Daffy Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 (edited) Båtliv VG Er det typisk for slike båter å synke Burde man ta opp båten før 1 september? Er det uforsvarlig å ikke gjøre det da Edited October 1, 2007 by Daffy (see edit history) Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
C-marine Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Vil ikke si det er uforsvarlig å ikke ta opp båten før 1.september. Vi tok opp daycruiseren vår for 2 ukersien og C-marine kom opp forigje helg. Seilbåten skal ikke opp før et stykke ut i oktober. På VG nett står det jo at det er vanlig for båt typen men jeg har ikke hørt om noen lignende tilfeller før. Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Anonym Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 En gammel regel fra NEWS (NNTP-tjenester) er å IKKE bruke navn i emnetittel, det anses nemlig som dårlig kotyme. Man forholder seg vel til det samme på ymse webfora? Quote Link to post
Jon-Kåre Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Husker ikke hva det sto i artikkelen men det sto vel ikke at det var vanlig for Ibiza å synke men for den type båt Quote Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Daffy Posted October 1, 2007 Author Share Posted October 1, 2007 Nei jeg dro den vel litt lenger Men det sto at det var en Ibiza og at det var typisk for denne båttypen å synke. Jeg synes iallefall det var en noe bombastisk påstand En gammel regel fra NEWS (NNTP-tjenester) er å IKKE bruke navn i emnetittel, det anses nemlig som dårlig kotyme.Man forholder seg vel til det samme på ymse webfora? Beklager det viste jeg ikke. så jo de brukte navnet i overskriftene så det kunne ikke falle meg inn at det skulle ha betydning. Bedre nå? Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Man kan tolke denne uttalelsen som man vil; En båtbygger som avisen har vært i kontakt med er ikke overrasket over at statsministerens Ibiza sank. – Det er typisk for denne båttypen, sier båtbygger Tore Adolfsen, som videre påpeker at han har hatt to båter med samme problem. Dette kan vel både tolkes som at det henviser til Ibiza spesielt og den type båt det er snakk om, formodentlig en skjærgårdsjeep? Uansett tolkning så er det vel ikke så vanlig at de synker? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Los Endos Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Det er vel ikke helt ukjent at selvlensende skjærgårdsjeeper lett kan gå ned om man ikke passer på. Løv e.l. som blokkerer selvlensingen fører til at vannet ikke renner ut av båten. Etter hvert blir båten liggende lavere i vannet, og da kommer plutselig vannet inn i båten gjennom dreneringshullene i stedet. Fryktelig trist. Quote Link to post
abbor Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Kan vel ikke være noe problem å bruke navnet til statsministeren i overskriften, spesiellt ikke siden dette har vært hovedoppslag på Norges største nettavis i dag med krigstyper i overskriften. Statsministeren er en offentlig person og det gjelder andre regler for omtale av disse enn for andre personer. Kan jo fundere på om dette fortjener mer enn en liten notis, men slik er nå engang media. Quote Link to post
Daffy Posted October 1, 2007 Author Share Posted October 1, 2007 Det er vel ikke helt ukjent at selvlensende skjærgårdsjeeper lett kan gå ned om man ikke passer på. Løv e.l. som blokkerer selvlensingen fører til at vannet ikke renner ut av båten. Etter hvert blir båten liggende lavere i vannet, og da kommer plutselig vannet inn i båten gjennom dreneringshullene i stedet. Fryktelig trist.Ja riktig det. Ihvertfal gjaldt det tidligere utgaver av selvslensende båter. Men man bør vel ikke ta opp båten før 1 september av den grunn. At man må følge med båten sin innimellom gjelder vel for alle båter og ikke kun Ibiza eller skjærgårdsjeeper? Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sjøtummel Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Vi kan vel like gjerne slå fast at om man ikke har tid til å sjekke opp båten sin jevnlig så kan man like gjerne ta den på land før den synker. (Ligger en i samme havn som meg som er på vei ned for andre gang i år. Fristende å la den gå ned denne gangen, men så var det dette oljesølet... ) Quote Link to post
Ronald Posted October 1, 2007 Share Posted October 1, 2007 Spørsmålet om Ibiza skjærgårdsjeeper har lett for å synke er interessant. Jeg la merke til samme kommentar i avisen, og var litt usikker på om kommentaren gjaldt slike jeeper generelt, eller Ibiza spesielt. Jeg er kjent med at selvlensende båter av denne type KAN være utsatt dersom ting som løv etc. tetter seg i utløpet (som nevnt tidligere). Som eier av skjærgårdsjeep (Askeladden) har jeg vært opptatt av dette. Jeg kjenner til tre konkrete tilfeller av skjørgårdsjeeper som har gått ned ved kai de siste 2-3 (4?) årene (ikke medregnet båten vi nå leser om), og samtlige har vært Ibiza. Tallgrunnlaget er selvsagt for lite til å kunne konkludere, men jeg må si jeg har stusset på dette. Faktisk har jeg vet et par anledninger tenkt å starte tråd nettopp med spørsmål om andre hadde tilsvarende erfaringer. Så mange flere Ibizaer enn andre merker er det i alle fall ikke. Dagens artikkel i avisa fikk meg altså litt tilbake til gamle tanker. Kan det være slik at Ibiza'er er mer følsomme enn andre merker for hvor dypt hvor dypt båten kan ligge før selvlensingen "reverserer"? Vil vel i utgangspunktet ikke tro det er slik, men kanskje...? Forsikringsselskapenes (interne?) statistikker bør kunne gi svar. Ronald. Quote Link to post
