Jump to content

Kartplotter / GPS - Hva skal jeg velge


abba2000

Recommended Posts

Hei.

 

Har akkurat kjøpt meg båt. En 27 fots Master 820.

Den har minimalt med ustyr, men den har et enkelt ekko-lodd.

Ønsker å kjøpe GPS / Kartplotter, men vet ikke hva jeg skal velge.

Hvilken type er best?

Hvilke funksjoner finnes / Hvilke funskjoner trenger jeg?

Hvilken type gir mest valutta for pengene?

 

Håper noen kan svare.

 

Vennlig hilsen

fiha

Link to post
Share on other sites

Det er mye å hente ved å søke i dette forumet, mange har nok diskutert seg litt ferdig med dette, kanskje, det har vært jenvlig oppe iallefall.

 

Selv valgte jeg en Garmin 3010C for et par dager siden, bestilt fra USA. Den er Remanufactured, prisen er svært god... ca 7.600 inkl. mva og frakt til Norge. Pris i Norge, dog for helt nye er ca 19.000, men det er en utgående modell...

 

Her er den tråden der denne og andre ble diskutert...

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=33830

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har selv Tiki Navigator Pro på PC, og den fungerer fint - har mange enkle og gode funksjoner, og koster vel ikke mer enn 12-1300 kr. Bruker en tre år gammel "utrangert" bærbar IBM (T43) og skjermen fungerer helt greit bortsett fra dersom sola står rett på skjermen. På den nye bruktbåten har jeg imildlertid dedikert plotter med sunview, som vel må til dersom det skal fungerer bra i sola (men da snakker vi om utstyr til rund 40 k så vidt jeg vet).

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har selv en 820 og valget mitt etter mange forskjellige plottere endt opp på en enkel Geonav 6 sunshine.

Denne er vanvittig bra i selv i direkte sollys på skjermen.

Jeg selger forskjellige typer men endte opp på denne av flere årsaker.

Plassen på instrumentbordet i 820en er bygget til å plassere gode gammeldagse sjøsportkart. og dette dashbordet skal man lete lenge etter noe bedre.

Jeg valgte å montere plotteren til venstre oppe på instrumentpanelet i venstre kant av ruta forran fører.

har et veldig enkelt ekkolodd montert rett ved siden av rullegardina.

jeg vil ikke anbefale deg en kombiplotter(kart/ekko) fordi disse blir så små. de aller fleste er jo på ca4-5 tommers skjerm.

 

Har også prøvd diverse pc-programmer og kommet til den konklusjon at pc som kartplotter er ubrukelig.I så fall må en skjerm som er ment til dette bruket kjøpes (starter på 15-20 000 kr).

Link to post
Share on other sites

Har også prøvd diverse pc-programmer og kommet til den konklusjon at pc som kartplotter er ubrukelig.

 

Det tror jeg du skal fortelle til de millioner av brukere som bruker PC-basert navigasjon på tankere, lasteskip, ferger og supplybåter.

Du finner aldri en Nintendoboks.

 

Jeg bruker Maxsea med inngang fra en Trimble 132 mottager.

Valgrfri korreksjoner fra IALA, EGNOS, Thales eller Omnistar.

 

Maxsea lar meg bruke et uendelig anntall layer med egne kartkorreksjoner og notater.

Uendelig antall ruter og waypoints.

Kart fra forskjellige produsenter kan brukes samtidig. I så mange vinduer jeg har plass til.

Kjører den på en Lenovo T61. Lynkjapp.

Trenger jeg et nytt kart fra C-map, så ringer jeg dem og får en unlockkode. Behøver ikke å dra i noen sjappe for å kjøpe brikke.

Maxsea tar inn radar, AIS og ekkolodd. Du kan lage egne tredimensjonale sjøkart med den.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type er best?

Hvilke funksjoner finnes / Hvilke funskjoner trenger jeg?

Hvilken type gir mest valutta for pengene?

Dette er det evige spørsmålet :lol: Master 820 har vel et rimelig greit styrehus og da er mange standard PC-skjermer/laptop rikelig gode nok men slett ikke alle.

