logget av Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Bildene i innlegg 14 er ikke noe mysterium, for klaser med blåskjell kommer av at de vokser i kolonier som henger sammen i et nettverk av tynne tråder. ”Babyblåskjellene kommer som perler på en snor” Ruer sprer seg også som en koloni, men de henger ikke direkte sammen med mindre de må begynne å bygge i høyden. På dette bildet har det etablert seg et lite samfunn på et ”Kunstig rev” Hvis man studerer bilde, så har de levende organismene festet seg til metallene, selv om metallene er påført bunnstoff. Bunnstoffet er tydelig ikke ”svakt” elektrisk ledende, for da ville man med stor sannsynligvis hatt mer spredning av ruer på skroget også. Så har vi en anode på akslingen som ikke er tært. Dette kommer av enten at den ikke har kontakt med akslingen, det er en annen anode i nærheten som tvinger akselanoden til å inngå i rekken av katoder, eller rett og slett en lekkasjestrøm i båten. (Et ukontrollert ICCP system som senker spenningen i metallene). Ruer påvirkes av båtens egenspenning og det kjemiske miljøet, og jeg har forklart dette i et par andre sammenhenger tidligere. Vet i grunnen ikke hvorfor jeg gjentar meg selv angående ruer og groe på båt, for leserne er tydeligvis mer opptatt av propellfett. Jeg har testet et produkt til å påføre metallene over en periode på to år. Det skal i følge produsenten stoppe ruer, men gjør det ikke alene. Jeg tester det sammen med et kalibrert katodisk beskyttelsessystem for båter med fast aksling, og da virker det. Propellen vist i innlegg 14 har også feil. Se hvordan noe av legeringen i propellen har flyttet seg til propellhylsen. (Gullfargede flekker). Det spesielle med denne feilen er at hvis propellen er jevnt rødlig over det hele, så er feilen oftest en jordfeil, er propellen flekket snakker vi som regel om en intern galvanisk feil. Så har vi tilfellet vist i innlegg 20 og 24. Man har ingen groe eller ruer, og dette kommer av at propellen ikke har tilstrekkelig katodisk beskyttelse og følgelig heller ikke er overbeskyttet. Uheldigvis som det fremkommer på bildet av de brune flekkene, så beskyttes båtens propell enten av jern eller en underkalibrert anode. Hvis man ser på propellmutteren, så er det noen grønne felt på denne, noe som forteller meg at bronsen er aktiv, og danner kopperoksid. Konstruksjonen ligger i grenseland med hensyn til katodisk beskyttelse. Så ser vi de brune flekkene på propellen, og dette er jern ioner som danner jernoksid. Når jern mister et elektron, blir den gjenværende subatomære partikkelen mer positiv enn det opprinnelige atomet, og dette trekkes gjennom vannet og fester seg til et annet potensial. Subatomær strøm er ikke som elektronvandring i en elektrisk lendning, og de kan trekkes mot både mer negative og mer positive potensialer. (tyngdekraften spiller også inn her, og derfor er plassering av billige anoder med uønskede tungmetaller viktig). Reaksjonene kan være og er vanskelige å beskrive teknisk korrekt i noen tilfeller, men i praksis så forsøker bare de subatomære partiklene å komme i kjemisk likevekt, og skaper bare nye kjemiske bindinger. Det sørgelige med denne situasjonen, er at jernet kan komme fra rustfritt stål som svetter. Man får en situasjon hvor rustfritt stål, gjerne i et surt miljø (H2S spaltekorrosjon) begynner å løse seg opp, og restene (Tungmetallene) kjemisk sveiser seg fast til propellen. Den kjemiske reaksjonen opphører når det er en likevekt, noe som betyr aldri. (I vertfall ikke før metallene har gått fullstendig tilbake til sin naturlige tilstand som oksider eller båten har blitt reparert). Ut fra bildet, vil jeg si at jernoksidet kommer fra et metall i samme høyde som propellen eller høyere opp. Konen på propellaksling eller feil kvalitet i kilen hvis et eller to blad er skadet. Rorakslingen kanskje hvis alle bladene er skadet. Det er i slike situasjoner den som har garantiansvaret blir sur på meg fordi jeg forlanger roret og propellen av, for jeg gir meg ikke før jeg har funnet ut hvor dette jernet kommer fra. Båten er egentlig dårlig beskyttet, sannsynligvis både med hensyn til kalibrering av anode og mekanisk sammenskruing. Hvis anodene forsvinner