Jump to content

Vinterlagring båt med påhenger


Dolfi

Recommended Posts

Skal sette min bella 620 opp for vinteren (innendørs i kaldlager). Dette er min første vinterlagring. Har en 175 HK Evinrude E-tec som jeg for øvrig har kjørt automatisk vinterkonservering på.

Har blitt fortalt at alt av stål (crom) på båten bør settes inn med tåkeolje (fogging oil).. Kjøpte en boks av dette, men det virker som om det blir mye griseri.

Har også blitt fortalt at hele motoren utvendig bør sprayes med 5-56 eller tilsvarende.

Bør jeg spraye motorkomponenter innvendig med 5-56 også??

Link to post
Share on other sites

Personlig bruker jeg ganske mye tid med å vaske og polere/vokse båt/motor om høsten. Vasker/polerer fendere, alt av tauverk får seg en god skyll og eventuelt en runde inni putetrekk i vaskemaskinen. Å ta av presenning på våren og finne en båt som kun har overflatemøkk som nokså lett vaskes bort er en fornøyelse. :yesnod:

 

Motorer får seg en omgang med foggingoil, bensintanker tømmes eller får seg noen dråper med lurium og hele motoren under lokket (utenbordsmotorer) får seg en god omgang med 6-66.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Personlig bruker jeg ganske mye tid med å vaske og polere/vokse båt/motor om høsten. Vasker/polerer fendere, alt av tauverk får seg en god skyll og eventuelt en runde inni putetrekk i vaskemaskinen. Å ta av presenning på våren og finne en båt som kun har overflatemøkk som nokså lett vaskes bort er en fornøyelse. :yesnod:

 

Motorer får seg en omgang med foggingoil, bensintanker tømmes eller får seg noen dråper med lurium og hele motoren under lokket (utenbordsmotorer) får seg en god omgang med 6-66.

 

:sailing:

 

Enig i det meste av dette. Hvis du tar opp båten såpass tidlig som nå, er det lurt å vaske/polere. Senere blir polering vanskelig pga ofte kaldt/fuktig.

 

Når det gjelder bensin pleier jeg bestandig å fylle full tank før vinterlagring (gjelder både båter og biler). Dette gjør at det blir mindre oksygen i tanken = mindre kondens.

 

Tauverk kan være greit å la få en forsiktig runde i vaskemaskinen når "mor" ikke ser på. Men NB, ikke sentrifuge.

Link to post
Share on other sites

Unntaket er bensin med oljeblanding på gamle totaktere. Den må brukes opp samme sesongen som den ble blandet.

Hvorfor det da?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bensin tåle fint å stå et halvt år. Har alltid bensin igjen på tanken fra året før, har aldri hatt problem av den grunn. Gjelder forøvrigt 4-takter.

Ikkje bruk 5-56 til å spraye motoren utvendig, bruk 6-66!

 

 

 

Har hatt bensin stående på tanken i opptil 1 år uten noe problemer. Dette gjelder ikke bare 4-takter , men også DFI (Direct Fuel Injection) motorer. Oljeblandet bensin ville jeg vært mer forsiktig med, ved lengre tids lagring.

Har aldrig benyttet hverken 5-56 eller 6-66 for å beskytte motoren utvendig. Sørg for at motoren får bra med lufting rundt seg. Ikke pakk den hermetisk inn, da du vil få kondensproblemer.

Ellers dette med gammel og ny bensin har vært diskutert i tidligere tråder her på BP. (SE EMNEOVERSIKT) :flag:

Link to post
Share on other sites

Forhandler selger fuelstabilizer (ser ikke helt rett ut det ordet, men meningen kommer vel frem...) og om du vil være helt på den rette siden har Evinrude sitt eget stoff. Jeg kjøper evinrude sitt stoff og blander med bensinen før opplag. Doserer etter bruksanvisning, kjører litt med stoffet i tanken slik at det går gjennom motoren. Doserer på nytt etter bruksanvisning for lagring av bensin.

Kanskje ikke nødvendig, men når en gjør alt annet for å bevare båt og motor så hvorfor hoppe over dette??

Link to post
Share on other sites

Det er ganske så nesten rett tj, men ville vel skrevet det i to ord; fuel stabilizer. Har brukt dette selv også i alle år på bensin som har overvintret, og før oppstart på våren så etterfyller jeg tanken med fersk bensin. Aldri hatt noe problemer med dårlig bensin uten at jeg kan påstå at det skyldes bruken av fuel stabilizer, men skader neppe og koster ikke all verden!

 

Sprayer også motoren godt utvending (under lokket!) med 6-66 over alt også alle elektriske komponenter, og gir den også en lett spray på våren. Motoren jeg solgte før sommeren, som var en 115hk Johnson fra 1997, så ut som ny og var solgt etter to timer på Finn!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...