 

Om du har eller har tilgang til en laptop koster det ikke noe stort å prøve. Du trenger en GPS, f.eks. fra Clas Ohlson, til noen hundrelapper, et kartprogram som SOB for C-Map kart eller OziEplorer eller SeaClear for rasterkart. Alle disse kartprogrammene er billligløsninger men likevel godt brukbare. Jeg bruker selv SOB men da må du kjøpe en C-Map kartpakke til et par tusen (du trenger strengt tatt ikke kartpakken for å se hvordan det kommer til å se ut da der følger med demokart for enkelte områder som Stockholm og Sydney). Rasterkart kan du evt scanne og kalibrere selv men nøyaktigheten blir gjerne litt så som så. Likevel helt kurant å starte med for å samle seg litt erfaring med hva du har bruk for.

 

Den store fordelen med PC-basert plotter er at du har datakraft i massevis (selv en mange år gammel PC overgår de nyeste plotterene mange ganger) og betydelig større skjerm i alle fall om en sammenligner noenlunde samme prisklasse.

 

Uansett hva du måtte velge så er det viktig å lese bruksanvisningen og finner du ikke det du trenger så spør på Båtplassen.no :wink:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler synspunktene til SveinHa. Kart for bruk i Norge må man betale for. Dersom man kjøper BSB kart produsert av/for Maptech (eksempelvis fra Nautisk Forlag) følger det med gratis navigasjonsprogram. Jeg har både PC-basert system ombord (Raytech RNS v 6.0) og multifunksjonsskjermer. Når det er grov sjø synes jeg det er vanskelig å bruke PCen. Da kan det være greit med enkle tastetrykk. Anbefaler deg å laste ned katalogen fra Seatronic.no, der er det beskrevet et ganske stort utvalg av plottere. En telefon til Seatronic kan også være fornuftig.

Link to post
Share on other sites

jeg har i dag en seiwa, men den kan ikke måle seg med den litt dyrere (raymarine) jeg hadde i gammelbåten. Fordelen var etter min mening muligheten å dimme nattbelysningen så mye at sjermen ikke blendet. Ikke alle plotterne har den muligheten.

 

Jeg har nattbelysning på sjermen min i dag, men dimmingen er begrenset og blender noe. Kjøper jeg ny plotter i dag blir det raymarine, håper på at de har intergrert GPS antenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det er diverse her som ikke fikk med seg hva trådstarter spurte om.

Jeg skal prøve å rette opp i ting jeg beklageligvis tøtsjet bort i.

 

Jeg vet selvfølgelig at pc-baserte programmer og pc-skjermer er brukt i årevis på det proffe markedet.

Det jeg prøver å si at selv dagens moderne laptoper er for svake/dårlig lesbarhet i dagslys eller direkte sollys på sjermen, alle har vel en gang hatt sola inn vinduet når man har sittet å sett en tippekamp på tv, og måttet trekke for gardinene.

 

De som skal ha bra skjermer kjøper en ala dem http://www.hatteland-display.com/ leverer.

 

Jeg vil bare anbefale deg RIHA at du skal beholde kartbordet ditt og kjøpe en enkel kartplotter av kjent merke.

Dette er en av våres guttegreier og du har sikkert en kone/samboer som har sitt og si i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det er diverse her som ikke fikk med seg hva trådstarter spurte om.

Jeg skal prøve å rette opp i ting jeg beklageligvis tøtsjet bort i.

 

Jeg vet selvfølgelig at pc-baserte programmer og pc-skjermer er brukt i årevis på det proffe markedet.

Det jeg prøver å si at selv dagens moderne laptoper er for svake/dårlig lesbarhet i dagslys eller direkte sollys på sjermen, alle har vel en gang hatt sola inn vinduet når man har sittet å sett en tippekamp på tv, og måttet trekke for gardinene.

 

De som skal ha bra skjermer kjøper en ala dem http://www.hatteland-display.com/ leverer.

 

Jeg vil bare anbefale deg RIHA at du skal beholde kartbordet ditt og kjøpe en enkel kartplotter av kjent merke.