fort i dette tilfellet, er årsaken intern i båten og ikke bruk av landstrøm. Alle disse tre feilene jeg her referer til er svært vanlig i mer eller mindre grad, og når man får en skade som her, så ligger allikevel grunnlaget for feilen langt inn i båtens fortid. Tilfellet vist i innlegg 14 er vel et bevis for at enkelte båteiere ikke ser at noe er galt. (Hvis da eieren av båten i innlegg 14 tilfeldigvis bare har blemt å nevne at han har en feil) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Vi har tidligere diskutert "møkkarand" her på BP. Hvilke kommentarer har man til disse rendene på en ny båt som nettopper høytrykksspylt? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Hva har du behandlet drevet og propellen med her, Enzo. Selv pusset jeg foldepropellen og satt den inn med propellakselfett fra biltema (som et forsøk). Var nesten ikke grodd i det hele tatt. Begynner å skjønne at dette faktisk ikke var så galt. Jeg satte inn drevet med en spray jeg kjøpte på båtsjappa , hempel eller Seajet (husker ikke) , selve propellen var ubehandlet , jeg gjorde den bare ren for skjerrur og slikt i fjor , polerte ikke og satte den ikke inn med noe som helst. Kanskje jeg polerer den skikkelig og setter den inn med fett eller tusj til våren Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 I dag har jeg kost meg med opptak av båten. Jeg startet i går med en koselig seilas hvor motorene ble godt oppvarmet. Deretter lot jeg motorene gå på tomgang ca 1 time med ferskvannkjøling. Etterpå tømte jeg motorene for olje. På den ene motoren byttet jeg i tillegg oljefilter med den følkge at jeg fikk et betydelig oljesøl. Dette er velkjent for Yanmar 6LYA-STE motorene. Jeg bytter oljefilteret på den andre motoren når det er kaldere i været. Her henger båten i stroppen. Siste dag i år med flagget oppe. Det har blitt omlag 80 overnattinger på meg, så dette har vært en ny god båtsesong. Så et bilde av akterenden, BB side. Jeg ble positivt overrasket over lite groe og lite slim på skroget under vannlinjen. Neste år kommer jeg til å gå over skroget med mykt bunnstoff. Har vurdert å benytte Internasjonal av den typen som brukes av kystflåten. Hulda har visstnok gode erfaringer med dette stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Godt å se at du er oppe Roaldbj. Jeg var ute på kosetur torsdag og var en tur oppi elva og så etter Swan. Alt så bra ut :yesnod:Jeg stusser litt på oljesøl fra filter. Har ikke Yanmar filtrene ventiler som lukker slik VP's har? Bitteliten IV ble kjørt til Framnæs Maritime i dag. Hadde enflott tur rundt Færder. En del strømsjø mellom Hollenderbåen og Verdens Ende. Rart å se hvordan vind fra N og strøm fra S drar opp sjøen. Hadde også mulighet til å provosere en større lastebåt som trodde at Færder var "trangt farvann" og hadde forkjørsrett ihht regel44. Men jeg gjorde det ikke Jeg hadde peiling på han på radaren med EBL og la meg godt bak han på 2 mils avstand Det eneste negative i dag var at autopliloten stuttet å virke. Rorindikatoren stod konstant på 38 grader stb ror selv når vi gikk rett frem. Så når jeg trykte på Auto ga den fullt ror motsatt vei for å rette opp båten REgner med at det enten er groe på drevet eller rorindikatoren som har tatt kvelden. Greit at Framnæs Maritime er Simrad forhandler. Da kan de kanskje få ned vanntemperaturen fra 51,9 grader som den har vist siden midten av august Redigert 20.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Godt å se at du er oppe Roaldbj. Jeg var ute på kosetur torsdag og var en tur oppi elva og så etter Swan. Alt så bra ut :yesnod:Jeg stusser litt på oljesøl fra filter. Har ikke Yanmar filtrene ventiler som lukker slik VP's har? Jeg har kjørt motorene ganske lenge i "kranhullet" i Sonskilen i går (ca 1 time-) uten at det ble oljehinne på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Vi er 6 BP-båter i Horten denne helgen. Vi sender de dypeste tanker til dere alle. Båthavnene burde hatt flere opptaksdatoer utover. Det kan fortsatt bli mange fine båtdager utover. Sender en hilsen fra oss her i Horten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Hei. Vi er en av de 6 baatplassen.no båtene i Horten. Vi koser oss storligen. Har