Hydrox Startet 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2007 Ser at veldig mange her inne er hakker på ungdommene som er under 16 fordi de ønsker seg hurtige båter. Skjønner dem godt jeg, noe så drepende som å puttre rundt i 6-7 knop finnes ikke. Det er de færreste båter som faktisk går an å kjøre i 10 knop, i så fall så kjører man rundt med baugen pekende opp dit vår herre holder hus. Medfølger selvfølgelig at fører av båten ikke ser noe som helst, badende, andre båter, staker osv... Har selv holdt på å kjøre på en annen båt fordi jeg kjørte robåt med 4Hk når jeg var 10 år gammel. Båten sto rett opp og så ut som en potent banan i fra siden. Når jeg var 14 år gammel og fikk konfirmasjonspengene i kassen så ble det kjøpt båt for pengene. En With 300 på 12 fot ble kjøpt og jeg fikk låne en gammel sliten 9,9 som jeg kjørte med første sesongen. Sesongen etter hadde avisbudjobben gitt meg penger nok til å kjøpe en brukt Yamaha 25 hester som fikk båten opp i 30 knop. Poenget med denne tråden er å se hvor mange som tørr å innrømme sine synder i fra den tiden vi ennå ikke var fyllt 16. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg kjørte båt som gikk i 20 knop når jeg var 14 år og 30 knop når jeg var 15 år. I dag er jeg 30 og har en båt som makser på 37 knop, men jeg trives best rundt 28 til 30 knop. Da rekker jeg å svinge unna noe som ligger i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Me too Hadde en 10 ft with med 9,5 hk, byttet den til 28 hk før jeg var 15. Dessuten tyvlånte jeg båten til min far da jeg var 14, han hadde da en Draco 2000 med 165 hk Omc. Den dro jeg og en kamerat ut med midnatt og kjørte i mørten som villmenn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Nøtterøy Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Ja!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Nei, den gamle 3-hesteren til fattern gjorde 6.5 knop med medvind og sola i ryggen. Den gamle snekka var trygg og god og forutsigbar. Det er nok andre tider nå. Jeg må jo legge til at vi kappkjørte den gang også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S Bastard Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Ja, hadde GH 10 med 9,9 Yamaha hvor plomben var tatt. Men brukte uansett flytvest, ellers ville jeg ikke fått båt Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Nei, En 4 hk Tomos på en 13-14 trebåt gjorde ikke akkurat mye av seg på vannet (en elv).... Det var vel heller tilgangen enn moralen som satte en stopper for dette for min del.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 ..... og Tomosen klarte nok neppe og snekre sammen 4 hk heller Må være over 30 år siden jeg så en Tomos sist. Hvor gammel var du da Sydvesten ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 GH 11 med 9,9 hk , som ble solgt for mer enn jeg kjøpte den ny for. ( 12 år gammel var jeg da ) GH'en veide 360 kg, noe som var litt for mye for en stakkars 9,9 hk.... Sukk ! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Det er ikke mulig Lano, 10ft with veide da 80 kg om jeg ikke husker feil. Tror du må¨ha hatt for mye vann i dobbelskroget. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
KenBjork Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Morn Nei det gjorde jeg ikke, eller jo med kompiser`s båter i ferier. Pga vi flytta til gudbrandsdalen de jeg gikk i 3dj klasse. Og tilgangen ellers i feriene når vi var her var heller skrale i vår familie på den tiden. Gikk mest i kano, noen ro turer i bestefars færing sammen med jentene. Men hadde jeg/vi bodd her hadde det nok vært som hos de andre fleste rundt her.. 14-15fotere med fra 6 til 15 hk. Slik er det også her idag hos 14-15 åringene , men det finnes ikke sjenerende og "grisete" kjøring/oppførsel til havs på noen av de. Likens i byn (Kr.sund N) Der har vi tilgode å se ugangskjøring (havnebassenget) Redigert 4.Oktober.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Tror du må¨ha hatt for mye vann i dobbelskroget. En av gutta hadde With med dromedille med 9,9 hk. Jeg fikk skambank . GH'en fortjente 30 hk, men strenge foreldre satte en stopper for det.. Dermed solgte jeg skuta, og puttet pengene i Opticom aksjer.... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Dermed solgte jeg skuta, og puttet pengene i Opticom aksjer.... Dromedillen hadde ikke jeg for den pløyde så mye i likhet med Ghen. Husker vi kjørte "vettet" av GH gutta Uansett, Gunn Hegna båtene var stabile båter så lenge det ikke kom sjø, med Withen hoppet vi fra bølge til bølge Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Godværseileren Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Jeg hadde også GH 11 med en yamaha 15 hk. Er nok enig med lano, den trenger langt mer Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Gjorde nok det, ja. Hadde en With 320 med 15 hk, og en gummibåt 10 for med 9.9 hk Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Det var vel heller tilgangen enn moralen som satte en stopper for dette for min del..Samme her også. Vi hadde en robåt med 3 hk Johnson "Egg". Oppgraderte til 5 hk Chrysler uten at vi merket det en plass bortsett fra at motoren så litt tøffere ut... I rundt 12-16 års alderen ble det mest seiling i Moth og først en del senere fikk jeg meg en gummibåt som jeg hadde fra 20 til 50 hk hengende bakpå. Nå lar jeg jentungen på 12 kjøre i 16-18 knop med gummibåten men hun har med å oppføre seg, ikke plage andre og vise at hun behersker båten, alltid vest og dødmannssnor. Jeg følger med på hva hun gjør. Får jeg en bot for at hun kjører for fort så skal jeg klare å bite den i meg... