Espen C Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Helt enig i det og for de som er redd pcen blir ødelagt i båt så kan jeg anbefale å kjøpe en pc til noen hundre lapper det holder lenge Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 sats på bærbar pc med usb gps og kartprogram. Klart valutta for pengene Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
oddgeir Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 .... anbefale å kjøpe en pc til noen hundre lapper det holder lenge Har du eksempler på en slik PC? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mulligan Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 "Hadde aldri stolt på Microsoft som basis for et navigasjonssystem." Vel, da er du uenig med 90% av verdens redere. Igjen, en kvalitets GPS mottager og PC gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Vel, da er du uenig med 90% av verdens redere.Igjen, en kvalitets GPS mottager og PC gjør susen. Kanskje de har tatt feil? Kanskje de ombord i supplybåten XX har skiftet mening etter at DP systemet gikk litt amok og slet av alle cargoslangene mot boreriggen Maersk Guardian. Heldigvis trakk han fra riggen og ikke i mot. Der ombord er det meste styrt av Microsoft - hell og lykke være med dem. Redigert 10.November.2007 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Espen C Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Har du eksempler på en slik PC? Ta en titt på Qxl.no der dukker det opp billige pcer hele tiden Pass på at du får en pc som kan brukes med en 12 V omformer. Se f.eks her bærbar pc Redigert 10.November.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 "Der ombord er det meste styrt av Microsoft - hell og lykke være med dem". Nå gikk jo denne debatten på kartplotter vs. GPS mot kartmaskin på PC. Og supplybåt XX ligger ikke der med GPS som eneste sensor. Han bruker gjerne Fanbeam, Hipap o.l. i tillegg. Og så er det jo også sånn at slike systemer har en svært høy grad av redundancy. Kneler ett system, så tar ett annet over. Store integrerte navigasjonsystemer kjører mye UNIX. Så til en slik båt som Verrie har: En god GPS mottager, Furuno GP-32 e.l. og et godt navigasjonsprogram som for eksempel MaxSea. Sitér dette innlegget Link to post
mr-c Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Leter, graver og spør men finner ikke et godt svar på mitt behov for kartplotter. Jeg har vel funnet ut at jeg skal gå for pc løsning men der er det stopp. Jeg ferdes og fisker i: Tyrifjorden, Steinsfjorden, Oslofjorden, Drammensfjorden og for ikke å glemme Veneren i sverige samt Gøta kanal. Kan noen av dere som kjenner pc løsningene og kartene fortelle meg hvem løsning som egner seg "best" for mitt bruksområde. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 da ville jeg satset på TIKI http://www.tikinavigator.no/no/index.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mr-c Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 da ville jeg satset på TIKI http://www.tikinavigator.no/no/index.htm Takk, det er denne jeg har sett mest på men etter hva jeg kan forstå dekker ikke kartene til denne sånt som tyri- og steins-fjorden og heller ikke gøta kanal.. mulig jeg har feil :0 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 (redigert) Takk, det er denne jeg har sett mest på men etter hva jeg kan forstå dekker ikke kartene til denne sånt som tyri- og steins-fjorden og heller ikke gøta Send en mail til tiki@tikinavigator.no og spør. jeg kjenner ikke Navionics kartene http://www.tikinavigator.no/nettbutikk/PRISGARANTI.htm Redigert 7.Februar.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
skhauge Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 På min forrige båt Scand Dynamic 7600 prøvde eg 2 løsninger med bærbar pc. Å det er i en slik båt helt totalt ubrukelig løsning. Men det satt langt inne å innrømme. I sol såg eg ingen ting, og i ukjent farvann hadde eg ikkje mulighet å få hjelp til å navigere. Det holdt på å ende ille. Vart så forbannet å måtte gi etter, så neste dag ringte eg og fikk levert en Garmin 4008 omgående! Dette var suverent. Uansett lys så virker skjermen. Det er vel slik med plottere at desto mere sol inn, desto mere lys tilbake fra skjerm (speil). På open båt=bærbar pc ubrukelig. I lukket båt er det helt en annen sak. En ok pc ordner dette. Og om en kjøper f.eks en Olorin skjerm så får du god løsning. Såg dette i bruk senest i går. Olorin kan dimmes helt til 0 lys. Kjempe god skjerm. Men her er mange meninger om dette og. Eg snuser på Garmin 720S i min nye båt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Februar.2011 Del på Facebook Svart 7.Februar.2011 Den eneste innsjøen i Norge som er dekket av Navionics er Mjøsa. De andre elektroniske kartsystemene dekker ikke norske innsjøer i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.