Jump to content

Da var båten på land for i år..


Belgarath

Recommended Posts

Mulligan, jeg fikk ikke med meg hvilken båt du har fått skade på?

Har skaden blitt så omfattende at kjølen har blitt skjøvet inn i skroget med påfølgende delaminering?

 

Det dreier seg om en Comfortina 32.

Etter konjakk, terapi, sjelesorg og noen netters søvn har jeg fått summet meg litt.

Båten er faktisk like hel. Det er lite sjanse for å trykke inn kjølen på denne. Kjølen sitter på en "stilk", en bokskonstruksjon som fordeler kreftene svært godt, og dessuten var det ikke der den fikk smellen. Roret ser ut som et kvistlass, og akslingen er bøyd. Men det er interessant å se at på grunn av den trelagrede innfestningen, så bøyde akslingen seg under båten. Akslingen har ett lager helt oppe i dekk, ett i skutebunnen og ett under båten. Det er ingen skader på lagre eller innfesting. Roret løper lett og fint.

Link to post
Share on other sites

Mulligan - jeg ville fått en takstmann til å sjekke dette grunding. Det kan være delamineringsskader i skroget. Sjekk også om innredningen fortsatt er festet som den skal være.

 

Det har vært et par båter som har veltet i havna vår. De har hatt små synlige skader - men større skader når man går litt i dybden. Begge båter har blitt helt fine igjen etter rep.

Link to post
Share on other sites

Båten er faktisk like hel. Det er lite sjanse for å trykke inn kjølen på denne....... Det er ingen skader på lagre eller innfesting. Roret løper lett og fint.

Utrolig... dette må jo være hell i uhell!

Eller en bekreftelse på det du tidligere har prøvd å si meg gang på gang

når jeg har fått nakkesleng etter seilbåter av tysk fabrikat;

Comfortinaen er tydeligvis skikkelig bygget og den tåler en trøkk :yesnod:

(Dette er IKKE opptakten til en ny Bavaria-diskusjon :lol: )

 

Nå gjenstår bare å endre "Båt" under innleggene dine, Mulligan,

fra "Utrangert" til "Panserskip".

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg hadde nok en god porsjon hell oppe i allt dette her.

Men det har vist seg før at disse tåler ganske mye. Den er ikke spesiellt tung heller, jeg fikk den veid, og den veier 4000 kg. uten stående og løpende rigg.

Det er mye rare fibre inni det laminatet.

Snakket idag med han som bygde den i 1982, og han svarte at jeg selvsagt kunne få kjøpt et nytt ror til "trettitvåan" min.

Så nå er det bare å begynne å grave ett 2 m. dypt hull i bakken under båten.

Link to post
Share on other sites

Så er konserveringen foretatt på motorene ombord. Det er alltid godt å ha gjort dette før kulda setter inn. Frostvæska ble målt til 22 grader C på begge motorene. Generatorens væske lå på 34 grader. Brukte en slik til å måle frostvæska, den har jeg hatt glede av i flere år:

 

leica.jpg

 

 

Fikk også tappet ut vannet fra varmtvannsberederen og vanntankene. Dette er alltid et tidkrevende arbeid og jeg jobber nå med å finne en løsning med treveis ventil hvor dette skal gå lettere neste sesong. Jeg skal montere ventilen på det laveste punktet på ferskvannssiden.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor dere på død og liv må få båten på land?

 

Sitter her og knoter i en god og varm salong i Trudelutt der jeg og skipshunden ligger godt fortøyd i Holmsbu med landstrøm og vifteovner durende slik at det er 25 grader overalt i båten. Snakket nettop med fruen som er i Kristiansund for å feire morens 90års dag, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kjeft for at jeg dro over fjorden i stup mørke. Men det gikk jo helt fin i måneskinnet med kartplotterr og AIS. Måte vente litt til Crown Of Scandinavia hadde passert, men ellers gikk turen helt herlig. Håper bare været blir slik at jeg kommer meg tilbake til Son torsdag da båten skal på land, - fa . . en!

Lars H.

(pt. Holmsbu)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor dere på død og liv må få båten på land?

 

Sitter her og knoter i en god og varm salong i Trudelutt der jeg og skipshunden ligger godt fortøyd i Holmsbu med landstrøm og vifteovner durende slik at det er 25 grader overalt i båten. Snakket nettop med fruen som er i Kristiansund for å feire morens 90års dag, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kjeft for at jeg dro over fjorden i stup mørke. Men det gikk jo helt fin i måneskinnet med kartplotterr og AIS. Måte vente litt til Crown Of Scandinavia hadde passert, men ellers gikk turen helt herlig. Håper bare været blir slik at jeg kommer meg tilbake til Son torsdag da båten skal på land, - fa . . en!

