ola_dunk Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 ikke klarer full belastning over lang tid burde vert nedjustert.. --------------------------------------------------------------------------- Hva mener du med over lang tid ? (30 min- 4 timer) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 Hva mener du med over lang tid ? (30 min- 4 timer) 4 timer er en liten stund.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 6.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2007 (redigert) MCR er et begrep som brukes på store skipsmotorer. MCR er det pungtet du kan oppnå full effekt med anbefalt maksimalt turtall. MCR = 100% belastning. Vanligvis brukes dette begrepet i sammeneng med fast propell. Men jeg mener at den motor som ikke klarer full belastning over lang tid burde vert nedjustert... Marsj fart er et tullete begrep, som kanskje kommer fra Volvo Penta som ikke anbefaler å kjøre sine motorer på fullt over tid.... MCR er som du sier mye brukt i sammenheng med større skipsdiesler, men av en enkel grunn. Reder må kunne opplyse en chartrer hvor lang tid en båt bruker i fra A til B og av den grunn så rates 100% for kontinuerlig drift. Da kan båten seile rundt på "marsj" uten å overbelaste maskineri for å klare en befraktning. Disse motorene har en plombe man kan fjerne og dra på mer, eksempelvis 110%. På våre lystbåter tilsvarer da marsjfarten 100% og full fart er da f.eks 110%. De siste 10% er tilgjengelig for bruker med som nevnt i motorens manual bør man bruke fullt pådrag med umhu. Ut i fra det jeg nå har skrevet så ser du kansje at MCR er likt på liten og stor skipsdiesel. MCR er da lik marsjturtall både for liten og stor. For dem som har maskiner som er oppgitt med maks turtall likt maks kontinuerlig turtall så er maskinene ratet ned slik at sluttbruker ikke får tilgang på fullt pådrag. Sikkert en måte å hindre uvettig bruk i overlastområdet. For dem som vet å bruke motoren riktig så er det kjekt å ha denne siste reserven i bakhånd, marsjfart er da ikke et tullete begrep. Å kunne legge jernet og komme seg til land når tåken kommer sigende er f.eks en god ting. Hilsen maskinisten som passer på 10340 illsinte dieselhester i skrivende stund. Sitter på vakt nå og venter på at det skal bli tirsdag, da skal jeg hjem å marsje litt med Windy'en min. Godt vær er bestillt.. Redigert 6.Oktober.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 (redigert) På våre lystbåter tilsvarer da marsjfarten 100% og full fart er da f.eks 110%. De siste 10% er tilgjengelig for bruker med som nevnt i motorens manual bør man bruke fullt pådrag med umhu. Dette er det jeg ikke liker. Dette betyr at vi betaler minst 10% mer avgifter til staten en hva som burde være nødvendig. Etter å ha lest i denne tråden kan det se ut som noen fabrikanter anbefaler mye lavere turtall på "normal drift" en maks. Synd... Gi full gass Redigert 7.Oktober.2007 av Storskarv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 (redigert) Yanmar Engine Help anbefaler følgende for maksimum kontinuerlig turtall for Yanmar-motorer. Se tråd her Yanmar Engine Help. Jeg tror jeg holder en knapp på hva som står skrevet her. Anbefaler at dere leser dette litt i dybden. Mål drivstofforbruket over tid og finn ut langtidsforbruket. Dette vil fortelle deg om du er snill eller driver rovdrift på motoren. Tror disse reglene godt kan gjelde for hvilken som helst dieselmotor i båt. Redigert 7.Oktober.2007 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 ...Dette betyr at vi betaler minst 10% mer avgifter til staten en hva som burde være nødvendig. Etter å ha lest i denne tråden kan det se ut som noen fabrikanter anbefaler mye lavere turtall på "normal drift" en maks. Synd... Sikker på DET?? Når jeg kjøper en påhengsmotor på 75 Hk, så er den vel nettopp 75 Hk eller? At den er sperret på f.eks. 5000 omdr./min betyr vel ikke at den bare yter 67 Hk?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Sikker på DET?? Når jeg kjøper en påhengsmotor på 75 Hk, så er den vel nettopp 75 Hk eller? At den er sperret på f.eks. 5000 omdr./min betyr vel ikke at den bare yter 67 Hk?? der er 90 hk. sperret til 75 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Den må du forklare nærmere... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 kjøper du en 9.9 hk. så er den skrudd ned til fra 15hk. kjøper du en 25 hk. så er den skrudd ned fra 30hk. = Samme motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HP-260 Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Toppfart er den høyeste mulige hastigheten du får båten din opp i!! Angående marsjfart så vil jeg si at det er den hastigheten der man kommer lengst per liter diesel/bensin, altså økonomifarten når båten ligger i plan. Et eks. Windy 35 Khamsin: http://www.windy.no/downloads/W35K-2xVPD6-350DPR-060420.pdf Her vil jeg si marsjfarten er på 2000 omdreininger og da cruiser båten på 24.5 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 (redigert) kjøper du en 9.9 hk. så er den skrudd ned til fra 15hk.kjøper du en 25 hk. så er den skrudd ned fra 30hk. = Samme motor Akkurat DET behøver ikke å stemme. Mulig motorene er svært like, men ofte må det byttes "ting og tang". Dyser f.eks. Og program (for nyere motorer). Samt at det ikke er betalt Hk-avgift for de ekstra Hk... ..Angående marsjfart så vil jeg si at det er den hastigheten der man kommer lengst per liter diesel/bensin, altså økonomifarten når båten ligger i plan. DEN definisjonen er dessverre ikke alle enige i. Marsjfart og økonomifart er ofte oppgitt forskjellig. Hvis du ser på fart/økonomi-kurven for en planende båt, vil drivstoffkurven vise en nedadgående "dal" rett over planingsfart; (F.eks 15 knop) Øko-farten er kanskje 18-19 knop, toppfarten 32 knop og marsjfarten oppgies til 27 knop (rett før drivstoffkurven begynner å stige for alvor, ca 10 - 15% under max turtall). Mulig at 27 knop oppgies for at båten ikke skal virke for "treg"?? Redigert 7.Oktober.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
HP-260 Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Akkurat DET behøver ikke å stemme. Mulig motorene er svært like, men ofte må det byttes "ting og tang". Dyser f.eks. Og program (for nyere motorer). Samt at det ikke er betalt Hk-avgift for de ekstra Hk... DEN definisjonen er dessverre ikke alle enige i. Marsjfart og økonomifart er ofte oppgitt forskjellig. Hvis du ser på fart/økonomi-kurven for en planende båt, vil drivstoffkurven vise en nedadgående "dal" rett over planingsfart; (F.eks 15 knop) Øko-farten er kanskje 18-19 knop, toppfarten 32 knop og marsjfarten oppgies til 27 knop (rett før drivstoffkurven begynner å stige for alvor, ca 10 - 15% under max turtall). Mulig at 27 knop oppgies for at båten ikke skal virke for "treg"?? Hvor har du fått disse tallene fra og hvilke båt tenker du på?? Har lest og hørt mye om marsjfart i blader og blandt folk. Leste en test i et båtblad fra 1989 som jeg fant på hytten for et par år siden om en test av 50hk`ere og der var marsjfarten 200omdreinger under toppturtall. Syntes nå dette var veldig høyt, men alle har vel en definisjon og mening om hva som er toppfart/marsjfart/økonomifart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 det de fleste ser på som marsj fart er vel maks kontirnuerlig fart \+belastning.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Storskarv Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Sikker på DET?? Når jeg kjøper en påhengsmotor på 75 Hk, så er den vel nettopp 75 Hk eller? At den er sperret på f.eks. 5000 omdr./min betyr vel ikke at den bare yter 67 Hk?? Din 75 hester skal yte tilnærmet 75 hester innenfor WOT. WOT for din 75 hester er 5000-6000 rpm og med litt tipping vil jeg tro at om du kun oppnår 5000rpm på "Wide Open Throttle" har du nok litt under 75 hester. Det jeg mener er at om fabrikanten oppgir at en ikke bør kjøre fult over tid kan dette ses på som ”svindel”. Dette betyr at du foreksempel ikke får "bruke" dine 75 hester når du er på langtur med dårlig tid... Står det noe i din Honda manual at en ikke kan kjøre full gass over tid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 (redigert) Den er oppgitt til 76 Hk på databladet... Og er en E-Tec... Hvor har du fått disse tallene fra og hvilke båt tenker du på?? Enhver planende båt i hvert fall! Studér kurvene litt så ser du det! Redigert 7.Oktober.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Vi gir ikke blaffen i Tiden........det er bare det att vi koser oss på sjöen o vill vare på sjöen så länge det er mulig...... Instämmer helt med Gunga Dins uppfattning om njutbart sjöliv ovan. Min båt gör nästan 30knop men till 99% ställer jag trottlarna så att GPSen visar lagom ankomsttid till målet, och då brukar det bli sådär 6-800 rpm. Tyst och lugnt och autopilot kör och man kan äta och dricka och njuta av resan. Att det sedan dessutom innebär att man kan åka åtminstone 600 nm innan det är dags att tanka Princessen gör ju inte saken sämre. Men förall del skulle det råka bli skvalpigt och jobbigt på vägen hem på söndagen så händer det ju att vi 'skyfflar på'..... Men är det inte för ofta så ryms det i samma bränskekalkyl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.