Jump to content

vurderer ny båt....-fraktpris


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har komt over en snekke som eg vurderer å kjøpe. Er vanskeleg å oversjå en annonse på internett om en båt som du vil ha!! :cheers::seeya::sleep:

 

Problemet er at den ligger alt for langt unna til å kjøre å sjå på den, så eg kommer sikkert til å kjøpe den usett. Båten har ny motor og prisen er såpass lav at eg rekner ikke med en strøken båt. Har sett et bilde av den utvendig, og syns den virker grei..

 

Men før eg sier ja (trur eg må bestemme meg ganske fort..!), vil eg vite sånn cirka kor mykje frakten vil koste. Båten ligger på Sørlandet og skal til Nordvestlandet. Størrelse 22fot.

Link to post
Share on other sites

Vi betalte 9000,- med en av Nor-Cargos fraktebåter på strekningen Ålesund - Bodø. Båten veide 2100kg, men prisen ble fastsatt ut fra lengde og bredde. Henholdsvis 24 fot og 2,60m bred.

Vi kunne ha fått det rimeligere hvis vi ventet og fikk satt båten på en "rest"-plass (dvs at fraktebåten egentlig var full, men hadde nok plass til å få vår båt inni mellom annet gods). Imidlertid var dette et godt stykke ut på sommeren, og hvem kan da gå å vente på sitt nye "skip"? Ikke vi!  :wink:

Link to post
Share on other sites

Eg betalte 6500 kroner fra sandnessjøen til bergen for en båt som er 7,8m... det var med en vanlig fraktebåt som hadde plass... norcargo skulle ha 14000... Prøv å finne "leilighetsfrakt." Men båten din er kanskje så smal at den får plass på bil. Bør da ikkje være over 2,6 m, min var 2,9 m og veier 3100 kg... prøv å få noen på sørlandet til å sjå på båten...

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

Det billigste for deg tror jeg er egen bil og tilhenger. Hvis du har tilgang til en litt større personbil 4x4 og så leier en stor båthenger og henter den selv eller med hjelp av kamererater eller noe så er vel det den måten du kan få båten billigst hjem på.

Nissan Patrol eller lignende gjør susen her.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si annet enn at vi har vore inn på tanken på  å kjøpe en litt kraftig bil til akkuratt dette formålet. Kan jo  leige, men det blir fort dyrt om du skal leige både bil og henger pluss kanskje overnatting. Er vel over 100mil!!!

 

På sikt ser eg føre meg å kjøpe en kraftig bil med en svær tilhenger. Eg har jo selv ikke  lappen, så det må bli min far som tar jobben. Var på min første kjøretur i dag.

 

Har snakket med flere som  har sendt både båter og biler oppover, og prisene er ikke så gale. Trur eg kjem langt med 5-6000,-

Link to post
Share on other sites

Båt på bil tror jeg blir billigst når båten ikke er større enn 22'. Det er transportører som frakter båter for båtprodusentene til forhandlerne. I Arendal-området finner jo du de fleste - Windy, Nidelv, Marex, Joda osv. Kanskje kan du få sendt båten med en av deres transportører?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Båt på bil tror jeg blir billigst når båten ikke er større enn 22'. Det er transportører som frakter båter for båtprodusentene til forhandlerne. I Arendal-området finner jo du de fleste - Windy, Nidelv, Marex, Joda osv. Kanskje kan du få sendt båten med en av deres transportører?

 

Ikke dum ide,KOB. Skal ta en telefonrunde på mandag. Har også tenkt å ta kontakt med noen båtmeglere for å høyre hva de mener vil bli det billigeste.

Link to post
Share on other sites

Moro. Får håpe du bruker den til det båten er tenkt for da, slik at det ikke blir enda et kjøp-og-selg prosjekt... For da blir du disket fra Sjømann klubben :eek:...

Det får tiden vise... Men trur neppe dette blir en båt eg har resten av livet :lol: :lol:

Eg har mine planer... :smiley:

Link to post
Share on other sites

var vist litt kjapp ute med å si  at eg var blitt båteier. Trudde dette var eit kjempekupp! med Sole diesel frå 2001 skulle dette vere en kurant båt.

Tenkte for sikkerthets skyld så skulle eg benytte meg av vennetjenesten her på baatplassen.

