for brennluft til Eber'n fra utsiden av båten
    Skifte ut en del lampepunkter fra glødelamper til halogen
    Skifte AV/PÅ bryter i Wallas kokeapparat

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

................................

Ny septiktank i plast (i stedet for den gamle i aluminium)

.........................................................

Skal du legge opp til mulighet for tømming fra land med det samme? Har planer om å kombinere dette med nye luftinger til tanken. Skal ha 1.5" på begge sider (gjennomtrekk). Vet du hva som er standard innerdiameter(e) for å koble seg til tømmestasjonene? Holder på å skrangle sammen rør-deler for prosjektet.

Skal du legge opp til mulighet for tømming fra land med det samme? Har planer om å kombinere dette med nye luftinger til tanken. Skal ha 1.5" på begge sider (gjennomtrekk). Vet du hva som er standard innerdiameter(e) for å koble seg til tømmestasjonene? Holder på å skrangle sammen rør-deler for prosjektet.

Nei, det har jeg ikke tenkt. Skal bruke en Whale Gulper Toilet Pump for å tømme. Vi har ikke mottak på land (innen rekkevidde fra båten) her i områdene som jeg ferdes. Kjenner ikke til krav som stilles ved landtømming.

For meg virker det som at noen prosjekter er litt mer sentrale enn andre.

Yepp, å skifte de morkne diesel-retur slangene har høy prioritet. For en del år siden kjente jeg en ekkel diesellukt fra motorrommet på tur hjem. Jeg stoppet midtfjords og oppdaget at på den siste sylinderen der det var et "kondom" på den siste returstussen, så spruten av diesel sto ut. Fikk tettet det med noe aluminiumsfolie midlertidig før jeg fikk kjøpt nytt kondom. Jer er glad det var diesel som sprutet ut over motoren og ikke bensin!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Forberede motorbytte, overhale motor, montere varmtvann, ny propell, ny 3010 C med svinger, ny mast og stående rigg, nye poster for klyverbom=delvis ferdig, en ny bordgang=ferdig, spinlock motorkontroll, innredning skap og ene lugaren og ellers litt listing og småsnekring rundt omkring, lampetter og lys.

Så får en se hva som kommer ut av det, målet neste år er å være under seil igjen, om så bare for forseil.

Samt klare over 6 mil for motor, slik at elva opp til Heddalsvannet er forserbar uten slep :yesnod:

Redigert av SamH (see edit history)
Skal flytte varmeren så jeg får eksosutløpet bak, og slipper å grille flere fendere :headbang:
Kanskje en ide for meg også etter at jeg grillet fenderen din i Horten. Og da blir det kanskje mindre bråk for nabobåten de få gangene Eber'n min går for fullt. Det var litt av et spetakkel da din varmer kjørte for fullt hvert 5te minutt i Horten rett mot sitteplassen min :smiley: . Da hørte jeg ikke Horten-fergen! :lol:

Lars H. :cheers:

Det blir vel gjort lite i vinter, men når varmen melder seg så håper jeg å få gjort litt:

1. Installert 3.-parts kjettingteller på ankervinsjen (kjøpt i fjor høst :sad: )

2. Finne feil i batteriladeren. Sikringen på brygga ryker hver gang laderen slås på.

3. Bedre lydissolering av motorrommet.

4. Bytte kran og legge opp varmtvann til vasken i cokpit.

Punkt 1 og 2 bør gjøres før den går på vannet. 3 og 4 blir vel kosejobber i løpet av sommeren. Man må jo ha litt å pusle med i ferien :diving:

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...