Jump to content

Da var båten på land for i år..

Belgarath

Recommended Posts

Nydelig motorrom. Antar at det er noen flere dubeditter og ledninger der nede blant tvillingene.

Joda, vi prøver å holde det pent i det helligste :wink:

Mellom motorene sitter det to lensepumper. En liten og en stor

Til venstre på bildet ser vi autopilotens hydraulikk pumpe med slanger. Bakerst er kassa til ankertauet.

Er det to givere vi ser i skrogbunnen hhv til SB og BB og i forkant ?

Ja, dette er giverne til Simrad. den til venster på bildet er fart/vanntemp. Den til høyre er ekkoloddgiveren

Er det slik at varmvannsberederen er koblet til den ene motoren og defroster til den andre, eller kan varmesløyfene kobles om en annen?

Alt av varmtvann er koblet på stb motor.

Hva er den svarte firkantete boksen til SB?

Skjønner ikke helt hva du mener. Kanskje jeg har svart allrede? Den eneste boksen jeg ikke har kommentert tror jeg er reservoaret for hydraulikolje til styringa. en sitter i venstre billedkant - er en hvit liten "tank"

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Motorrommet til Bitteliten er vel et gammelt bilde vi har sett før, men pent er det.

Når det gjelder vannlinjen så er det ganske normalt at denne må justeres opp en del. Nesten alle eiere av nyere båter jeg har snakket med i det siste har eller skal gjøre dette. Ikke bruk JIF på gelcoat. Det er som å pisse i våtdrakten. En god gelcoatrens bør gjøre jobben. På roaldbj sin båt så ser det vel ut som rester av tjære etc så da kan en kanskje bruke noe basert white sprit først.

Ror indikatoren til Volvo burde vært mulig å få til bedre. Dyr å installere er den også.

Ja jif inneholder slipemidler (selv om det kanskje står på flaska nå at det ikke gjør det). Det vil gjøre gelcoaten mattere og skitt vil feste seg lettere (selv med skikkelig polering/voksing etterpå). Det er nå min mening i hvertfall.

Disse hvite svampene med kan kanskje brukes. Bruker disse inne for å ta flekker på gelcoaten.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Bitteliten, du kunne godt ha vasket motorrommet før du tok bildet. :cool:

Du bruker båten eller :lol:

Javisst bruker vi båten. Har bare gått 80 timer i år - og det er ene og alene en gjeng med amerikanere sin feil. De fant ut at jeg ikke skulle gjøre så mye annet enn å jobbe i perioden desember til august. Jeg er ikke helt fornøyd med renholdet da bildet ble tatt. Det er litt "gummistøv" fra reimene på dørken, og det hater jeg. Har industri wipes som tar det effektivt.

tror han har andre som vasker.... :lol::wink:

nei - ikke der. Jeg vasker motorrommet selv. En av tingene jeg virkelig koser meg med, og det er en forbaska god unnskyldning for å ta seg en tur ned i båten om kvelden :yesnod:

Og det stemmer at bildet ikke er nytt - det ble tatt i sommer da en annen W37 eier slet med å åpne motorromsluka. Men jeg tenkte det var enklere å illustrere enn å forklare med masse ord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Autosol ble vel i utgangspunktet utviklet for å fjerne oksydering på metaller, særlig syrefast stål. Jeg kjenner det mange år tilbake som et vidundermiddel innen bilpleie. Da jeg første gang observerte at båtreperatører benyttet dette var det til polering av syrefast stål og andre metaller samt all gelcoat ombord. Jeg ble forbløffet over hvordan man fikk tilbake glansen på matt gelcoat med Autosol. Dersom man har fått markerte gummmimerker, eksempelvis fra svarte gummihjul benyttet til fendre på kaier, er det lett å få dette av ved først å spraye litt vann på gelcoaten og deretter maskinpolere området etter å ha påført oppbløtet autosol på feltet. Man kan selvfølgelig også håndpolere, men dette tar lengre tid. Autosol inneholder blant annet slipemidler men også andre stoffer som gjør at det beholder sin konsistens i 1 kg boksene i mange år. Jeg har i mange år maskinpolert alle gelcoat-flater på båten først med autosol, deretter benyttet poleringsstoff og til slutt en forsegler. Autosol fjerner også merker på skai, lakkerte flater, alle plast, topcoat og metall overflater. Mitt inntrykk - men ikke vitenskapelig basert - er at Jiff og andre skureprodukter som benyttes i husholdningen har større partikler som slipemiddel sammenlignet med de som finnes i Autosol. Jeg har eksempelvis polert ganske mye på fargede områder av Scandbåtene med Autosol uten at fargene har avtatt. Jeg understreker at Autosol er et mekanisk pussemiddel, til forskjell fra et kjemisk blekemiddel eller oppløsningsmiddel.

Anbefaler å anskaffe en god poleringsmaskin til polering med Autosol, det er båten verd.

Da var den på land.

Trolsk stemning tidlig i morges på vei til krankaia med tussmørke og tjukk tåke.

Phoebe var ikke så aller verst under, men rundt ror- og propellområde har ruene tydelig hatt gode dager nå utover høsten.

Roret ble behandlet med 4 strøk grunning + 2 strøk bunnstoff i våres, men dette finnes det ikke spor av igjen.

Alt er slitt av,- og roret er speilblankt der hvor rurene ikke har tatt overhånd.

Mulligan og jeg har forøvrig båtene kun et steinkast fra hverandre i samme båthavn, og de siste ukene har Mulligan også ligget fortøyd et par båser utenfor min. Havna ligger i en bukt hvor det er mye mudderbunn, med ferskvannstilsig fra en stor bekk (brakkvann) og med ca. 2-3 meters dybde hvor det blir godt og varmt om sommeren. Med andre ord optimale forhold for dyrking av rur! Ut fra hva andre skriver om ekstreme groforhold i år, er jeg overrasket over at det ikke er mer enn rur og groe enn det var. En god runde med høyttrykkspyler, isskrape i plexi og deretter litt saltsyre for å fjerne restene, er nok alt som skal til for å ha et godt grunnlag for neste sesong.

Antar det er rurene som har herjet verst hos deg også, Mulligan?

Lykke til med reparasjonene forresten, anonyme skadevoldere til sjøs

er like irriterende som de som stikker av etter å ha laget bulk i døra på bilen.

Mon tro om dette kan ha vært opphavet til kjølhaling?

Det er nesten så jeg krysser fingrene for at han (eller hun) også har behov for betydelige utbedringer

når de først har klart å ødelegge båten din og så stikke av uten å gi beskjed.

Velsignelsen med nyere båt er at alt virker,

og vinterlige sysler kan dermed konsentreres om årets og neste års turer,

sjøkart, enda flere bruksanvisninger, samt støvsuge EBay for alt

som etter beste evne og en velutviklet fantasi kan kategoriseres som "must" og "need" til neste års sesong.

Imidlertid vil abstinensen uansett melde seg,

og ved siden av god konjakk er den eneste virkelige medusin for "båtsjuke" ;

nemlig Båtplassen.

Jeg synes det er greit å legge ut bilder av hvordan båter ser ut under vannlinjen etter opptak og spyling.

Jeg tror ikke at bildene gir grunnlag for å identifisere noen personer?

Først et bilde av propell:

Jeg ble litt overrasketr over at propellmutteranoden er relativt hel og har rur-begroing. Hva kan dette skyldes?

Deretter: det var betydelige tilløp til rur-dannelse på propellbladene.

For det tredje: hvilken effekt har en propellakselanoide i en slik sammenheng?

