roaldbj Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Hydrox, imponerende bildeserie. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Lars, for det første - et flott opptak på en flott dag etter flotte dager på sjøen. Mange av dine bilder i løpet av sommeren/høsten tyder på at du har mange glade båtopplevelser som skal doseres på BP i løpet av de neste månedene. Hyggelig at skroget ditt ser så flott ut - dersom du opplyser hvor du ligger skal jeg nok fotografere de små detaljer utvendig. Men, Lars, her må det bli mye diskusjoin. 1) Ikke noe rur på ror eller propellakselgjennomføring, men heftig på propell. Hva er forklaringen? Jeg tror aldri at jeg har sett et slikt vekstmønster tidligere. 2) Jeg har aldri sett rur på Dynaplate slik som hos deg - her virker flere ting motsatt av hva jeg pleier å se. 3) Rur på kantem av anode - er dette vanlig? Jeg har ikke sett denne formen tidligere. Konklusjoin: dette skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Her må du forklare hva du mener Roaldbj. Husk du må forklare for oss "enklere" på fronten også. Tidligere har jeg satt bort alt, men nå har tenkt å lære litt mere i år. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hydrox Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Hydrox, imponerende bildeserie. Skjønnerr ikke helt hva som var så imponerende. Men men... Båten ble i hvert fall ikke spylt før bildene ble tatt. Før jeg satte den opp børstet jeg den i vannlinjen med en kost og det hjalp stort. Kjekk jobb mens jeg ventet på at kranebilen skulle gjøre seg klar. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Hvordan så anodene ut? Hvilket havneområde er hjemmehavn for båten?Hva har skjedd i forkant av kjølevæskebeholderen på SB motror? Anodene i motoren har jeg ikke skiftet. Det gjør jeg til våren. De pleier å ha minket ca.1/4 antar jeg. Det vil si at det pleier å være igjen ca. 3/4. Det blir litt synsing fordi de selvfølgelig er tært på alle kanter. Eggene på akslingen var omtrent tært 1/4 til 1/3 ( Rest 3/4 til 2/3). Det samme gjelder de to anodene som er under båten og som er forbundet til El- anlegget med CU kabel. Jeg skifter alle til våren uansett hvor mye som er igjen. Ligger syd for Ulvøya i Oslo. De lyse flekkene på bunnstoffet er flassing etter h-trykk spyling. Jeg så ikke hvordan den så ut før den ble H-trykk spylt, men det er nesten ikke ruer på den etter spyling. Kjølebeholderen går ikke så lang ut på siden. Det er noe elektriske Volvo greier der. Jeg har ikke sett på det, fordi det ikke har vært noe trøbel med det. Det eneste jeg har observert er at det sitter to automatsikringer i forkant. Hvorfor tidligere eier har satt på tape vet jeg ærlig talt ikke. Det ser ikke pent ut, men jeg har ikke brydd meg om det. Det er sønnen min som har tatt og lagt ut bildene. Burde ha ryddet ut vannsuger etc. som står der før bildene ble tatt. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Her må du forklare hva du mener Roaldbj. Husk du må forklare for oss "enklere" på fronten også. Tidligere har jeg satt bort alt, men nå har tenkt å lære litt mere i år. Jeg er også svært enkel. En utfordring er kanskje at jeg først la ut noen kommentarer som jeg deretter justerte. Jeg tror at jeg vil avvente videre synspunkter inntil Lars har svart. Jeg ble overrasket over groe-forholdene hos Lars. Lars har hatt båten lenge ute i år. Det flotte er at bunnforholdene er svært gode (dvs selve skroiget). Dette er det primære som må se godt ut. Min kommentar til Lars er litt mer spissfindig - og jeg burde ha skjønt at fortmuleringene jeg brukte var ukloke i forholfd til hovedsaken: Båten til Lars har klart seg svært bra i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Hei. At selve skroget er temmelig fritt for groe, selv etter kun flekking med Seajet bunnstoff, er som det er hvert år. At det er Rur på Dynaplat'n er vanlig, men ekstra mye i år. Men at hovedzinken er dekket med et masivt kalkbelegg(?), har jeg aldri sett før! Vanligvis er den mye mer oppspist og helt uten dette belegget. Og til deg Roald, ser du rett frem for baugen på båten din, ser du Trudelutt tvers over veien ut mot garntørket. Tar en hviledag imorgen, men drar nok ned til båten lørdag. Kanskje vi sees? Ring meg på 997 05 227. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Kaffen blir servert, røverhistoriene blir videreført, og fagligheten blir oppjustert. Ser deg lørdag/søndag. Det er overnattingsplass på overdekket. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Da var LALUNA satt på land for i år , har en del som må gjøres i vinter vår så valgte derfor å sette på land Slik så det ut under båten etter opptak en del rur rundt hylse og stevnjern ,minimalt med groe til å være 4 år gammelt bunnstoff (god gammel type) har bare flekket der det har vært bart .men nå ser det ut til at jeg må spandere litt nytt jallastoff under båten så da kommer vel groen og.. Hadde oppe båten sist i juni så resultatet er ikke så galt da båten ikke har mange timene på tur i år . Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nimbuster Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 (redigert) Jeg tenkte også å ta noen bilder og legger ut her, for jeg hadde knapt nok groe/skjell i det hele tatt. Det sies at det pga at det er så mye brakkvann/ferskvann der jeg ligger? Både propell og ror er helt rent, og fritt for skjell. Litt lett spyling var alt som skulle til for å få bort en liten "møkkahinne". Redigert 4.November.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Har en del slim under båten etter å ha tatt den opp. Slik som blir grønn når den tørker. Jeg har brukt kost og skurt den av på halve båten, men det var litt av en jobb. Noe spesielt middel jeg kan ha på for å få dette til å løse seg opp / slippe? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Arvid_A Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Båten ble tatt opp for en drøy måned siden. Det som var av "slim" under ble umiddelbart spylt bort, men først i dag fikk jeg fjernet det lille som var av rur og tatt en nærmere kikk på sinkanodene. Før jeg fjernet ruren tok jeg noen bilder av propell og anoder. Før utsetting i vår ble propellen, som et forsøk, først pusset lett med fint vannslipepapir, så renset med aceton og til slutt klint inn med et tynt lag av Biltemas kobberpasta. Ved opptak var propellbladene på det nærmeste helt fri for rur. Noen får rur hadde satt seg rundt propellnavet. Dessuten var det bittesmå rurkolonier noen får steder under båten hvor bunnstoffet hadde skallet av. Alt i alt et meget bra resultat, tatt i betraktning den grosommeren som enkelte andre rapporterer å ha vært utsatt for. Båten ligger innerst i havna med ganske stillestående vann. Det lengste båten har ligget ubrukt er 2 perioder a' 2 uker. Såvidt jeg kan bedømme det, har alle tre sinkanodene (akselanode, hovedanode koblet til stevnbeslaget og baugpropellanode) hatt en "naturlig" utvikling, og synes å ha "ofret seg" slik de skulle. Akselanoden har et belegg av noe lysebrunt, som kan se ut som kalk(?) Alle anodene var nye sist vår. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Heiste "sjarken" på bil og kjørte den hjem til hagen på fredag. En merkelig opplevelse da båten ikke er brukt denne sommeren. Tok et bilde av tripptelleren som sier alt... Dålig bildekvalitet, men en klarer tydelig å lese om elendigheten. Satser på bedre vær neste sommer. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
roaldbj Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 22 nm er da bedre enn at båten hadde stått på land hele sommeren. Det har da blitt noen timer ombord ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 (redigert) Båten ble tatt opp på Bispekaia i Oslo og kjørt hjem til opplag i hagen. Som det fremgår av bildene var det omtrent ingen groing. Bunnstoffet har stått meget bra, bortsett fra noen skader ved kjølen som skyldes skraping mot bunnen da båten slet fortøningene en gang på Tisler i høst. Redigert 10.November.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Håper at færrest mulig får slik opplevelse som dette når båten står på land. Lars H. og jeg inspiserte i dag en seilbåt som nylig har fått skadet opplagsutstyr. Først noen bilder av selve båten. Masta var tatt ned. Ellers er det verd å merke kontrasten mellom det flotte været i dag og den tragiske båtvelten. Håper at båteieren snarest blir kontaktet. Og her er "synderen" - overgang mellom treverk og metall i opplagsutstyr stiller alltid krav til ettersyn. Treverk kan av forskjellige grunner miste noe av sin styrke over tid. Skulle ikke forundre meg om nordavinnen i forgårs har gitt store belastninger på opplagsutstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Triste bilder. Var det ikke et reg. nummer på båten? I Stavanger Seilforening er ikke trekrakker tilatt. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Båten har navn på akterstevnen. Jeg skal undersøke nærmere i morgen. Vet ikke hvordan det på lettest mulig måte er mulig å komme i kontakt med båteier. Ønsker å få meddelt dette før snøen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Det er kansje litt vanskelig å finne utav hvem som eier båten nå når det er helg Nok en påminnelse om hvor viktig det er å ha navn og TLF.nr på båten, men flott du tar annsvar Roaldbj! Var det noen synlig skader på båten? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hilmar 2 Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Siden du er i son Roald du så vel ikke tilfeldigvis en yngling som ble hevet som hadde sunket i en bøye rett utenfor truckrampa? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Enzo Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Står det ikke skilt på alle krybbene med dato for når båten skal ut samt telefonnummer til eieren Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Hilmar 2 - så at en Yngling eller lignende "liten" seilbåt var satt på en krybbe ved truckrampa. Skal sjekke det mer i morgen. Enzo, vi har ikke noe slikt merkesystem, derimot har eierne av havna lister som viser hvor båter er plassert. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Båten har navn på akterstevnen. Vet ikke hvordan det på lettest mulig måte er mulig å komme i kontakt med båteier. Dersom det er registrert VHF på navnet , finner du eieren her ? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 (redigert) Jeg var nemlig på jobb og hevet den. du må gå bort og se på den i vindfangerbukta BF har man et skilt festet på presenning da kan man få tak i eier relativt fort. Redigert 10.November.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lars H. Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Hei. Det er vel ikke noe som haster så inni h. . med å finne eieren til seilbåten som ligger der trygt og godt på siden? Ellers var det mange gode forslag til å finne eieren, men det enkleste er å vente til mandag når Ulf og Sverre er på plass for å ta flere båter på land og ta kontakt med en av dem. Det er jo de som har satt båten der den står/ligger, og de har en stor tavle på veggen i kontoret over hvilke båter som står hvor. Men hvordan en skal få rettet opp båten, er en annen sak. Den står ytterst mot sjøen, og jeg mener at det er alt for smalt der til at Sverre kan komme til med trucken og løfte den opp der. Og innover er det vel en 5 - 6 båter side om side. Når båten gikk over ende vet jeg ikke, men krybben var et "makkverk" med en blanding av treverk og metall konstruksjoner. I denne havnen holder havnen opplagsmateriell for motorbåter, men seilbåteierne må selv sørge for krybbe. Nå studerte hverken Roald eller jeg båten så nøye, men helt umiddelbart, var det ingen synlige skader, verken rundt kjølininnfestingen eller andre steder. Jeg var forøvrig i havnen og pakket inn Trudelutt. Så nå er det bare å vente på sjøsetting om 4 1/2 md. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.