Dette er en av våres guttegreier og du har sikkert en kone/samboer som har sitt og si i denne saken.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte det beste. Jeg har C-map på lap-top, tilkoblet en enkel GPS. Det fungerer veldig bra, bortsett fra at PC-skjermen ikke er den beste i sollys. Dessuten er den ganske liten. Men en 19" kombinert ekstraskjerm / TV gjør underverker (masse muligheter for å justere lys og farger). En fordel er at jeg kan ta lap-topen med opp på FB og enkelt plugge den til der. Hvis PC-en skulle ryke, har man fortsatt posisjon etc. på GPS-en. En annen ting er at PC-en er lett å ta med seg hjem, for å kunne planlegge neste års langtur ..

Jeg vil også nevne at jeg er imponert over nøyaktigheten i C-Map-kartene. Har hittil ikke sett ett eneste avvik. Jeg har hørt at det er litt problemer med oppdateringen (CD), og holder på å sjekke det nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt meg en kvalitets GPS. 32en fra Furuno eller 500en fra JRC. Dette er kjernen i et navigasjonsystem.

Den lille fra CO kan imponere, men den tar ikke hensyn til signal/støy forhold. Den fortsetter å navigere selv om signalene er helt på trynet.

 

Så kan du koble til ett enkelt navigasjonsprogram fra Tiki eller Seaclear på en PC senere.

 

Du må fremdeles forholde deg til papirkartet og informasjonen som står der. Posisjonen som kommer frem i en kartplotter er ikke alltid å stole på. Husk på at kartet i kartplotteren aldri er bedre enn papirkartet.

Et eksempel er vist nedenfor. Her har jeg gått to ganger med tracket på. Begge gangene viste plotteren at jeg gikk nord for staken, mens jeg i virkeligheten gikk i leia sør for staken. I slike farvann går jeg alltid på papirkartet.

 

brattholmen1.jpg

Link to post
Share on other sites

Med en PC-løsning og en ekstern GPS-mottager ender man ofte opp med en tilårskommen laptop uten batteri som må kjøres direkte på 12V eller via inverter. Om det dukker opp strømproblemer er ofte PC'n det mest følsomme leddet i kjeden, og det første som klikker.

 

Selvsagt er papirkart alltid med, men det er en ekstra trygghet i mine øyne å ha en batteridrevet håndholdt GPS med sjøkart i tillegg til PC eller ordinær plotter. Bare sånn i tilfelle.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

C-map på lap-top, tilkoblet en enkel GPS. Det fungerer veldig bra, bortsett fra at PC-skjermen ikke er den beste i sollys.

 

Her støtter jeg deg fullt ut!

Har aldri sett at kartet og terrenget ikke stemmer vha C-map. GPS'en til 400 kr viser akkurat det samme som mitt andre D-GPS system....som kostet skjorta ! :yesnod:

 

Glem kartplottere i bokser... De lekker etter et par sesonger. ( Bortsett fra Garmin uten knapper ? )

ALT bør være PC basert, etter min mening.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Enig med Mulligan. Kikk litt på NAV-NET opplegget til FURUNO. FURUNO har også rendyrkede kombinasjoner GPS/ekolodd. Litt vanskelig å få tak på hva de skriver i reklamen, så en prat med en forhandler kan være til nytte. Dette er veldig gode instrumenter, men dyre.

 

Vet at mange synes designet er lite tiltalende, men det funker i alt slags vær. Dette er proffenes instrumenter tilrettelagt for båt. Dessuten kan du velge mellom de mest brukte kartsystemene, alt etter smak og behag. Hvilke andre insturmenter kan det?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Eksisterende Navnetmodellene har dårligere skjermoppløsning og mindre funksjonalitet sammenlignet med det nyeste fra Raymarine og Garmin, men kvaliteten er nok et hakk eller to høyere.

 

Furuno kommer nå med Navnet 3D som det stilles store forhåpninger til. Dette vil nok bli helt topp utstyr både når det gjelder funksjonalitet og pålitlighet, men det blir dyrt.

