Jump to content

Vaske plastskrog, med hva?


Reinell

Recommended Posts

Tok opp båten i helga da, sesongen slutt for min del...

Tenkte å vaske båten før jeg setter den bort, men det som en gang var hvitt, har blitt grått....

Er veldig stygt overallt der presenningen ikke har liggi over. Er vel diverse forurensing fra lufta som har satt seg.

Og det sitter godt... veldig godt...

Hva vasker dere med som tar dritten uten at det går ut over båten??

Prøvde litt med god gammal "kraftvask", og det går jo det på et vis, men lurte på om noen har no bedre forslag.

Legger ved et bilde, så dere ser hva jeg mener!

DSC00910.jpg

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å vaske båten min med varmt vann i blandet fett og Kaliumhydroksid (når dette løses i vann får en kalilut).. Det har i allefall sålagt tatt skiten som finnes på båten.. Ser ikke noe grunn til å endre på dette nå...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har brukt noe som kalles for Skurekrem fra Tolema. Den har ikke slipemidler, men en skureeffekt og polerer samtidig. Bruker den om høsten for å vaske båten, får av det meste da. Båten blir grovpolert samtidig og er da mye enklere å polere til våren.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å vaske båten min med varmt vann i blandet fett og Kaliumhydroksid (når dette løses i vann får en kalilut) . . . . Ser ikke noe grunn til å endre på dette nå

Jeg vil nok nevne en god grunn til å velge noe annet dersom du for fremtiden også ønsker en hvit gelcoat. Fra "eksperthold" sies det at basiske vaskemidler (som jo så absolutt kalilut er) får gelcoat til å gulne. Jeg velger derfor nøytrale eller sure vaskemidler. For egen del er det Zalo det går i. Zalo tar det meste av vanlig skitt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel varmt vann i blandet fett og Kaliumhydroksid (0,5-1%) (når dette løses i vann får en kalilut), kalles gjerne for helt vanlig grønnsåpe vann og er neppe så veldig skadelig får båten...

 

ebc621bb5b.gif

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok nevne en god grunn til å velge noe annet dersom du for fremtiden også ønsker en hvit gelcoat. Fra "eksperthold" sies det at basiske vaskemidler (som jo så absolutt kalilut er) får gelcoat til å gulne. Jeg velger derfor nøytrale eller sure vaskemidler. For egen del er det Zalo det går i. Zalo tar det meste av vanlig skitt.

 

Lars H.

 

 

Altså REMA metoden, enkelt og greit.

Samme her. å det virker.

:smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

helt vanlig grønnsåpe vann og er neppe så veldig skadelig får båten...

Skadelig og skadelig fru Blom, - jeg vil i hvert fall ikke fremskynde gulningen av båten min. Jeg sjekket nå pH-verdien for Krystallsoda med indikatorpapir i den uttynningen som gjelder for vanlig vask, og fant da en pH verdi på 9, altså klart basisk. Zalo i tilsvarende fortynning ga pH7, altså nøytralt. For referanse sjekket jeg også pH-verdien for vanlig 7% husholdningseddik, og fikk da pH3, ganske surt. Rent vann ga pH7

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Akk ja, da blir det vel å gå over til Zalo på meg også da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er akkurat ferdig med denne jobben. Hempel Gelcoat Cleaner gjør akkurat det du ønsker deg - og bringer gelcoaten tilbake til sin opprinnelige farge. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Les bruksanvisningen godt - spesielt det med å holde blandingen fuktig mens den sitter på. Jeg strødde bare cleaneren (et pulver) på en bløt, litt grov svamp og gned det utover (etter råd fra forhandler). Minst like effektivt som å blande pulveret med vann på forhånd. Men husk å vokse med én gang etterpå når alt er ferdig avspylt og tørt. Cleaneren «åpner» gelcoaten, så hvis du glemmer å vokse får du problemer med ny skitt som setter seg.

Redigert av Sjøglimt2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat gjort samme jobben. Brukte både D-eck Claner fra Owatrol og Hempel Gelcoat Cleaner og de fungerer akkurat like bra, og det er faktisk veldig bra! Det gule i gelcoaten forsvinner så fort man legger litt på. Men, sterke saker for hendene, bruk hansker og vask godt etterpå! Mener at mange har nevnt tidligere at det er oxalsyren som gjør jobben og at man kankjøpe denne på apoteket, sikkert mye billigere?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Produkter som er sure fjerner meget effektivt gulfarging i vannlinjen. Har selv behandlet vannlinjen med 10% saltsyre (billig hos jernvarebutikken) med meget godt resultat. Det hadde vært interessant å få målt pH verdien på de forskjellige produktene som tilbys for båtvask, men jeg kan liksom ikke kjøpe en liter av hvert produkt for å dyppe en målestrimmel nedi. Skulle gjerne hatt prøver av de forskjellige remediene.

 

Lars H.

(håper på båttur til helgen, selv om båten nå

begynner å bli møkkede etter en sesong fra april)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Zalo, PH 6,5

Krystall grønnsåpe, PH 13,0 (konsetrert), ligger rundt 10 utblandet (0,6%)

JIF, PH 11,0

Salmi, PH 12,5

 

Så dette er greit, eller så skal vel de andre ha sine datablad tilgjengelig på nettet vil jeg tro, eller hos fohandlere. Det er vel ikke lov til å selge dette om HMS datablad ikke kan forevises på forespørsel... regner med det syndes mye her... siden vi neppe etterspørr dette i butikken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

kan vi ikke måle det vi har hver for oss da?

og så poste resultatene her (Kanskje opprette en egen tråd)

 

koster vel ikke alt for mye disse stripsene?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker autosol og poleringsmaskin på det meste. Møkk like over vannlinja fjernes grit gjennom sesongen med vaskesvamt, forutsatt at man har brukt litt tid før utsetting med å jobbe med litt hardvoks etter at det alminnelige poleringsarbeidet er sluttført. Jeg har på tidligere båter vasket vekk "møkkarenner" etter regnvær med varmt grønnsåpevann og oppfattet ikke at dette gulnet gelcoaten. Men her har nok Lars H. atskillig lengre erfaring.

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med dette produktet?

Kjøpte en boks av dette og prøvde det litt i cockpiten, men så ikke noe forskjell det var like rent og blankt etterpå som føs... så det ligger i et skap ombord, skal se om jeg forsøker dette til våren igjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Produktet som det linkes til ovenfor, TCnano har jeg testet og kommer ikke til å bruke igjen. Det fungerte utmerket, båten ble ren og blank uten mye arbeid, og det var drøyt. Men prisen var også drøy. Hadde det imidlertid klart å holde båten blank hele sesongen, hadde det vært prisen. Men det gjorde det ikke. Så jeg gikk tilbake til Selaclean som holder mye lenger.

 

Jeg har også testet TCnano sitt produkt for å hindre groe på propellen. Men allerede i juni var bosset på propellen fullt av rur. Så det blir med den ene flasken. De har også en flaske for "nanoimpregnering" av kalesje, er det noen som har forsøkt dette? Representanten for produktet viste meg for et par år siden dette stoffet. Han sprayet det på forskjellige tekstiler. Så dyppet han stoffene i vann, og vannet bare prellet av. Kanskje jeg skal ta kontakt med ham for en liten prøveflaske?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...