Dolfi Startet 1.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2007 Skal sette min bella 620 opp for vinteren (innendørs i kaldlager). Dette er min første vinterlagring. Har en 175 HK Evinrude E-tec som jeg for øvrig har kjørt automatisk vinterkonservering på. Har blitt fortalt at alt av stål (crom) på båten bør settes inn med tåkeolje (fogging oil).. Kjøpte en boks av dette, men det virker som om det blir mye griseri. Har også blitt fortalt at hele motoren utvendig bør sprayes med 5-56 eller tilsvarende. Bør jeg spraye motorkomponenter innvendig med 5-56 også?? Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Har aldri gjort dette med mine båter. Dvs jeg har fått et verksted til å ta service på motor hvert år, men deter vel noe av poenget med E-tec, at dette er unødvendig. Stål og krom + motor må poleres til våren, så er det like fint i lang, lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Personlig bruker jeg ganske mye tid med å vaske og polere/vokse båt/motor om høsten. Vasker/polerer fendere, alt av tauverk får seg en god skyll og eventuelt en runde inni putetrekk i vaskemaskinen. Å ta av presenning på våren og finne en båt som kun har overflatemøkk som nokså lett vaskes bort er en fornøyelse. Motorer får seg en omgang med foggingoil, bensintanker tømmes eller får seg noen dråper med lurium og hele motoren under lokket (utenbordsmotorer) får seg en god omgang med 6-66. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Los Endos Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Personlig bruker jeg ganske mye tid med å vaske og polere/vokse båt/motor om høsten. Vasker/polerer fendere, alt av tauverk får seg en god skyll og eventuelt en runde inni putetrekk i vaskemaskinen. Å ta av presenning på våren og finne en båt som kun har overflatemøkk som nokså lett vaskes bort er en fornøyelse. Motorer får seg en omgang med foggingoil, bensintanker tømmes eller får seg noen dråper med lurium og hele motoren under lokket (utenbordsmotorer) får seg en god omgang med 6-66. Enig i det meste av dette. Hvis du tar opp båten såpass tidlig som nå, er det lurt å vaske/polere. Senere blir polering vanskelig pga ofte kaldt/fuktig. Når det gjelder bensin pleier jeg bestandig å fylle full tank før vinterlagring (gjelder både båter og biler). Dette gjør at det blir mindre oksygen i tanken = mindre kondens. Tauverk kan være greit å la få en forsiktig runde i vaskemaskinen når "mor" ikke ser på. Men NB, ikke sentrifuge. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 .Når det gjelder bensin pleier jeg bestandig å fylle full tank før vinterlagring (gjelder både båter og biler). Dette gjør at det blir mindre oksygen i tanken = mindre kondens. Bensin er ferskvare!!!! derfor bør man ikke fylle tanken ...... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Los Endos Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Bensin er ferskvare!!!! derfor bør man ikke fylle tanken ...... Uenig. Unntaket er bensin med oljeblanding på gamle totaktere. Den må brukes opp samme sesongen som den ble blandet. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Bensin tåle fint å stå et halvt år. Har alltid bensin igjen på tanken fra året før, har aldri hatt problem av den grunn. Gjelder forøvrigt 4-takter. Ikkje bruk 5-56 til å spraye motoren utvendig, bruk 6-66! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Unntaket er bensin med oljeblanding på gamle totaktere. Den må brukes opp samme sesongen som den ble blandet. Hvorfor det da? Redigert 1.Oktober.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Brutus Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 6-66 er seigere en 5-56. Tørker ikke ut like fort og er saltvannsbestandig. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Bensin tåle fint å stå et halvt år. Har alltid bensin igjen på tanken fra året før, har aldri hatt problem av den grunn. Gjelder forøvrigt 4-takter.Ikkje bruk 5-56 til å spraye motoren utvendig, bruk 6-66! Har hatt bensin stående på tanken i opptil 1 år uten noe problemer. Dette gjelder ikke bare 4-takter , men også DFI (Direct Fuel Injection) motorer. Oljeblandet bensin ville jeg vært mer forsiktig med, ved lengre tids lagring. Har aldrig benyttet hverken 5-56 eller 6-66 for å beskytte motoren utvendig. Sørg for at motoren får bra med lufting rundt seg. Ikke pakk den hermetisk inn, da du vil få kondensproblemer. Ellers dette med gammel og ny bensin har vært diskutert i tidligere tråder her på BP. (SE EMNEOVERSIKT) Sitér dette innlegget Link to post
Dolfi Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2007 Gracias! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Mange motorer som går fløyten ved lagring hvor de ikke tiltes helt ned. Regnvann samler seg i knekken på eksosen innenfor propellen og sprenger undervannshuset når det fryser. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Avsluttet2 Svart 2.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2007 Forhandler selger fuelstabilizer (ser ikke helt rett ut det ordet, men meningen kommer vel frem...) og om du vil være helt på den rette siden har Evinrude sitt eget stoff. Jeg kjøper evinrude sitt stoff og blander med bensinen før opplag. Doserer etter bruksanvisning, kjører litt med stoffet i tanken slik at det går gjennom motoren. Doserer på nytt etter bruksanvisning for lagring av bensin. Kanskje ikke nødvendig, men når en gjør alt annet for å bevare båt og motor så hvorfor hoppe over dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Det er ganske så nesten rett tj, men ville vel skrevet det i to ord; fuel stabilizer. Har brukt dette selv også i alle år på bensin som har overvintret, og før oppstart på våren så etterfyller jeg tanken med fersk bensin. Aldri hatt noe problemer med dårlig bensin uten at jeg kan påstå at det skyldes bruken av fuel stabilizer, men skader neppe og koster ikke all verden! Sprayer også motoren godt utvending (under lokket!) med 6-66 over alt også alle elektriske komponenter, og gir den også en lett spray på våren. Motoren jeg solgte før sommeren, som var en 115hk Johnson fra 1997, så ut som ny og var solgt etter to timer på Finn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.