nettopp slått fruen i Ludo tre ganger på rad. Da ble Ludo'n lagt vekk og hun begynte å legge kabal så jeg ble forvist til PC'n. Men selv om det har vært en fin helg nå, er det vel siste turen. Igår var det issørpe innerst i havne i Son der vi ligger i brakkvannet fra elven Såna fra Hølen. Hadde det ikke vært for is om vinteren og at vi tross alt har en Saga 27 kalesjebåt, hadde vi nok ikke tatt opp båten. Heldigvis har vi ikke noen faste opptakstider der vi ligger. Det er bare å ringe Sverre i havnen noen dager før vi vil opp, så kommer han med trucken og løfter oss på land og plasserer oss på bukker holdt av havnen. Takk til alle vi har truffet i sesongen, vi møtes til våren. Her et bilde fra havnen for eksakt 4 år siden, 20 oktober 2003. Hilsen Lars og Trude + skipshunden Japp Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Har ikke Yanmar filtrene ventiler som lukker slik VP's har? Skjønte først idag hva spørsmålet gjelder: Når vi skrur ut oljefilteret fra de litt større Yanmarmotorene (de i 6-serien), vil det alltid komme ut noe olje. I forgårs skudde jeg ut filteret mens oljen var varm og etter avtapping fra motoren, men "spruten stod" ut fra filtersatsen på selve motoren. Jeg skal i dag ta av det andre filteret hvor oljen nå er kald, og se hvordan dette går. Problemene med oljesøl ved skifte av oljefiltrene er diskutert på flere diskusjonsfora internasjonalt. Det er ingen ventiler på motoren som hindrer dette oljesølet. Jeg har i allefal ikke oppdaget at det en slike ventiler. Noen perforerer filteret før demontering og suger filteret tomt for mest mulig olje. Jeg har pleid å pakke det inn i en plastpose og tette til med mange filler, men så mye søl jeg fikk i forgårs har jeg aldri hatt før. Dette tyder på at filteret helst ikke bør skiftes før olja har blitt kald igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Skjønte først idag hva spørsmålet gjelder: Når vi skrur ut oljefilteret fra de litt større Yanmarmotorene (de i 6-serien), vil det alltid komme ut noe olje. I forgårs skudde jeg ut filteret mens oljen var varm og etter avtapping fra motoren, men "spruten stod" ut Jeg har aldri opplevd noe slik på min Yanmar 6LY2. Jeg skifter alltid når motoren er varm. Det virker jo som du har trykk i filteret ! På de motorene som er litt større enn det du har er det 2 oljefilter, et bypass og et full-flow. Kanskje det er forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Nå er båten parkert. Fortsatte med skifte av oljefilter på SB motor idag etter at motoren var nedkjølt. Nå rant det ut helt bagatellmessig med olje som ble fanget opp med en klut. Ikke en dråpe oljesøl. Så var det å pumpe tilbale ny olje på motorene. Brukte også Marco-pumpa til dette. Det tar tid å fylle på ca 15 liter olje med pumpe, men så går det uten søl. Så blir det å prioritere de forskjellige oppgavene. Dersom temperaturen holder seg blir det vel å starte med utvendig vask og polering. Det kommer til å ta noen minutter... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Den Trawler'n din er fantastisk fin, roaldbj, også ser den jo helt ny ut! Er det samme typen som de viste på Sjøen for alle i år? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Takk for det BårdK. Jeg tror at en tilsvarende var på den siste messa som du nevner. I dag har jeg gnidd på motorene. Det er noe av det triveligste jeg gjør. Innimellom vandrer jeg litt omkring i havna. I ett par år har jeg hatt særlig interesse av å observere propeller. Her er et par som ikke har helt kontroll på rur. Hva er de forskjellige forklaringene på denne groen? Legg merke til at den har en propellmutteranode. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Må også legge til et bilde av en eier som har håndtert rur-problematikken helt greit. Jeg lurer på hva slags stoff han har benyttet? Kanskje han har lagret noe fra gamle dager? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Skjønte først idag hva spørsmålet gjelder: . Jeg skjønte at du ikke forstod hva jeg tenkte på Kanskje du kan ta ut overtrykket ved varm motor ved å åpne påfyllingslokket? Enig i at Roaldbj har en nydelig båt. Er litt sugen på en trawler Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Det eneste negative i dag var at autopliloten stuttet å virke. Rorindikatoren stod konstant på 38 grader stb ror selv når vi gikk rett frem. Så når jeg trykte på Auto ga den fullt ror motsatt vei for å rette opp båten REgner med at det enten er groe på drevet eller rorindikatoren som har tatt kvelden. Greit at Framnæs Maritime er Simrad forhandler. Da kan de kanskje få ned vanntemperaturen fra 51,9 grader som den har vist siden midten av august Staus på Bitteliten IV er at den nå lykker høytrykkspylt og ganske så ren inni hallen på Framnæs. Var nedom for å kikke på drevene og se om det var noe med rorgiveren som var feil. Her er bilde av drevene her er antakelig svaret på hvorfor autopiloten ikke fungerte Tror dette er rorgiveren som overfører data til AP 26. Denne "pinnen" satt fast helt i bunnen og den har hoppet ut av festet. Fikk beveget den en del, så det er vel enten å smøre opp eller å bytte. Får høre hva spesialistene sier Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Hei Bitteliten Stemmer at det er vaieren til rorindikatoren, det vet jeg litt for godt Håper for din del at ikke selve vaieren må byttes da det er en skikkelig helvetesjobb. De som satte på drevene på Khamsinen i år, monterte braketten som holder vaieren på rørene til styresylinderen litt feil med følgen at vaieren røk tvers av første gangen det ble ble gitt fullt ror til ene siden (vaieren ble for kort). Problemet er at denne wiren går inn gjennom skoldet over knutebelgen. På innsiden går den videre i en tjukk gummislange som gjør en krapp sving som gjør det umulig å på en enkel måte trekke ny wire gjennom. På Khamsinen er det så trangt på H. side og over SB motor at man mangler en halvmeter på å få en fingertupp frem ditt, så det måtte masse demontering til. Av med støttebein som avstiver dekket, trimplanpumpe, VV tank, defroster mm, samt dreggtaukassen som gikk ut med 1 mm klaring. Hadde den ikke gått ut, så hadde det blitt nødvendig å begynne å skjære istykker noe. Når man endelig kunne krype på siden av SB motor kunne fremdeles ikke denne gjennomføring nåes med fingrene siden motoren sitter så tett på akterspeilet, så da måtte luftfilterboks innsugsslanger til kompressor og turbo demonteres. Det måtte også den korte eksosslangen som forbinder turboen med skjoldet også. -denne var så hard å få av at gutta nesten ga opp flere ganger grunnet vanskelig og meget trang arbedsstilling. Med andre ord tok en jobb som burde vært gjordt på en halvtime 2 VP kyndige mekanikkere 12 timer, og gikk med ett nødskrik å gjennomføre. Hvorfor?? 2 grunner: 1: at VP har valgt å plassere denne gjennomføringen på sted som er så trangt å komme til at deler av motor må demonteres, evt. brukt en anne løsning som gjør at vaieren kunne trekkes helt frem uten å fysik komme til på innsiden. 2. windy som godt vet at de montere ting på steder som er så å si umulige å komme til på en ferdig båt, men som sikkert er kjempeenkelt å plassere når overbygget ikke er kommet på, og man kan gå fritt rundt omkring. I dette konkrete tilfellet hadde problemet vært løst på en times tid om det hadde vært inspeksjonsluker over bakkant av motorene fra f.eks kalesjegarasjen som kunne løsnes i nødsfall. På denne båten er det like vanskelig å komme til bl.a drev-trim pumpene, dieselvarmeren, gearvaiere og det meste på bakre halvdel av motorer, som f.eks en anode på SB varmeveksler. Mekanikkerene var sikre på at BB motor måtte ut om gearvaieren til denne måtte byttes (og det må den jo en gang), fordi det ikke er mulig å komme i mellom motrene så man når akterspeilet om ikke man er en nyfødt dverg.... Så de som eier en slik båt når den er 10-20 år gammel og ting ryker i hytt og gevær, skal nok få litt å bryne seg på Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Takk SAP for oppklaringen og advarselen. Jeg er ganske sikker på at det er giveren som bare har hoppet av. Teleskopdelen satt godt fast og jeg måtte "jokke" den litt ut og inn for å få den på gli. Og jeg tror det er bedre plass hos oss enn på Khamsinen. Jeg får hånda inn bak motoren - og det er plass rundt begge motorene for selv meg Men det er vel ikke så vanskelig å ta ut motoren? Et par timers arbeide har jeg hørt. Faktisk enklere enn mange tror - men jeg tar kanskje feil? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Vi har tidligere diskutert "møkkarand" her på BP. Hvilke kommentarer har man til disse rendene på en ny båt som nettopper høytrykksspylt? Jeg har hatt den samme møkk stripene, jeg bruke båtvasken til Max Wax. dusjet på lor virke i 10 min, gnudde så over med svamp og båtsjampo. Like fin som ny Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
