Jump to content

Kartplotter / GPS - Hva skal jeg velge


abba2000

Recommended Posts

Jeg ville anbefale BSB kart: BSB Kart - Ryfylkefjord til Bergen, med følgende spesifikasjon:

Denne pakken inneholder alle oversiktskart, hovedseriekart og havnekart for strekningen Ryfylkefjord til Bergen. Kartene er scannet av offisielle norske kart og er av høyeste kvalitet.

Kartene kan leses ved hjelp av den medfølgende programvaren Offshore Navigator Lite, eller de kan brukes i mer avanserte navigasjonsystemer som Maptechs egne Maptech Offshore Navigator , Tiki Navigator eller SeaPro 2000.

Følgende kart ligger på denne CD:

15 - Ryfylkefjordane, Sjernarøyane-Sauda (1:50 000)

17 - Fra Karmsund til Bømlahuk (1:50 000)

18 - Boknafjorden - Skjoldafjorden med Kårstø (1:50 000)

19 - Fra Bømlahuk til Stolmen (1:50 000)

20 - Sunnhordalandsfjordene (1:50 000)

21 - Fra Stolmen til Bergen (1:50 000)

22 - Samnanger- Bjørna- og ytre-Hardangerfjorden (1:50 000)

117 - Ytre Hardangerfjorden (1:50 000)

118 - Indre Hardangerfjorden (1:50 000)

205 - Ryfylkefjordene (1:100 000)

207 - Haugesund til Bergen (1:150 000)

208 - Bergen til Florø (1:150 000)

307 - Stavanger til Florø (1:350 000)

460 - Bergen Havn (1:6 000)

469 - Nordre Karmsund med Haugesund Havn (1:10 000)

Kartene er i BSB 4.0 format, noe som bl.a vil si at de er kryptert og låses opp til bruk på en datamaskin ved hjelp av en medfølgende kode. Registreringen gjøres enten via internett eller pr. telefon. Du har rett til å installere kartet på en ekstra datamaskin, du må da ringe Maptech eller forhandler for å få en ekstra aktiveringskode.

Tekniske krav til maskinvare:

Windows 98, NT, 2000, ME eller XP

Pentium prosessor

32MB RAM eller bedre

2 x CD-ROM (anbefalt 4x)

100 Megabyte ledig harddisk plass

Mus

 

Prisen er kr: 950 fra Nautisk Forlag

 

I tillegg kan du kjøpe en USB GPS fra Clas Ohlson til kr. 598 med følgende spesifikasjon:

 

GPS-mottaker med 20-kanalers mottaker og innebygd antenne. Med PC og kartprogram (medflg. ikke) kan du enkelt navigere. Kommuniserer med NMEA-0183-protokoll. Med magnet for enkel fastsetting. Egnet til f.eks. bil, båt, fly etc. Vanntett. USB-tilkobling. Krever Windows 98SE eller senere. Størr. 55x38x16 mm. Artikkelnummer 38-2900

 

Dette har jeg benyttet mye som backup ombord. Dermed har du et brukbart system til totalt kr 1548,- som langt overstiger plottere til samme pris. Løsningen forutsetter at du har PC.

Link to post
Share on other sites

Hei Roaldbj.

 

Du ga meg akkurat det svaret jeg trengte.

Høres helt flott ut.

Fant dette på www.nautisk.no

 

Et par spørsmål på tampen:

 

Hvilke funksjoner har Offshore Navigator Lite?

Kan jeg lagre turen jeg har gått, og evt. tegne inn turen jeg vil gå? Sette markører o.l.?

 

Kan jeg f.eks. bruke en håndholdt Garmin GPS i stedet for ClasOhlson antenne?

Kan slike GPS'er tilkoples PCen`? Er disse mer nøyaktige?

 

Hilsen fiha

Redigert av fiha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holdt akkurat på å redigere svaret mitt når du svarte. hehe.

 

Kjenner du programvaren?

Lurer litt på funskjonene på Offshore Navigator Lite.

Kan jeg lagre turen jeg har gått, og evt. tegne inn turen jeg vil gå? Sette markører o.l.?

 

Takk for gode svar !

