Jump to content

Gode båttips av ymse slag

Sydvesten

Recommended Posts

Du mener vel "for di med ferskvannskjølt motor" :crazy:

Nei, for de med saltvannskjølte. Problemet er at man enten må ut med termostat eller først få motoren ordentelig varm før man kan konservere den. Selv bruker jeg å ta dette på land (må ha kranbil for å heve båten, og da er det ikke like enkelt å sørge for at motoren er varm når den ankommer en time senere). Bruker da en bøtte som det sirkulerer i. Motoren bli fort veldig varm på denne måten siden ikke noe "friskt" vann tilkommer.

...Jeg har ikke så veldig stor sans for å fylle opp båten med utstyr som drives av små batterier samtidig som båten har en stor forbruksbank som kunne vært brukt i stedet, men disse var nå herlig lettvinte da...

Tja, si ikke det. Du slipper å tenke på at "strømtyver" tapper batteribanken hvis du glemmer å skru av...

Forresten, Biltema har slike lange slanke bilmekaniker-lamper med en drøss LED-pærer til et par hundrede kroner; Innebygget oppladbart batteri, med eliminator; Lyser meget bra OG varer lenge mellom hver opplading (flere timer!).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hvordan gjør du dette da? Stor balje som du putter drevet ned i?

Har jeg dreva av, så kobler jeg meg på S-slangen og ned i en bøtte. Er drevet på, så kobler jeg av slangen på innsiden av skjoldet og skjøter dette med en lengre og ned i bøtta som står på utsiden ved eksosutløpet. Skal hele drevet ned i balja må den være stor og masse ekstra frostveske må til i så tilfelle.

Minuset er at man må rive dem løs for å skifte batterier, og så montere dem igjen med ny tape. Men dette gjør man n ok ikke hver dag...

Har også et par fra Osram, men du må ikke rive dem løs, bare vri dem en kvart omdreining, så er det bare å skifte batterier. De er etter min mening kun egnet som ekstra lyskilde på trange plasser, som f.eks. i skap og nede i stuerom etc. Alt for konsentrert lys, og liten effekt.

Senior-du er min helt!

Slår et slag for dreggsenkeren til 250kr. hos Biltema.

For oss med mindre båter der ankervinsj kanskje ikke er aktuell er det et godt hjelpemiddel når dreggen skal slippes ved tilllegging i uthavner. Med denne står jeg ved styreposisjonen når jeg slipper dreggen og har full kontroll på båten. Før jeg monterte denne hadde jeg problemer med at vinden dreide båten og førte den vekk fra ønsket posisjon mens jeg lå på kne bak i båten for å slippe dreggen.

En annen liten dings som har gjort livet lettere ved tillegging i uthavner er en slik liten plastdings en låser tauet med. Husker ikke navnet, men er vel mye brukt hos seilere.

Med litt sidevind når en er alene i båten og skal inn til land med baugen teller sekundene. Det tar ikke lange tiden før vinden har ført baugen slik at ilandstigning ikke lenger er mulig. Da er det supert å bare legge dreggtauet nedi denne plastdingsen som låser tauet før en haster fram på fordekket for å gå i land.

Steng alle bunnventiler når en ikke er i båten, for sikkerhetsskyld. Jeg har hatt dette som fast regel på alle båtene mine. Kjøper av Yamarinen opplevde nå at toalettet flommet over, bare flaks at han var nedom båten og oppdaget det... Derfor steng ventiler så er du sikker:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

ledx3jpg.jpg

Jeg har en sånn i båten, og kunne godt tenkt meg flere. Har byttet ut det selvklebende greiene med borrelås, så det er lett å ta av eller flytte lampa, og bruker den også som lommelykt.

Kjøpte min i våres, og den fungerer enda. Har ikke byttet batteri. Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd med denne, men jeg tror jeg betalte mye mer for den enn europrisen på 39.90. For den prisen hadde ville kjøpt 3 med en gang...og kanskje skal jeg ta meg en tur til europris i dag!

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

• 1 måned senere...

Jeg hadde en lenke til impellerverktøy (for å trekke ut impellere), men har mistet denne.

Noen som har lenke liggende og legge ut her ?

Jeg var innom en forretning i går, men luringene hadde bare verktøy innen gitte intervaller. Med de størrelse impellere jeg da har på de forskjellige motorene, måtte jeg isåfall hatt 3 stk. Tilsammen ville dette koste rundt 1700......

Om noen har lenke til forretning i Oslo, er dette veldig bra/skal dit i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...