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) ref diskusjoner om GH 11 over - den veier i dag 190 kg for den enkle utgaven. Det vil vel ikke avvike så veldig fra i gamle dager. De-luxen var vel en del tyngre. En av mine kompiser hadde en slik GH 11 LS med en slapp 9.9 hk Yamaha- men den plante med både han og meg i, selvom den måtte jobbes opp i plan. Han fikk senere 25 hk på den og da ble det jo mer morsomt. Redigert 4.Oktober.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Verdensmesteren (les guttungen på 11) ønsker seg ny jolle neste år. Han er faktisk en meget kyndig båtmann allerede. Contraband klarer han og legge til (med litt hjelp) og Dracoen på hytta 23 ft med 200 hk går helt upåklagelig. Han prøvde seg i sommer, jeg satt på land, han dro ut, kastet dregg, manøvrerte la til og hoppet i land. fungerte meget bra. Pappa ble stolt. Det som er viktig er å lære opp ungene allerede fra 5års alderen, hadde vg jolle selv og da var jeg 7. Egentlig skulle jeg ønske han ville ha seiler.....men nei, Jolle med ratt skal han ha men får ikke mere enn 10 hk foreløpig Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 De-luxen var vel en del tyngre. Jeg får kanskje gå innom gutterommet en dag og leite frem brosjyren...Mente den veide 360 eller 340 kg...? Favorittbåtene den gang var Hurricane båtene, og Scan sin 18 foter...Sort farge? Scan'en var vel en forgjenger for dagens skjærgårds-jeeper ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Temmelig sikker på at jeg fikk over 10 knop på seilbrett før jeg fyllte 16. Og seilforeningen hadde en båt, med 8hk, den gikk i plan. Må innrømme at vi tyvlånte den en del turer. Men båten var stor og gikk ikke noe særlig fort. Hadde ikke et aktivt forhold til hastighet ifht knop når jeg var så ung. Det å plane med seiljolle var på en måte optimal hastighet, men jeg aner ikke hvor fort en Optimistjolle går når den planer, eller en Laser. Seilbrett derimot, det gikk fort, kan hende opp mot 15 knop? (Seilbrett beregnet for olympisk bane, ikke et typisk flatbunnet "slørebrett", håpløst å styre i høy hastighet da det ikke kunne "fotstyres" i høy hastighet). Nå er det 22 år siden jeg ble 16, har fortsatt ikke kjørt over 10 knop med egen båt :-) Men satt på med en kompis i 40-45 knop, når jeg var i 20 årene, det syns jeg bare var tull. Alt bare føyk forbi i en drittfart, det bråka noe forferdelig og kosta enda mer. Fikk ikke akkurat "godfølelsen" av å være på sjøen av det nei (og han glemte å fylle olje senere den sommeren, skar motoren og det var det). Å sige rundt på en fin sommerdag derimot, gjerne i en båt med saktegående motor, eller under seil, det er smaken av honning :-) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Om en optimist planer så brekker masten For guds skyld aldri gi unger a-jolle eller optimist. :nono: Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Husker også at "Drømmebåten" var den politiet i Mandal brukte: Infra med 200 hk !! Den båten ble det fylt diesel på , pga en sommervikar på Tregde Marina trodde at påhengsmotorer skulle ha diesel :-) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) ...og du var sommervikaren Lano, en helg der både de edle drikker og blondiner skulle fortæres Næringsvett, det står det respekt av. Redigert 4.Oktober.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Ulv I Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 hmm.. den gangen farta vi rundt en i gammel 10" with (ikke drommedille, før den tid).. På den hadde vi en 3-sylindret 30hk. Den var rett og slett livsfarlig egentlig (når man tenker etter i dag).. Men det gikk bra fort.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Nei, heldigvis jobbet jeg ikke der nei... De fikk litt av en jobb med å tømme Infra'en for diesel... Husker jeg også satt på i en Shakespeare en gang i 65 knop.... Ingen god opplevelse. Båten hadde ingen styring i den farta. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Hadde en superdyr rigg i flyaliminium, den brakk ikke :-) Husker bommen bøyde seg fælt når det blåste mye. Når Optimisten min plana så kom det en stråle av sjøvann opp i bakkant av kjølkassen, ordentlig stilig ;-) Den var vanskelig å plane på platt lens, vanskelig å holde balanse og styring på. Slør/rom slør var mye bedre, da fikk man mer balanse på hele greia. Men jeg tviler sterkt på at jeg vippa 10 knop..... Har ikke helt oversikt over hvilke seiljoller som passer så mye bedre for unger? Jeg syns en begynnerjolle bør ha ett seil, være lettseilt og rask, Optimisten er muligens litt treig, og egentlig alt for dyr. Laser og Europa krever en del mer kroppsvekt og styrke. Burde eksistert en jolle som var egna for små unger, seilte godt, fungerte godt som robåt og med mulighet for å påmontere (liten) motor. Finnes det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.