roaldbj Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Jeg lurer ofte på hva som er grunnen til at vannlinjen ligger så lavt på båten. Dette er jo å be om å få "møkkarand". Ser bl.a. at trawlere har høy vannlinje, noe som gjør at "møkkaranda" blir kamuflert. Jeg synes det ser penere ut og mer "shipshape" med høy vannlinje i forhold til "møkkarand". Er grunnen til lav vannlinje at båten da skal se "lettere" ut og fremtre som mer "harmonisk" når det er havblikk? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Brukte Jif på det samme. Fungerte utmerket, men noe nevnte noe om slipemidler i Jif som ikke var bra...? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Jeg tror vannlinjene settes på båtene når de er nye og tomme. Så blir de jo tunge når vi laster ombord alt vi bare må ha ombord. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Takk SAP for oppklaringen og advarselen.Jeg er ganske sikker på at det er giveren som bare har hoppet av. Teleskopdelen satt godt fast og jeg måtte "jokke" den litt ut og inn for å få den på gli. Og jeg tror det er bedre plass hos oss enn på Khamsinen. Jeg får hånda inn bak motoren - og det er plass rundt begge motorene for selv meg Men det er vel ikke så vanskelig å ta ut motoren? Et par timers arbeide har jeg hørt. Faktisk enklere enn mange tror - men jeg tar kanskje feil? Bare hyggelig! På khamsinen skal hvertfall gear og rorindikatorvaiere smøres og stelles etter alle kunstens regler for å forhindre at de ryker... Det er nok bedre plass på GM'en, ja... Hadde man kommet til på overkant av motorene hadde operasjone vært forholdsvis enkel. Problemet med Khamsinen er at det bare er 5 cm klaring over motorene, samt at de sitter så langt bak at fremkanten av motorene er der hvor åpningen på motorluken slutter i bakant, om du skjønner...? Så for å få løftet de ut må de på en eller annen måte dras frem ca 1,5 meter før de evt kan løftes. Eksosslangene og vannintakslangene må også løsnes for å frigjøre motor fra skjoldet, og ditt kommer man ikke til på BB motor med mindre man er på størelse med en katt Jeg har en følelse av at mange båtprodusenter dr*** i dette da slike problemer med utstyr som er montert utenfor rekkevidde stort sett skjer etter at garantier er gått ut, og da er det beleilig nok ikke deres ansvar lenger. Tror dette gjelder mange produsenter med noen få unntak som bl.a Storebro og NordWest hvor "alt" er servicevennlig montert og tilgangen nærmest er "walk in" Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
klikk Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Vi har tidligere diskutert "møkkarand" her på BP. Hvilke kommentarer har man til disse rendene på en ny båt som nettopper høytrykksspylt? Vidundermiddel mot groe på gelcoat er Oksalsyre. Fås på apoteket i pulverform. Blandes ut med vann, pensles på og skylles av etter noen minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Det er nok bedre plass på GM'en, ja... Hadde man kommet til på overkant av motorene hadde operasjone vært forholdsvis enkel. Problemet med Khamsinen er at det bare er 5 cm klaring over motorene, samt at de sitter så langt bak at fremkanten av motorene er der hvor åpningen på motorluken slutter i bakant, om du skjønner...? Skjønner hva du mener. Overrasker meg at det ikke er mer plass over motorene. Hos meg er det rene ballsalen. Akkurat bak motorene er det jo litt trangt å komme til. Jeg har "fikla" litt bak der for å sjekke en sak i det siste, og jeg kommer til men det er jo ikke store avstandene her. Jeg har vært ombord i et par store Fairliner i det siste, bla en 47 Targa, og her er det betydelig trangere enn hos oss. Det skuffet meg. Redigert 23.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.