 

fiha

Link to post
Share on other sites

Og jeg ville aldri vært plotteren foruten.

 

Godt over 95% av navigeringen foregår med den, og det har vært nok i mange år nå.

 

Det er et fantastisk hjelpemiddel, og etter min erfaring milevis foran papirkart. Men de bør være der, og man bør ha kunnskapen om hvordan begge brukes.

Absolutt enig i at nytteverdien av plotteren er stor og spesielt når det går i 15+ knop. Når jeg nå har normalfart under 8 knop bruker jeg langt mer papirkart selv om plotteren alltid står på.

 

"Feilen" med plotter er at den er stort sett 100% pålitelig men kan før og/eller siden feile av flere grunner. En skikkelig stygg en har jeg opplevd her:

GPS_Korsfd.JPG

Kom fra nord i 23 knop og holdt stø kurs. Sør av Raunene ser det ut til at jeg dreier BB og om dette hadde skjedd i mørke eller dårlig sikt ville jeg gjerne kompensert mot SB og kunne gått på land. Et øyeblikk senere går GPSen helt bananas og da skjønner en jo lett at noe er feil...

Jeg ville anbefale BSB kart
Tar jeg mye feil når jeg mener BSB er rasterkart? Raster er en del tyngre å håndtere for PCen og zooming er litt mer begrenset da du zoomer både tekst og kart samtidig... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har denne plotteren ombord og er veldig fornøyd http://www.japan-marina.co.jp/catalog/spmk2.pdf

Betjeningsenheten foran meg innen rekkevidde og skjermen, en stor og lyssterk 15 "TFT litt lengre unna.

Denne har alle de funksjoner jeg trenger. C-map NT+

 

 

Denne kan også tilkobles andre uniter som ekkolodd osv. Black box JMC BV6100 :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på å handle på www. boatersland.com, noen som har erfaringer her ?

 

Det står mellom raymarine sine C80/120 eller E80, noen med erfaringer. er det verdt prisforskjellen på C og E serien ?

 

Hvis man importerer fra USA, hva kommer egentlig i tillegg ? Fortolles dette eller sendes det direkte eller ? Noen som har erfaring ? Hva er tiden det tar - 2 uker ?

 

Jeg har forøvrig en gammel, ca 12 år NAVCENTER AUTOHELM kartplotter- er det noen som sitter på kartbrikker til denne ? Jeg har kun over karibien og der skal jeg ikke foreløpig.

 

Flott om noen har tid til noen innspill.

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet på Boatersland og det gikk raskt og greit. Vil kommentere en ting, fikk en email med domeneadresse sjkproducts.com, som var undertegnet Boatersland, hvor de ba om sikkerhetskoden for kredittkortet mitt. Var i utgangspunktet skeptisk men etter litt søking fant jeg ut at dette er et firma i samme stat som Boatersland som opererer internettbutikker og sendte dem koden. Det er sikkert en fordel å sende koden pr fax, eller formidle den pr telefon.

 

Brukte Jetcarrier.no til å håndtere frakt i fra USA og fortolling. Min erfaring er at jetcarrier er like raske som UPS og koster betraktelig mindre. Bestiller du noe mandag eller tirsdag i fra USA kommer pakka i posten typisk fredag i uken etter. Jetcarrier har en sending i fra USA pr uka og varene må være på deres terminal senest kl 12 på fredag for å bli med i ukens sending. Har brukt jetcarrier til 5 forsendelser siste året og er godt fornøyd.

 

Det eneste som kommer i tilegg for mva og en kombinert frakt og fortollingsgebyr. Varen blir sendt med Posten i fra jetcarriers terminal i Norge. Du kan tracke sendingen hele vegen i fra den ankommer jetcarriers terminal i USA til du selv har hentet den på posten. Fram til jetcarrier terminalen i USA velges vanlig innenlands frakt i fra nettbutikken, du vil også få trackinginfo fra Boatersland slik at sendingen kan følges fram til Jetcarrier terminalen også.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Geonav 4C XS håndholdt plotter med mulighet for tilkobling til ekstern skjerm, er dette noe og satse på ?