Fikk Domenique til å ta en kikk på båten. Båten var som eg trudde. Men da Domenique sa at han syns motoren så nymalt ut, begynte eg å stusse litt.... Syns selv den så nymalt ut på bilde som han tok for meg. Syns dette var veldig rart at en motor frå 2001 skulle vere nymalt! Eieren var sikker på at motoren var en 2001  mod, så eg tenkte eg skulle ta kontakt med forrige eier. Men han hadde bare hatt båten en liten stund og ante ikke hvor gammel motoren var.

Syns dette ble meir og meir rart, og prøvde å finne tidligere eier før der igjen, men han fant eg ikke. Dermed sa eg til nåverende eier at han skulle skaffe motornummeret slik at vi begge var sikre på at det var en 2001 mod motor.

Ringte tilbake til eieren i dag for å få nummeret, men da fikk eg til svar at han syns eg var for nysjerrige og skeptisk til motoren. Motoren går fint, sa han! Han ville vente litt  og selge båten til våren.

 

Denne motoren er sannsynligvis nymalt i 2001! Takker Domenique for hjelpen.

Hadde det ikke vært for deg, ville eg nok fått meg en skikkelig støkk når eg fikk båten heim.

Link to post
Share on other sites

.......Tenkte for sikkerthets skyld så skulle eg benytte meg av vennetjenesten her på baatplassen.

Fikk Domenique til å ta en kikk på båten. ...............Takker Domenique for hjelpen.

Hadde det ikke vært for deg, ville eg nok fått meg en skikkelig støkk når eg fikk båten heim.

Kjempegodt eksempel på at Baatplassen.no sin Vennetjeneste fungerer!  :blush: Takk for tilbakemelding, eysteind!  

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri hatt noen motor med Sole Diesel. Men jeg så på en slik diesel på båtmessen i Bergen og da synes jeg motoren så litt nymalt ut fra fabrikk. Mulig det kom av blåfargen som var valgt og at de i forbindelse med mariniseringen har malt motoren og komponentene selv hos de som mariniserer.

 

Kanskje noen som har bedre greie på det kan gi et svar? Uansett var jo selgerens reaksjon litt merkelig......

Link to post
Share on other sites

Hadde i fjor en 25' snekke med en 2001 mod. 16(17)hk Sole' diesel motor (Marinisert Mitsubishi). Siden jeg ikke kan skru noe særlig selv, var dette en perfekt motor for meg. Aldri et eneste feilslag så lenge jeg hadde båten.  :rolleyes:

 

Denne så også HELT nymalt ut! Jeg tror det kommer av den skarpe blåfargen . Kan hende selgeren hadde rett, men uansett virker det mistenkelig når en selger ikke vil gi fra seg motornr.  :boxing:

 

Legger ved et bilde tatt sensommeren i fjor, så kan du sammenligne!

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har komt over en snekke som eg vurderer å kjøpe. Er vanskeleg å oversjå en annonse på internett om en båt som du vil ha!! :rolleyes::boxing::cool:

 

Problemet er at den ligger alt for langt unna til å kjøre å sjå på den, så eg kommer sikkert til å kjøpe den usett. Båten har ny motor og prisen er såpass lav at eg rekner ikke med en strøken båt. Har sett et bilde av den utvendig, og syns den virker grei..

 

Men før eg sier ja (trur eg må bestemme meg ganske fort..!), vil eg vite sånn cirka kor mykje frakten vil koste. Båten ligger på Sørlandet og skal til Nordvestlandet. Størrelse 22fot.

Fraktet 23 fot daycruiser Haugesund-Fredrikstad i fjor sommer.  Båten sto på marina som også solge nye båter som kom fra Østlandet.  Marinamannen ordnet frakten for meg (tom (lukket) bil som skulle i retur) og lastet opp med sin truck.  Betalte 6.000 inkl mva for lasting og frakt, samt noen hundrelapper for lossing fra bil og rett på vannet.

 

Sjekket også båtfrakt.  9.000 inkl mva for "åpen" dekksplass med båt som skulle innom vetskysten av Danmark i vær og vind.

 

Returfrakt med bil er nok best og billigst hvis du har anledning til å vente på tilfellet, og har kontroll på lossingen.  NB!!  Båten bør være under 2,50 bred for å få den på bil som ikke har spesialopplegg (og de er dyre).

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...