Jump to content

Evinrude 70 Hk vært under vann


jome

Recommended Posts

Hei. Hjelp,,hejlp..min evinrude 70 Hk 74-75 mod,,powerline trur jeg den heter. For fem uker siden lå den 4 timer under i saltvann,,kjørte den til båtbutikk 1 i skjeberg. De holdt på noen timer med den,,fikk skyllet den litt,og oljet den opp. Fikk startet den litt,,så stoppet den,,slik et par tre ganger. Nå har den stått der ute i fem uker,og jeg hentet den hjem. Skulle starte den idag,,men jeg hørte bare små klikk lyder i motoren,,hva er dette?? Kan det noen gang bli motor av denne igjen,nå så lenge etterpå??? Noen som har noen gode tips å gi meg,,nå fem uker etter???

 

send også en mail til jorn.meszaros@chello.no hvis dere har noen forslag,,,er også intressert hvis det er noen i sarpsborg fredrikstad som kunne tenke seg titte på den for meg men ikke gratis-

 

Håper på positivt svar

 

Mvh

jome

Link to post
Share on other sites

Det første du må sjekke er om du klarer å dra motoren rundt for hånd, klarer du det er det håp....

 

men jeg hørte bare små klikk lyder i motoren

Kan være:

  • Motoren som er rustet fast, starteren klarer ikke å dra den rundt.
  • Starteren som har rustet fast.
  • Dårlig kontakt inne i starteren, klikke du hører er start relet som klikker.
  • Dårlig kontakt på batteriet, starteren får ikke nok strøm til dra rundt
  • En kombinasjon av en eller flere av de overnevnte...

Motoren fikk litt førstehjelp, men jeg er redd det ble for lite, den burde vært varm kjørt før den ble satt bort.

 

Lager flatene får skader veldig fort hvis de bli stående med fuktighet, hvis du ikke får start på motoren snarest bør du ihvertfall begynne å demontere den, er du hendig og har litt flaks kan du komme langt med å demontere forgassere og reed ventiler( plata som sitter bak forgasserne).

Du vi nå ha direkte tilgang til råde lagrene ( IKKE demonter ), en god runde med CRC 5-56 inne i disse + rotere motoren en periode vil drive ut eventuell fukt, ha deretter på godt med 2-takts olje og roter litt til, ha også på godt med olje slik at den renne ned i bærelagrene imellom sylinderen.

 

Gjenta også denne behandlingen med sylindrene ( via plugg hull ).

 

Neste punkt blir å finne ut hvorfor den ikke vil starte.

For det elektriske last ned og les igjennom denne pdf file.

Forgasserne regner jeg med er tømt for vann siden motoren gikk litt, men det skader ikke å ta av å tømme alle slanger rundt om på motoren.

 

Starteren kan med fordel taes av og demonteres for rens og tørk, burde ikke være noe problem å få den til å fungere.

 

kan det bli motor igjen av denne??? Er den starteren dyr mon tru??

Starteren koste nok noen kroner, MEN den er sikkert ikke ødelagt, demonter, rens, smør opp på nytt, ( bytt børster hvis de er slitte ( siden du har den oppe ))

 

Du kan også søke litt på forumet, er ikke første gang dette har skjedd :sad: , endte selv opp med den motoren som omhandles i denne tråden, det ble motor igjen, men ikke uten transplantasjon av både veiv og 6 råder ( hadde liggende ),.

 

Hva du en tenker å gjøre så gjør det raskt, link til vannskadet lager.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...