gimi Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) quote] Håper du ikke har drukket av denne dieselen..... Redigert 28.Oktober.2007 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Håper du ikke har drukket av denne dieselen..... Jeg har nok vært mer enn åndsfraværende - jeg har stort problem når jeg går fra store til små tastaturer.... Jeg tillater meg å redigere noen av feilene som er påpekt.., Redigert 28.Oktober.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Jeg har ikke hatt noen vansker med deisel så langt, men dette bilet tyder på at keg mp være enda mer påppasselig med hvilken kjvaliet jegh får ombvord med deisel. Hvordan kan vi sjekke hvilken kvalitet vi fyller? Samme tilstand med filtrene til motorene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Dette kan vere dieseldyr. Har lest det tidligere at de har gele-konsistens.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 28.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2007 Det har de. Ihvertfall er det sånn det ser ut på bildene som forrige eier av Slagskibet viste meg. En slags slimete,seig gelesuppe. Jeg ville nok sjekket andre filter,slanger og tanker ombord. Bare Prinsesse pudding må være mere ufyselig å ha ombord enn diesel dyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Mulligan, jeg fikk ikke med meg hvilken båt du har fått skade på?Har skaden blitt så omfattende at kjølen har blitt skjøvet inn i skroget med påfølgende delaminering? Det dreier seg om en Comfortina 32. Etter konjakk, terapi, sjelesorg og noen netters søvn har jeg fått summet meg litt. Båten er faktisk like hel. Det er lite sjanse for å trykke inn kjølen på denne. Kjølen sitter på en "stilk", en bokskonstruksjon som fordeler kreftene svært godt, og dessuten var det ikke der den fikk smellen. Roret ser ut som et kvistlass, og akslingen er bøyd. Men det er interessant å se at på grunn av den trelagrede innfestningen, så bøyde akslingen seg under båten. Akslingen har ett lager helt oppe i dekk, ett i skutebunnen og ett under båten. Det er ingen skader på lagre eller innfesting. Roret løper lett og fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Mulligan - jeg ville fått en takstmann til å sjekke dette grunding. Det kan være delamineringsskader i skroget. Sjekk også om innredningen fortsatt er festet som den skal være. Det har vært et par båter som har veltet i havna vår. De har hatt små synlige skader - men større skader når man går litt i dybden. Begge båter har blitt helt fine igjen etter rep. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Joda, takstmannen kommer senere idag. Jeg er ikke redd for innredningen. Den står i spor i innerlineren. Comfortbåtar laminerer aldri over treverk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Så flott - det er jo noe skit dette her - men alt løser seg jo Den Linjett 33 som velta hos oss ble helt fin igjen. Ganske store skader ettersom ene krybbebenet gikk gjennom skroget og inn i salongen Båten ble sendt til verftet og har blitt 100% fin igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 (redigert) Båten er faktisk like hel. Det er lite sjanse for å trykke inn kjølen på denne....... Det er ingen skader på lagre eller innfesting. Roret løper lett og fint. Utrolig... dette må jo være hell i uhell! Eller en bekreftelse på det du tidligere har prøvd å si meg gang på gang når jeg har fått nakkesleng etter seilbåter av tysk fabrikat; Comfortinaen er tydeligvis skikkelig bygget og den tåler en trøkk (Dette er IKKE opptakten til en ny Bavaria-diskusjon ) Nå gjenstår bare å endre "Båt" under innleggene dine, Mulligan, fra "Utrangert" til "Panserskip". Redigert 29.Oktober.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Joda, jeg hadde nok en god porsjon hell oppe i allt dette her. Men det har vist seg før at disse tåler ganske mye. Den er ikke spesiellt tung heller, jeg fikk den veid, og den veier 4000 kg. uten stående og løpende rigg. Det er mye rare fibre inni det laminatet. Snakket idag med han som bygde den i 1982, og han svarte at jeg selvsagt kunne få kjøpt et nytt ror til "trettitvåan" min. Så nå er det bare å begynne å grave ett 2 m. dypt hull i bakken under båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Så er konserveringen foretatt på motorene ombord. Det er alltid godt å ha gjort dette før kulda setter inn. Frostvæska ble målt til 22 grader C på begge motorene. Generatorens væske lå på 34 grader. Brukte en slik til å måle frostvæska, den har jeg hatt glede av i flere år: Fikk også tappet ut vannet fra varmtvannsberederen og vanntankene. Dette er alltid et tidkrevende arbeid og jeg jobber nå med å finne en løsning med treveis ventil hvor dette skal gå lettere neste sesong. Jeg skal montere ventilen på det laveste punktet på ferskvannssiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Forstår ikke hvorfor dere på død og liv må få båten på land? Sitter her og knoter i en god og varm salong i Trudelutt der jeg og skipshunden ligger godt fortøyd i Holmsbu med landstrøm og vifteovner durende slik at det er 25 grader overalt i båten. Snakket nettop med fruen som er i Kristiansund for å feire morens 90års dag, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kjeft for at jeg dro over fjorden i stup mørke. Men det gikk jo helt fin i måneskinnet med kartplotterr og AIS. Måte vente litt til Crown Of Scandinavia hadde passert, men ellers