Jump to content

Da var båten på land for i år..

Belgarath

Recommended Posts

Ikke det minste rart at det hadde gått seint og mangla turtall i sommer..

20071004_124209_0001.jpg20071004_124216_0002.jpg

Etter den første finværperioden vi hadde i våres, så lå båten stille og ubrukt i en måned.. ( :nono: :cryin: ) Gode forhold for en liten bensindrevet blåskjellfarm..

Som dere kan se på det første bildet, er anoden på roret omtrent helt borte. Den var ny i våres. Noen som kan ha en forklaring på hvorfor den forsvinner fort? Er det rett og slett propellstrømmen?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Tror anodeforberuket skyldes propellstrømmen ja. Selv har jeg to halvkilos anoder på roret pluss en slik dobbel du har. I tillegg er det to stk på stilken som roret er festet i. De to halvkilos like bak propellen forsvinner fort, mens de andre tæres lite. Jeg har i alle fall konkludert med at propellstrømmen er synderen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For de som er kjent i Arendal, så ligger jeg i Mortenstø. For de som har "kjørt" gjennom Tromøysund om sommeren, så ligger jeg på brygga mellom vindholmen (Båthuset) og Norcem (Havstad). Det er en del vær og ikke minst bølger fra fjordflyttere, men jeg har en anelse at det kanskje ikke er så mye vannutskiftning der. Songebekken kommer ut innerst i Songebukta (200m lenger inne.)

Jeg regnet igrunnen med at propellstrømmen er synderen på anoden. Den som er på akselen er helt fin.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anoden på roret - er det en biltema anode? Noen klager på at disse forsvinner fortere enn andre.

Jeg benytter Biltema anode. Fikk båten opp i dag. Den er tæret noe.

Like fullt; jeg ser det slik at når anoden tæres, virker den i alle fall. Ville blitt mer skeptisk hvis anoden var like fin.

Eller er jeg på feil villspor her :confused::rolleyes:

Har hatt like ille groing som dette i Kilsfjorden i Kragerø både i 2005 og i år.

Båten hadde da ligget ubrukt en 6 ukers periode begge ganger, så det er visst

ikke unormalt.

I 2005 hadde jeg ikke bunnstoffet propellen, i år brukte jeg Seajet for drev uten

merkbar virkning....

I fjor derimot brukte jeg båten med maks 2 ukers mellomrom og hadde ikke store

problemer. Brukte Seajet da også, men fjernet små rur i slutten av juli.

En kommentar til Biltema-anoder:

Jeg brukte disse på trimplan i 2005 og de så ut til å løse seg opp til pulver når de tæret.

I fjor brukte jeg noen jeg kjøpte i Kragerø, og de var faste og fine med blanke

tæringsoverflater (tydelig tæring). Det ser ut til at strukturen, eller tilsetninger, i anodene (eller mangel på slike)

gjør at Biltema-anodene ble forbrukt noe raskere.

I år bruker jeg anoder fra Maritim, og de så også ut til å danne pulver, samt at det løsnet større biter.

Jeg har ikke tatt båten endelig på land enda, så jeg får se hva som er igjen da.

Belgarath, jfr innlegg # 1. Dette var heftige bilder. Kan du gi mer opplysninger om når båten ble lagt ut og hvilken behandling du hadde gjort av de mest angrepne områdene. Det er jo veldig flekkvise angrep av blåskjell.

Har du njoen forklaring på det?

20071004_124209_0001.jpg

20071004_124216_0002.jpg

For de som er kjent i Arendal, så ligger jeg i Mortenstø.

Jeg har båten min i Tromøysund (Skibevik). Det hadde grodd noe sinnsykt under båten min cirka på midten av sommeren. Har nok vært spes. gode forhold i en periode i sommer...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Jeg benytter Biltema anode. Fikk båten opp i dag. Den er tæret noe.

