Jump to content

Er det lurt å bruke bunnsmørning på en påhengsmotoren?


frihågen

Recommended Posts

Er det lurt å bruke bunnsmørning på en påhengsmotoren?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig bunnsmørning.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Du får vel egen drevsmøring som du kan bruke.

Men i alle fall ikke bruk kobberbasert bunnstoff

 

Jeg synes ikke noe særlig om motorer hvor dette er benyttet Velger heller en motor som er vasket regelmessig.

Men noen steder må man kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva skal du med bunnsmøring på påhengsen.? Regner med at du vipper opp din påhengs etter bruk.? Har aldrig hatt problem med dette. Kanskje ligger du i en båthavn, som jeg leste om her på BP , som ikke tillater opptilting av påhengsen? Så utrolig det enn kan høres. :flag:

 

Hvis du vipper opp påhengsen så kommer det luft i kjølekanalene og salt/oksygen aksellerer tæringen...har jeg hørt :eek:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvis du vipper opp påhengsen så kommer det luft i kjølekanalene og salt/oksygen aksellerer tæringen...har jeg hørt :eek:

 

 

Jo, du har en teori der, men ved å tilte den opp ca: 45 grader, vil den være over vann. Ved å gjøre dette vil ikke alt vann renne ut av motoren.

Det vil bli en vannlås nederst, som hindrer luft å komme til. Tror ikke du skal være redd for dette. Dette kan man se tydelig , når man får båt/motor på land og tilter motoren ned i vertikal posisjon, da vil alt vann renne ut. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, om det er lurt...

På min båt er det helt nødvendig, her står motoren i en brønn innenbords, og er følgelig nødt til å stå nede i vannet.min_if_009.jpg

Har brukt drevspray (husker ikke merket i farten), noe som har fungert bra helt til det siste. Skrapte av en del groe for noen dager siden. Da har motoren vært montert i ca et halvt år, men dessverre blitt lite brukt pga andre prosjekter.

Link to post
Share on other sites

Hva skal du med bunnsmøring på påhengsen.? Regner med at du vipper opp din påhengs etter bruk.? Har aldrig hatt problem med dette. Kanskje ligger du i en båthavn, som jeg leste om her på BP , som ikke tillater opptilting av påhengsen? Så utrolig det enn kan høres. :flag:

 

Tenker mest på motorbraketten, tilt/powertrim

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du sier at motorbrakett/tilt/power trim er veldig utsatt. Jeg har hatt gode erfaringer med å bruke tykt smørefett, som jeg har påført med kost. Dette blir jo også slitt/vasket vekk etter en tid, men har begrenset groen vesentlig. Har ellers hørt om TCnano stoffet ,som noen her på BP hadde prøvd på propeller med godt resultat. Kunne vært en ide å prøve dette til neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Ha aldri hørt at det skal være skadelig å tilte motoren. forstod ikke helt hva dere mente. Har hatt påhenger i ganske mange år og har alltid tiltet dem. Har jo ikke hatt behov for stoffing av motoren.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Ha aldri hørt at det skal være skadelig å tilte motoren. forstod ikke helt hva dere mente. Har hatt påhenger i ganske mange år og har alltid tiltet dem. Har jo ikke hatt behov for stoffing av motoren.

 

 

 

 

 

Hvis du leser innlegg # 6 i denne tråden forstår du nok hva vi mente. Noen får ikke tiltet motoren opp av vannet.

Å tilte opp motoren er selvfølgelig ikke skadelig. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Galt er det om motoren står nede - galt er det visst å vippe opp motoren også. Kanskje vi skal ta motoren med hjem i stuen etter hver tur???

Nei, gjør som du alltid har gjort du C-marine. Det er nok det beste en kan gjøre, så får heller motoren bære preg av å være brukt etter 20 år.

Link to post
Share on other sites

Absolutt :yesnod:

 

Men de er jo litt store og tunge dagens motorer da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvem har sagt at det skal være lett å ta vare på motoren sin.....

Dessuten hadde det vel ikke tatt lange tiden før noen hadde funnet ut at motoren da ikke ville hatt godt av de stadige angrepene av hybelkaniner....

 

 

Du har som vanlig helt rett i alt du sier "tj", det er ikke lett å ta vare på motoren sin, spesielt ikke mot hybelkaniner....... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er vel også slik at ved frost mulighet i luft skal alltid motoren være nedi vannet, der er det jo ikke kuldegrader.

 

 

De som har båt og påhengs liggende ute på vannet om vinteren ,bør selvfølgelig tilte den ned i vannet. Faren for frostskader blir jo vesentlig redusert, som du sier. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jo, det stemmer forsåvidt.

I teorien og etter boken så har du helt rett, men her på vestlandet praktiseres det sjeldent.

Ser en i båthavner ligger de fleste med motoren oppe vinteren gjennom. Gjorde det selv i fjor - året før hadde jeg den nedtiltet. Om ødeleggelser av frostskader hadde vært sansynlig hadde nok ikke så mange hatt motoren oppe vinter etter vinter.

Tror det der er noe som kan skje om en er uheldig og som produsentene opplyser om for å være helt på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Dere har mildere vintere på Vestlandet enn oss på Østlandet. Det store flertallet av båteiere med påhengs. tar gjerne båten på land om vinteren, hvis de ikke ligger ved et brygge med bobleanlegg.

En bekjent hadde båt og motor liggende i 15 minusgrader fra fredag til mandag . Resultat var store frostskader på motor. Han hadde glemt å tilte ned motoren!!!! Dette var i Indre Drammensfjord , hvor saltgehalten i vannet er meget lav, som sikkert også var en medvirkende årsak. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jepp, mildere er det. Men skulle en ikke tro at en uke eller to med max temp på -5 skulle få det meste av vannet i en opptiltet motor til å fryse da??

Og motoren er jo laget slik at den blir drenert når den tiltes opp. Det vannet som står igjen ligger vel da i impellerhuset og der er det jo god plass til utvidelsen fra vann til is.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...