Link to post
Share on other sites

SITAT:(Du må fremdeles forholde deg til papirkartet og informasjonen som står der. Posisjonen som kommer frem i en kartplotter er ikke alltid å stole på. Husk på at kartet i kartplotteren aldri er bedre enn papirkartet.

Et eksempel er vist nedenfor. Her har jeg gått to ganger med tracket på. Begge gangene viste plotteren at jeg gikk nord for staken, mens jeg i virkeligheten gikk i leia sør for staken. I slike farvann går jeg alltid på papirkartet.

 

brattholmen1.jpg

Sitat slutt)

 

 

Denne posisjonen kjenner jeg igjen som innseilingen i Kostersund. Der har jeg alltid samme opplevelse som deg.

Likevel er det sjelden jeg tar fram papirkarten utenom planleggging av ruten.

 

Posisjoneringen på kartet blir aldri bedre enn den visuelle oppmerksomheten i tillegg, enten det er plotter eller papir.

Opp Hankøsundet for eksempel, er det motsatt. Der kjører du vitterlig på tørt land ved Mærrapanne, selv med 10 meter vann under kjølen. Det må rett og slett være noen skjevheter med rasteringen i kartene noen ganger. Plotter kombinert med viuell kjøring som på papirkart, mener jeg er absolutt godt nok. bare man har papiret tilgjengelig.

 

For den visuelle bedømmelsen man gjør av avstander til staker, land og kart er fortsatt den viktigste.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er altså best å benytte papirkart.

I tillegg er det vel så greit å benytte en bærbar PC med kartprogram i stedet for kartplotter.

Har jeg forstått det riktig ?

 

Til PCen må jeg har en GPS-antenne. Hva bør jeg velge her?

Kan jeg f.eks. kjøpe en håndholdt GPS og kople PCen til denne?

Eller fungerer det vel så greit å kjøpe en antenne på ClasOhlson?

 

Hva koster en kart-pakke Cmap ? - Må man kjøpe et program i tillegg til kartene?

 

Mange teite spørsmål her, men jeg er helt grønn på dette feltet.

 

Vennlig hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke spørsmålene som er teite, men svarene kan derimot ha preg av manglende oversikt.

Det er flere sentrale spørsmål som det kan være greit at du avklarer for deg selv:

1. Hvor mye penger har du tenkt å bruke på kartplotter/navigasjonssystem?

2. Hvor antar du at seilingsområdet blir (alltid lokalt i Rogaland, eller større seilingsdistanser)?

3. Ønsker du å benytte PC eller kartplotter?

4. Hvor ofte ser du for deg å seile i ukjent farvann?

5. Hvor entusiastisk er du i forhold til å bruke en del timer foran PC eller kartplotter. Stort sett går det raskere å lære seg kartplotteren med enkle tasteoperasjoner i forhold til de forskjellige PC-programmene som etter hvert har fått meget omfattende bruker-grensesnitt.

6. Har du lokale krefter i båthavna som er interessert i å bistå deg. I så fall kan det være klokt å se på de løsninger de har valgt.

7. Er du interessert i å benytte det elektroniske navigasjonssystemet til planlegging og dokumentasjon av turen med fotografier/ beskrivelser, eller er du i hovedsak opptatt av å finne ut hvor du er til enhver tid?

 

Når det gjelder kartplottere for fritidsflåten er det hovedsakelig tre store leverandører at kartbrikker: C-map, Bluechart (Garmin) og Navionics. Seatronic i Moss kan gi deg oversikt over hvilke kartplottere som bruker hvilke brikker.

 

Dersom du velger PC løsning kan du i tillegg til de nevnte kartbrikkene også bruke scannede kart, hvor Maptechs BSB kart dekker Rogalandsområdet.

 

Jeg tror at alle produsentene i dag legger så mye ressurser i å utvikle gode navigasjonssystemer for fritidsflåten at det er smak og behag som før avgjøre hva du til syvende og sist ender opp med som valg.

