SveinHa Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 ...en "offisiell" norsk AIS side..Den siden var jo enda bedre, dekning i store deles av nordsjøen. Har du en levende link til denne siden? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Blir bare mer og mer imponert over SiiTech Web VTS Hvordan vil den fungere på sjøen sammen med moblitelefon? Kanskje unødvendig å kjøpe AIS mottager og ny plotter for å få AIS ombord? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 SiiTech Web VTS sin side på nettet lastet inn AIS server og når server er oppe og kjører er det bare å klikke på Map knappen der så kommer nettsiden opp med det meste av Ais info opp Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SveinHa Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hvordan vil den fungere på sjøen sammen med moblitelefon?Det skulle vel ikke være det store problemet men der blir vel noe kostnader så lenge siden må oppdateres jevnlig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Det har blitt endel minutter med SiTech Weben. Lurer litt på om dette oversiktsbildet gjenspeiler hvilke områder som har landstrasjoner som registrerer AIS senderne, eller om det er andre forklaringer på hvorfor AIS sendinger blir registrert for videresending til Web som vist på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 tror att dom bare fått tag i några få IP-adresser med 'streaming-AIS-data' litt konstigt att inga båter finns i Engelske kanalen....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Er også fasienert over hvor godt denne AIS-lenken registrerer min B-sender. Ligger nå i Horten (rød klasse B merking). Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hva kan man bruke av gratisprogrammer for og se AIS i indre oslofjord? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hvor fort kan passasjerskipene seile litt sør for Drøbak? Her er Stana Saga litt sør for Drøbak på nordgående kurs logget til over 19 knop. Storebror ser deg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) hjemme eller ombord Hilmar2 ? Redigert 6.Oktober.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 I kjøkkenvinduet hjemme Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Gunga Din Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Seaclear (m BSB-kart) o en virtuell comport........ finns gratis på nettet (allt utom BSB-kart) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hva kan man bruke av gratisprogrammer for og se AIS i indre oslofjord? Du kan forsøke dette Hilmar2, og du bør gjøre deg litt kjent med programmet: http://70.68.164.33/vtslite/Main.aspx Det første du gjør er å sette zoom til 1, deretter bruker du piltastene til å komme over ønsket område, eksempelvis Norge. Deretter kan du zoome deg inn i kombinasjon med piltastene og komme til ønsket område. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 fant deg roald men det kommer bare mmsi nummeret av deg ikke båtnavnet. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
SveinHa Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 ... kommer bare mmsi nummeret av deg ikke båtnavnet.Der er en feil i det landbaserte mottakersystemet som gir problemer med navnet på klasse B sendere. Mener dette skulle ha vært løst i løpet av denne høsten men det ser jo ikke slik ut. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 (redigert) Helt korrekt Hilmar2. ' Du er sikkert bedre kjent enn meg med at større båter er pålagt å ha AIS sender ombord. Disse må ha klasse A AIS sender, som sender informasjon kontinuerlig med opplysninger om skipets navn, hastighet, posisjon, havneanløpssted og annen type informasjon. Disse sendingene er dynamiske knyttet til skipets fart. Mindre skip kan ha frivillig AIS sending. Disse velger noen ganger klasse B sendere som er atskillig billigere enn klasse A senderne. Disse B-sendene sender ikke ut båtens navn, men dens MMSI nummer. Redigert 6.Oktober.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Helt korrekt Hilmar2. 'Du er sikkert bedre kjent enn meg med at større båter er pålagt å ha AIS sender ombord. Disse må ha klasse A AIS sender, som sender informasjon kontinuerlig med opplysninger om skipets navn, hastighet, posisjon, havneanløpssted og annen type informasjon. Disse sendingene er dynamiske knyttet til skipets fart. Mindre skip kan ha frivillig AIS sending. Disse velger noen ganger klasse B sendere som er atskillig billigere enn klasse A senderne. Disse B-sendene sender ikke ut båtens navn, men dens MMSI hummer. Hu? Dette virket rart. Poenget var vel at dette skulle være et antikolisjonssytem. Hvordan skal en kalle opp en via VHF da? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Jeg har sikkert formulert meg mer enn uklart. Under er ett utsnitt av et radarbilde hvor skip med AIS sender ombord vises som trekanter. Avhengig av hvordan jeg stiller inn avstanden til alarmområde, vil jeg få alarm når jeg er i nærheten av båt med AIS sender ombord. Jeg har også opplevd noen ganger at det blir sendt sikkerhetsmelding til meg på flere nm avstand. Dersom jeg setter kursoren på en AIS klasse A sender vil jeg se navnet til skipet. Dersom senderen er klasse B vil vi bare se MMSI nummeret. NB: Grunnen til uklart radarbilde er bl.a. at jeg kjørte med trail - (dvs haleeffekt). Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hva slags Radar har du? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Raymarine radar. Snart legger jeg ut noen bilder som viser Bastøferja som nærmer seg Horten. En interessant forskyvning av radarekko i forhold til AIS ekko. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Her kommer en bildeserie på fire bilder fra i kveld, lørdag 6. oktober 2007 i Horten. Først en AIS alarm ombord. Dernest radarbilde som viser blinkende trekant, bildet av symbolet veksles mellom blått opg rødt, - legg merkje til forskyvning mellom radarekko og AIS symbol. Enda nærmere vår båt ser det slik ut, nå har skipets radarekko spaltet seg i to grunnet overbyggets form: Og her ser man den "vakre" ferja anløpet Horten havn. Noen kan kansje lese navnet Bastø Fosen. Bildet tatt ombord i egen båt med noe bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Hu? Dette virket rart. Poenget var vel at dette skulle være et antikolisjonssytem. Hvordan skal en kalle opp en via VHF da? DSC burde være det raskeste. Når man er såpass utstyrsglad at man kjøper AIS burde DSC være en selvfølge, ikke sant? Nå er vel kallesignal, båtnavn og båtstørrelse med i AIS klasse B, men det ser ut som det er en smule problemer, enten med oppsett av klasse B enheter eller med klasse A mottagere. Fra info om CSB200: The information that is transmitted by the CSB200 is as follows: Name of vessel • Speed (SOG) • Heading • Call Sign • Position • Vessel dimensions • Type of vessel • Course (COG) • MMSI Number of vessel. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 DSC burde være det raskeste. Når man er såpass utstyrsglad at man kjøper AIS burde DSC være en selvfølge, ikke sant? Jo, du har nok et poeng der. Nå er vel kallesignal, båtnavn og båtstørrelse med i AIS klasse B, men det ser ut som det er en smule problemer, enten med oppsett av klasse B enheter eller med klasse A mottagere. Fra info om CSB200: The information that is transmitted by the CSB200 is as follows: Name of vessel • Speed (SOG) • Heading • Call Sign • Position • Vessel dimensions • Type of vessel • Course (COG) • MMSI Number of vessel. Ah! Dette var jo oppklarende. Jeg trodde av det var standarden til klasse B som avgjordet at det var kun MMSI som ble sendt. Og alt over som navn, fart osv var klasse A. Men hva er da forskjellen på klasse A og B? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Det er hvertfall ikke noe problem å finne ut hvor roaldbj oppholder seg. Storebror ser deg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.