Jump to content

Kan man selge bruktbåter eks mva?


Hallaron

Recommended Posts

Hoppet litt i stolen da denne annonsen dukket opp på finn. Syntes det hele virket noe underlig og kontaktet selgeren pr mail og fikk da følgende tilbakemelding:

 

Utgangsprisen for båten er kr 690.000 eks moms. Ved salg til

privatpersoner kommer derfor momsen i tillegg. Dersom båten går til en

selger som skal ta båten utenlands (f.eks. langturseilere som skal på

en lengre tur) må det ikke svares moms. Dette gjelder også kjøpere som

kjøper båten for bruk i næringsvirksomhet.

 

Svaret på spørsmålet ditt er altså kr 690.000 eks moms, og at jeg

henvender meg både til private kjøpere og private kjøpere som ønsker å

ta båten utenfor norge på langtur, i tillegg til næringskunder.

 

Er det moms på omsetning av brukte båter? Det skurrer litt for meg at dette oppgis på denne måten. Jeg er desverre ikke kunnig nok i skatteregler og annet. Er ikke dette bare en måtte å late som om en selger til en rimeligere pris? Båten er i dag eiet av et enkeltmannsforetak og har vært brukt til noe seilopplæring i følge selgeren..

 

Hva sier dere som kan dette?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Grei båt å kjøpe for folk som har båtplass på svenske-siden det da

 

Hahhh, da må du momse den inn til Söta Bror etter seks måneder. Det betyr at du kan seile hele verden. Dog med unntak av Norge, så lenge du selv er norsk statsborger som eier/skipper. Blir du tatt av norske tollmyndigheter må du momse den inn til Norge. Denne gangen kommer det straffetoll i tillegg.

 

Eller du kan registrere den som Båten AS (eksempelvis), men da må du sørge for at foretaket har en rimelig størrelse på inntekter og utgifter, med dobbelt bokholderi og Brønnøysund, hele pakka.

 

Det er en del som seiler i grenseland her. En del blir tatt hvert år, noe greier å holde seg i gråsonen.

Link to post
Share on other sites

Hahhh, da må du momse den inn til Söta Bror etter seks måneder.

 

Det er en del som seiler i grenseland her. En del blir tatt hvert år, noe greier å holde seg i gråsonen.

Det ligger nok noen båter i Sverieg som er tatt på eksport.. En kjent seilbåtimportør lokalisert "sentralt" utenfor Oslo informerte meg om dette i sverige i sommer, men lov er det ikke.... og kontrollen av dette er vel knapt nok tema i Sverige....

 

Det var ikke uvanlig å kjøpe båten i Norge og ta den på eksport og ha den på vestkusten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ligger nok noen båter i Sverieg som er tatt på eksport.. En kjent seilbåtimportør lokalisert "sentralt" utenfor Oslo informerte meg om dette i sverige i sommer, men lov er det ikke.... og kontrollen av dette er vel knapt nok tema i Sverige....

 

Det var ikke uvanlig å kjøpe båten i Norge og ta den på eksport og ha den på vestkusten...

 

Det er ikke helt riktig. Det er mange som har fått seg en overraskende faktura fra svenske Tullmyndigheter. De er nokså nidkjære i hvertfall i Bohuslän. Der sjekker de hvem som eier båter i bryggeanlegg, de fotograferer båter både fra helikopter og til fots sammen med polisen. Datoer blir verifisert, og når båten ligger på samme plass etter seks måneder, kommer regningen.

 

Den eneste muligheten er 'foretaksmodellen', dessuten er det et hull i verket om man registrerer i et fartøyregister, men den kan jeg ikke. Nabobåten min i Strömstad har det. Når han skal til Norge, må han bare sende en faks til norsk toll om når han planlegger passering av grensen, tollpliktiger varer ombord, etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...