Jump to content

Toppfart og marsjfart


Astrix

Recommended Posts

lurer litt på dette med toppfart og marsjfart

 

Hva er marsjfart, jeg merker jo når båten år lett i sjøen, men allikavell.

Dette med toppfart, skal man kjøre båten på fullt??, og hvor lenge skal man gjøre dette??? :crazy:

skader det motoren og gå på fullt,eller skal motoren kjøres lit hardt avogtil???? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Yanmar turbodiesel i vår forrige båt. jeg spurte servicepersonell om dette med full gass og marsfart.

Jeg fikk til svar at jeg kunne gi fullt gasspådrag i 80% av kjøretiden. I prinsippet blir det hele tide i følge reparatør, da de siste 20% kjøres i sakte fart inn og ut av havneområdet.. Selvsagt kommer dette litt an på hvor mange timer man kjører i strekk, men for vår del var dette riktig.

Link to post
Share on other sites

Sjekk bruksanvisningen for motoren.

 

Her bør det være oppgitt max kontinuerlig turtall og max turtall over kortere tidsrom.

Noen fabrikanter skiller ikke mellom max kontinuerlig og "korttids" max. For disse motorene kan en altså kjøre på full guffe så lenge en vil.

Jeg har en Yanmar som oppgir 1 times max turtall til 3800 RPM og kontinuerlig max på 3600 RPM. Samtidig anbefales det at en kjører motoren på full guffe i minst 20 minutter av og til for å få fjerne sot i turbo.

 

Å bestemme marsjfart er å finne drivstoff økonomi og komfort mot fart En båt kan ha et ganske jevnt forbruk pr. NM opp til et punkt, for så å øke bratt. Dette avhenger av mange faktorer. Båttype (planer/halvplaner etc.), motor og propell installasjon, men en tommelfingerregel er å holde marsjfart på ca. 80% av max turtall.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Toppfart = full peising.

 

Marsjfart = fabrikantens anviste max. turtall for kontinuerlig drift. Som regel vil dette være i det område der motoren (diesel i alle fall) gir maksimalt dreiemoment.

 

Marsjfart det samme som høyeste dreiemoment, blir ikke det litt feil? Jeg har en Iveco med max turtall på 2700 rpm mens max dreiemoment ligger på 16-1700 rpm. Jeg marsjer på 2300 rpm, da går motoren lett og fint.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Marsjfart det samme som høyeste dreiemoment, blir ikke det litt feil? Jeg har en Iveco med max turtall på 2700 rpm mens max dreiemoment ligger på 16-1700 rpm. Jeg marsjer på 2300 rpm, da går motoren lett og fint.

 

Enig med deg Tommy_H, jeg forstår det slik at max dreiemoment er det punktet der en har mest effekt i forhold til tilført energi (diesel), og det er ikke marsjfart - men kanskje cruisefart.

Link to post
Share on other sites

Cruisefart = trivselsfart. For meg er det rundt 12 til 13 knop eller ca 600 rpm under full fart. Hender det seiles raskere enn det men vanligvis er det et tegn på ekstrem kjøttkakelensgel eller øl tørst kaptein. I området over 13 knop seiles det kun "når alt stemmer", og kun i veldig åpent farvann.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før: Toppfart, Marsjfart, men hva med Økonomifart??

Min definisjon er at økonomifart er den hastigheten / farten du kommer lengst med pr. liter brennstoff. :rolleyes:

 

ET lite problem med den "farten" er at det er TO "utgaver" av den: Noen båter kommer lengst pr. liter med tomgangsfart på motoren... (DAahh gir man blaffen i TIDEN. (Akkurat som på en seilbåt??)

Den andre "utgaven" er den farten du f.eks. har på en planende båt LIKE OVER planingsfart.

