Jump to content

Kort eller lang stamme, bygge om båt eller selge motor?


pero

Recommended Posts

Jeg er kommet til et stadie i mitt prosjekt hvor jeg må ta en sjefsavgjørelse. Jeg har en Selco 16 som må totalrenoveres. Dette er en båt beregnet for kortstammet motor.

 

Jeg har en Suzuki 65DT som også må totalrenoveres, men denne er med lang stamme. Så hva gjør jeg? Bygger jeg om akterspeilet til bruk med lang stamme? (Noen som husker høyden på akterspeilet for de forskjellige i hodet forresten?) Eller fikser jeg motoren og selger/bytter den med en med kort stamme? Har ikke veldig lyst til å bygge om båten, men må man så må man. Og da må det gjøres nå...

 

Noen synspunkter eller ideer?

Link to post
Share on other sites

Du får ikke tak i nye motorer med 15" stamme hvis du skal ha mer en 20-25Hk. Veritas kom med ett pålegg en gang på 90-tallet om at båter som skulle godkjennes for større motorer må ha 20" akterspeil for å unngå at de tar inn vann ved stopp osv. (sikkert en eller annen her som kan reglene mer nøyaktig). Det resulterte i at motorimportørene sluttet å ta inn 15" stammer på de større motorene.

 

Det enkleste er vel å sette på en brakett. F.eks en fra Bobs Machine Shop.

 

Setter du på en brakett med f.eks 5" setback får du bedre kjøreegenskaper i båten samtidig som du bruke "moderne" 20" motorer på båten.

 

Har selv en 16" offshore speedbåt jeg har forsøkt å få tak i en 50hk med 15" stamme til(bedre balanse, lavere tyngdepunkt), men det finnes ikke nyere brukt å få tak i med det. Må ned på 80-tallet. I løpet av noen få år er nok også disse stort sett borte.

 

Du kan spesialbestille ny motor med 15" stamme, men da må du huske på at bruktmarkedet for slike motorer også forsvinner ganske raskt.

Link to post
Share on other sites

Setter du på en brakett med f.eks 5" setback får du bedre kjøreegenskaper i båten samtidig som du bruke "moderne" 20" motorer på båten.

 

Har selv en 16" offshore speedbåt jeg har forsøkt å få tak i en 50hk med 15" stamme til(bedre balanse, lavere tyngdepunkt), men det finnes ikke nyere brukt å få tak i med det. Må ned på 80-tallet. I løpet av noen få år er nok også disse stort sett borte.

Takk for svar. Ser ut til at ombygging er svaret her. Et par tilleggsspørsmål bare. Vil altså kjøreegenskapene på båten bli bedre med lang stamme? Eller er det slik at det er denne braketten som bedrer egenskapene? Ville jo tro at en slik brakett bare muliggjør å heve motoren opp til riktig høyde. Det kan jeg ordne med å bygge om akterspeilet i stedet...

 

Og grunnen til at Honduras vil ha kort stamme er utelukkende basert på ekstremegenskaper i racing, og vil ikke være en forbedring i en "vanlig" båt?

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Braketten vil bedre kjøregenskaper blant annet fordi du får motoren lenger bakover.

Men det er vel noen begrensninger i skroget også vil jeg tro.

 

Har du bilde av hele bunnen på båten din?

Kanskje du kan poste det her?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bilder har jeg jo... Legger inn to. Det ene er av min båt, slik den var tidligere i høst. Kanskje ikke så mye å bli klok på der siden deler av bunnen mangler.. :eek:

Det andre bildet er ikke av min båt, men tilsvarende. Dog mangler jeg steglistene. Og beklager rotet i garasjen. Det ser bedre ut der nå... :yesnod:

dsc00035.jpg

 

selco_under_before.jpg

 

Jeg har blitt fortalt at Selcoene gikk fint i sjøen, men de hadde en begrensing på fart med bakgrunn i skrogformen. Det hjelper visst ikke så mye å pøse på med motor, man kommer ikke langt over 30 knop uansett. Denne er godkjent for 70hk. Med 65 skulle jeg vel ta ut det meste av potensialet. Ikke at fart er det grunnleggende for min båtglede heller. 30 knop er nok for meg.

Link to post
Share on other sites

men de hadde en begrensing på fart med bakgrunn i skrogformen. Det hjelper visst ikke så mye å pøse på med motor, man kommer ikke langt over 30 knop uansett. Denne er godkjent for 70hk. Med 65 skulle jeg vel ta ut det meste av potensialet. Ikke at fart er det grunnleggende for min båtglede heller. 30 knop er nok for meg.

 

Hjelper ikke mye på toppfarten nei, men tiden det tar opp dit...... :cool:

 

braket_selco.jpg

Dette er "den andre båten" slik den er idag.....ca 140 hk, topper litt over 40 knop.

 

Er en lang stammet Mercury L6, montert på en hemlaga brakett, laget av 4 biter med L formet alu profil.

 

Kommer nok til å sett på den gamle motoren etterhvert da den passer bedre til båten ( stil messig )( en 1964 Johnson 90hk med kort stamme)

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...