Lars H.

(pt. Holmsbu)

 

"På tørre møkka" heter et gammelt ordtak :lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For å si det på fransk, - La vie est dure (på norsk,- livet er hart uten syltetøy!)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor dere på død og liv må få båten på land?

 

Sitter her og knoter i en god og varm salong i Trudelutt der jeg og skipshunden ligger godt fortøyd i Holmsbu med landstrøm og vifteovner durende slik at det er 25 grader overalt i båten. Snakket nettop med fruen som er i Kristiansund for å feire morens 90års dag, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kjeft for at jeg dro over fjorden i stup mørke. Men det gikk jo helt fin i måneskinnet med kartplotterr og AIS. Måte vente litt til Crown Of Scandinavia hadde passert, men ellers gikk turen helt herlig.

Lars H.

(pt. Holmsbu)

 

Tviler ikke på at du har det hyggelig i Holmsbu sammen med skipshunden` Lars H`. Det er vel ikke så stor trafikk i gjestehavna nå, som det var i juli måned.?

Har alltid syntes at Holmsbu er et et trivelig sted for alle båtfarende. :flag:

Link to post
Share on other sites

Den nye havnen her i Holmsbu er flott. Og ja, - vi er den eneste gjestebåten her nå! Det er strøm her fremdeles, men vannet er koblet bort. Det gjelder også for dusjen. Men det går greit, fruen er jo ikke her og befaler meg til å dusje "varje dag"!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag er det slutt selv for deg Lars, men fy som jeg misunner deg denne dagen...FOR ET VÆR ! :cheers:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg må nok godta at det nå lakker og lir mot slutten på båtsesongen (skal på land torsdag kl. 1300), men fy flate hvor fint det er her i Holmsbu akkurat nå! Solen skinner, det er vindstille her inne og temperaturen i skyggen er 8 grader.

 

holmsbu301007.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tordag var det ja....får noen flotte dager nå da :rolleyes:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, da var min også på land! Første vinteren jeg ikke har båten på sjøen, så det skal bli litt merkelig! Men det skal gjøres litt forskjellig, bl.a. skiftes motor, så da kan den vel like godt stå på land et par måneder. Har nesten ikke blitt brukt i år pga dårlig vær og motorproblemer, så da satser jeg på at neste sesong skal bli bedre i så måte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da var sesongen som regnet vekk over og Hydrox har satt båten på land. Ikke noe blåskjelldyrking har i hvert fall, ganske bra må jeg si. Litt vemodig å sette båten på land, det var det eneste. Vinter og uvær er ikke så koselig å ha med å gjøre når jeg er 4 uker i nordsjøen.

 

p1000823.jpg

 

p1000829.jpg

 

p1000833.jpg

 

p1000834.jpg

 

p1000835.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så lite jeg ønsket det, så ,var det tid for å få båten på land. Etter en herlig tur fra mandag til onsdag 31/10, ble det landsetting idag 1/11 kl. 1300, - presis! Idag var det pluss 12 grader i havnen og solskinn, så det var fælt å ta opp båten.

 

Men så var det bildene med groing osv. Der fikk jeg litt av en job da Sverre kjørte på med høytrykkspyleren så jeg fløy rund som en galning i spruten og fotograferte. Skroget var like svart etter siste års flekking, så til våren blir det kun en halv boks bunnstoff i vannlinjen der det var en antydning til grønske.

 

opptak20071.jpg

 

opptak20072.jpg

 

Propellen var også grei. I juni hadde jeg mye rur og skrapet det bort, men det har ikke blitt så

mye deretter. Den var behandlet med TcNano.

 

propell2007.jpg

 

Men uten akselanode, er det tydelig en svak tæring på propellen, svakt rødlig. Men det utskiftede

cuttleslageret ser bra ut uten slark.

 

cuttles2007.jpg

 

Men så var det jordingsplaten, den mellomstore Dynaplate'n:

 

dynaplatemedrur.jpg

Her er det vel duket til en heftig diskusjon?

 

Og bildet av hovedanoden for propell/aksling og hælgjern, har jeg aldri i båtens 20 år gamle

historie sett slik. Den er jo dekket med kalk(?)!! Hva i all verden har skjedd?

 

zink1.jpg

 

Etter spylingen med Sverres super høytrykkspyler så den slik ut.

 

zink2.jpg

Lars H.

(5 måneders vinterdepresjon er startet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...