Like fullt; jeg ser det slik at når anoden tæres, virker den i alle fall. Ville blitt mer skeptisk hvis anoden var like fin.

Her siterer jeg mitt eget innlegg :lol:

Her kommer et par bilder:

Dette er den omtalte Biltema-anoden. Er enig i at den pulveriseres litt.

Tips: Flott festemiddel for sinkanode er kobber-vannrør slått flatt og laget hull for skruer (se nedre festeanordning)

anode.jpg

Dette er forøvrig hva jeg fant i sjøvannsfilteret etter 88 timers drift denne sesongen. Ikke mye, synes nå jeg.

filter.jpg

Belgarath, jfr innlegg # 1. Dette var heftige bilder. Kan du gi mer opplysninger om når båten ble lagt ut og hvilken behandling du hadde gjort av de mest angrepne områdene. Det er jo veldig flekkvise angrep av blåskjell.

Har du noen forklaring på det?

Båten kom på vannet rett før påske om jeg ikke husker feil. Da hadde jeg ihvertfall en ukes ferie, så jeg tror det var da.. Jeg hadde ikke behandlet propell/mutter/aksel med noe som helst. Resten av skrog/flyndre/ror var stoffet med biltema bunnstoff. (resten av skroget var i praksis fritt for rur, bortsett fra litt under kjølen, der jeg var nedi en tur.. :crazy: )

Propellen kom rett fra Winrace, så den var bare pusset, ikke polert. Det skal jeg prøve til neste år. Hele bryggeanlegget er fryktelig grodd med blåskjell (så ille at det er synlig lavt og tungt i vannet enkelte plasser) Jeg har en anelse om at det muligens ikke gjør saken min bedre siden jeg bakker inn i båsen..

MVH Ole B

Det hadde vært av interesse om flere kunne legge ut bilder som viser tæring på anoder, eventuell grope på flaps, propell, aksel og ror/drev.

Ved mye/lite groe er det også interessant å høre noe om behandling før utsett og fortøyings-/ankringsområde.

Hadde lite groe på båten i år - stoffet med Nonstop Mørkeblått og Oksenøya som havn (Fornebu). Mindre rur på propell enn tidligere - denne hadde fått aceton + TCNano behandling. Hadde relativt sett lite anode-forbruk i år - men jeg hadde også veldig lite bruk av landstrøm. Tror både flaps-, ror- og baugpropellanodene mine skal få leve et år til, men aksel-anoden og ror-flyndreanoden byttes.

Min far hadde unormalt mye groe og rur (rur også på skroget) - stoffet med VC17 og Sætre som havn.

Det hadde vært av interesse om flere kunne legge ut bilder som viser tæring på anoder, eventuell grope på flaps, propell, aksel og ror/drev.

Ved mye/lite groe er det også interessant å høre noe om behandling før utsett og fortøyings-/ankringsområde.

propell.jpg

Så dette da jeg tok opp båten i går.

Her trenger jeg noen råd om hva jeg skal gjøre.

Hadde ikke groe på propellen

Edited by bao (see edit history)

Hva har du behandlet drevet og propellen med her, Enzo. Selv pusset jeg foldepropellen og satt den inn med propellakselfett fra biltema (som et forsøk). Var nesten ikke grodd i det hele tatt. Begynner å skjønne at dette faktisk ikke var så galt.

Edited by "Mathilde" (see edit history)
propell.jpg

Så dette da jeg tok opp båten i går.Her trenger jeg noen råd om hva jeg skal gjøre. Hadde ikke groe på propellen.

Her regner jeg at Ole Petter og/eller Hulda kommer sterkere tilbake. Men si meg: brukte du ikke propellmuttersinkanode? Her kan det virke som du har fått alvorlig grop-korrosjon. Hvor dype er gropene nå? Neste sesong bør du i alle fall være svært nøye med anoden på propellmutteren settes på før utsetting. Hva slags anode beskyttelse har du hatt på propellen denne sesongen?