Jump to content

Propellberegning til searay 340

Vbratt

Recommended Posts

Har du litt mere infor om båten så er det hjelp å få, men det du har oppgitt er litt i minste laget..

Har vekten på båten normalt lastet

Lengden av av vannlinjen

Drev eller aksel?

Ved askel så er maks diameter av interesse siden det er trangt på Sea Rayen etter egen erfaring

Litt data om dagens hastighet og turtall hejlper til å bestemm rett skrog i beregingen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kikker litt på dette og det som slår meg er at gearutvekslingen er veldig høy, kunne med fordel vært rundt 1,5, men det kan en ikke gjøre noe med. Jeg hadde ligenden problem på min 30 foter og 2x193hk med max 16" diameter (jeg brukte 16"x23").. Faren er at en med så liten diameter kan komme i kvaitasjonsområdet (ble jeg fortalt av Winrace) Selv har jeg ikke regnet på dette. Det anbfales dermed at så stor diameter som mulig benyttes....

Første utkast i beregningen med de data du har oppgitt er som følger.. dette gjelder tre blad med låst diameter på 17"

Cruisng speed er basert på 3000 o/min og satt av meg i bergningen

MAX PERFORMANCE

Available Power: 426.8 SAE hp ( 318.3 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 31.9 kts

Fuel: 26 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 261 SAE hp ( 194.5 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 25.0 kts

Fuel: 15 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 20.5 in. Pitch: 27.3 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 31.5

4 blad og 17 i diameter

Diameter: 17.0

Pitch: 29.5

Blades: 4

4 blad og 18 i diameter

Diameter: 18.0

Pitch: 28.3

4 blad og 19" i diameter

Diameter: 19.0

Pitch: 27.1

4 blad og 20" i diamter

Diameter: 20.0

Pitch: 25.9

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det lages, du kan få den stiging en ønsker, men standard levere dette kun i hele tommer.. så jeg hadde nok valgt en hel tomme siden det er noe usikkerhet med med både input og skrog..

Men 17x29 er langt i fra standard hyllevare, er vel litt i tvil om det i det hele tatt finnes... mener å ha lest et sted et sted at det stigingen ikke bør være mere enn 1,x ganger diameteren... Jeg åtte speislabestille mine 16x23 i allefall som var 4 blader Mikado

Kan du ikke gå opp på diamteren så hadde andre gear vært å anbefale om du vil ha en optimal løsning, 20x26 er det som anfales, men jeg får advarsel på gearutvekslingen din uansett hva jeg gjør

Decreasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

På min gamle SeaRay 300 som hadde 2 Mercruiser bensinere oprinnelig og Velvet Drive kasser var begge kassene "samme" rotasjon, men det var ikke motorene.... de gikk hver sin vei... "everything is possible in United States of America"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...