 

(Derfor kjøpte jeg en Navman 3100 brennstoff-måler som ankom i går, for å finne nettopp Økonomifart. Skal bli morsom å teste dette til våren.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Båt VP 30 TMP går toppfart 14 knop og marsj 12 knop. Sist sommer brukte full fyller diesel fra Tjøme og kjørte ca 11 knop til Valle telemark. Og fyller diesel igjen ca 50 liter forbruk på 4 timer fra tjøme til valle. Og kjørte gjennomsnittlig 6 knop pga fulgte sammen med kameraten sin båten kun 6,5 knop hele vei til kr.sand og tilbake hjem. Fyller i arendal 110 liter diesel. Brukte ca 200 liter diesel hele båtferie. Lav forbruk på 6 knop. :drink:

 

At-leforumvimpel_anima.gif

Link to post
Share on other sites

Her må jeg si meg enig med Skipper Worse. Marsj er den belasningen som fabrikanten anbefaler som maks kontinuerlig belastning eller Max Continuous Rating som det står i motorens bibel om den ikke er på svensk. MCR ligger som regel på 85 til 90% av en dieselmotors maks ytelse. Ergo så drar du av 10 til 15% av maks turtall. En motor som makser på 4000 rpm drar man av 400 rpm. Man kan selvfølgelig dra av mer og si at man kjører rolig marsj. Jeg pleier å si rolig marsj, marsj eller frisk marsj... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei..

Interesang tråd. eg har ein 96 yanmar. når eg er på tur marsjer eg på 3300 syns det er et behagelig turtal. når jeg da nermer meg båthavnen gir jeg full gass i 5 minutt. det vill si 3600 er det nok med 5 minutt? :confused:

noe annet jeg lurer på er i vinter skal eg jo bruke båten å fiske med da blir det jo lett 2-3 timer på tomgang, er det bra? for der eg fisker er det en del strøm så jeg må ha motoren i gang. hvor lenge må jeg gå med mortoren på fult for å blåse den ren? :confused:

Link to post
Share on other sites

hydrox,, max kontirnuerlig drift er jo ikke det samme som max dreimoment som worse skriver..min diesel motor har max dreimoment på 1400 rpm.. max hk uttak er 2800 .. dvs passlig max marsj er 2200-2500 rpm.. og det er selvsagt max marsj vi snakker om .

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Marsjfart = fabrikantens anviste max. turtall for kontinuerlig drift. Som regel vil dette være i det område der motoren (diesel i alle fall) gir maksimalt dreiemoment.

 

hydrox,, max kontirnuerlig drift er jo ikke det samme som max dreimoment som worse skriver..min diesel motor har max dreimoment på 1400 rpm.. max hk uttak er 2800 .. dvs passlig max marsj er 2200-2500 rpm.. og det er selvsagt max marsj vi snakker om .

Jeg er fremdeles enig med Worse sitt innlegg, les det en gang til. "Som regel" betyr ikke at noe er konsekvent og hvor toppen av dreiemomentskurven befinner seg kommer helt an på hvilken drift motoren er beregnet på.

Hvis vi tar min båt som eksempel vil ikke dette stemme i det hele tatt. Jeg har 4450 rpm på maks og toppen på momentkurven ligger på 2800. Båten min går 37 knop på maks men ved 2800 er jeg ikke i plan, da er jeg fjordplog. Litt snodig om det skulle ansees for å være mitt marsjturtall. Nye hurtigløpende diesler vil fravike i fra "som regel" mer enn eldre tungbygde diesler.

Steyr 256 leveres i to utgaver, en hvor maks moment er ved 2800 rpm og en hvor maks moment er ved 3300 rpm. Man velger da den motoren som passer typen båt motoren skal monteres i.

Link to post
Share on other sites

Hva er maks kontinuerlig på en mercruiser 1.7 diesel ?

 

 

Jeg vil tippe det ligger omtrent rundt det turtallet Mercruiser anbefaler i manualen... :wink:

 

I manualen står det:

"Operating at 3/4 throttle setting or lower is recomended. Refrain from prolonged operation at WOT rpm."

 

Dersom man tolker 3/4 throttle setting som 75% av maks turtall 4400 o/min blir det 3300 o/min.

høres ikke dette litt lavt ut? Lurer på om dette utsagnet er for generelt..

