Jump to content

Reparasjon av instrumentpanel

Honduras

Recommended Posts

På ett lite speedbåt-prosjekt, trenger jeg å reparere dashbordet. I dag ser det slik ut:

img_2763.jpg

Jeg ønsker å fylle igjen alle hullene unntatt for rattet (senter) samt få lagt på litt mer i underkant slik at jeg kan få slipet denne rett.

Er det greit nok å legge ett par lag med duk på baksiden (dashbordet er ca 3-4 millimeter tykt) og så sparkle ut framsiden med glassfibersparkel?

I tillegg lurer jeg på å lage en plate for diverse brytere på venstre side. Den skal gå fra underkant dashbord og ned til avstivningen dere ser som en horisontal plate inn fra skrogsiden( se bilde under). Den kan max være 10 millimeter tykk. Hvilket materiale kan jeg bruke for å lage dette?

Ser for meg en plate som er lett å arbede med, lav vekt(dette er en racerbåt) samt at jeg kan legge på matte og glassfiber både foran og bak for at den skal bli stiv.

Eller har dere noen andre forslag jeg ikke har tenkt på...

Nei, Mahogny er ikke ett godt forslag i denne type båt :smash:

img_2769.jpg

Nei, Mahogny er ikke ett godt forslag i denne type båt :smash:

Du kan jo bare kle dette med en plate 4milim foreks teak eller lignende hurtig og enkelt.MvhBjørn :wink:

Som sagt, dette er en speed/racerbåt. Tror ikke jeg er mer fristet til å legge teak en jeg innledningsvis var i å legge på mahogny.. :wink:

Det kunne vært en ide å legge på en plate med 1mm syrefast stål med sisselering e.l., men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skulle festet det. Skruer?

Andre forslag?

PLANEN er å få støpt det igjen, sparkle det slett, lakke det svart, legge på en karbon-duk med epoxy og kappe hull på nytt, men er som sagt mottagelig for andre tips eller fremgangsmåter.

Og hvilket materiale lager jeg ett sidepanel av?

Om du går til en skiltmaker/gravør etc vil du få mange muligheter. Veldig mye spennende materialer å velge i, samt at du kan få det kappet i den formen du vil, gravert for merking av brytere etc, samt velge fancy design med halvgjennomsiktige materialer med mulighet til bakbelysning av panelet. (akrylpanel f. eks)

Oso

Ville definitivt gått for en plateløsning, dermed oppnår du full frihet til å plassere intrumentene hvor du vil samt at det blir en fin kant rundt instrumentområdet. Kanskje karbon look?

Det er mange måter å gjøre dette på.

Komposittmaterialer er så fleksible at kun fantasien setter grenser.

Du kan f.eks. vokse det eksisterende panelet godt, og lage et avstøp. Deretter bygger du et nytt instrumentbord, kapper vekk det gamle, og limer og laminerer inn det nye.

Eller du kan kappe vekk det gamle og bygge nytt i 10mm. Divinycell og få det akkurat slik du vil.

Du kan også laminere opp 2 x 450 g på ei glassplate, vokse dette godt etter herding , og så skru det fast i det gamle med små treklosser. Deretter laminerer du over hullene og forlenger panelet nedover. Det må slipes 50 mm kiler rundt hullene og i underkant av eksisterende instrumentbord.