Jump to content

Er det lurt å bruke bunnsmørning på en påhengsmotoren?


frihågen

Recommended Posts

Jepp, mildere er det. Men skulle en ikke tro at en uke eller to med max temp på -5 skulle få det meste av vannet i en opptiltet motor til å fryse da??

Og motoren er jo laget slik at den blir drenert når den tiltes opp. Det vannet som står igjen ligger vel da i impellerhuset og der er det jo god plass til utvidelsen fra vann til is.

 

Ja, jeg har lært at sjøvann fryser ved ca: -2 grader celsius, så da er det litt rart at det ikke fryser. Tro det er litt forskjell på impellerhus, hvordan de er konstruert. Hadde selv en 90 hk. Tohatsu, for noen år siden. Der sto det anbefalt å kjøre starteren noen omdreininger etter å ha tiltet opp motoren, ved fare for frost. Dette var for å tømme impellerhuset for vann.

Nå er jeg ikke mekaniker, men tror sikkert noen spesialister her på forumet kan forklare dette nærmere. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Og bare for å gjøre det ennå verre for den stakkars motoren min som står opptiltet vinteren gjennom er eventuelle rester av vann ferskvann. Jeg har da skylt motoren før den tiltes opp for vinteren...

Nei, kanskje det bare er flaks/uflaks som avgjør om det går bra eller ikke?

Link to post
Share on other sites

Og bare for å gjøre det ennå verre for den stakkars motoren min som står opptiltet vinteren gjennom er eventuelle rester av vann ferskvann. Jeg har da skylt motoren før den tiltes opp for vinteren...

 

Det jeg kommenterte var båter med påhengs. , som lå ute om vinteren med saltvann i systemet.

Men det går nok sikkert bra med "den stakkars motoren din"om den skulle ha noen rester av ferskvann igjen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om det samme vi.... Ikke uvanlig å konservere utenbordsmotoren mens båten (med motor) ligger på sjøen.

 

 

Tror nok vi har snakket forbi hverandre.

Det jeg kommenterte var båter med påhengs. , som lå ute om vinteren med saltvann i systemet. (daglig bruk)

Skjønner jo nå at du snakker om konservering av motor mens den ligger på sjøen hele vinteren.

I mine områder av landet er dette meget uvanlig da kuldegradene kan komme ned i - 20-30 grader celsius, med dertil medfølgende isproblemer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...