Jump to content

Passage Makere - havgående lystbåter


Bitteliten

Recommended Posts

Har vært en tur i Sydney og Auckland og vandret i noen båthavner. Har sett en masse flotte båter, og ble så inspirert at jeg kjøpte Passage Maker og leste om en Nordhavn 46 som har rundet Kapp Horn. Får tankene til å vandre til et roligere liv på vannet.

 

Hvilke båtmerker er det som regnes for seriøse "passage makere" - da tenker jeg på båter man kan reise minst et par tusen nm med og som er bygd havgående.

 

 

Ser for meg en båt som kan være 45-55 fot. Må ha 4 gode soveplasser, helst med separate senger til ungene. Både nytt og nyere brukt kan være av interesse (nyere enn 2001). Har en forkjærlighet for 2 motorer - men Nordhavn kjører jo med vingemotor som ekstra sikkerhet.

 

Antakelig lite utvalg av disse båtene i Norge (bortsett fra den Nordhavn 46 vi er kjent med herfra). Noen som har tips om import?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En Diesel Duck må vel være utmerket til dette. Eller så kan du jo kjøpe deg ett sveiseapparat og smelle i sammen en Bruce Roberts trawler. Hvis ikke du har noen med ett lite skipsverft med ordretørke i bekjennskapskretsen da. De smeller vel fort i sammen en slik en. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Selene Marine har båter som er svært like Nordhavn... prsimessig er de i samme løypa og båtene er selvsagt CE merket i katagori A og har en rekkevidee på rundt 1500-2000 nm pr. tanking... 43 foteren som jeg sikler veeeeeldig på har 3000 liter diesel, kan leveres med 3800 liter, har en motor som standard (230hk) og en liten Yanmar (55hk) som "going home" maskin.. Kan leveres med to likeverdige maskiner men det hjelper ikke på farten... båtene er rene depl. båter og veier 25 tonn for 43 foteren og drøye 40 på 53... Pris fra 700k $ og oppover...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mye av de samme båtene som vi har diskutert i Trawler-tråden tidligere. Abbonerer på PassageMaker og ser fram til den dagen jeg kan gå ombprd i egen trawler. Håper helsa er såpass god når man pensjonerer seg at jeg og kona kan kaste loss for et par måneder som båtfant. Enten sydover eller opp langs norskekysten. Vi har utrolig mye å glede oss til.

 

I sommer pratet vi med flere Grand Banks-eiere som fortalte om det livet de kunne utfolde seg i ombord i egen trawler.

Men båten skal ikke være større enn at jeg kan dra ut alene å klare den på egen hånd ved fortøyning osv.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, har skjønt at du ikke er kvitt alle trefotssyker enda, så her er et aktuelt tips; Aussie rules

 

Eies av Greg Norman, og her kan en lese at den er utstyrt med følgende utstyr for recreational use; "Its aft deck houses a 42-foot custom sportfisher, a 29-foot SeaVee used for fishing and diving, a 31-foot Novurania Equator, two 18-foot Hewes flats fishing boats, four wave runners, two sea kayaks, wakeboards, surfboards and ancillary equipment allowing for all types of recreation. Extensive fishing and diving equipment with 200 rods and reels, a dive instructor and 24 sets of snorkel gear are also onboard".

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er da fruen sier til meg at nå er ikke båtlivet morsomt lenger. Ligger man i Strømstad og ser rundt seg over all overfloden som kommer flytende inn til kai, blir man mange ganger målløs. Det er mye flott å se, men man må oftere stikke fingern i dørken å si at man må glede seg over det man har.

 

De som kommer inn med båter på 50+ koser seg sikkert like mye med de har som oss med mindre og eldre båter.

 

Vi hadde en koslig ølrunde med et par som lå i Horten i sommer med sin Princess 50. De hadde fått beskjed i hjemmehavna at båten var for stor etter reglene. De måtte bytte til en Princess 46. Fruen hadde slett ikke lyst. En slik hadde de hatt før, og det ble vel smått!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en koslig ølrunde med et par som lå i Horten i sommer med sin Princess 50. De hadde fått beskjed i hjemmehavna at båten var for stor etter reglene. De måtte bytte til en Princess 46. Fruen hadde slett ikke lyst. En slik hadde de hatt før, og det ble vel smått!

Ja, skjebnen kan være ganske hard mot enkelte .... :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en koslig ølrunde med et par som lå i Horten i sommer med sin Princess 50. De hadde fått beskjed i hjemmehavna at båten var for stor etter reglene. De måtte bytte til en Princess 46. Fruen hadde slett ikke lyst. En slik hadde de hatt før, og det ble vel smått!

Eller gjøre som oss - skaffe seg stor nok plass. Jeg er lei av å alltid lure på om jeg får plass i havna vår - så jeg har fått meg en 5,5 meter bred plas i en ny havn. Burd holde noen år i hvertfall :wink:

 

Selene båtene er flotte. Ser ut som om det er bedre med sengeplasser ombord i en Selene 43 enn en Nordhavn 43.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selene 43 leveres med noen 3 forskjellige innredningsløsninger, og det er 5 faste køyer om en tar med "vakt køya" i styrhuset... noe som etter mitt syn er en genial løsning på lange seilaser. Det er forøvrig rom for endringer på det aller meste ombord... custom made.. En kan kutte ut vin kjelleren til fordel for større motorrom... fryseboksen må muligens også flyttes da siden den også er plassert i kjelleren

 

Det er i og for seg ikke noen store endringer i plalsøning før en kommer på 53 foteren, da kommer det en ekstra lugar til og køyplassene blir da 7 med køya i styrhuset..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...