Link to post
Share on other sites

Du må ha:

  • GPS: Clas Ohlson sin er god nok selv om det finnes langt bedre saker til langt høyere pris.
  • Kartplotteprogram: Hva du velger er opp til deg men et rimelig program som SOB fungerer greit for de fleste. SOB har 6 måneder gratis prøvetid og deretter koster det kun noen få hundrelapper.
  • Kart: Du trenger en eller annen kartpakke og i prinsippet er der 2 alternativer, rasterkart og vektorkart. Rasterkart er et bilde av papirkartet. Vektorkart består av en database med hele kartdatagrunnlaget og du viser forskjellige deler av kartet alt etter dine valg og hvilket zoomnivå du har valgt.

Jeg synes vektorkart er best og SOB bruker C-Map vektorkart og finner du ut at SOB ikke var programmet for deg så er kartpakken brukende i andre program. En C-Map kartpakke koster fra 2000 for et ganske stort område til drøyt 3000 for hele Norge.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler opp og ned svenskekyst, danmark, i nærområdene, faktisk flere hundre nautiske hvert år.

Og jeg ville aldri vært plotteren foruten.

 

Godt over 95% av navigeringen foregår med den, og det har vært nok i mange år nå.

 

Det er et fantastisk hjelpemiddel, og etter min erfaring milevis foran papirkart. Men de bør være der, og man bør ha kunnskapen om hvordan begge brukes.

 

Med båt kan du stoppe opp, zoome plotteren, sammnligne med kart og terreng. Brukt med fornuft, vil jeg si at plotteren er det aller beste verktøyet vi har.

 

Proffe skippere bruker stort sett ikke annet de heller, men de kjenner begrensningene.

 

Og ja, jeg vet det er en påstand :-), men å kjøpe en litt dyrere båt enn jolle - da er det rene galskapen å glemme plotteren. Koster ca. 1,5 x egenandel på forsikring :-)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke spørsmålene som er teite, men svarene kan derimot ha preg av manglende oversikt.

Det er flere sentrale spørsmål som det kan være greit at du avklarer for deg selv:

1. Hvor mye penger har du tenkt å bruke på kartplotter/navigasjonssystem?

2. Hvor antar du at seilingsområdet blir (alltid lokalt i Rogaland, eller større seilingsdistanser)?

3. Ønsker du å benytte PC eller kartplotter?

4. Hvor ofte ser du for deg å seile i ukjent farvann?

5. Hvor entusiastisk er du i forhold til å bruke en del timer foran PC eller kartplotter. Stort sett går det raskere å lære seg kartplotteren med enkle tasteoperasjoner i forhold til de forskjellige PC-programmene som etter hvert har fått meget omfattende bruker-grensesnitt.

6. Har du lokale krefter i båthavna som er interessert i å bistå deg. I så fall kan det være klokt å se på de løsninger de har valgt.

7. Er du interessert i å benytte det elektroniske navigasjonssystemet til planlegging og dokumentasjon av turen med fotografier/ beskrivelser, eller er du i hovedsak opptatt av å finne ut hvor du er til enhver tid?

 

 

SVAR:

 

Egentlig ønsker jeg å bruke minst mulig penger på navigasjon.

Har ingen problemer med bruke 5-6 tusen, men hvis en PC-løsning koster en brøkdel av prisen er det selvsagt fristende.

 

Seilingsområdet mitt blir RYFYLKE i Rogaland.

 

En kartplotter har etter hva jeg forsår bedre skjerm enn PC, men er mye dyrere.

Har ingen problemer med å bruke PC, hvis disse er like nøyaktige som plottere.

 

Ukjent farvann. - Vel, jeg har akkurat kjøpt båten, så alt farvann er ukjent for meg.

 

Jeg elsker å holde på med PC, så jeg har ingen problemer med å bruke noen timer på navigasjon.

 

Primært vil systemet brukes for å vite hvor jeg til en hver tid er på kartet, samt litt planlegging og lagring av rutene jeg har gått.

Regner med at kart-programmene på PC også kan benyttes til enkel navigasjon? Trenger jo ikke bruke alle de avanserte funskjonene?

 

Er GPS-antenne fra ClasOhlson like bra som en Garmin håndholdt GPS tilkoplet til PCen?

Hvilke kart egner seg best i Ryfylke?

 

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...