Min båt planer fint på 22-23 knop på dette turtallet, men tviler på at alle båter med 1.7dti er i plan på 3300 o/min.

 

På 3300-3500 går motoren veldig fint i min båt. Kunne tenkt meg å ligge på 3600-3800 med god samvittighet, men vet ikke helt. Noen som VET ang. mercruiser 1.7dti?

Link to post
Share on other sites

I manualen står det:

"Operating at 3/4 throttle setting or lower is recomended. Refrain from prolonged operation at WOT rpm."

 

Dersom man tolker 3/4 throttle setting som 75% av maks turtall 4400 o/min blir det 3300 o/min.

høres ikke dette litt lavt ut? Lurer på om dette utsagnet er for generelt..

Min båt planer fint på 22-23 knop på dette turtallet, men tviler på at alle båter med 1.7dti er i plan på 3300 o/min.

 

På 3300-3500 går motoren veldig fint i min båt. Kunne tenkt meg å ligge på 3600-3800 med god samvittighet, men vet ikke helt. Noen som VET ang. mercruiser 1.7dti?

 

Ja det hadde vært greit om der er noen som har peiling . Jeg var å så på en nordan 610 med 1.7 diesel. der fortalte eieren at han kjørte den på 3800 ved marsj, virker litt høyt spør du meg...

Noen som kan svare på dette??

Link to post
Share on other sites

Noen av oss har Heavy Duty utgaver av Dieselmotor---Max turtall 2450rpm, Max kontinuerlig turtall 2450rpm !

Heia SABB :flag::flag::flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I manualen står det:

"Operating at 3/4 throttle setting or lower is recomended. Refrain from prolonged operation at WOT rpm."

 

Dersom man tolker 3/4 throttle setting som 75% av maks turtall 4400 o/min blir det 3300 o/min.

høres ikke dette litt lavt ut? Lurer på om dette utsagnet er for generelt..

Min båt planer fint på 22-23 knop på dette turtallet, men tviler på at alle båter med 1.7dti er i plan på 3300 o/min.

 

På 3300-3500 går motoren veldig fint i min båt. Kunne tenkt meg å ligge på 3600-3800 med god samvittighet, men vet ikke helt. Noen som VET ang. mercruiser 1.7dti?

3/4 throttle er 3/4 pådrag i fra tomgang, ikke i fra 0 rpm.

Har du 1000 rpm tomgang og 4400 på maks så havner du da på 3550 rpm som 3/4. Du kan nok helt sikkert kjøre og kose deg på 3600 med god samvittighet, og opp i 3800 med et lite snev av dårlig samvittighet.

 

I manualen til min Steyr så står det at det oppnåes mest økonomisk kjøring ved 3600 rpm, maks for maskinen er 4500 rpm. Dette er snakk om mest økonomisk kjøring og ikke maks kontinuerlig. Jeg kjører hovedsaklig maskinen på 3600 til 4000 med god samvittighet. Fyrer den av og til opp i maks i noen minutter for å blåse rent, da bare i noen mnutter.

Link to post
Share on other sites

... eller Max Continuous Rating som det står i motorens bibel om den ikke er på svensk. MCR ligger som regel på 85 til 90% av en dieselmotors maks ytelse. Ergo så drar du av 10 til 15% av maks turtall. En motor som makser på 4000 rpm drar man av 400 rpm. Man kan selvfølgelig dra av mer og si at man kjører rolig marsj. Jeg pleier å si rolig marsj, marsj eller frisk marsj... :smiley:

MCR er et begrep som brukes på store skipsmotorer. MCR er det pungtet du kan oppnå full effekt med anbefalt maksimalt turtall. MCR = 100% belastning. Vanligvis brukes dette begrepet i sammeneng med fast propell.

 

Men jeg mener at den motor som ikke klarer full belastning over lang tid burde vert nedjustert... Marsj fart er et tullete begrep, som kanskje kommer fra Volvo Penta som ikke anbefaler å kjøre sine motorer på fullt over tid....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...