 

I jungelen av kartplottere er der merkverdig få typer du kan koble til lap-top eller tv-skjermer. Dette var for meg ønskelig for å kunne bruke kartplotter forskjellige steder, alt fra jolla, vanlig styrposisjon såvel som flybrigde. Nede ved styrposisjonen vil denne bli koblet til flatskjerm.

 

Denne saken koster litt i underkant av 8000 + kart.

 

Av duppedittmuligheter på denne er der omtrent ikkeno`men det er heller ikke det jeg er på jakt etter. Jeg vil egentlig bare ha "rett frem/helt ok" type.

 

Duger den til denne prisen ?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kan være vanskelig å bruke en pc i en 27 fots båt som til tider skvulper forholdsvis mye.

Foreslår et rimelig alternativ med 5 toms kartplotter Eagle 502 IGPS med innebygd antenne selges nå for kr 3 990,- hos Båtservice.net

Eller med ekstern antenne til samme pris.

Kart kan du få fra Navionics kartbrikke 22XC som dekker område fra Trondheim til tyskegrensa kr 2 300,-

et rimelig og greit alternativ i en båt som er forholdsvis saktegående.

Selv bruker jeg pc med max sea men det er i en større stødigere båt.

Link to post
Share on other sites

Geonav 4C XS håndholdt plotter med mulighet for tilkobling til ekstern skjerm, er dette noe og satse på ?

 

Duger den til denne prisen ?

For den prisen får du en Garmin 3010c fra www.wmjmarine.com, den har tilkoblingsmuligheter til ekstern skjerm, radar, lodd, osv. Ikke noe å lure på.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en god GPS mottaker og navigasjon på PC.

I en kalesje båt ville jeg holdt meg unna denne løsning med bærbar pc med mindre du har en vanntett sak som sikkert koster flesk. En kjenning i havna har en vantett spesialbygget pc / skjerm til 60000 kroner i sin Viksund. Til den prisen får du full pakke med radar, plotter, ekkolodd fra de fleste leverandører. Har selv kjørt med bærbar pc i tre sesonger i min båt som er innelukket. Stort sett godt fornøyd. Er koplet opp mot en Furuno gps som aldri svikter. Har nå gått til innkjøp av en 10" Garmin plotter / ekkolodd som skal monteres og være klar før neste sesong starter. Pc'en blir backup.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en kalesje båt ville jeg holdt meg unna denne løsning med bærbar pc med mindre du har en vanntett sak som sikkert koster flesk.

 

 

Meget godt poeng. Selv har jeg ødelagt 1 laptop i båt grunnet fukt og vann. I min forrige hadde jeg en Garmin 2010 C, og var veldig fornøyd med den. Jeg synes du burde gå for en plotter som er designet for å stå i båt, dvs. en som tåler både rystelser, og fukt noe som til enhver tid vil være til stede.

 

Kjøp gjerne en som kan kombineres med ekkolodd og eventuellt radar for senere bruk!

Link to post
Share on other sites

Hadde aldri stolt på Microsoft som basis for et navigasjonssystem. Det er nå min mening da. Gå for en ren plotter. Skal du ha noe i reserve, så anbefaler jeg en Garmin 60SCX. Du skal lete lenge etter en bedre lommenavigator enn den.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Største fordelen med noe som er laget for å stå i båten er at det er mye mer stabilt (sikkert) enn en PC. PC = Problem Computer. Hvis pris betyr rolle og du har lukket båt. kan en PC gjre susen. :) Men ikke bruk den til så mye annet, bare større sjangs for crash! "Jo flere kokker jo mere søl!"

Link to post
Share on other sites

Hadde aldri stolt på Microsoft som basis for et navigasjonssystem.
Det er jo et fornuftig poeng men samtidig har jeg brukt Window$ basert kartplotter sammenhengende siden 1996 og den har aldri sviktet meg annet enn en og annen restart av PC så er den oppe igjen. Den eneste gangen jeg har hatt et virkelig problem var da en ny NEC flatskjerm sovnet i urent farvann i et ganske lite område jeg ikke hadde papirkart for...

 

Har svært lite til overs for Micro$oft generelt men likevel mener jeg PC-basert plotter har så mange fordeler at jeg lett biter i meg en restart i ny og ne...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...