gikk turen helt herlig. Håper bare været blir slik at jeg kommer meg tilbake til Son torsdag da båten skal på land, - fa . . en! Lars H. (pt. Holmsbu) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Forstår ikke hvorfor dere på død og liv må få båten på land? Sitter her og knoter i en god og varm salong i Trudelutt der jeg og skipshunden ligger godt fortøyd i Holmsbu med landstrøm og vifteovner durende slik at det er 25 grader overalt i båten. Snakket nettop med fruen som er i Kristiansund for å feire morens 90års dag, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kjeft for at jeg dro over fjorden i stup mørke. Men det gikk jo helt fin i måneskinnet med kartplotterr og AIS. Måte vente litt til Crown Of Scandinavia hadde passert, men ellers gikk turen helt herlig. Håper bare været blir slik at jeg kommer meg tilbake til Son torsdag da båten skal på land, - fa . . en! Lars H. (pt. Holmsbu) "På tørre møkka" heter et gammelt ordtak Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 For å si det på fransk, - La vie est dure (på norsk,- livet er hart uten syltetøy!) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Forstår ikke hvorfor dere på død og liv må få båten på land? Sitter her og knoter i en god og varm salong i Trudelutt der jeg og skipshunden ligger godt fortøyd i Holmsbu med landstrøm og vifteovner durende slik at det er 25 grader overalt i båten. Snakket nettop med fruen som er i Kristiansund for å feire morens 90års dag, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kjeft for at jeg dro over fjorden i stup mørke. Men det gikk jo helt fin i måneskinnet med kartplotterr og AIS. Måte vente litt til Crown Of Scandinavia hadde passert, men ellers gikk turen helt herlig. Lars H. (pt. Holmsbu) Tviler ikke på at du har det hyggelig i Holmsbu sammen med skipshunden` Lars H`. Det er vel ikke så stor trafikk i gjestehavna nå, som det var i juli måned.? Har alltid syntes at Holmsbu er et et trivelig sted for alle båtfarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 29.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2007 Den nye havnen her i Holmsbu er flott. Og ja, - vi er den eneste gjestebåten her nå! Det er strøm her fremdeles, men vannet er koblet bort. Det gjelder også for dusjen. Men det går greit, fruen er jo ikke her og befaler meg til å dusje "varje dag"! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 (redigert) I dag er det slutt selv for deg Lars, men fy som jeg misunner deg denne dagen...FOR ET VÆR ! Redigert 30.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Hei. Jeg må nok godta at det nå lakker og lir mot slutten på båtsesongen (skal på land torsdag kl. 1300), men fy flate hvor fint det er her i Holmsbu akkurat nå! Solen skinner, det er vindstille her inne og temperaturen i skyggen er 8 grader. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Tordag var det ja....får noen flotte dager nå da Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Ja, da var min også på land! Første vinteren jeg ikke har båten på sjøen, så det skal bli litt merkelig! Men det skal gjøres litt forskjellig, bl.a. skiftes motor, så da kan den vel like godt stå på land et par måneder. Har nesten ikke blitt brukt i år pga dårlig vær og motorproblemer, så da satser jeg på at neste sesong skal bli bedre i så måte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Båten ble tatt opp forrige helg, det var så å si ingen groe. Maskinene ble konservert og burkaen blir satt opp til neste helg! Gleder meg til neste sesong, får håpe det blir bedre vær! Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Hvordan så anodene ut? Hvilket havneområde er hjemmehavn for båten? Hva har skjedd i forkant av kjølevæskebeholderen på SB motror? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Da var sesongen som regnet vekk over og Hydrox har satt båten på land. Ikke noe blåskjelldyrking har i hvert fall, ganske bra må jeg si. Litt vemodig å sette båten på land, det var det eneste. Vinter og uvær er ikke så koselig å ha med å gjøre når jeg er 4 uker i nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Hei. Og så lite jeg ønsket det, så ,var det tid for å få båten på land. Etter en herlig tur fra mandag til onsdag 31/10, ble det landsetting idag 1/11 kl. 1300, - presis! Idag var det pluss 12 grader i havnen og solskinn, så det var fælt å ta opp båten. Men så var det bildene med groing osv. Der fikk jeg litt av en job da Sverre kjørte på med høytrykkspyleren så jeg fløy rund som en galning i spruten og fotograferte. Skroget var like svart etter siste års flekking, så til våren blir det kun en halv boks bunnstoff i vannlinjen der det var en antydning til grønske. Propellen var også grei. I juni hadde jeg mye rur og skrapet det bort, men det har ikke blitt så mye deretter. Den var behandlet med TcNano. Men uten akselanode, er det tydelig en svak tæring på propellen, svakt rødlig. Men det utskiftede cuttleslageret ser bra ut uten slark. Men så var det jordingsplaten, den mellomstore Dynaplate'n: Her er det vel duket til en heftig diskusjon? Og bildet av hovedanoden for propell/aksling og hælgjern, har jeg aldri i båtens 20 år gamle historie sett slik. Den er jo dekket med kalk(?)!! Hva i all verden har skjedd? Etter spylingen med Sverres super høytrykkspyler så den slik ut. Lars H. (5 måneders vinterdepresjon er startet) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.