Jump to content

Hva gjør dere når tåka ligger tett på fjorden


roaldbj

Recommended Posts

...man skrur på radaren, smører seg ei skive med nugatti og koser seg med kåna. :yesnod:

 

Men dersom man ikke har radar eller andre tekniske hjelpemidler skal man alltid slikke på fingrene, og finne ut vindretning (det trekker alltid litt). :yesnod:

Deretter fester man et tau helt fremme i baugen som slippes bakover....

...dette kan hjelpe deg med å holde en rett kurs. :cool:

Link to post
Share on other sites

...

Deretter fester man et tau helt fremme i baugen som slippes bakover....

...dette kan hjelpe deg med å holde en rett kurs. :cool:

Tau fra baugen? Men, propellen, da?

 

For øvrig er det beste å holde seg ved land til tåka gir seg...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tau fra baugen? Men, propellen, da?

 

Tauet skal slepes bakover, gjerne med noe som flyter i den enden.

....dette er en indikator på om du styrer i ring (noe som er veldig vanlig).

Gammelt sørlandsk triks...

...man bør sjekke vindretningen ofte...det er den som skal hjelpe deg i riktig retning.

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man da?
Har en gang (i 1983-84 eller deromkring) vært ute for slik tåke som kom som sluppet ut av en sekk midt under Karmsund bro. Jeg hadde vel omlag like stor avstand til baugen som deg men kunne ikke se min egen baugstokk. Hadde et kompass som jeg visste var i alle fall innenfor 20 grader riktig og gikk "dead slow ahead" i retning litt ut av leden. Etter en lang halvtime dukket land opp like framfor baugen. Tåka er noen ganger litt lettere inne ved land og det gjorde at jeg så land i tide og kunne følge land hele veien inn til Haugesund. Kjøpte meg radar neste dag :cool:

 

Litt lettere og tryggere nå til dags med kartplotter og radar. Har vel ikke vært borti tilsvarende tett tåke senere men selv med sikt på 20-30 meter er jo radaren suveren. I en periode tok jeg båten til jobb jevnlig og hver eneste morgen så jeg kun en båt, Flagruten til Stavanger. En dag med tett tåke traff jeg på 6 båter, så de på radaren og det var ikke bare "fantombåter" for jeg gikk nokså nærme et par og de var relle nok. Svære båten som Nor-Cargo o.l. som gikk så sakte at de snaut nok laget krusninger i sjøen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...for noen mnd siden var vi på vei fra Vallø (Tønsberg) - Mandal.

Tett tåke men vi hadde radar. Utenfor Flekkerøya hørte vi motordur ganske nærme, men ikke en tøddel på radaren.

Plutselig så vi en av Forvarets MTB'er rimelig nærme....Disse skal jo ikke kunne oppdages på radar, og det kan jeg herved bekrefte. Nok eksempel på at made-in-mandal betyr kvalitet, kvalitet, kvalitet & atter kvalitet :yesnod:

(MTB'ene bygges jo i Mandal) :wink:

Link to post
Share on other sites

På Oslofjorden i dag er tåka tett. Dette gir lite inntrykk av situasjonen. Er ganske nær land - men umulig å se noe med øyet.

Hva gjør man da?

 

Forutsettningen må vel bli at du på forhand har kalibrert kompasset, og at du har papirkart for område ombord. I en slik situasjon kan alt (strømmen) svikte og da hjelper det lite med radar, GPS og andre duppeditter. Er du nært land går mann tilbake til kjent punkt (D5L kunnskap). Er du langt fra land og ligger i leia, bør mann komme seg ut av leia (også D5L kunnskap). Hold gjerne stø kurs slik at andre, med radar, kan forholde seg til deg (også D5L kunnskap). Ikke minst holder en utkikk til aua detter ut og ørene faller av. Er du langt, langt og lengere til havs er det bare å seile videre med utkikken i beredskap. God :sailing:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en kar i dag som syntes det var fint med tåka i fjorden for da fikk han testet kartplotteren sin. Det kan kanskje være flere med denne oppfatningen.

Viser her et radarbilde ved ankomt Horten i dag ca kl 12. Det var nærmest umulig å se noe utover ca 100 meter. Ingen av radarobjektene på bildet var synlige fra overdekket. Like akter til BB var et lateralmerke. Dette er synlig på kartplotteren. Om SB en seilbåt. Dette er ikke synlig på kartplotteren. Greit med kompass og mye annet, men radaren er uovertruffen i tåkehavet.

På ferjekaia i Horten ble det benyttet hvit stobelys, men man måtte ganske nær før dette var synlig.

 

radarbildeland.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde kurs fra Tofteholmen til Horten i dag, og hadde lagt meg akkurat i ytterkant av hovedleden. Gikk på autopilot. På det tetteste var sikten nede i drøyt 100 meter, og det var rent idylisk der i tåkeheimen. Var alikevel godt på vakt, og det var bra. En annen båt kom rett i mot med tilsvarende fart, og det var vel snakk om et drøyt minutt fra jeg oppdaget denne og fikk lagt kraftig over mot SB til vi hadde passert hverandre. Det er åpenbart at radar er kjekt å ha for den som er ofte ute i sånne forhold.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...