Jump to content

Båten til Kjent politiker har sunket. Typisk for Ibiza å synke?


Daffy

Recommended Posts

stoltenberg.jpg

Er det ikke Dagfinn Høybråten som står der ?

Ja !

Han rører jo ikke på seg.

Nei. Han er bevepnet. Så han trenger ikke røre på seg.

Da har han vel gjort det han kom for.

Ja ! Og Jensemann blir nok sinna på han nå......

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ibiza19Sport.jpg

 

Min Ibiza 19 sport 1995 sank uforklarlig for noen uker siden. Min teori er at det har vært en unormal lav fjære som har satt båten på bunnen hvor den har tippet og blitt skylt over av bølger men det er nå en teori. Ingen vet hva som skjedde. Jeg benyttet båten uka før den gikk ned og det har ikke regnet nok til at jeg kan skylde på selvlensingen. Selvlensingen har alltid virket upåklagelig når det gjelder å få ut regnvann men en ulempe er at bunnen i båten er for lav (eller motor for tung) og tar inn noe vann gjennom selvlensingen med 3 personer ombord. Må da passe på å plugge selvlenshullet før tur og HUSKE å ta ut pluggen før båten forlates. En slik plugging kan være årsak til mange ibiza havarier?

Ibiza tar tunge motorer og hekken blir lav i tillegg til at båtkonstruksjonen, i hvert fall 1995, er etter mitt syn altfor lav. Kombinasjonen av dette gjør båtene veldig følsom for hekksjø. Nåt selvlensingen er såpass lav skal det ikke så mye vann til før balansen forrykkes og en går fra båt til ubåt på minutter.

Lurer på dette kunne vært unngått om jeg hadde hatt tid til å installere nivåbryteren til den elektriske lensepumpen sov var anbefalt av Lodda her på forumet. Den lå i naustet 5 meter fra båten. :headbang:

Regner med at ting går i orden på forsikring.

 

Hvorfor er hekken til ibizaen så lav?

Hvorfor er det ikke flyteelementer i skroget?

Redigert av retbergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ikke flyteelementer i skroget?

 

Mener å ha lest et sted at båter under 19 fot er pålagt å ha flyteelementer nok til å holde båten flytende i vannfylt tilstand, mens båter over slipper. Noen som vet om det stemmer?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Synes jaggu det er flotte båter, trenger ikke å flyte engang med eslikt innhold. Kan vel bare stå i naustet

 

ibiza19sport.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

[ibiza tar tunge motorer og hekken blir lav i tillegg til at båtkonstruksjonen, i hvert fall 1995, er etter mitt syn altfor lav.

 

Hadde en 1995 model Ibiza 20 Touring og samme problemet der. Vet at på senere modeller så ble det gjort endringer på undervannsskroget og at dørken ble hevet slik at problemet ble løst.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De nyrere Ibizaer har et helt annet selvlensingssystem enn de gammle. Skrogene er også litt endret på.

Har ikke reagert på at heggen er for lav. Det er jo bare å være litt følsom på gassen når en skal ned fra plan... :rolleyes:

 

Ibiza 17 Sport har hvertfall flyteelementer...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har hatt en "synk" i kjentkresten min, og det var en Ibiza 21 fot om jeg ikke husker helt feil. Sank ved motorstopp og påfølgende hekksjø og bølger som slo over. Forsvant på veeeldig kort tid.

 

Det må ha vært en Sport utgave. Ikke en Touering vell??

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Pass truten din... :nono:

 

:wink:

Hei

Jeg ser ut over fjorden nå, den ligger speilblank og solbadet.

Ikke en slik båt å se nå; hverken i Middagsbukta, Hestesund eller på noen av øyene.

mvh

giver

Sa ja til middag hos naboen tidligere i uken når det var meldt usikkert vær, men

i morgen tar jeg meg en tur. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Både Ibiza 17 Sport og Ibiza 19 Toering har gått ut av produksjon... :yesnod:

 

Det er vi nok helt enige om, men jeg har hatt inntrykk av at statsministerenns båt var en 19 Sport som fortsatt produseres og ikke 19 Touring? Vanskelig å se av bildene (under vann), men ref. til pris i avisartikkellen viser til 19 Sport, noen som vet sikkert hvilken båt det er?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vi nok helt enige om, men jeg har hatt inntrykk av at statsministerenns båt var en 19 Sport som fortsatt produseres og ikke 19 Touring? Vanskelig å se av bildene (under vann), men ref. til pris i avisartikkellen viser til 19 Sport, noen som vet sikkert hvilken båt det er?

 

:sailing:

 

Det er en Touering Jens har/hadde. Det er lett å se på bildene til VG fra baugen. Touering'en er ganske rund i baugen, mens sport modellene er mye mer spisse...

:sailing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Lett for deg å si med dine unge øyne! :wink: Sitter her med brillene langt nede på nesa og ser litt på pc*n og litt på TV'n, men nå er det fårikål med litt kaldt i et lite glass og litt mere kaldt i et større glass! Hmmmmmm!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ser ut over fjorden nå, den ligger speilblank og solbadet.

Ikke en slik båt å se nå; hverken i Middagsbukta, Hestesund eller på noen av øyene.

mvh

giver

Sa ja til middag hos naboen tidligere i uken når det var meldt usikkert vær, men

i morgen tar jeg meg en tur. :yesnod:

 

 

Hadde du sett en time tidligere, hadde du sett meg. Tar vel en tur på søndag og.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...