Brutus Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Hmmm, kan dette være et politisk omen mon tro..? Vi er alle i samme skute som Jens, og Jens er kaptein på skuta.. Quote Link to post
`MINA' Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Politiske motiver ?? Quote Mvh `MINA` Link to post
MT. Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Kan nok tolkes på mange måter dette. - Med Jens ved roret, synker skuta. - Om Jens slipper roret, synker skuta. - Det nye mannskapet på fartøy Valen: Ali, Tommy og Jens? Det heter at "All PR er god PR", men akkurat denne kunne Ibiza vært foruten... Quote baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Honduras Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Er det ikke Dagfinn Høybråten som står i høyre bildekant og småhumrer... Er det helt tilfeldig? Har Al'Quaida og kristne ekstremister slått seg sammen i en felles front mot vestlige liberalsosialistiske statsoverhoder...... Dette reiser mange spørsmål vi aldri bør få svar på.. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
LasseB Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Jeg minner om at vi ikke diskuterer politikk i Åpent forum. Politiske diskusjoner skal foregå i OT forumet :nono: Quote Link to post
oslofjord Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 (edited) Har selv hørt rykter om at to Ibiza 17 fotere har sunket i havn. Kan det skyldes for lite margin på selvlensingen pga tunge motorer og dårlig vær ?? (Og for lite oppdrift i skroget? ) Edited October 2, 2007 by salt (see edit history) Quote Link to post
Seilaren Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Tja. Vi hadde Ibiza 17 Sport i flere sessonger. God båt som lenset seg selv uten problemer. Men selvlensingen var en liten brønn i dørken der et lite rør kom opp rett over vannlinjen(i høyden) Det skulle lite til for at blader og slikt tettet igjen dette røret, så en måtte masse godt på om høsten..... Ibiza 17 er en båt med flyteelementer som i teorien ikke skal kunne synke, bare fylles med vann..... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Victora III Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 En gammel regel fra NEWS (NNTP-tjenester) er å IKKE bruke navn i emnetittel, det anses nemlig som dårlig kotyme. Man forholder seg vel til det samme på ymse webfora? Hvor i verden har du dette fra?? Jobber som journalist og har undervist i faget i åresvis, men dette var nytt. Om du mener kildevern kan vel neppe en statsminister forvente det selv i en slik sak som dette. Quote Link to post
Sjøtummel Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 NEWS (NNTP-tjenester) har ikke noe med journalistfaget eller massemedia å gjøre. Slapp av, Swande. Det er snakk om en tjeneste som er eldre enn Internett slik vi kjenner det, og Anonym har helt rett. Om regler og normsett fra denne tjenesten skal videreføres i et debattforum som baatrplassen.no er i bunn og grunn opp til dem som driver tjenesten. Quote Link to post
Boywonder Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Kan det være at Ibiza båter har mindre diameter på lensehullet enn hva mange andre bruker? (Hvis det nå er slik at mange Ibiza båter går ned da....) Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Keiko Posted October 2, 2007 Share Posted October 2, 2007 Hei Det kan jo være at Hr.Båtbygger mener at denne typen båt (selvlensende skjærgårdsjeep) synker lettere en andre båter. Det stemmer vist i følge dem som lager statestikk.. Før båtene ble selvlensende, så ble de ettersett når de lå fortøyd, eller tatt på land. Nå kjøper folk seg båter som passer seg selv.... Se hvordan det går. Jeg foreslår at Jens ringer selgeren, hvis da båten ikke er skadet. Så kan han fortelle at båten ikke var selvlensende. God høst.. Quote Link to post
Seilaren Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Jens hadde jo en gammle 19 foter... De gikk jo ut av produksjon for MANGE år siden... De nyere Ibizaer er mye bedre... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
jørn Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Vi hadde en Ibiza 17 sport i mange år. Har aldri hatt noe problem med at selvlensingen tettet seg. Det eneste man skulle passe på var at man satt i proppen hvis man var ute å hoppet litt i bølgene, var lett for at vannet slo opp gjennom dreneringshullet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.