Jump to content

AIS på nettet?


Stein-Erik

Recommended Posts

...en "offisiell" norsk AIS side..
Den siden var jo enda bedre, dekning i store deles av nordsjøen. Har du en levende link til denne siden?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil den fungere på sjøen sammen med moblitelefon?
Det skulle vel ikke være det store problemet men der blir vel noe kostnader så lenge siden må oppdateres jevnlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det har blitt endel minutter med SiTech Weben. Lurer litt på om dette oversiktsbildet gjenspeiler hvilke områder som har landstrasjoner som registrerer AIS senderne, eller om det er andre forklaringer på hvorfor AIS sendinger blir registrert for videresending til Web som vist på bildet?

 

aissitech.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva kan man bruke av gratisprogrammer for og se AIS i indre oslofjord?

 

Du kan forsøke dette Hilmar2, og du bør gjøre deg litt kjent med programmet: http://70.68.164.33/vtslite/Main.aspx

 

Det første du gjør er å sette zoom til 1, deretter bruker du piltastene til å komme over ønsket område, eksempelvis Norge. Deretter kan du zoome deg inn i kombinasjon med piltastene og komme til ønsket område. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

... kommer bare mmsi nummeret av deg ikke båtnavnet.
Der er en feil i det landbaserte mottakersystemet som gir problemer med navnet på klasse B sendere. Mener dette skulle ha vært løst i løpet av denne høsten men det ser jo ikke slik ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt Hilmar2. '

Du er sikkert bedre kjent enn meg med at større båter er pålagt å ha AIS sender ombord.

Disse må ha klasse A AIS sender, som sender informasjon kontinuerlig med opplysninger om skipets navn, hastighet, posisjon, havneanløpssted og annen type informasjon.

Disse sendingene er dynamiske knyttet til skipets fart.

Mindre skip kan ha frivillig AIS sending. Disse velger noen ganger klasse B sendere som er atskillig billigere enn klasse A senderne. Disse B-sendene sender ikke ut båtens navn, men dens MMSI nummer.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt korrekt Hilmar2. '

Du er sikkert bedre kjent enn meg med at større båter er pålagt å ha AIS sender ombord.

Disse må ha klasse A AIS sender, som sender informasjon kontinuerlig med opplysninger om skipets navn, hastighet, posisjon, havneanløpssted og annen type informasjon.

Disse sendingene er dynamiske knyttet til skipets fart.

Mindre skip kan ha frivillig AIS sending. Disse velger noen ganger klasse B sendere som er atskillig billigere enn klasse A senderne. Disse B-sendene sender ikke ut båtens navn, men dens MMSI hummer.

 

Hu? Dette virket rart. Poenget var vel at dette skulle være et antikolisjonssytem. Hvordan skal en kalle opp en via VHF da? :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sikkert formulert meg mer enn uklart.

Under er ett utsnitt av et radarbilde hvor skip med AIS sender ombord vises som trekanter. Avhengig av hvordan jeg stiller inn avstanden til alarmområde, vil jeg få alarm når jeg er i nærheten av båt med AIS sender ombord. Jeg har også opplevd noen ganger at det blir sendt sikkerhetsmelding til meg på flere nm avstand. Dersom jeg setter kursoren på en AIS klasse A sender vil jeg se navnet til skipet.

 

Dersom senderen er klasse B vil vi bare se MMSI nummeret.

 

NB: Grunnen til uklart radarbilde er bl.a. at jeg kjørte med trail - (dvs haleeffekt).

 

radarais.jpg

Link to post
Share on other sites

Her kommer en bildeserie på fire bilder fra i kveld, lørdag 6. oktober 2007 i Horten.

Først en AIS alarm ombord.

 

radarbastoyfosen0.jpg

 

Dernest radarbilde som viser blinkende trekant, bildet av symbolet veksles mellom blått opg rødt, - legg merkje til forskyvning mellom radarekko og AIS symbol.

 

radarbastoyfosen1.jpg

 

Enda nærmere vår båt ser det slik ut, nå har skipets radarekko spaltet seg i to grunnet overbyggets form:

 

radarbastoyfosen3.jpg

 

 

Og her ser man den "vakre" ferja anløpet Horten havn. Noen kan kansje lese navnet Bastø Fosen. Bildet tatt ombord i egen båt med noe bevegelse.

 

 

radarbastoyfosen2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hu? Dette virket rart. Poenget var vel at dette skulle være et antikolisjonssytem. Hvordan skal en kalle opp en via VHF da? :eek:

DSC burde være det raskeste. Når man er såpass utstyrsglad at man kjøper AIS burde DSC være en selvfølge, ikke sant?

 

Nå er vel kallesignal, båtnavn og båtstørrelse med i AIS klasse B, men det ser ut som det er en smule problemer, enten med oppsett av klasse B enheter eller med klasse A mottagere.

 

Fra info om CSB200:

The information that is transmitted by the CSB200 is as follows:

Name of vessel • Speed (SOG) • Heading • Call Sign • Position • Vessel dimensions • Type of vessel •

Course (COG) • MMSI Number of vessel.

Link to post
Share on other sites

DSC burde være det raskeste. Når man er såpass utstyrsglad at man kjøper AIS burde DSC være en selvfølge, ikke sant?

 

Jo, du har nok et poeng der.

 

Nå er vel kallesignal, båtnavn og båtstørrelse med i AIS klasse B, men det ser ut som det er en smule problemer, enten med oppsett av klasse B enheter eller med klasse A mottagere.

 

Fra info om CSB200:

 

The information that is transmitted by the CSB200 is as follows:

Name of vessel • Speed (SOG) • Heading • Call Sign • Position • Vessel dimensions • Type of vessel •

Course (COG) • MMSI Number of vessel.

 

Ah! Dette var jo oppklarende. Jeg trodde av det var standarden til klasse B som avgjordet at det var kun MMSI som ble sendt. Og alt over som navn, fart osv var klasse A.

Men hva er da forskjellen på klasse A og B? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...