Vbratt Startet 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2007 Hei. Skulle gjerne hatt litt hjelp til å beregne propell til min searay 340 ettersom forhandler ikke klarer å finne det ut for meg. Båt: Searay 340 (34 fot) 1988 modell Motor: 2 stk mercruiser 4.2 diesel med 220 hester pr stk Gear: (Merke) 2:1 Maks turtall: 3600rpm På forhånd takk. Vegard Brattland Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Har du litt mere infor om båten så er det hjelp å få, men det du har oppgitt er litt i minste laget.. Har vekten på båten normalt lastet Lengden av av vannlinjen Drev eller aksel? Ved askel så er maks diameter av interesse siden det er trangt på Sea Rayen etter egen erfaring Litt data om dagens hastighet og turtall hejlper til å bestemm rett skrog i beregingen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
KenBjork Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Velkommen til forumet, og ser at min anbefaling og tips av forum og han jeg nevnte (Sydvesten) er på plass med svar nr 1 ja. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Vbratt Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Båt: Searay 340 (34 fot) 1988 modell Vekt: 6500 kg Motor: 2 stk mercruiser 4.2 diesel med 220 hester pr stk Gear: (Merke) 2:1 Propell 17x17, Antall blader 3 eller 4. Maks turtall: 3600rpm Fart: (v/3600rpm) 29 kn (litt usikker) Vannlinje-lengde: 8.5 meter Drev eller aksel : Aksel Maks diameter : 40 diameter (akselen) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Kikker litt på dette og det som slår meg er at gearutvekslingen er veldig høy, kunne med fordel vært rundt 1,5, men det kan en ikke gjøre noe med. Jeg hadde ligenden problem på min 30 foter og 2x193hk med max 16" diameter (jeg brukte 16"x23").. Faren er at en med så liten diameter kan komme i kvaitasjonsområdet (ble jeg fortalt av Winrace) Selv har jeg ikke regnet på dette. Det anbfales dermed at så stor diameter som mulig benyttes.... Første utkast i beregningen med de data du har oppgitt er som følger.. dette gjelder tre blad med låst diameter på 17" Cruisng speed er basert på 3000 o/min og satt av meg i bergningen MAX PERFORMANCE Available Power: 426.8 SAE hp ( 318.3 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 31.9 kts Fuel: 26 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 261 SAE hp ( 194.5 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 25.0 kts Fuel: 15 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 20.5 in. Pitch: 27.3 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.0 Pitch: 31.5 4 blad og 17 i diameter PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 17.0 Pitch: 29.5 Blades: 4 4 blad og 18 i diameter PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 18.0 Pitch: 28.3 Blades: 4 4 blad og 19" i diameter PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 27.1 Blades: 4 4 blad og 20" i diamter PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 20.0 Pitch: 25.9 Blades: 4 Redigert 1.Oktober.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
white money Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 prøv en telefon til "Winrace propellers" v/ olle terjesen i arendal. han har et godt renome og har vært lenge i bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Vbratt Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Hei. Må bare takke for raske svar, setter stor pris på det. Det jeg stusset litt på var om det i det hele tatt lages pitch 29.5 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Det lages, du kan få den stiging en ønsker, men standard levere dette kun i hele tommer.. så jeg hadde nok valgt en hel tomme siden det er noe usikkerhet med med både input og skrog.. Men 17x29 er langt i fra standard hyllevare, er vel litt i tvil om det i det hele tatt finnes... mener å ha lest et sted et sted at det stigingen ikke bør være mere enn 1,x ganger diameteren... Jeg åtte speislabestille mine 16x23 i allefall som var 4 blader Mikado Kan du ikke gå opp på diamteren så hadde andre gear vært å anbefale om du vil ha en optimal løsning, 20x26 er det som anfales, men jeg får advarsel på gearutvekslingen din uansett hva jeg gjør Decreasing the transmission ratio will improve prop efficiency. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Pettter Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Har du skiftet gear kassene dine?Har det ikke orginalt vært høyregående og venstregående gir på denne båten?? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 På min gamle SeaRay 300 som hadde 2 Mercruiser bensinere oprinnelig og Velvet Drive kasser var begge kassene "samme" rotasjon, men det var ikke motorene.... de gikk hver sin vei... "everything is possible in United States of America" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.