Jump to content

Rimelig høyttrykksspyler


Stephan

Recommended Posts

Jeg funderer på å kjøpe en billig høyttrykksspyler. Det umiddelbare behovet er å få spylt en dieseltank som ikke er rengjort på 25 år. Jeg vet det ligger mye guffe der. Skal jeg få et firma til å gjøre det, blir det vel dyrere. For øvrig vil den ikke bli brukt til stort annet enn å spyle båten om høsten. Slitasje burde derfor ikke være noe stort problem hvis den vinterlagres fornuftig, etc. Man ser jo av og til tilbud på på kr 1.000 og mindre. Erfaringer med slikt?

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært ute i garasjen og funnet bruksanvisningen på min Foma775, ja! Den gir 140 bar og 500 liter vann per time. Kostet 4200, men fikk den til halv pris. Kjøpte da også med turbodyse og vinkelmunstykke for å komme lett til under bil og båt.

 

Da jeg tok opp båten (bowrideren) så kjørte jeg rett til et selv-vaske anlegg og høytrykkspylte båten. Var ganske sikker på at det utstyret var bedre enn egen hobbymaskin, men nei, faktisk ikke! Fortsatte der jeg slapp da jeg kom hjem og Foma'n var minst like bra, da med turbodyse.

 

Enten kjøpe en ordentlig høytrykkspyler, eller la være!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler!

MEN: Kjørte båten gjennom selvvaskeanlegget på Statoil, og fikk positivt resultat...

 

Rimelig bra spyler bør ha et trykk på 90-130 bar og minst 12-16 l/min. Husk at det er vannMENGDEN som vasker best. Tror mange henger seg opp i TRYKKET.

Men vær obs på at en trykkspyler i mange sammenhenger er et VERKTØY. 130 bar OG 16l/min. samt ei turbodyse på 30 cm avstand mot treverk, frembringer et fokk av FLIS! :eek:

 

Redigert (et lite sidesprang, som jenta sa...):

Ei rimelig ejektorpumpe montert på en trykkspyler, lenser utrolige megder vann på kort tid!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt endel spylere i 1000-1500 kroners klassen.

Bare dritt.

Max. levetid 40 timer.

 

Jeg skrev i trådstarten hva jeg skulle ha spyleren til og hvor ofte jeg kommer til å bruke den. Hvis altså "dritten" holder i 40 timer, så svarer det til 20 års bruk eller mer for meg! Det holder fint. Det blir nok en billig spyler, ja.

Redigert av Stephan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Stephan,

Jeg kjøpte en billig Alto på Maxbo i fjor, den ble testet i bladet Motor som NAF utgir, har bare brukt den en sesong, men er veldig fornøyd, enig med deg at det er bare tull å kjøpe en til flere tusen da en til 600-700 gjør jobben.

I testen kom Alto'n på andre plass , den som vant , var en type som OBS hadde, men det var veldig ukjent merke.

 

Alto er et kjent merke, så er Maxbo, og kjøpsloven gjelder :yesnod:

 

Kanskje du kan få tak i testen hvis du tar kontakt med NAF

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en billig Alto på Maxbo i fjor, den ble testet i bladet Motor som NAF utgir, har bare brukt den en sesong, men er veldig fornøyd.

 

Jeg kjøpte spyleren som Tommy007 nevner. En praktisk prøve viser at den er akkurat det jeg trenger til mitt formål. Bra trykk, letthåndterlig og tusenlapper spart. Mer kan jeg ikke ønske meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...