For det fjerde: jeg klarte ikke å tolke asvbrekket på akselopphengbraketten. Håper at den ikke har fått seg en korrosjonssvakhet.

akselanodeokt07.jpg

Lykke til med reparasjonene forresten, anonyme skadevoldere til sjøs

er like irriterende som de som stikker av etter å ha laget bulk i døra på bilen.

Ja du kan så si.

Båten min har ikke akkurat hatt det beste året.

Ikke nok med at jeg ble påkjørt, men det skulle bli verre.

Båten plasseres i krybba, stroppene slakkes og jeg går opp i båten for å heise av masta.

Da brekker krybba i to, og båten går i bakken med roret først.

La meg si det slik.

Det gikk bra med kranbilen, kranbilsjåføren og meg.

:eek: Utrolig trist, Mulligan.. trøsten er muligens at du nå må ha brukt opp uflakskvoten for noen ti-år framover.

Håper skadene lar seg reparere... dette går jo fra vinterprosjekt til havari...

Men for å trøste litt til:

Minner deg om dette innlegget som du tidligere har skrevet:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=34579&st=50#

Også mine øyne blir store og våte når jeg kikker på denne flotte skuta.

Kanskje er du plutselig langt nærmere denne ??

Hørtes unektelig ut som en båteiers mareritt Mulligan. Krybben knakk? Hva slags krybbe var dette?

Førstegangs vinteropplag på land for Omegaen i mitt eie. Det er sabla mye vindfang i nesten 16 meter mast...og første forsøk måtte abrytes. Forholdene ble heldigvis tilnærmet perfekte for mastenedtak fredag, etter en del nervøsitet.

Nefertiti kom vel opp lørdag uten problemer, og vel innenfor tildelte/tilmålte tid. OPI krybben var aldeles utmerket.

Båten ble stoffet tidlig mai i år, og med unntak av undersiden av kjølen (som jeg ikke har kommet til tidligere) var det ubetydelig med groe. Roret har hatt litt vekst, men dette kostet jeg av i oktober. Et slimlag var det derimot, som forsåvidt kom lett av med høytrykkspyler. Høytrykkspyleren tar jo forsåvidt også av store deler av siste års bunnstoff, som også var erfaringen i mai, men det er forsåvidt like greit. Riktignok føles det litt dumt å spyle av noe som er omtrent like dyrt som konjakk, men det har vel tjent sin misjon. Men har vel inntrykk av at Glide Cruiseren til Hempel sitter betydelig mindre fast enn noe annet bunnstoff jeg har observert...

Tidligere lag med stoff sitter derimot, og har vel ambisjoner om å skrape det ned. (Og håper de 3 minuttene jeg er bak i regattaene ligger her...).

Propellen hadde noe ruer. Den enslige akselanoden er vel 50% tæret. Status som forventet.

Bildet under før spyling.

bilde008.jpg

Her er filteret jeg har hatt ombord for generatoren (220 VF generator):

dieselfiltergenerator1.jpg

Jeg ble overrasket over geledannelsen av disel på utsiden av dieselfilteret til generatoren ombord.

Jeg har ikke hatt noen vansker med diesel så langt, men dette bildet tyder på at jeg må være enda mer påpasselig med hvilken kvalietet jeg får ombord med diesel.

dieselfiltergenerator2.jpg

Jeg takker for påminnelsen om at jeg bør lese hva jeg skriver

- den opprinnelige meldingen var nær sagt uforståelig.

..Takk gode kolegaer...

Redigert av roaldbj (see edit history)
Ja du kan så si.

Båten min har ikke akkurat hatt det beste året.

Ikke nok med at jeg ble påkjørt, men det skulle bli verre.

Båten plasseres i krybba, stroppene slakkes og jeg går opp i båten for å heise av masta.

Da brekker krybba i to, og båten går i bakken med roret først.

La meg si det slik.

Det gikk bra med kranbilen, kranbilsjåføren og meg.

Det er flere som har erfart dette i sommer .

dsc03477.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...